Σάββατο 26 Απριλίου 2025

Η Φινλανδία επενδύει στη μελλοντική σιδηροδρομική σύνδεση με τη Νορβηγική Θάλασσα - Δαπανηρό, μακροπρόθεσμο έργο


Η Φινλανδία δέχεται πιέσεις να αλλάξει τη σιδηροδρομική της γραμμή στο τυπικό ευρωπαϊκό περιτύπωμα. Στην πρώτη φάση, μια προγραμματισμένη σιδηροδρομική γραμμή θα εκτελεί δρομολόγια μεταξύ Κέμι και Χαπαράντα της Σουηδίας.

thebarentsobserver.com

Ο σχεδιασμός για σιδηροδρομική σύνδεση από το Κέμι με το λιμάνι του Νάρβικ στη βόρεια Νορβηγία θα ξεκινήσει φέτος, αποφάσισε η κυβέρνηση στις ενδιάμεσες συνομιλίες για το πλαίσιο του προϋπολογισμού την Τετάρτη. Θεωρεί ότι η σιδηροδρομική σύνδεση με το Narvik είναι σημαντική για την ασφάλεια του εφοδιασμού σε περιόδους κρίσης.

Σε πρώτη φάση, θα κατασκευαστεί ένας τυπικός σιδηρόδρομος ευρωπαϊκού εύρους μεταξύ του Kemi, του Tornio και της γειτονικής σουηδικής πόλης Haparanda, σε απόσταση περίπου 30 χιλιομέτρων.

Επί του παρόντος, η απρόσκοπτη διασυνοριακή σιδηροδρομική κυκλοφορία δεν είναι δυνατή επειδή οι φινλανδικές γραμμές είναι εννέα εκατοστά ευρύτερες από τις γραμμές ευρωπαϊκών προτύπων. Όπως η Εσθονία, εξακολουθεί να χρησιμοποιεί ένα πλάτος που χρησιμοποιήθηκε συνήθως τον δέκατο ένατο αιώνα, που αναφέρεται ως «ρωσικό μετρητή».

Αυτή την εβδομάδα, η κυβέρνηση του πρωθυπουργού Petteri Orpo (NCP) διέθεσε 20 εκατομμύρια ευρώ για μια αρχική μελέτη εύρους τροχιάς.
Υπάρχει επίσης ένα μακροπρόθεσμο σχέδιο για μια σιδηροδρομική σύνδεση μεταξύ της σουηδικής πόλης εξόρυξης Kiruna και του Kolari στη Φινλανδική Λαπωνία. Χάρτης από την YLE

Δαπανηρό, μακροπρόθεσμο έργο

Ο υπουργός Μεταφορών Lulu Ranne (Φινλανδοί) περιέγραψε τη μετάβαση σε ένα νέο εύρος τροχιάς μεταξύ Haparanda και Kemi ως το πρώτο βήμα σε ένα μακροπρόθεσμο έργο.

Ο Ranne είπε ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή πίεσε τη Φινλανδία να προχωρήσει στην αλλαγή του εύρους τροχιάς της, κάτι που θα ήταν ένα εξαιρετικά δαπανηρό μακροπρόθεσμο έργο.

"Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, το ΝΑΤΟ και οι Φινλανδικές Αμυντικές Δυνάμεις έχουν κάνει αξιολογήσεις για το πιο επείγον μεγάλο ευρωπαϊκό σχέδιο στρατιωτικής κινητικότητας. Αυτό είναι", δήλωσε.

Ο κανονισμός ΔΕΔ-Μ της ΕΕ, ο οποίος τίθεται σε ισχύ αυτό το καλοκαίρι, περιλαμβάνει απαιτήσεις για τη μελέτη και τον σχεδιασμό της μετάβασης στο τυπικό εύρος τροχιάς 1.435 mm σε χώρες με διαφορετικά περιγράμματα τροχιάς. Η Φινλανδία χρησιμοποιεί τώρα ένα εύρος τροχιάς 1.524 mm, το οποίο χρονολογείται από τον δέκατο ένατο αιώνα.

Η Φινλανδική Υπηρεσία Υποδομής Μεταφορών (FTIA) σχεδιάζει μια σιδηροδρομική γραμμή στενότερου εύρους πρώτα προς το Κέμι και στο μέλλον επίσης προς τη μεγάλη βόρεια πόλη Oulu και το χωριό Misi στο Ροβανιέμι, κοντά σε αποθήκη και πεδίο βολής των Αμυντικών Δυνάμεων. Στη σουηδική πλευρά, οι υπάρχουσες γραμμές συνδέουν ήδη τη Haparanda με το Narvik μέσω των σουηδικών πόλεων εξόρυξης Kiruna και Gällivare.
Η LKAB μεταφέρει το σιδηρομετάλλευμά της σιδηροδρομικώς από την Kiruna στο λιμάνι του Narvik. Φωτογραφία: Thomas Nilsen

Σύμφωνα με μια προκαταρκτική εκτίμηση του Υπουργείου Μεταφορών, η τροποποίηση της διαδρομής μέχρι το Oulu θα κόστιζε περισσότερα από 1,5 δισεκατομμύρια ευρώ.

Σύμφωνα με τον Ranne, πιο συγκεκριμένες λεπτομέρειες θα αποκαλυφθούν μόλις ξεκινήσει η διαδικασία σχεδιασμού.

"Αυτό σχεδιάζει χρήματα για μερικά χρόνια. Θα έλεγα ότι υπάρχουν πολλά σχέδια αλλαγής μετρητή για ολόκληρη τη Βόρεια Φινλανδία μέχρι τη δεκαετία του 2030", είπε ο Ranne.

Σύμφωνα με τον Ranne, η Φινλανδία εργάζεται για το θέμα σε συνεργασία με τις αρχές των συμμάχων του ΝΑΤΟ, Σουηδία και Νορβηγία.

Ένα ενιαίο εύρος τροχιάς θα ήταν καθοριστικό για την εθνική άμυνα. Για παράδειγμα, το ΝΑΤΟ θα μπορούσε να μεταφέρει εξοπλισμό στη Φινλανδία σιδηροδρομικώς. Ωστόσο, ο Ranne σημείωσε ότι τα σχέδια πίστας δεν είναι μόνο θέμα ασφάλειας.

«Ένα έργο αυτής της κλίμακας, το οποίο ενισχύει την ομαλή μεταφορά, την προσβασιμότητα και τις συνθήκες λειτουργίας για τις επιχειρήσεις, είναι επίσης ένα ισχυρό μέτρο ανάπτυξης», υποστήριξε.

Ο Ranne προέβλεψε ότι τα έργα γενικής επισκευής σιδηροδρόμων θα είχαν σημαντικό αντίκτυπο στην απασχόληση στη Λαπωνία και τη Βόρεια Φινλανδία.

Σιδηροδρομική συμφόρηση

Ο περιφερειακός κυβερνήτης της Λαπωνίας Hannu Takkula ελπίζει ότι οι εργασίες  θα ξεκινήσουν αμέσως.

"Η σιδηροδρομική σύνδεση του Narvik είναι μέρος του περιφερειακού μας σχεδίου. Η σύνδεση είναι σημαντική για την ασφάλεια του εφοδιασμού", δήλωσε ο Takkula, πρώην βουλευτής και ευρωβουλευτής του Κόμματος του Κέντρου.

Ο Ari Mure, αναπληρωτής διοικητής της Ταξιαρχίας Jaeger της Λαπωνίας των Φινλανδικών Αμυντικών Δυνάμεων, είπε ότι η βόρεια σιδηροδρομική σύνδεση είναι επί του παρόντος ένα πραγματικό εμπόδιο.

«Τώρα τίποτα δεν μπορεί να περάσει τα σύνορα χωρίς ειδικές ρυθμίσεις», είπε στο Yle.

Ο Mure επεσήμανε ότι οι συμβατές σιδηροδρομικές συνδέσεις είναι ζωτικής σημασίας για τη μεταφορά βαρέως στρατιωτικού εξοπλισμού, ειδικά σε καταστάσεις κρίσης.