Σάββατο 14 Δεκεμβρίου 2024

Το σχέδιο για τον ελληνικό σιδηρόδρομο

Ο ΟΣΕ απορροφά την ΕΡΓΟΣΕ και αναλαμβάνει και το τροχαίο υλικό – Η ΓΑΙΑΟΣΕ θα αξιοποιήσει τη σιδηροδρομική ακίνητη περιουσία

Η ΓΑΙΑΟΣΕ θα δώσει έμφαση σε συγκεκριμένα projects, όπως η ανάπλαση και ο εκσυγχρονισμός του σιδηροδρομικού σταθμού Θεσσαλονίκης, η εμπορική αξιοποίηση άλλων σταθμών κ.λπ.

Δέσποινα Κόντη
kathimerini.gr

«Αυτό θα επιτρέψει στη ΓΑΙΑΟΣΕ να επικεντρωθεί στη βασική της δουλειά, το real estate», δήλωσε σε πρόσφατη δημοσιογραφική ενημέρωση, μέσα στην εβδομάδα, ο διευθύνων σύμβουλος του Υπερταμείου, Γρηγόρης Δημητριάδης. Η δήλωση αφορούσε το αποτέλεσμα της απόσχισης της δραστηριότητας διαχείρισης τροχαίου υλικού από τη ΓΑΙΑΟΣΕ, τη μεταφορά τής εν λόγω δραστηριότητας στον νέο ΟΣΕ και τον μετασχηματισμό της σε εταιρεία ακίνητης περιουσίας. Η ΓΑΙΑΟΣΕ, θυγατρική του Υπερταμείου, δραστηριοποιείται στη διαχείριση, αξιοποίηση και ανάπτυξη της σιδηροδρομικής ακίνητης περιουσίας (εκτάσεις και κτίρια), ενώ υπό την αρμοδιότητά της έχει και τη διαχείριση τροχαίου υλικού (κινητήριες μονάδες και εμπορευματικά και επιβατικά οχήματα), το οποίο μισθώνει κατά κύριο λόγο στη Hellenic Train. Οπως ανέφεραν στελέχη του Υπερταμείου, στη νέα εταιρεία ακίνητης περιουσίας δεν θα υπάρξει κάποιος επενδυτής, ενώ μεγάλο στοίχημα για τη ΓΑΙΑΟΣΕ είναι η έμφαση σε συγκεκριμένα projects, όπως η ανάπλαση και ο εκσυγχρονισμός του σιδηροδρομικού σταθμού Θεσσαλονίκης, η εμπορική αξιοποίηση άλλων σταθμών κ.λπ.

Το ζήτημα της συντήρησης του τροχαίου υλικού έχει αποτελέσει σημείο διαφωνίας μεταξύ ΓΑΙΑΟΣΕ και Hellenic Train και έχει προστεθεί στη μακρά λίστα των προβλημάτων και των χρόνιων παθογενειών του ελληνικού σιδηροδρόμου. Δεδομένου πως «όλοι χρωστούν σε όλους» στον ελληνικό σιδηρόδρομο, κατά το προηγούμενο διάστημα οι δύο εταιρείες είχαν προσφύγει η μία εναντίον της άλλης διεκδικώντας αξιώσεις που αφορούν εργασίες συμπληρωματικής ή εκτεταμένης συντήρησης του τροχαίου υλικού. Μάλιστα, σύμφωνα με τις οικονομικές καταστάσεις της ΓΑΙΑΟΣΕ για το 2023, οι αξιώσεις αυτές φαίνεται πως θα πάρουν τον δρόμο της διαιτησίας, καθώς οι διοικήσεις των δύο εταιρειών είναι σε προχωρημένες επαφές για την υπογραφή συνυποσχετικού διαιτησίας με σκοπό τον προσδιορισμό του πλάνου εξόφλησης των απαιτήσεων της ΓΑΙΑΟΣΕ αλλά και της επίλυσης εκατέρωθεν οικονομικών αξιώσεων στη διαιτησία.
Με στόχο να ξεκαθαριστούν οι αρμοδιότητες των φορέων και να μπει ένα «στοπ» στη σύγχυση που επικρατεί στον σιδηρόδρομο, το υπουργείο Μεταφορών δρομολογεί τη δημιουργία ενός νέου ΟΣΕ. Χθες ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σταϊκούρας παρουσίασε στη Διαρκή Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής το νομοσχέδιο για την αναδιάρθρωση του σιδηροδρόμου και τη δημιουργία νέου φορέα, γνωστού ως «Σιδηρόδρομοι Ελλάδος», ο οποίος αναμένεται να συσταθεί μέχρι το τέλος του 2025. «Η εταιρεία προκύπτει από την απορρόφηση της ΕΡΓΟΣΕ από τον ΟΣΕ, ενώ θα ενσωματωθούν και λειτουργίες της ΓΑΙΑΟΣΕ, που αφορούν το επιχειρησιακά κρίσιμο, για τον σιδηρόδρομο, τμήμα της διαχείρισης του τροχαίου υλικού», ανέφερε κατά την τοποθέτησή του ο κ. Σταϊκούρας. «Η δημιουργία ενιαίου φορέα κρίθηκε απαραίτητη ώστε να αντιμετωπισθούν τα κενά ή/και οι επικαλύψεις αρμοδιοτήτων μεταξύ των σήμερα λειτουργούντων φορέων (ΟΣΕ, ΕΡΓΟΣΕ και ΓΑΙΑΟΣΕ), καθώς και η έλλειψη άμεσου και αποτελεσματικού συντονισμού, ειδικά στον κρίσιμο τομέα της ασφάλειας», επισήμανε.


Unmute
Remaining Time -0:00
Fullscreen

Advertisement







Στο μεταξύ, όπως είχε γράψει η «Κ», χθες ανακοινώθηκε επίσημα πως καθήκοντα μεταβατικού προέδρου του ΟΣΕ, τουλάχιστον μέχρι την πλήρη λειτουργία του νέου φορέα, αναλαμβάνει ο Γεώργιος Ιωάννου, καθηγητής στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, ενώ ο Παναγιώτης Τερεζάκης διατηρεί τη θέση μεταβατικού διευθύνοντος συμβούλου. Υπενθυμίζεται πως, μετά την αποχώρηση του Γιάννου Γραμματίδη, ο ΟΣΕ έμεινε για δεύτερη φορά ακέφαλος μέσα στην ίδια χρονιά, με αποτέλεσμα να μην μπορεί να συγκαλέσει Δ.Σ. για να «ξεπαγώσουν» σημαντικές εκκρεμότητες.