Πρόκειται για ένα επιτραπέζιο καλαίσθητο ημερολόγιο, που κυκλοφορεί σε 150 αριθμημένα αντίτυπα, είναι αφιερωμένο στα Μέσα Σταθερής Τροχιάς στην Πάτρα, δηλαδή τα μέσα μεταφοράς του κόσμου, που κυλούσαν πάνω σε σιδηροτροχιές.
Ενα συλλεκτικό–νοσταλγικό ημερολόγιο για το 2025, δημιούργησε και διανέμει δωρεάν σε φίλους του ο συμπλίτης Γιώργος Παναγιωτόπουλος, πρώην πρόεδρος του Μουσείου Λαϊκής Τέχνης Πατρών.
pelop.gr
Πρόκειται για ένα επιτραπέζιο καλαίσθητο ημερολόγιο, που κυκλοφορεί σε 150 αριθμημένα αντίτυπα, είναι αφιερωμένο στα Μέσα Σταθερής Τροχιάς στην Πάτρα, δηλαδή τα μέσα μεταφοράς του κόσμου, που κυλούσαν πάνω σε σιδηροτροχιές.
Το ιδιαίτερης αισθητικής αυτό ημερολόγιο επενδύεται από σπάνια ντοκουμέντα από το προσωπικό αρχείο του συλλέκτη, που περιλαμβάνει αυθεντικά εισιτήρια, δρομολόγια, φωτογραφίες, δημοσιεύματα και άλλο ανέκδοτο υλικό.
Οπως σημειώνει ο ίδιος ο Γιώργος Παναγιωτόπουλος:
«Η χρησιμοποίηση των Μέσων Σταθερής Τροχιάς (ΜΣΤ) ξεκινά από την Αρχαία Ελλάδα. Οι Αρχαίοι Ελληνες είχαν κατασκευάσει λίθινους αύλακες μέσα στους οποίους μπορούσε να κινηθεί οποιοδήποτε τροχοφόρο της εποχής όπως ο τροχιόδρομος που συνέδεε την Αθήνα με τον Πειραιά.
Τα σύγχρονα ΜΣΤ είναι αυτά που κινούνται σε σιδηροτροχιές.
Διπλή αυτοκινητάμαξα του 1937 στο σταθμό Αγ. Ανδρέου και την πλ. Τριών Συμμάχων, κατά τη δεκαετία του 1960
Οι πιο σημαντικές ημερομηνίες για την παρουσία και λειτουργία των ΜΣΤ στην Πάτρα είναι η 9η Δεκεμβρίου 1887 και η 6η Απριλίου 1902.
Στις 9 Δεκεμβρίου 1887 φθάνει το πρώτο τρένο στην Πάτρα από τον Πειραιά μέσω Κορίνθου. Εκτοτε η πόλη μας συνδέθηκε σιδηροδρομικώς, σταδιακά και με άλλες πόλεις της Ελλάδας με τρεις γραμμές. Πρώτη γραμμή (Πάτρα-Κόρινθος-Αθήνα-Πειραιάς), δεύτερη (Πάτρα-Πύργος-Καλαμάτα) και τρίτη (Πάτρα μέσω ατμόπλοιου –Κρυονέρι -Μεσολόγγι-Αγρίνιο). Η γραμμή τρία καταργή θηκε τη δεκαετία του ’60 και οι υπόλοιπες οριστικά το 2005.
Στις 6 Απριλίου 1902, Κυριακή των Βαΐων, έγιναν τα εγκαίνια στην Πάτρα του πρώτου Ηλεκτροκίνητου τραμ της Ελλάδας, το οποίο κατασκευάστηκε από την εταιρεία Thomson-Houston μαζί με το εργοστάσιο παραγωγής ηλεκτρικού ρεύματα στα Κρύα Ιτεών.
Το τραμ της Πάτρας είχε δύο γραμμές: της Κάτω και της Ανω Πόλης. Η λειτουργία του σταμάτησε στις 8 Μαρτίου 1917 λόγω έλλειψης καύσιμης ύλης για το εργοστάσιο ρεύματα. (Α΄ Παγκό σμιος Πόλεμος)».
To παλιό τραμ διασχίζοντας την οδό Γερμανού, σε καρτ- ποστάλ της δεκαετίας 1900
Για να συμπληρώσει ο δημιουργός αυτού του πρωτότυπου-συλλεκτικού ημερολογίου:
«Αυτή είναι επιγραμματικά η ιστορία των ΜΣΤ στη πόλη μας. Η σημερινή, σχεδόν παντελής έλλειψη ΜΣΤ, με μικρή εξαίρεση τον ταλαίπωρο προαστιακό, πρέπει να αφυπνίσει τους υπευθύνους για να πάρουν γρήγορες και ρεαλιστικές αποφάσεις, ώστε η Πάτρα να συνδεθεί άμεσα με το σιδηροδρομικό δίκτυο της υπόλοιπης Ελλάδας. Τα ΜΣΤ αποτελούν μέσα ανάπτυξης, προόδου και βελτίωσης της ζωής των πολιτών καθώς και δείγμα πολιτισμού μιας κοινωνίας. Εύχομαι μια χαρούμενη και ευτυχισμένη χρονιά!».