Τρίτη 18 Φεβρουαρίου 2025

Λίφτινγκ στην σιδηροδρομική γραμμή ΣΚΑ – Οινόη


Στις «ράγες» έχει μπει η δημοπράτηση ενός σημαντικού σιδηροδρομικού έργου εκτιμώμενου κόστους περίπου 290 εκατ. ευρώ (με ΦΠΑ) που θα συμπληρώσει μέρος του «παζλ» στον κεντρικό άξονα. 

Γιώργος Παπακωνσταντίνου
insider.gr

Ο λόγος για το έργο «Αναβάθμιση της υφιστάμενης διπλής σιδηροδρομικής γραμμής μεταξύ Σιδηροδρομικού Κέντρο Αχαρνών και Εξόδου Σιδηροδρομικού Σταθμού Οινόη, ανακατασκευή της σήραγγας Αγ. Στεφάνου και κατασκευή της κάτω Διάβασης οδού στον υπάρχοντα Σιδηροδρομικό Σταθμό Αλιάρτου». Πρόκειται για ένα έργο που αναμένεται εδώ και χρόνια, οι μελέτες καθυστερούσαν με αποτέλεσμα το τμήμα των 52 χλμ. μεταξύ του Σιδηροδρομικού Κέντρου Αχαρνών (ΣΚΑ) και του Σιδηροδρομικού Σταθμού Οινόης, που έχει κατασκευαστεί το 1960, να παραμένει επί καιρό από τα λίγα του σιδηροδρομικού άξονα Αθηνών – Θεσσαλονίκης με παλαιά υποδομή και επιδομή, πριν έρθουν βέβαια οι καταστροφές από τον Daniel.

Σύμφωνα με πληροφορίες, η προκήρυξη εκτιμάται για το τέλος Μαρτίου ή έως το Πάσχα (να ανέβει στην Ευρωπαϊκή Εφημερίδα), με τις αρμόδιες υπηρεσίες του ΟΣΕ να ετοιμάζουν στην παρούσα φάση τα τεύχη δημοπράτησης. Στόχος του Οργανισμού είναι να εκσυγχρονισθεί το σιδηροδρομικό αυτό τμήμα (52 χλμ., 14 χλμ. διπλής γραμμής) με νέα έργα (οι γραμμές δεν διαθέτουν σύγχρονους στρωτήρες αλλά παλαιού τύπου), με υψηλότερες προδιαγραφές ασφαλείας, βελτιωμένες συνθήκες ηλεκτροκίνησης, ενώ προβλέπονται κατάργηση των ισόπεδων διαβάσεων σε Άγιο Στέφανο και Αλίαρτο, νέες στάσεις (Οινόη, Οινόφυτα) αλλά και αλλαγή στην «στενή» σήραγγα του Αγ. Στεφάνου. Να σημειωθεί ότι από παλιά γινόταν λόγος για προβλήματα με τις μικρές σήραγγες στον Άγιο Στέφανο όσον αφορά στη διέλευση εμπορικών αμαξοστοιχιών με φορτία μεγάλου μεγέθους και αναμένονται παρεμβάσεις.

Προ ημερών, μάλιστα, υπηρεσίες του ΟΣΕ προώθησαν διαδικασίες για την ανάθεση υπηρεσίας «Εκτίμησης και διαχείρισης επικινδυνότητας (Risk Analysis)» για το έργο, πράξη που εγκρίθηκε από τον επικεφαλής του ΟΣΕ, κ. Π. Τερεζάκη. Όπως αναφέρεται σε σχετικό έγγραφο, ενόψει της ανάγκης οριστικοποίησης των τευχών δημοπράτησης του έργου είναι αναγκαία η τήρηση των απαιτήσεων Διαλειτουργικότητας και Ασφάλειας. Σημειώνεται ότι το υπόψη έργο είναι ιδιαίτερης δυσκολίας, δεδομένου ότι περιλαμβάνει εκτεταμένες εργασίες αναβάθμισης, που θα εκτελεσθούν παράλληλα με την κυκλοφορία της μονής σιδηροδρομικής γραμμής, που θα εξυπηρετεί την βαριά κυκλοφορία στον κεντρικό σιδηροδρομικό άξονα της χώρας, δημιουργώντας σημαντικής έκτασης επικινδυνότητα.

Όπως παλιότερα έχει αναφέρει το insider.gr παράγοντες του χώρου σημείωναν ότι θεωρείται επιτακτική η δημοπράτηση, προς κατασκευή, των έργων για την ανακαίνιση και αναβάθμιση του σιδηροδρομικού δικτύου, καθώς η γραμμή ΣΚΑ – ΟΙΝΟΗ αποτελεί τμήμα του κεντρικού κορμού του δικτύου, με συνεχή και πυκνή σιδηροδρομική κυκλοφορία (επιβατική, εμπορική και προαστιακή), καθ’ όλον το έτος, χωρίς εναλλακτική διαδρομή και επιπλέον διέρχεται από δύσβατες περιοχές (με την έννοια της προσβασιμότητας μέσω παράλληλου οδικού δικτύου) με ιδιαίτερο εδαφικό ανάγλυφο. Με την αναβάθμιση του τμήματος από το Συγκοινωνιακό Κέντρο Αχαρνών ως την Οινόη μήκους περίπου 52 χλμ. που σήμερα έχει ως ανώτατη ταχύτητα περίπου στα 90 χλμ./ώρα θα γίνει δυνατή η αύξηση της χωρητικότητας της γραμμής, προκειμένου να αυξηθεί ο αριθμός των διερχόμενων τρένων, επιβατικών και εμπορικών, καθώς και της ταχύτητάς τους μειώνοντας κατά λίγα λεπτά τόσο στη διαδρομή Αθήνα – Θεσσαλονίκη, όσο και σε δρομολόγια του Προαστιακού. Εκτιμάται ότι οι ταχύτητες θα φτάσουν σε περίπου 120 χλμ./ώρα και άνω.

Να αναφέρουμε ότι πέρυσι ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρ. Σταϊκούρας, είχε αναφέρει ότι το έργο ΣΚΑ – Οινόη είναι από αυτά που έχουν εξασφαλίσει χρηματοδότηση από το πρόγραμμα για τη Σύνδεση της Ευρώπης (CEF II) με ποσό άνω των 192 εκατ. ευρώ. Με τα παλιότερα δεδομένα, στο project περιλαμβάνεται και η κατασκευή σταθμών/στάσεων.

Risk Analysis για το έργο

Όπως αναφέρεται στην απόφαση του ΟΣΕ, «όπως είναι γνωστό η επαλήθευση της συμμόρφωσης με τις απαιτήσεις Διαλειτουργικότητας στην φάση του σχεδιασμού του έργου έχει επιτευχθεί με την έκδοση Ενδιάμεσης Δήλωσης Επαλήθευσης, που έχει εκδοθεί από Κοινοποιημένο Οργανισμό (ΝοΒο),που μας έχει διαβιβασθεί από τον ΕΡΓΟΣΕ. Η τελική επαλήθευση της συμμόρφωσης θα πραγματοποιηθεί με την ολοκλήρωση της κατασκευής του έργου με μέριμνα και δαπάνες του Αναδόχου κατασκευής. Σε ότι αφορά την τήρηση των απαιτήσεων Ασφάλειας, ζητήθηκε να διαβιβασθεί στον ΟΣΕ, το ταχύτερο δυνατό, τυχόν υπάρχουσα Εκτίμηση (Ανάλυση και Αξιολόγηση) και Διαχείριση της επικινδυνότητας, καθώς και η αντίστοιχη Ανεξάρτητη Έκθεση Ασφάλειας (AsBo), του έργου στη φάση σχεδιασμού (Εφαρμογή Κανονισμού ΕΕ 402/2013, όπως ισχύει), προκειμένου να οριστικοποιηθούν/συμπεριληφθούν στα συμβατικά τεύχη όλα τα αναγκαία μέτρα μετριασμού/αντιμετώπισης της επικινδυνότητας, λαμβανομένου ιδιαίτερα υπόψη ότι η κατασκευή του έργου θα γίνει παράλληλα με την έστω περιορισμένη κυκλοφορία της ηλεκτροκινούμενης σιδηροδρομικής Γραμμής.

Με αυτό τον τρόπο θα διασφαλισθεί αφενός η ασφάλεια της κυκλοφορίας (σε υφιστάμενη και αναβαθμισμένη γραμμή), στον κεντρικό σιδηροδρομικό άξονα, με αυξημένο εμπορευματικό φόρτο και διέλευση από τον πολεοδομικό ιστό και αφετέρου θα περιορισθούν, κατά το δυνατόν, οι κίνδυνοι στην διαχείριση της εκτελούμενης σύμβασης, αποφεύγοντας τυχόν καθυστερήσεις και οικονομικές υπερβάσεις».

Επειδή δεν υφίσταται Εκτίμηση (Ανάλυση και Αξιολόγηση) και Διαχείριση της επικινδυνότητας, καθώς και η αντίστοιχη Ανεξάρτητη Έκθεση Ασφάλειας (AsBo), του έργου στη φάση σχεδιασμού, απαιτείται η ανάθεση παροχής υπηρεσιών σε έμπειρο Μελετητή».