Αγαπητέ κ. Γιαννακίδη,
Μού ζητήσατε να σχολιάσω την παρακάτω δήλωση:
«Τέλος, σχολιάζοντας την πρόσφατη δημόσια παρέμβαση του πρώην Προέδρου του ΟΣΕ, Γ. Γραμματίδη, ο κ. Τζαμπαζλής υποστήριξε ότι «ο κ. Γραμματίδης στον ΟΣΕ κατάφερε δυο πράγματα: 1ον αύξησε τις αμοιβές στο Δ.Σ. και 2ον την ίδρυση ΜΚΟ, με σκοπό την αξιοποίηση των τουριστικών ακινήτων», συμπληρώνοντας ότι «αυτός ο άνθρωπος πρότεινε το κλείσιμο της γραμμής στο τμήμα της Θεσσαλίας, γιατί δεν έχει τηλεδιοίκηση. Να μην ξεχνάμε ότι τηλεδιοίκηση δεν έχει και το Λιόσια – Κιάτο».
Πιστεύω ότι ο κ. Τζαμπαζλής, τον οποίον τιμώ ιδιαίτερα, δεν έχει πλήρη εικόνα τού έργου πού επιτελέστηκε κατά την διάρκεια της σύντομης μεταβατικής μου θητείας ως Προέδρου τού ΟΣΕ. Συνεπώς, με χαρά ενημερώνω σήμερα τον κ. Τζαμπαζλή, εσάς και το αναγνωστικό σας κοινό για το έργο πού επιτελέστηκε επί προεδρίας μου:
Το νέο Διοικητικό Συμβούλιο του οποίου προήδρευσα παρέλαβε έναν Οργανισμό πού δεν είχε τη δυνατότητα λήψης άμεσων συλλογικών αποφάσεων ελλείψει διοίκησης, πληγωμένο από το τραγικό δυστύχημα των Τεμπών και τις κακοκαιρίες Daniel και Elias, με ουσιώδη για την σιδηροδρομική κυκλοφορία έργα σε απόλυτη στασιμότητα, χωρίς ρευστότητα, με προσωπικό 640 ατόμων αντί των 2500 του παρελθόντος πού αδυνατούσε να καλύψει τίς λειτουργικές ανάγκες τού Οργανισμού, σε αντιπαλότητα με τον εθνικό επιβατικό μεταφορέα, χωρίς στοιχειώδεις αρχές εταιρικής διοίκησης όπως και εταιρικής και κοινωνικής ευθύνης, βαλλόμενο καθημερινά και συστηματικά από τον τύπο, τα ΜΜΕ, τα κοινωνικά δίκτυα και από φίλια άλλα και άφιλα πυρά είτε λόγω άγνοιας και πληροφόρησης είτε για την εξυπηρέτηση διαφόρων σκοπιμοτήτων, με ένα προσωπικό βαθιά προσβεβλημένο και πληγωμένο από τον δημόσιο διασυρμό σέ σημείο πού «ντρεπόταν να ξεστομίσει ότι ήταν σιδηροδρομικό προσωπικό» και, τέλος, μπροστά σέ έναν ιστορικής σημασίας εταιρικό μετασχηματισμό πού σκοπός του είναι ο εκσυγχρονισμός τού ελληνικού σιδηροδρόμου, η ασφαλής αναπτυξιακή του προοπτική, η διασφάλιση της ασφάλειας των μεταφορών και η εμπέδωση τού αισθήματος τής ασφάλειας τού επιβατικού κοινού ώστε με εμπιστοσύνη να ξαναμπεί στα βαγόνια του.
Από τον Απρίλιο 2024 μέχρι και την αποχώρησή μου από την Προεδρεία το νέο Διοικητικό Συμβούλιο συνήλθε σέ 17 συνεδριάσεις, αριθμό ρεκόρ στα χρονικά τού Οργανισμού για τόσο μικρό χρονικό διάστημα, επιλύοντας με 121 αποφάσεις του τόσο χρόνια όσο κι επείγοντα προβλήματα, απομπλέκοντας τελματωμένα έργα κατασκευών και ασφάλειας και εισάγοντας για πρώτη φορά θεσμούς και διαδικασίες απαραίτητες για την ορθολογική λειτουργία τού Οργανισμού. Πιο συγκεκριμένα και μεταξύ πολλών άλλων :
Σύστησε:
- Επιτροπή Ελέγχου σέ επίπεδο ανώτατης βαθμίδας πού ήδη καταγράφει τίς υφιστάμενες διαδικασίες κάθε φύσης
- Επιτροπή Αξιολόγησης των μελών τού Διοικητικού Συμβουλίου
- Επιτροπή Αποδοχών
- Επιτροπή Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης
- Επιτροπή Εταιρικής Διακυβέρνησης
- Διεύθυνση Πρασίνου & Περιβάλλοντος με δύο Υπηρεσίες, Πρασίνου & Περιβάλλοντος, με αντικείμενα τους καθαρισμούς αυτοφυούς βλάστησης πέριξ των γραμμών και την βελτίωση τού περιβαλλοντικού του αποτυπώματος πού δεν έχει ακόμα ενεργοποιηθεί.
Αποφάσισε:
- Την πρόσληψη συμβούλου για την υιοθέτηση κι εφαρμογή αρχών ESG
- Την πρόσληψη συμβούλου για την προσαρμογή τού Οργανισμού στις αρχές και τίς διαδικασίες της NIS2
- Την πρόσληψη συμβούλου για την ασφάλιση τού Οργανισμού για κινδύνους κυβερνοεπίθεσης
- Την πρόσληψη συμβούλου για την χρηματοδότηση τού προγράμματος πού ετοιμάσαμε παρουσίασης αρχών και διαδικασιών ασφάλειας στα σχολεία και τούς Συλλόγους Γονέων & Κηδεμόνων των περιοχών από όπου περνά ο σιδηρόδρομος και σέ συνεργασία με το Υπουργείο Παιδείας και τούς κατά τόπους Πολιτιστικούς Φορείς τού σιδηροδρόμου.
- Την βελτίωση τού συστήματος μοριοδότησης τού ανώτερου προσωπικού τού Οργανισμού
- Στον τομέα τού κοινωνικού έργου τού Οργανισμού χορήγησε πλεονάζον σιδηροδρομικό υλικό σέ διάφορους κοινωνικούς φορείς, ενέκρινε την παραχώρηση οικοπέδων του εντός καταργημένου δικτύου σέ ΟΤΑ με αυστηρές προϋποθέσεις περιλαμβανομένης και τής τιμητικής ονομασίας αυτών σέ οδούς ή χώρους «τού Σιδηροδρομικού Υπαλλήλου»
- Ενίσχυσε σιδηροδρομικά μουσεία της χώρας και βοήθησε στην συντήρηση τροχαίου μουσειακού υλικού και περίτεχνων σιδηροδρομικών σταθμών
- Σέ σχέση με την καταγραφή και αξιολόγηση ακινήτων του και κτιρίων Σιδηροδρομικών Σταθμών προκάλεσε 88 αυτοψίες από ειδικό τεχνικό σύμβουλο
- Με την μετοχική συμμετοχή ΟΣΕ και Σωματείου εργαζομένων ΟΣΕ προέβη στην ίδρυση Αστικής Μη Κερδοσκοπικής Εταιρίας με την επωνυμία «Πολιτιστικός Σιδηρόδρομος ΑΜΚΕ» με σκοπό την συμβολή τού Οργανισμού στην αξιοποίηση εμβληματικών ακινήτων τού Οργανισμού (π.χ. Σταθμός Πελοποννήσου, Λεύκα, παλιός ΣΣ Θεσσαλονίκης), την διάσωση, συντήρηση και προβολή μουσειακού υλικού τού Οργανισμού (π.χ. τροχαίου υλικού, εργαλείων κλπ) και την διατήρηση και διάδοση τής σιδηροδρομικής παράδοσης και κληρονομιάς.
- Την επαναλειτουργία τού Οδοντωτού στα Καλάβρυτα και τού Μουτζούρη στο Πήλιο.
- Ολοκλήρωσε την επισκευή και ετοίμασε για άμεση λειτουργία το καταγραφικό τροχαίο όχημα πού θα διασφαλίσει την συνεχή και λεπτομερή ανίχνευση τυχόν τεχνικών προβλημάτων τού δικτύου συνεισφέροντας στην διασφάλιση της ασφάλειας τού σιδηροδρόμου. Παράλληλα, στα πλαίσια της InnoTrans 2024 στο Βερολίνο συζήτησε με την Plasser το σενάριο τού πλήρους τεχνολογικού εκσυγχρονισμού τού καταγραφικού οχήματος τού ΟΣΕ περιλαμβανομένων εγγύησης και συντήρησης από τον κατασκευαστή.
Πέραν των ανωτέρω:
- Ανέλαβε την προετοιμασία των διαγωνισμών για την εγκατάσταση 95 Αυτόματων Σιδηροδρομικών Ισόπεδων Διαβάσεων (ΑΣΙΔ) εξασφαλίζοντας από το Υπουργείο Μεταφορών & Υποδομών έκτακτο κονδύλι 25 εκ. ευρώ
- Δρομολόγησε σχέδιο επίλυσης καίριων προβλημάτων σχετικών με την κατασκευή τού Δυτικού Προαστιακού.
- Στα πλαίσια εκσυγχρονισμού τού Εκπαιδευτικού Κέντρου τού Οργανισμού διαπραγματεύθηκε και υπέγραψε Μνημόνιο Συνεργασίας με τούς Γερμανικούς Σιδηροδρόμους για την λήψη διδακτικής τεχνογνωσίας και μέσων
- Με την βοήθεια τού Σωματείου εργαζομένων τού ΟΣΕ σχεδίασε οδικό χάρτη εκσυγχρονισμού και ενίσχυσης τού Προμηθευτικού Συνεταιρισμού τού ΟΣΕ διπλασιάζοντας το ανώτατο πλαφόν κατανάλωσης και σχεδιάζοντας την επέκταση των καλύψεων για ιατρικές εξετάσεις και εκπαιδευτικές υπηρεσίες για τέκνα των σιδηροδρομικών υπαλλήλων.
- Καλλιέργησε σχέσεις εμπιστοσύνης και συνεργασίας με τούς Πολιτιστικούς Φορείς τού Οργανισμού και με τούς συνταξιούχους σιδηροδρομικούς
- Υπέβαλλε στον Υπουργό Μεταφορών & Υποδομών εμπεριστατωμένη πρόταση για την ίδρυση Σιδηροδρομικής Αστυνομίας πού ήδη υιοθετήθηκε και ανακοινώθηκε από την κυβέρνηση
- Υπέβαλλε στους Υπουργούς Μεταφορών & Υποδομών, Προστασίας τού Πολίτη και Υγείας πρόταση για την ένταξη σέ εκπτωτικά προγράμματα σιδηροδρομικών εισιτηρίων για όργανα των Σωμάτων Ασφαλείας, τού Πυροσβεστικού Σώματος και τού δημόσιου υγειονομικού προσωπικού αντίστοιχα για λόγους κοινωνικούς αλλά και με σκοπό προσέλκυσης περισσοτέρων κοινωνικών ομάδων στον σιδηρόδρομο.
- Εργάσθηκε στον σχεδιασμό της εγκατάστασης φωτοβολταϊκών πάρκων εντός των απαλλοτριωμένων σιδηροδρομικών διαδρόμων για παραγωγή πράσινης ενέργειας για αυτοκατανάλωση και για μείωση τού περιβαλλοντικού αποτυπώματος τού Οργανισμού.
- Εργάσθηκε στην εξέταση τής δυνατότητας τού ΟΣΕ να αναλάβει την εκμετάλλευση ορισμένων τουριστικών και πολιτιστικών διαδρομών με δική του άδεια, τροχαίο υλικό και προσωπικό.
- Βελτίωσε τίς σχέσεις τού Οργανισμού με τον εθνικό επιβατικό μεταφορέα με τον καθορισμό ομάδας συντονισμού και παρακολούθησης θεμάτων σέ ανώτατο επίπεδο
Επίσης, με τη νέα του διοίκηση ο ΟΣΕ παρουσίασε συστηματικά το έργο τού Οργανισμού στον πανελλήνιο τύπο, στα ΜΜΕ και στα κοινωνικά δίκτυα έχοντας φωνή και δημόσια παρουσία για πρώτη φορά στην σύγχρονη ιστορία του σέ πείσμα κάθε ολίγων αντίθετων φωνών και σκοπιμοτήτων.
Τέλος, ετοίμασα λεπτομερή ενημερωτικό φάκελο έργων και δράσεων σέ εξέλιξη πού τον παρέδωσα στον κ. Διευθύνοντα Σύμβουλο χάριν της εταιρικής μνήμης και συνέχειας τού Οργανισμού, πράγμα πού δεν γίνει ποτέ στο παρελθόν.
Και όλα αυτά μέσα σέ 6 μόνο μήνες με ένα Διοικητικό Συμβούλιο πού σήκωσε κυριολεκτικά τα μανίκια σέ μια συντονισμένη και εργώδη προσπάθεια να παραδώσει στη νέα διοίκηση τού μετασχηματισμένου ΟΣΕ έναν οργανισμό ικανό να αντιμετωπίσει τίς μελλοντικές προκλήσεις και να εξυπηρετήσει το κοινωνικό συμφέρον.
Είμαι σίγουρος ότι θα παρατηρήσατε ότι, σέ ό,τι με αφορά προσωπικά, δεν υπέβαλλα υποψηφιότητα στα πλαίσια της διαδικασίας επιλογής μέσω ΑΣΕΠ τής νέας τακτικής διοίκησης τού νέου ΟΣΕ. Το έκανα σκόπιμα γιατί θεώρησα ότι για μένα μεγάλη αξία έχει το στάδιο της ορθολογικής προετοιμασίας τού Οργανισμού για τη νέα του ζωή μέσα στο τοξικό περιβάλλον και κάτω από τίς αντίξοες συνθήκες πού επικρατούσαν όταν η κυβέρνηση μού έκανε την άκρως για μένα τιμητική πρόταση της ανάληψης τής μεταβατικής προεδρίας τού ΟΣΕ. Αντιμετώπισα τη νέα αυτή πρόκληση με όποιους κινδύνους αυτή περιείχε. Με την αμέριστη στήριξη των εργαζομένων τού Οργανισμού πού βρήκαν στο πρόσωπό μου την αναγνώριση τού επίπονου έργου τους, θεωρώ ότι επιτέλεσα το καθήκον μου ως μεταβατικού Προέδρου τού ΟΣΕ επαληθεύοντας τίς προσδοκίες τής κυβέρνησης αλλά και των εργαζομένων του.
Εκτιμώ ότι αυτά πού πράξαμε δεν ήταν λίγα για ένα τόσο μικρό χρονικό διάστημα. Ομολογώ όμως ότι είναι και λίγα σέ σχέση με τις χρόνιες ανάγκες τού ελληνικού σιδηροδρόμου. Μακάρι να είχα περισσότερο χρόνο.
Με εκτίμηση
Γιάννος Γραμματίδης