Δύο χρόνια μετά το τραγικό δυστύχημα των Τεμπών, που κόστισε τη ζωή σε 57 ανθρώπους, και τα προβλήματα στη λειτουργία του ελληνικού σιδηροδρόμου δεν φαίνεται να έχουν επιλυθεί ακόμα.
Δανάη Ψωμοπούλου
epohi.gr
Ατύχημα στην Ειδομένη
Πριν λίγες μέρες, άλλωστε, σημειώθηκε ακόμα ένα ατύχημα, αυτή τη φορά ευτυχώς χωρίς νεκρούς, με τον εκτροχιασμό εμπορικής αμαξοστοιχίας με κατεύθυνση από την Ειδομένη προς τη Θεσσαλονίκη. «Την Τρίτη 11 Φεβρουαρίου 2025 και ώρα 21:25, εκτροχιάστηκε ο πίσω άξονα της δεύτερης μηχανής της εμπορικής αμαξοστοιχίας 45201, η οποία εκτελούσε το δρομολόγιο Ειδομένη – Θεσσαλονίκη. Ο εκτροχιασμός έγινε στην χιλιομετρική θέση 63+270 στην περιοχή της Παιωνίας. Από τον εκτροχιασμό δεν προκλήθηκαν τραυματισμοί, αλλά μόνο ζημιές στην σιδηροδρομική γραμμή σε μήκος 3 χλμ περίπου, με αποτέλεσμα τη διακοπή της κυκλοφορίας. Επισημαίνεται ότι η εν λόγω γραμμή χρησιμοποιείται μόνον από εμπορευματικούς συρμούς. Ο ΟΣΕ θα συντάξει πόρισμα για τη διερεύνηση του συμβάντος, ενώ συνεργεία εργάζονται για αποκατάσταση της κυκλοφορίας» περιέγραψε ο ΟΣΕ σε ανακοίνωσή του. Η γραμμή θα μείνει κλειστή τουλάχιστον για δύο μήνες, ενώ ο γ.γ. του Σωματείου Εργαζομένων του ΟΣΕ, Νίκος Τσικαλάκης, δήλωσε στα μέσα πως η Hellenic Train θα πρέπει να αποζημιώσει τον ΟΣΕ και τις άλλες εταιρείες που δραστηριοποιούνται στη Βόρεια Ελλάδα, καθώς «τα εμπορεύματα δεν θα μπορούν να περάσουν πια από εκεί».
Διάψευση των κυβερνητικών δηλώσεων
Πέραν, όμως, του νέου ατυχήματος λόγω εκτροχιασμού, φαίνεται ότι παραμένουν ούτως ή άλλως και τα προβλήματα στην τηλεδιοίκηση και τη φωτοσήμανση του σιδηροδρόμου.
«Τη σηματοδότηση την παραλάβαμε στο 54%. Τον Σεπτέμβριο του 2023 ήταν στο 100%. Την τηλεδιοίκηση, την παραλάβαμε στο 31%. Τον Σεπτέμβριο του 2023 ήταν στο 100%. Όμως μετά ήρθε ο Daniel και είμαστε στο 80% σήμερα», δήλωσε σε συνέντευξή του στον RealFm ο υπουργός Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας. Σημειώνοντας, μάλιστα, πως η αποκατάσταση του σημείου που έπληξε η κακοκαιρία Daniel, θα πραγματοποιηθεί το καλοκαίρι του 2026!
Η εικόνα, όμως, είναι ακόμα χειρότερη από αυτή που παρουσιάζει ο υπουργός, σύμφωνα με εκπροσώπους της Πανελλήνιας Ένωσης Προσωπικού Έλξης (ΠΑΠΕ). Τόσο ο γ.γ. της Ένωσης, Αλέξανδρος Ιορδανίδης, όσο και ο αντιπρόεδρος Γιώργος Μανώλης, έχουν τονίσει επανειλημμένως πως από τον Daniel και μετά, 100 χλμ της γραμμής παραμένουν χωρίς τηλεδιοίκηση και φωτοσήμανση, την ίδια ώρα που δεν έχει αποκατασταθεί η κυκλοφορία σ’ αυτό το σημείο. Δηλαδή η κυκλοφορία γίνεται σε μονή γραμμή, με μόνη «ασφάλεια» ότι τα τρένα κινούνται με πολύ χαμηλή ταχύτητα, προκειμένου να αποφευχθεί και άλλο δυστύχημα. Άλλωστε, σύμφωνα με τα στοιχεία της Επιτροπής Σιδηροδρομικών Μεταφορών, από τα 2.340 χλμ σιδηροδρομικής γραμμής στη χώρα, μόνο το 30% είναι διπλής γραμμής.
Προβλήματα και ελλείψεις, δε, παρουσιάζονται και σε άλλα σημεία του σιδηροδρόμου που δεν σχετίζονται με την κακοκαιρία, σύμφωνα με την ΠΑΠΕ, καθώς από Λάρισα προς Θεσσαλονίκη έχει εγκατασταθεί τηλεδιοίκηση (Αύγουστος 2023), αλλά οι εργαζόμενοι ακόμα δεν έχουν λάβει απάντηση από τις αρμόδιες αρχές αν το συγκεκριμένο σύστημα είναι δυνατό να δει σε αυτή τη διαδρομή τα ενδιάμεσα φωτοσήματα −καθώς κανονικά αυτό θα απαιτούσε ένα ολοκληρωμένο σύστημα τηλεδοίκησης. Παράλληλα, η Ένωση έχει αποκαλύψει πως από τον σταθμό των Λιοσίων μέχρι το Κιάτο δεν υπάρχει ούτε τηλεδιοίκηση ούτε φωτοσήμανση.
Οι προτεινόμενες λύσεις
Οι ελλείψεις και ανεπάρκειες, βέβαια, του σιδηροδρόμου δεν περιορίζονται μόνο σε ό,τι αφορά την τηλεδιοίκηση και τη φωτοσήμανση, αλλά αφορούν και το εργατικό προσωπικό, τη συντήρηση, το τροχαίο υλικό κ.ά.
Ο Σύλλογος των Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων πριν λίγο διάστημα παρουσίασε στο υπουργείο μια σειρά προτάσεων για τη βελτίωση και αποκατάσταση του ελληνικού σιδηροδρόμου. Μεταξύ άλλων, όσον αφορά στην κυκλοφορία των αμαξοστοιχιών προτείνεται: «η ενίσχυση των ελέγχων τήρησης βαρδιών και σωστής εκτέλεσης καθηκόντων όλου του προσωπικού που εκτελεί κρίσιμα καθήκοντα, η ενίσχυση και έλεγχος πειθαρχίας και συμμόρφωσης στον Γενικό Κανονισμό Κίνησης».
Για τη σιδηροδρομική υποδομή οι προτάσεις αφορούν στην «επιτάχυνση του ελέγχου τεχνικών έργων και ιδιαίτερα σιδηροδρομικών γεφυρών, στην ολοκλήρωση της καταγραφή κατάστασης ισόπεδων διαβάσεων και σύνταξης σχεδίου για απαιτούμενες παρεμβάσεις, στη συνεχή και τακτική προληπτική συντήρηση και έλεγχο της καλής λειτουργίας των ΑΣΙΔ, στον συνεχή έλεγχο και συντήρηση της επιδομής και υποδομής (εκχόρτωση, εκθάμνωση, κοπή επικίνδυνων δέντρων και καθαρισμός πρανών)».
Παράλληλα, προτείνονται αλλαγές στο θεσμικό και τεχνικό πλαίσιο, η αναδιάρθρωση των ΟΣΕ, ΕΡΓΟΣΕ, ΓΑΙΑΟΣΕ και της χρήσης υποδομής, η ψηφιοποίηση για τη σιδηροδρομική υποδομή και το τροχαίο υλικό, όπως και η αναβάθμιση των σιδηροδρομικών σταθμών.