Σάββατο 14 Δεκεμβρίου 2024

Σταθμός Πελοποννήσου: Πώς θα πάρει πάλι ζωή το κτήριο κόσμημα του ΟΣΕ



Σχέδια για χώρο αναψυχής και πολιτισμού στο διατηρητέο κτήριο του Ερνέστου Τσίλερ. Ξεδιπλώνει τον σχεδιασμό της για την αξιοποίηση των σιδηροδρομικών ακινήτων η ΓΑΙΑΟΣΕ.

Όλγα Κλώντζα
businessdaily.gr

Αναβιώνει ο σχεδιασμός για την αναπαλαίωση του Σιδηροδρομικού Σταθμού Πελοποννήσου, ενός αρχιτεκτονικού κομψοτεχνήματος στο κέντρο της Αθήνας που φέρει την υπογραφή του Ερνέστου Τσίλερ, ώστε να ξαναγίνει ζωντανό «κύτταρο» της πόλης. Η ΓΑΙΑΟΣΕ, που επιχειρεί να ανεβάσει ρυθμούς στην αξιοποίηση της ακίνητης σιδηροδρομικής περιουσίας, ανέθεσε σε σύμβουλο να εξετάσει τη βιωσιμότητα εναλλακτικών σεναρίων.

Μετά το «λουκέτο» που μπήκε το 2005 στο διατηρητέο κτήριο της οδού Σιδηροδρόμων στον Κολωνό, ελέω της οριστικής κατάργησης της παλιάς μετρικής γραμμής της Πελοποννήσου, η πρώτη απόπειρα να αναβιώσει ως πολιτιστικό κέντρο και σιδηροδρομικό μουσείο απέβη άκαρπη, κυρίως λόγω έλλειψης χρηματοδότησης.

Στον ορίζοντα, όμως, φαίνεται μία δεύτερη ευκαιρία για το κτήριο- μικρογραφία του «Chemins de fer Orientaux» στη Κωνσταντινούπολη, αλλά χωρίς έντονα ανατολίτικα χαρακτηριστικά. Ο σιδηροδρομικός σταθμός των πάλαι ποτέ ΣΠΑΠ ξεκίνησε να κατασκευάζεται το 1884 με σχέδια Γάλλων μηχανικών υπό τους Αλφρέντ Ροντέλ και Αντέλ Γκοτελάν. Οι τρεις χαρακτηριστικοί τρούλοι προστέθηκαν, κατά τα έτη 1912-1913, από τον Ερνέστο Τσίλερ. Διατηρεί αναφορές στον νεοκλασικισμό, ενώ διαθέτει και χαρακτηριστικά Art Nouveau. Χαρακτηρίστηκε διατηρητέος το 1985.

Ο σύμβουλος, η εταιρεία Savills Ελλάς, καλείται να εκπονήσει μελέτη βιωσιμότητας (feasibility study) σε σχέση με αριθμό σεναρίων που μπορούν να υλοποιηθούν επί του κτηρίου, πλην αυτού της πώλησης. Έχει στη διάθεσή του τρεις μήνες (60 εργάσιμες) για να οριστικοποιήσει την πρόταση ανάπτυξης και το πρόγραμμα υλοποίησης του έργου, καθώς και να ολοκληρώσει τη χρηματοοικονομική μελέτη για τις μορφές αξιοποίησης.

Πρόθεση της ΓΑΙΑΟΣΕ είναι να μετατραπεί σε έναν χώρο αναψυχής και πολιτισμού που θα προσφέρει και δυνατότητες ανάδειξης εγχώριων προϊόντων αξίας. Εμπίπτει, δε, στον κύκλο των ακινήτων που η εταιρεία θα αξιοποιήσει σε συνεργασία με τους οργανισμούς τοπικής αυτοδιοίκησης (δήμους, περιφέρειες), ώστε να μεγιστοποιηθεί το αποτύπωμα για την πόλη και τους κατοίκους της.

Ήδη, η εταιρεία έχει υπογράψει μνημόνιο συνεργασίας με τον δήμο Κοζάνης για την πολεοδόμηση έκτασης περί τα 155 στρέμματα πέριξ του σιδηροδρομικού σταθμού, για τη δημιουργία βιοκλιματικού πάρκου, χώρων πολιτισμού και στεγασμένης λαϊκής αγοράς. Αντίστοιχη συμφωνία υπάρχει και με τον δήμο Κατερίνης για την αξιοποίηση έκτασης 133 στρεμμάτων, στην κατεύθυνση της φιλοξενίας δράσεων αθλητισμού και πολιτισμού.

Πρώτα βήματα για το τριετές πλάνο

Δεδομένου ότι το τροχαίο υλικό, που ήταν ο βασικός «αιμοδότης» της ΓΑΙΑΟΣΕ φεύγει για τον νέο ΟΣΕ, χρειάζεται ώθηση στα έσοδα από τα ακίνητα. Σημειωτέον ότι, για το 2023, σύμφωνα με τις πρόσφατα δημοσιευθείσες οικονομικές καταστάσεις, από τον κύκλο εργασιών των 20,99 εκατ. ευρώ προήλθαν από μισθώσεις ακινήτων τα 6,02 εκατ. ευρώ, δηλαδή 28% περίπου.

Έτσι, η νέα διοίκηση της εταιρείας, που έχει στο χαρτοφυλάκιό της 110.000 στρ. αδόμητης έκτασης και πάνω από 4.800 κτήρια, συνολικής επιφάνειας περίπου 628.000 τ.μ., έβαλε στην εκκίνηση ένα τριετές πλάνο για την ακίνητη περιουσία.

Από τα εμβληματικά ακίνητα, που έχουν μεγάλη εμπορική αξία, πρόσφατα έβαλε σε τροχιά αξιοποίησης με την προσέλκυση ιδιωτικών κεφαλαίων τους σιδηροδρομικούς σταθμούς Πειραιά και Θεσσαλονίκης. Η αναζήτηση του τεχνικού συμβούλου που θα βάλει μπρος τη δημιουργία δύο μητροπολιτικών συγκοινωνιακών κόμβων πήρε παράταση ως τις 16 Δεκεμβρίου.

Σε feasibility study προχωρά, με δεύτερη ανάθεση, η Savills Ελλάς και για το ιστορικό συγκρότημα του Μηχανοστασίου Πειραιώς του ΟΣΕ στην περιοχή της Λεύκας στον δήμο Νίκαιας-Ρέντη, όπου έχει μετεγκατασταθεί και το σιδηροδρομικό μουσείο. Κατασκευάστηκε από τους ΣΠΑΠ το 1912 και λειτούργησε ως το 2005, οπότε έκλεισε οριστικά. Εκεί γινόταν η ελαφριά συντήρηση των μηχανών έλξης του μετρικού δικτύου Πελοποννήσου, ενώ στο αμαξοστάσιο συντηρούνταν αυτοκινητάμαξες και επιβατάμαξες.

Παράλληλα, γίνονται κινήσεις αξιοποίησης μικρότερης εμβέλειας ακινήτων, όπως η αξιοποίηση μέσω μίσθωσης των σταθμών Πύργου, Ανεμοχωρίου και Κατακόλου. Την τεχνική ωρίμανση έχει αναλάβει η AEGIS SK, μέσω αυτοψιών, ελέγχων της δομικής κατάστασης, της συντήρησης, καθώς και τυχόν αυθαιρεσιών ή δεσμεύσεων στα κτήρια, ενώ θα προβεί και στην εκτίμηση της μισθωτικής αξίας τους.