Παρασκευή 24 Ιανουαρίου 2025

Οι σιδηρόδρομοι της Ρωσίας αντιμετωπίζουν, τον άξονα της Ασίας, τις κυρώσεις και την έλλειψη εργατικού δυναμικού



Ο όγκος φορτίου των Ρωσικών Σιδηροδρόμων μειώθηκε σε χαμηλό 15ετίας το 2024, με τις ελλείψεις σε εργατικό δυναμικό και ατμομηχανές να επιδεινώνουν τα δεινά της χωρητικότητας καθώς η Μόσχα ανακατευθύνει τις εμπορικές ροές προς την Ασία από την Ευρώπη ενώ μάχεται στην Ουκρανία, σύμφωνα με στοιχεία και έξι πηγές.

ΜΟΣΧΑ (Reuters) - 

Η βιομηχανική παραγωγή και ο όγκος του σιδηροδρομικού φορτίου συνήθως συμβαδίζουν. Όμως, ενώ η στρατιωτική παραγωγή ωθεί τη σταθερή αύξηση της παραγωγής των εργοστασίων, τα φορτία υστερούν, υποδηλώνοντας ότι η βιομηχανική μηχανή της Ρωσίας αγωνίζεται να συμβαδίσει με τις έντονες προσπάθειες ανάπτυξης.

Ο πρόεδρος Βλαντιμίρ Πούτιν ανησυχεί όλο και περισσότερο για τις στρεβλώσεις στην οικονομία της Ρωσίας εν καιρώ πολέμου, ανέφερε την Πέμπτη το Reuters.

Το 2024, οι Ρωσικοί Σιδηρόδρομοι μετέφεραν 1,18 δισεκατομμύρια τόνους φορτίου, σύμφωνα με στοιχεία που δημοσιεύθηκαν αυτόν τον μήνα, μειωμένα κατά 4,1% από έτος σε έτος και το χαμηλότερο επίπεδο από το 2009, όταν η Ρωσία βρισκόταν σε ανάκαμψη από το παγκόσμιο οικονομικό κραχ. Ακόμη και το 2020 κατά τη διάρκεια της πανδημίας, η Ρωσία γνώρισε μεγαλύτερο όγκο φορτίου.

Έξι σιδηροδρομικές και βιομηχανικές πηγές, που μίλησαν στο Reuters υπό τον όρο της ανωνυμίας λόγω της ευαισθησίας του θέματος, ανέφεραν το έλλειμμα χωρητικότητας στο ανατολικό δίκτυο, τις κυρώσεις, τις ελλείψεις εργατικού δυναμικού και τις μειωμένες επενδύσεις μεταξύ των λόγων για προβλήματα με τη μεταφορά φορτίου.

Οι Ρωσικοί Σιδηρόδρομοι υπολόγισαν τη μείωση σε εξωτερικούς παράγοντες και είπαν ότι βελτίωσαν σημαντικά την αποτελεσματικότητα του δικτύου μειώνοντας τα σημεία τσοκ που είναι υπερφορτωμένα με άδεια, ιδιωτικής χρήσης σιδηροδρομικά βαγόνια, ενώ η αύξηση των μισθών βοήθησε να ξεπεραστεί η έλλειψη περίπου 3.000 οδηγών και βοηθών.

Τα υπουργεία ενέργειας και μεταφορών δεν απάντησαν σε αιτήματα για σχολιασμό.

Μία από τις πηγές ανέφερε ως προβλήματα τις κυρώσεις που μειώνουν την πρόσβαση σε ανταλλακτικά και την έλλειψη πληρωμάτων ατμομηχανών.

«(Τα πληρώματα) έχουν πάει όλα είτε στην ειδική στρατιωτική επιχείρηση (τη σύγκρουση στην Ουκρανία) είτε στην αμυντική βιομηχανία, και απλά δεν υπάρχει κανείς να οδηγεί τα τρένα», είπε το άτομο.

Μια άλλη πηγή επεσήμανε τις στρατιωτικές επιπτώσεις στα φορτία.

"Το σύστημα λειτουργούσε μια χαρά, αλλά όλα έχουν αλλάξει - τα φορτία πηγαίνουν ανατολικά, η άμυνα έχει πλέον προτεραιότητα και οι σιδηρόδρομοι απλά δεν μπορούν να αντεπεξέλθουν", είπε το άτομο.

Η προτεραιότητα των στρατιωτικών φορτίων, τα οποία θεωρητικά μπορούν να δημιουργήσουν προβλήματα υλικοτεχνικής υποστήριξης σε ολόκληρο το σύστημα, δεν συζητείται ευρέως, δήλωσε ο οικονομολόγος της CentroCreditBank Yevgeny Suvorov.

Οι Ρωσικοί Σιδηρόδρομοι αντιμετωπίζουν ένα τεράστιο άλμα στις πληρωμές τόκων φέτος - καθώς η κεντρική τράπεζα έχει αυξήσει το κόστος δανεισμού σε μια προσπάθεια να τιθασεύσει τον αυξανόμενο πληθωρισμό - και η εταιρεία μειώνει τις επενδύσεις κατά περίπου 40%.

Πηγή των σιδηροδρόμων είπε ότι οι ρωσικοί σιδηρόδρομοι είχαν χάσει στόχους όγκου για τους τεράστιους σιδηροδρόμους Baikal-Amur Mainline και Trans-Siberian, οι οποίοι βρίσκονται υπό επέκταση.

Οι Ρωσικοί Σιδηρόδρομοι μετέφεραν περίπου 150 εκατομμύρια τόνους κατά μήκος αυτών των ανατολικών διαδρομών το 2024, είπε ο συγκεκριμένος άνθρωπος, λιγότερο από τους προγραμματισμένους 162 εκατομμύρια τόνους.

Οι Ρωσικοί Σιδηρόδρομοι ανέφεραν ότι είχαν διασφαλίσει ότι η χωρητικότητα σε αυτές τις διαδρομές είχε φτάσει τους 180 εκατομμύρια τόνους, αλλά δεν διευκρίνισε τον όγκο των εμπορευμάτων που μεταφέρθηκαν.

Σύμφωνα με κυβερνητικό έγγραφο που είδε το Reuters, ο στόχος των 180 εκατομμυρίων τόνων έχει τεθεί για φέτος. Αυτό σημαίνει ότι η χωρητικότητα αυτών των δρομολογίων δεν θα αυξηθεί το 2025, είπε η πηγή, προσθέτοντας ότι οι εργασίες εκσυγχρονισμού βρίσκονται «σε αδιέξοδο».

Μια βιομηχανία υπό πίεση είναι ο άνθρακας. 

Η Ουάσιγκτον έχει θέσει υπό κυρώσεις τις περισσότερες από τις μεγάλες εταιρείες άνθρακα της Ρωσίας, συμπεριλαμβανομένων των Suek και Mechel. Με τις απαγορεύσεις των ΗΠΑ, της ΕΕ και της Βρετανίας στις εισαγωγές άνθρακα από τη Ρωσία, περισσότερο από το 80% των εξαγωγών της πηγαίνουν τώρα στην Ασία.

Οι εξαγωγές μειώθηκαν κατά 6% πέρυσι υπό την πίεση από τις δυτικές κυρώσεις, τις διακοπές των υποδομών και τα ζητήματα κερδοφορίας, ανέφερε ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας. Τον περασμένο μήνα, ο Πούτιν διέταξε την κυβέρνηση να αναπτύξει μέτρα στήριξης για τη βιομηχανία.

Μια επιτροπή με επικεφαλής τον αντιπρόεδρο της κυβέρνησης Αλεξάντερ Νόβακ έδωσε εντολή στην κυβέρνηση να εργαστεί για ένα πρόγραμμα κατά της κρίσης, σύμφωνα με το κυβερνητικό έγγραφο.

«Η βιομηχανία άνθρακα αντιμετωπίζει σήμερα συγκεκριμένες δυσκολίες, λόγω της πτώσης των τιμών και της αδυναμίας εξαγωγής άνθρακα στις αγορές πλήρως», είπε ο Νόβακ τον Δεκέμβριο σε επίσκεψή του στην πλούσια σε άνθρακα περιοχή της Ρωσίας, τη λεκάνη του Kuznetsk, γνωστή ως Kuzbass.

Η Ρωσία ήταν ο μόνος βασικός παραγωγός του οποίου οι αποστολές άνθρακα στην Κίνα μειώθηκαν το 2024, σύμφωνα με στοιχεία των κινεζικών τελωνείων. Οι αναλυτές του Galaxy Futures είπαν ότι η περιορισμένη χωρητικότητα εμπορευμάτων της Ρωσίας σήμαινε ότι οι σιδηρόδρομοι έδιναν προτεραιότητα στη μεταφορά αγαθών υψηλότερης αξίας έναντι του άνθρακα.

Οι Ρωσικοί Σιδηρόδρομοι ανέφεραν ότι η διατριβή δεν υποστηρίζεται από στατιστικά στοιχεία, υποδεικνύοντας το μερίδιο του άνθρακα το 2024 στη συνολική φόρτωση 28%, το ίδιο με το 2023.

Η εταιρεία είπε ότι οι άλυτες εμπορικές σχέσεις μεταξύ των λιμενικών εργαζομένων και των φορτωτών στο λιμάνι Taman έπαιξαν τον μεγαλύτερο ρόλο στην αρνητική επίδραση των εξαγωγών άνθρακα.

Ο ρωσικός όμιλος μετάλλων και ενέργειας En+ δήλωσε ότι αντιμετωπίζει περιοδικές δυσκολίες με τις παραδόσεις άνθρακα στην περιοχή του Κρασνογιάρσκ στους θερμοηλεκτρικούς σταθμούς του ανατολικότερα στην περιοχή του Ιρκούτσκ.

«Υπάρχει έλλειμμα μεταφορικής ικανότητας σιδηροδρόμων, επομένως προσπαθούμε να λύσουμε με κάποιο τρόπο αυτά τα ζητήματα μαζί με τον σιδηρόδρομο και τις διοικήσεις», δήλωσε στο Reuters ο επικεφαλής της En+ Βλαντιμίρ Κολμογκόροφ.