(Πηγή: Tanvir Anjum Adib μέσω Wikimedia Commons)
Ο Μεσαίος Διάδρομος, έχει εξελιχθεί ως βασική εναλλακτική για το εμπόριο μεταξύ της Ευρώπης και της Λαϊκής Δημοκρατίας της Κίνας (ΛΔΚ) λόγω των κυρώσεων κατά της Ρωσίας. Η διαδρομή παρακάμπτει τη Ρωσία και διέρχεται από την Κεντρική Ασία, τον Καύκασο και την Τουρκία.
jamestown.org
Το TITR σημείωσε 25πλάσια αύξηση του όγκου εμπορευμάτων από τη ΛΔΚ προς την Ευρώπη το 2024, με το Αζερμπαϊτζάν να διαδραματίζει κεντρικό ρόλο. Αυτή η ανάπτυξη ευθυγραμμίζεται με την πρωτοβουλία One Belt-One Road της ΛΔΚ, δίνοντας έμφαση στην περιφερειακή συνδεσιμότητα.
Αυτή η διαδρομή υπογραμμίζει πώς οι χώρες της Κεντρικής Ασίας και του Καυκάσου βλέπουν τη διέλευση μέσω Ρωσίας ως αυξανόμενο οικονομικό κίνδυνο, ενώ η ενίσχυση των δεσμών υποδομών μεταξύ της ΛΔΚ και της Ευρωπαϊκής Ένωσης προσφέρει ένα πιο ελπιδοφόρο οικονομικό μέλλον.
Καθώς πλησιάζει η τρίτη επέτειος από την έναρξη της πλήρους κλίμακας εισβολής της Ρωσίας στην Ουκρανία , οι διευρασιατικές σιδηροδρομικές ναυτιλιακές ρυθμίσεις συνεχίζουν να διαταράσσονται σημαντικά. Λόγω της εντατικοποίησης των κυρώσεων στη Μόσχα λόγω του πολέμου, η Λαϊκή Δημοκρατία της Κίνας (ΛΔΚ) αναζήτησε εναλλακτικούς εμπορικούς δρόμους για να αποφύγει τη Ρωσία. Αυτές οι διαταραχές είναι σημαντικές για τη Ρωσία, καθώς οι γείτονές της αναζητούν εναλλακτικές συνεργασίες για τη διατήρηση του εμπορίου και την πρόσβαση στις βασικές αγορές.
Η πιο πολλά υποσχόμενη εναλλακτική λύση για τα τρένα China-Europe Railway Express (CRE) έχει αποδειχθεί ότι είναι η Trans-Caspian International Transport Route (TITR), γνωστή και ως Middle Corridor (βλ. EDM , 19 Απριλίου 2022). Το TITR είναι ένας πολυτροπικός διάδρομος που συνδέει τη ΛΔΚ και την Ευρώπη μέσω της Κεντρικής Ασίας, του Καυκάσου και της Τουρκίας, παρακάμπτοντας τη Ρωσία. Αυτό τελικά συνδέει τη ΛΔΚ με τις αγορές της Ευρωπαϊκής Ένωσης μέσω μιας μετασοβιετικής οικονομικής γεωγραφίας. Τα τρένα CRE TITR περνούν τώρα από τη ΛΔΚ μέσω του Καζακστάν στα συνοριακά περάσματα Dostyk ή Khorgos/Altynkol προς το λιμάνι της Κασπίας Ακτάου του Καζακστάν, όπου μεταφορτώνονται μέσω πορθμείων στο Μπακού. Από εκεί, διασχίζουν το Αζερμπαϊτζάν, τη Γεωργία και την Τουρκία προς την Ευρώπη.
Σύμφωνα με το Azerbaijan Railways CJSC, ο όγκος των εμπορευμάτων που μεταφέρθηκαν από τη ΛΔΚ μέσω του TITR για το 2024 ξεπέρασε τα 27.000 TEU (ισοδύναμες μονάδες είκοσι ποδιών), που είναι 25 φορές υψηλότερος από το 2023 ( AZERTADZh , 24 Νοεμβρίου 2024). Στις 24 Νοεμβρίου 2024, το πρώτο τρένο μπλοκ εξαγωγών (ένα αποκλειστικό τρένο για έναν πελάτη) αναχώρησε από το Αζερμπαϊτζάν για τη ΛΔΚ, αποτελούμενο από 62 εμπορευματοκιβώτια. Αυτό επέτρεψε στο Αζερμπαϊτζάν να έχει πιο εύκολη και άμεση πρόσβαση στις αγορές της ΛΔΚ ( The Caspian News , 14 Ιανουαρίου). Το 2024, συνολικά 358 τρένα μπλοκ εμπορευματοκιβωτίων κινήθηκαν μέσω του TITR μεταξύ ΛΔΚ-Κεντρικής Ασίας-Αζερμπαϊτζάν ( Azərbaycan Dəmir Yolları QSC , 13 Ιανουαρίου). Το 2025, οι Σιδηροδρόμοι του Αζερμπαϊτζάν σχεδιάζουν να υπερτριπλασιάσουν τον αριθμό των μπλοκ τρένων που κινούνται κατά μήκος του TITR σε 1.000 ( Caliber.az , 10 Ιανουαρίου).
Η ΛΔΚ αποδίδει μεγάλη σημασία στον σημαντικό ρόλο των τρένων CRE στην ενίσχυση της περιφερειακής συνδεσιμότητας. Προωθούν την οικονομική ανάπτυξη και συμβάλλουν στη διασφάλιση της σταθερότητας της παγκόσμιας αλυσίδας παραγωγής και εφοδιασμού. Τον Οκτώβριο του 2023, ο Πρόεδρος Xi Jinping ανακοίνωσε στην τελετή έναρξης στο Πεκίνο του Τρίτου Φόρουμ Υψηλού Επιπέδου Belt and Road για τη Διεθνή Συνεργασία οκτώ βήματα για την υποστήριξη της υλοποίησης της πρωτοβουλίας One Belt-One Road (OBOR). Το πρώτο από αυτά τα βήματα ήταν «η οικοδόμηση ενός πολυδιάστατου δικτύου συνδεσιμότητας Belt and Road». Σύμφωνα με τον Xi, «η Κίνα θα επιταχύνει την ανάπτυξη υψηλής ποιότητας του σιδηροδρομικού Express China-Europe, θα συμμετάσχει στον Trans-Caspian International Transport Corridor, θα φιλοξενήσει το φόρουμ συνεργασίας China-Europe Railway Express και θα καταβάλει κοινές προσπάθειες για την οικοδόμηση ενός νέου logistics διάδρομος σε όλη την ευρασιατική ήπειρο που συνδέεται με απευθείας σιδηροδρομικές και οδικές μεταφορές» ( Υπουργείο Εξωτερικών της ΛΔΚ , 18 Οκτωβρίου 2023).
Το TITR έχει πλέον προσελκύσει την υποστήριξη δυτικών ιδρυμάτων, συμπεριλαμβανομένης της Παγκόσμιας Τράπεζας. Ο Rolande Pryce, περιφερειακός διευθυντής της Παγκόσμιας Τράπεζας για τον Νότιο Καύκασο, παρατήρησε ότι το TITR έχει τη δυνατότητα να τριπλασιάσει τους όγκους εμπορίου μεταξύ Ευρώπης και ΛΔΚ έως το 2030 σε 11 εκατομμύρια τόνους σε σύγκριση με τα επίπεδα του 2021 και να μειώσει το χρόνο ταξιδιού στο μισό. Σύμφωνα με τον Pryce, «η σημασία του Middle Corridor έγκειται στα πιθανά οφέλη που μπορεί να αποφέρει ως ενδοπεριφερειακό εμπορικό διάδρομο» εκτός από το ότι λειτουργεί ως «χερσαία γέφυρα Ασίας-Ευρώπης για εμπορευματοκιβώτια εμπορευματοκιβωτίων και διαδρομή πρόσβασης στις διεθνείς αγορές για όλους τύποι φορτίου» ( EU Reporter , 7 Μαρτίου 2024). Ο Henrik Hololei, σύμβουλος της Γενικής Διεύθυνσης Διεθνών Συνεργασιών της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, τόνισε τον Μεσαίο Διάδρομο ως ναυαρχίδα της στρατηγικής Global Gateway της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την ενίσχυση των παγκόσμιων συνδέσεων της Ευρώπης. Δήλωσε,
Στόχος της πλατφόρμας είναι να παράσχει ένα μόνιμο πλαίσιο που θα προωθήσει την υλοποίηση έργων στην Κεντρική Ασία με συνεπή και συντονισμένο τρόπο για την επίτευξη του μακροπρόθεσμου στόχου να καταστεί ο διακασπιακός διάδρομος μια πιο βιώσιμη, ασφαλέστερη και ταχύτερη διαδρομή. που συνδέει την Ευρώπη με την Κεντρική Ασία σε λιγότερο από 15 ημέρες ( The Caspian News , 19 Δεκεμβρίου 2024).
Η επιτυχία του TITR δεν περιορίζεται στο Αζερμπαϊτζάν και τη ΛΔΚ, καθώς η Ιαπωνία και η Νότια Κορέα επέλεξαν επίσης να χρησιμοποιούν τρένα TITR CRE με διέλευση μέσω Αζερμπαϊτζάν για τη μεταφορά εμπορευμάτων ( AZERTAG , 20 Δεκεμβρίου 2024). Στις 3 Οκτωβρίου 2024, στο Ασγκαμπάτ, η Ευρωπαϊκή Ένωση και το Τουρκμενιστάν εγκαινίασαν την Πλατφόρμα Συντονισμού του Διαδρόμου Μεταφορών της Κασπίας για την περαιτέρω ενσωμάτωση των μετασοβιετικών χωρών της Κεντρικής Ασίας στο TITR και την προώθηση έργων υποδομής που θα βελτιώσουν τη διαδρομή ( The Times of Central Asia , 8 Οκτωβρίου 2024, βλέπε EDM , 28 Οκτωβρίου 2024). Αυτός ο συντονισμός θα ενισχύσει τη συνεργασία μεταξύ Ευρώπης και Κεντρικής Ασίας, παρέχοντας στην περιοχή μια εναλλακτική διαδρομή προς τις ευρωπαϊκές αγορές που παρακάμπτει τη Ρωσία.
Καθώς η ΛΔΚ παραμένει μια μεταβατική οικονομία με στοιχεία οικονομίας της αγοράς και σχεδιασμένης οικονομίας, οι μετατοπίσεις της προς τον ΤΙΤΡ ήταν πιο γρήγορες από ό,τι εάν οι αποφάσεις πολιτικής βασίζονταν αποκλειστικά σε οικονομικούς λόγους. Όσον αφορά το μέλλον, το μεγαλύτερο μέρος της ευρασιατικής οικονομικής ολοκλήρωσης και ανάπτυξης θα παραμείνουν προσανατολισμένες στην πολιτική προς τη ΛΔΚ, ενώ η περισσότερη θεσμική, οικονομική και αδράνεια της αγοράς θα προέλθει από την Ευρωπαϊκή Ένωση. Το TITR είναι ένας ακόμη δείκτης για τον μετασοβιετικό χώρο ότι από τότε που ξεκίνησε η ολική εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία, ο συνεχιζόμενος σεβασμός και η σύνδεση με τη Ρωσία έχει όλο και πιο θλιβερές οικονομικές συνέπειες. Η υποστήριξη της ανάπτυξης δεσμών υποδομής μεταξύ της ΛΔΚ και των ολοένα και πιο ενδιαφερόμενων κυβερνήσεων και πελατών της ΕΕ φαίνεται να είναι η πιο παραγωγική κατεύθυνση.