Τετάρτη 29 Ιανουαρίου 2025

Επισημάνσεις και προτάσεις για τον Ελληνικό σιδηρόδρομο από την Επιτροπή Σιδηροδρομικών Μεταφορών του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων (ΣΕΣ


Με μεγάλη επιτυχία και συμμετοχή, πραγματοποιήθηκε τη Δευτέρα 27 Ιανουαρίου 2025, η Ημερίδα που διοργάνωσε ο ΣΕΣ και οι Επιστημονικές του Επιτροπές (Αστικής κινητικότητας, Οδικών, Σιδηροδρομικών, Αεροπορικών, Θαλάσσιων και Εμπορευματικών Μεταφορών), με τίτλο: «Οι συγκοινωνιολόγοι συζητούν και προτείνουν: Υφιστάμενη κατάσταση και προοπτικές».

Η Ημερίδα τελέστηκε υπό την αιγίδα του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, στο Αμφιθέατρο του Υπουργείου.


ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΟ ΔΙΚΤΥΟ

• 2340 χιλιομετρα γραμμής
• Εκ των οποίων 30% διπλής γραμμής
• Εκ των οποίων 32% ηλεκτροδοτημένο
• Είναι μέρος του Διευρωπαικού Δικτύου (ΤΕΝ-Τ) Τα τελευταία χρόνια έχουν υλοποιηθεί σημαντικά έργα εκσυγχρονισμού του άξονα ΠΑΘΕ/Π (Πατρα-Αθήνα-ΘεσσαλονίκηΕιδομένη/Προμαχώνας) και των βασικών παρακλαδιών του Στα επόμενα χρόνια αναμένεται η παράδοση σημαντικών έργων αναβάθμισης του δικτύου

ΓΕΓΟΝΟΤΑ 2023 ΔΥΣΤΥΧΗΜΑ ΤΕΜΠΩΝ ΚΑΚΟΚΑΙΡΙΑ ΝΤΑΝΙΕΛ

• Αντίληψη ασφάλειας στο σιδηρόδρομο
• Κατάσταση Υποδομής : Λειανοκλάδι – Δομοκός – Λάρισα, Λάρισα-Βόλος, Καλαμπάκα-Παλαιοφάρσαλος
 • Βελτίωση της ασφάλειας με την ολοκλήρωση και θέση σε λειτουργία του Ευρωπαικού Συστήματος Διαχείρισης Κυκλοφορίας ERTMS (ETCS L1 & GSM-R)

ΣΗΜΕΡΙΝΕΣ ΠΡΟΚΛΗΣΕΙΣ

• Αναδιοργάνωση και ενισχυση του δημόσιου σιδηροδρομικού τομέα (ΟΣΕ, ΕΡΓΟΣΕ, ΓΑΙΑΟΣΕ) και των ρυθμιστικών φορέων (ΡΑΣ, ΕΟΔΑΣΑΑΜ)
• Βελτίωση των δεξιοτήτων του προσωπικού όλων των φορέων & εκσυγχρονισμός και ενίσχυση της εκπαίδευσης στο σιδηρόδρομο

Προτάσεις

Ενίσχυση των ελέγχων τήρησης βαρδιών και σωστής εκτέλεσης καθηκόντων όλου του προσωπικού που εκτελεί κρίσιμα καθήκοντα
 • Ενίσχυση και έλεγχος πειθαρχίας και συμμόρφωσης στο Γενικό Κανονισμό Κίνησης 
• Επιτάχυνση του ελέγχου τεχνικών έργων και ιδιαίτερα σιδηροδρομικών γεφυρών 
• Ολοκλήρωση της καταγραφή κατάστασης Ισόπεδων Διαβάσεων και σύνταξης σχεδίου για απαιτούμενες παρεμβάσεις • Συνεχής και τακτική προληπτική συντήρηση και έλεγχος καλής λειτουργίας των ΑΣΙΔ
 • Συνεχής έλεγχος και συντήρηση επιδομής και υποδομής / εκχόρτωση, εκθάμνωση, κοπή επικίνδυνων δέντρων και καθαρισμός πρανών 
• Εθνικό Συμβούλιο για τη Σιδηροδρομική Ασφάλεια, με συμμετοχή Υπουργείου, ΡΑΣ, ΕΟΔΑΣΑΑΜ, ΟΣΕ, Σ.Ε. και επιστημονικών Φορέων 
• Επανεξέταση και αναμόρφωση ισχύοντος προγράμματος εκπαίδευσης προσωπικού που εκτελεί κρίσιμα για την ασφάλεια καθήκοντα (σταθμάρχες, κλειδούχοι, μηχανοδηγοί, ...) 
• Αναμόρφωση του ΓΚΚ, των Πρωτοκόλλων Ασφάλειας Κυκλοφορίας και του Κανονισμού Ισόπεδων Διαβάσεων
Asset Management σιδηροδρομικού δικτύου 
• Διαχείριση κυκλοφορίας για βελτιστοποίηση χρήσης
 • Προληπτική και διορθωτική συντήρηση δικτύου (επιδομή, συστήματα, διαβάσεις, τεχνικά έργα) 
• Διαχείριση Τ.Υ. ιδιοκτησίας του και ανανέωση και επέκτασή του σύμφωνα με τις ανάγκες 
• Διαχείριση έργων βελτίωσης και αναβάθμισης του εν ενεργεία δικτύου, καθώς και επέκτασή του 
• Βασική και συνεχής εκπαίδευση του προσωπικού που εκτελεί κρίσιμα καθήκοντα για την ασφάλεια 
• Επαναπροσδιορισμός τελών χρήσης υποδομής ώστε να εξασφαλίζεται η βιωσιμότητα και ανταγωνιστικότητα των σιδηροδρομικών μεταφορών 
• Εξειδίκευση για τη σιδηροδρομική υποδομή της Εθνικής Στρατηγικής για την προσαρμογή στην Κλιματική Αλλαγή
 • Καταγραφή στοιχείων υποδομής και οχημάτων (Τ.Υ.) 
• Χρήση Μοντέλου Δομικών Πληροφοριών (ΒΙΜ) με συλλογή στοιχείων από αισθητήρες στην υποδομή για παρακολούθηση ελαττωμάτων από επιφάνεια κύλισης, κόπωση, θόρυβος, ... 
• Πρόβλεψη ρυθμού γήρανσης και κόπωσης υποδομής και οχημάτων

Σχεδιασμός σε συνεργασία με την τοπική αυτοδιοίκηση 

• Ανάπτυξη πολυτροπικών κόμβων κινητικότητας μέσω της ενίσχυσης της σύνδεσης των σταθμών με τα αστικά κέντρα και τη δημιουργία εγκαταστάσεων στάθμευσης. 
• Δημιουργία και άμεση λειτουργία των απαραίτητων εγκαταστάσεων για χρήση από ΑμΕΑ
 • Ανάπτυξη επιπλέον λειτουργιών (γραφεία, εμπορικούς χώρους), σε συνάρτηση με τα αντίστοιχα χωροταξικά σχέδια. • Αναπτυξη μελετών σιδηροδρομικών κόμβων για τη βελτίωση της χωρητικότητας 
• Επιτάχυνση των έργων για ενίσχυση χωρητικότητας, ιδιαίτερα στους κεντρικούς κόμβους, για παράλληλη λειτουργία Προαστιακών, Υπεραστικών και Εμπορευματικών αμαξοστοιχιών 
• Ενίσχυση του μοντέλου διακυβέρνησης του σιδηροδρομικού δικτύου για την εποπτεία και το στρατηγικό σχεδιασμό των σιδηροδρομικών υπηρεσιών με καθαρά συμβουλευτικό ρόλο 
• Συμμετοχή της τοπικής αυτοδιοίκησης, του διαχειριστή της σιδηροδρομικής υποδομής, των εταιρειών που παρέχουν σιδηροδρομικές υπηρεσίες, επιστημονικών και οικονομικών φορέων

Συμπεράσματα

Ο Ελληνικός Σιδηρόδρομος βρίσκεται μπροστά σε θεμελιώδιες προκλήσεις για : ◦ τη βελτίωση της ασφάλειας 
◦ Την αναμόρφωση και αναβάθμισή των υπηρεσιών και υποδομών
 ◦ Τη συνεισφορά στην ενεργειακή μετάβαση και καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής 
• Η Επιτροπή και ο ΣΕΣ έχουν κάνει συγκεκριμένες προτάσεις για τη: 
◦ Βελτίωση της σιδηροδρομικής ασφάλειας 
◦ Συντήρηση και διαχείριση της σιδηροδρομικής υποδομής 
◦ Αναβάθμιση των σιδηροδρομικών υπηρεσιών 
◦ Αναμόρφωση του πλαισίου εκπόνησης μελετών και επιτάχυνσης της ωρίμανσης των έργων 
• Ο ΣΕΣ θα εκδώσει τις ανανεωμένες θέσεις για τις σιδηροδρομικές μεταφορές.