Πέμπτη 20 Φεβρουαρίου 2025

Η Ελλάδα καλεί για μεγαλύτερες επενδύσεις στα ευρωπαϊκά δίκτυα μεταφορών



Την ανάγκη για σημαντικές επενδύσεις σε ένα ενιαίο ευρωπαϊκό σύστημα μεταφορών τόνισε στην 8η Σύνοδο Κορυφής της Θεσσαλονίκης ο Έλληνας υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σταϊκούρας.

news.gtp.gr

Διεξήχθη στις 17-18 Φεβρουαρίου, στη Σύνοδο Κορυφής της Θεσσαλονίκης συμμετείχαν πάνω από 70 ομιλητές, συμπεριλαμβανομένων υπουργών, αξιωματούχων της ΕΕ και επιχειρηματιών, που συζήτησαν την οικονομική και βιομηχανική πολιτική στη Νοτιοανατολική Ευρώπη. Η σύνοδος κορυφής διοργανώθηκε από τον Σύνδεσμο Επιχειρήσεων Ελλάδος (ΣΕΒ) σε συνεργασία με το Οικονομικό Φόρουμ των Δελφών .

Μιλώντας στην εκδήλωση στη Θεσσαλονίκη, ο υπουργός Σταϊκούρας περιέγραψε το όραμα της Ελλάδας για ένα διασυνδεδεμένο δίκτυο δρόμων, σιδηροδρόμων, λιμανιών και αεροδρομίων που θα διευκολύνει πιο πράσινες, ταχύτερες και πιο αποτελεσματικές μεταφορές σε όλη την ήπειρο.
Η σημασία του ΔΕΔ-Μ και της διασυνοριακής συνδεσιμότητας
Έλληνας υπουργός Μεταφορών Χρήστος Σταϊκούρας. Πηγή φωτογραφίας: Υπουργείο Μεταφορών

Σταϊκούρας τόνισε το Διευρωπαϊκό Δίκτυο Μεταφορών (ΔΕΔ-Μ) — ένα προγραμματισμένο δίκτυο δρόμων, σιδηροδρόμων, αεροδρομίων και υδάτινων υποδομών σε όλη την Ευρωπαϊκή Ένωση — ως ακρογωνιαίο λίθο βιώσιμων, έξυπνων και ανθεκτικών μεταφορών.

Υπογράμμισε την επείγουσα ανάγκη ολοκλήρωσης των ευρωπαϊκών διαδρόμων μεταφορών και εξασφάλισης χρηματοδότησης για μεγάλα έργα υποδομής. Ο υπουργός αναφέρθηκε επίσης σε πρόσφατη επιστολή προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, την οποία συνυπέγραψαν 11 ηγέτες της ΕΕ, η οποία υπογράμμιζε την αναγκαιότητα χρηματοοικονομικών μηχανισμών για έργα μεγάλης κλίμακας, συμπεριλαμβανομένων των σιδηροδρομικών γραμμών υψηλής ταχύτητας.

Ένα απρόσκοπτο ευρωπαϊκό μέλλον μεταφορών

Ο Σταϊκούρας ολοκλήρωσε τονίζοντας ότι τα ολοκληρωμένα δίκτυα μεταφορών μειώνουν το κόστος, τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις και ενισχύουν την ασφάλεια. Επανέλαβε τη δέσμευση της Ελλάδας για την προώθηση των υποδομών, την ενίσχυση της οικονομικής ανθεκτικότητας και την ενίσχυση της περιφερειακής συνεργασίας για μια πιο συνδεδεμένη και ευημερούσα Ευρώπη.
Μεταφορική συνεργασία Ελλάδας-Βουλγαρίας

Ο Έλληνας υπουργός Μεταφορών Χρήστος Σταϊκούρας (κέντρο) με τον Βούλγαρο υφυπουργό Γκρόζνταν Καράτζοφ (δεξιά). Πηγή φωτογραφίας: Υπουργείο Μεταφορών

Σε συζήτηση με τον Βούλγαρο υφυπουργό Γκρόζνταν Καράτζοφ κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης, ο Σταϊκούρας υπογράμμισε τη στρατηγική σημασία της ελληνοβουλγαρικής συνδεσιμότητας , ιδιαίτερα των διαδρόμων που συνδέουν το Αιγαίο με τη Μαύρη Θάλασσα.

Αυτοί οι διάδρομοι θα ενισχύσουν το εμπόριο, την οικονομική ολοκλήρωση και την επιμελητεία, ενώ παράλληλα θα παρέχουν εναλλακτικές διαδρομές μεταφοράς ευθυγραμμισμένες με τις λωρίδες αλληλεγγύης της ΕΕ.

Τα βασικά έργα υποδομής περιλαμβάνουν:

– Η αναβάθμιση του σιδηροδρόμου Αλεξανδρούπολης – Ορμενίου , εν μέρει χρηματοδοτούμενη από τον μηχανισμό «Συνδέοντας την Ευρώπη» της ΕΕ (CEF).
– Σύνδεση εμπορευματικού λιμένα Καβάλας με σιδηροδρομικά δίκτυα.
– Η οδική σύνδεση Dimario–Rudozem, η οποία θα βελτιώσει τις μετακινήσεις μετά την ένταξη της Βουλγαρίας στο Σένγκεν .

Ο υπουργός σημείωσε επίσης ότι τον Οκτώβριο του 2024 υπογράφηκε συμφωνία επιχορήγησης 220 εκατ. ευρώ μεταξύ της ΕΕ και της ΕΡΓΟΣΕ, θυγατρικής του Οργανισμού Σιδηροδρόμων Ελλάδος (ΟΣΕ), για την αναβάθμιση του σιδηροδρομικού τμήματος Πύθιο – Ορμένιο. Επιπρόσθετα, έχει υποβληθεί αίτηση χρηματοδότησης για το τμήμα Αλεξανδρούπολη-Πύθιο στο CEF II.