Με μεγάλη επιτυχία και συμμετοχή, πραγματοποιήθηκε τη Δευτέρα 27 Ιανουαρίου 2025, η Ημερίδα που διοργάνωσε ο ΣΕΣ και οι Επιστημονικές του Επιτροπές (Αστικής κινητικότητας, Οδικών, Σιδηροδρομικών, Αεροπορικών, Θαλάσσιων και Εμπορευματικών Μεταφορών), με τίτλο: «Οι συγκοινωνιολόγοι συζητούν και προτείνουν: Υφιστάμενη κατάσταση και προοπτικές».
Η Ημερίδα τελέστηκε υπό την αιγίδα του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, στο Αμφιθέατρο του Υπουργείου.
ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΟ ΔΙΚΤΥΟ
• 2340 χιλιομετρα γραμμής
• Εκ των οποίων 30% διπλής γραμμής
• Εκ των οποίων 32% ηλεκτροδοτημένο
• Είναι μέρος του Διευρωπαικού Δικτύου (ΤΕΝ-Τ) Τα τελευταία χρόνια έχουν υλοποιηθεί σημαντικά έργα εκσυγχρονισμού του άξονα ΠΑΘΕ/Π (Πατρα-Αθήνα-ΘεσσαλονίκηΕιδομένη/Προμαχώνας) και των βασικών παρακλαδιών του Στα επόμενα χρόνια αναμένεται η παράδοση σημαντικών έργων αναβάθμισης του δικτύου
ΓΕΓΟΝΟΤΑ 2023 ΔΥΣΤΥΧΗΜΑ ΤΕΜΠΩΝ ΚΑΚΟΚΑΙΡΙΑ ΝΤΑΝΙΕΛ
• Αντίληψη ασφάλειας στο σιδηρόδρομο
• Κατάσταση Υποδομής : Λειανοκλάδι – Δομοκός – Λάρισα, Λάρισα-Βόλος, Καλαμπάκα-Παλαιοφάρσαλος
• Βελτίωση της ασφάλειας με την ολοκλήρωση και θέση σε λειτουργία του Ευρωπαικού Συστήματος Διαχείρισης Κυκλοφορίας ERTMS (ETCS L1 & GSM-R)
ΣΗΜΕΡΙΝΕΣ ΠΡΟΚΛΗΣΕΙΣ
• Αναδιοργάνωση και ενισχυση του δημόσιου σιδηροδρομικού τομέα (ΟΣΕ, ΕΡΓΟΣΕ, ΓΑΙΑΟΣΕ) και των ρυθμιστικών φορέων (ΡΑΣ, ΕΟΔΑΣΑΑΜ)
• Βελτίωση των δεξιοτήτων του προσωπικού όλων των φορέων & εκσυγχρονισμός και ενίσχυση της εκπαίδευσης στο σιδηρόδρομο
Προτάσεις
Ενίσχυση των ελέγχων τήρησης βαρδιών και σωστής εκτέλεσης καθηκόντων όλου του προσωπικού που εκτελεί κρίσιμα καθήκοντα
• Ενίσχυση και έλεγχος πειθαρχίας και συμμόρφωσης στο Γενικό Κανονισμό Κίνησης
• Επιτάχυνση του ελέγχου τεχνικών έργων και ιδιαίτερα σιδηροδρομικών γεφυρών
• Ολοκλήρωση της καταγραφή κατάστασης Ισόπεδων Διαβάσεων και σύνταξης σχεδίου για απαιτούμενες παρεμβάσεις • Συνεχής και τακτική προληπτική συντήρηση και έλεγχος καλής λειτουργίας των ΑΣΙΔ
• Συνεχής έλεγχος και συντήρηση επιδομής και υποδομής / εκχόρτωση, εκθάμνωση, κοπή επικίνδυνων δέντρων και καθαρισμός πρανών
• Εθνικό Συμβούλιο για τη Σιδηροδρομική Ασφάλεια, με συμμετοχή Υπουργείου, ΡΑΣ, ΕΟΔΑΣΑΑΜ, ΟΣΕ, Σ.Ε. και επιστημονικών Φορέων
• Επανεξέταση και αναμόρφωση ισχύοντος προγράμματος εκπαίδευσης προσωπικού που εκτελεί κρίσιμα για την ασφάλεια καθήκοντα (σταθμάρχες, κλειδούχοι, μηχανοδηγοί, ...)
• Αναμόρφωση του ΓΚΚ, των Πρωτοκόλλων Ασφάλειας Κυκλοφορίας και του Κανονισμού Ισόπεδων Διαβάσεων
Asset Management σιδηροδρομικού δικτύου
• Διαχείριση κυκλοφορίας για βελτιστοποίηση χρήσης
• Προληπτική και διορθωτική συντήρηση δικτύου (επιδομή, συστήματα, διαβάσεις, τεχνικά έργα)
• Διαχείριση Τ.Υ. ιδιοκτησίας του και ανανέωση και επέκτασή του σύμφωνα με τις ανάγκες
• Διαχείριση έργων βελτίωσης και αναβάθμισης του εν ενεργεία δικτύου, καθώς και επέκτασή του
• Βασική και συνεχής εκπαίδευση του προσωπικού που εκτελεί κρίσιμα καθήκοντα για την ασφάλεια
• Επαναπροσδιορισμός τελών χρήσης υποδομής ώστε να εξασφαλίζεται η βιωσιμότητα και ανταγωνιστικότητα των σιδηροδρομικών μεταφορών
• Εξειδίκευση για τη σιδηροδρομική υποδομή της Εθνικής Στρατηγικής για την προσαρμογή στην Κλιματική Αλλαγή
• Καταγραφή στοιχείων υποδομής και οχημάτων (Τ.Υ.)
• Χρήση Μοντέλου Δομικών Πληροφοριών (ΒΙΜ) με συλλογή στοιχείων από αισθητήρες στην υποδομή για παρακολούθηση ελαττωμάτων από επιφάνεια κύλισης, κόπωση, θόρυβος, ...
• Πρόβλεψη ρυθμού γήρανσης και κόπωσης υποδομής και οχημάτων
Σχεδιασμός σε συνεργασία με την τοπική αυτοδιοίκηση
• Ανάπτυξη πολυτροπικών κόμβων κινητικότητας μέσω της ενίσχυσης της σύνδεσης των σταθμών με τα αστικά κέντρα και τη δημιουργία εγκαταστάσεων στάθμευσης.
• Δημιουργία και άμεση λειτουργία των απαραίτητων εγκαταστάσεων για χρήση από ΑμΕΑ
• Ανάπτυξη επιπλέον λειτουργιών (γραφεία, εμπορικούς χώρους), σε συνάρτηση με τα αντίστοιχα χωροταξικά σχέδια. • Αναπτυξη μελετών σιδηροδρομικών κόμβων για τη βελτίωση της χωρητικότητας
• Επιτάχυνση των έργων για ενίσχυση χωρητικότητας, ιδιαίτερα στους κεντρικούς κόμβους, για παράλληλη λειτουργία Προαστιακών, Υπεραστικών και Εμπορευματικών αμαξοστοιχιών
• Ενίσχυση του μοντέλου διακυβέρνησης του σιδηροδρομικού δικτύου για την εποπτεία και το στρατηγικό σχεδιασμό των σιδηροδρομικών υπηρεσιών με καθαρά συμβουλευτικό ρόλο
• Συμμετοχή της τοπικής αυτοδιοίκησης, του διαχειριστή της σιδηροδρομικής υποδομής, των εταιρειών που παρέχουν σιδηροδρομικές υπηρεσίες, επιστημονικών και οικονομικών φορέων
Συμπεράσματα
Ο Ελληνικός Σιδηρόδρομος βρίσκεται μπροστά σε θεμελιώδιες προκλήσεις για : ◦ τη βελτίωση της ασφάλειας
◦ Την αναμόρφωση και αναβάθμισή των υπηρεσιών και υποδομών
◦ Τη συνεισφορά στην ενεργειακή μετάβαση και καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής
• Η Επιτροπή και ο ΣΕΣ έχουν κάνει συγκεκριμένες προτάσεις για τη:
◦ Βελτίωση της σιδηροδρομικής ασφάλειας
◦ Συντήρηση και διαχείριση της σιδηροδρομικής υποδομής
◦ Αναβάθμιση των σιδηροδρομικών υπηρεσιών
◦ Αναμόρφωση του πλαισίου εκπόνησης μελετών και επιτάχυνσης της ωρίμανσης των έργων
• Ο ΣΕΣ θα εκδώσει τις ανανεωμένες θέσεις για τις σιδηροδρομικές μεταφορές.