Μετασχηματίζονται η ΟΣΕ Α.Ε. και η ΕΡΓΟΣΕ Α.Ε. ενοποιούμενες στο εταιρικό σχήμα Σιδηρόδρομοι Ελλάδος Μ.Α.Ε., με την αρμοδιότητα της διαχείρισης του σιδηροδρομικού τροχαίου υλικού να μετατίθεται στη ΓΑΙΑΟΣΕ
iapopsi.gr
Στο top της εγχώριας πολιτικής επικαιρότητας βρέθηκαν την προ-χριστουγεννιάτικη εβδομάδα που διανύουμε οι κυβερνητικές εξαγγελίες για τις παρεμβάσεις στις τραπεζικές προμήθειες, τη φαρμακευτική δαπάνη των χαμηλοσυνταξιούχων και το επίδομα των στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων και των Σωμάτων Ασφαλείας, οι οποίες εισήχθησαν προχθές Πέμπτη για συζήτηση στην Ολομέλεια της Βουλής, ως μέρος όμως ενός «άσχετου» μεν αλλά πολύ σημαντικού νομοσχεδίου που αφορά το ολικό lifting του «αμαρτωλού» –λόγω του δυστυχήματος των Τεμπών– ελληνικού σιδηροδρόμου.
Ο λόγος γίνεται για το νομοσχέδιο του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών που τιτλοφορείται «Αναδιάρθρωση σιδηροδρομικού τομέα και ενίσχυση ρυθμιστικών φορέων μεταφορών» το οποίο σε αδρές γραμμές ο αρμόδιος υπουργός Χρήστος Σταϊκούρας το είχε παρουσιάσει στο Υπουργικό Συμβούλιο την τελευταία Δευτέρα του Νοεμβρίου.
Το νομοσχέδιο δεν έρχεται μόνο με φόντο την εθνική τραγωδία στα Τέμπη που άφησε πίσω της 57 νεκρούς και την παραίτηση του Κώστα Αχιλλ. Καραμανλή αλλά και την παρ’ ολίγον σύγκρουση τρένων πριν από περίπου 25 ημέρες στην Πιερία, η οποία ευτυχώς και αποφεύχθηκε.
Κι αυτή τη αίσθηση του κατεπείγοντος της νομοθέτησης υποστήριξε εκ νέου στο κοινοβούλιο ο Χρ. Σταϊκούρας καταθέτοντας ένα 50σέλιδο memo με τα στοιχεία των σιδηροδρομικών ατυχημάτων που έχουν σημειωθεί από το 2013 μέχρι σήμερα καταδεικνύοντας ότι το θέμα του ελληνικού σιδηροδρόμου είναι πολυσύνθετο και διαχρονικό που απαιτεί ένα ολοκληρωμένο σχέδιο.
Οι 6 στρατηγικοί στόχοι
Αυτό το απαιτούμενο σχέδιο θεωρούν στην κυβέρνηση ότι αποτυπώνεται στην καινούργια νομοθέτηση, στην προμετωπίδα που οποίου υπάρχουν οι εξής στρατηγικοί στόχοι:
1] Η ανάπτυξη των σιδηροδρομικών μεταφορών σε συνθήκες μεγαλύτερης ασφάλειας, με εφαρμογή των σχετικών ευρωπαϊκών προτύπων και κανόνων.
2] Η επίτευξη πλήρους διαλειτουργικότητας με το σιδηροδρομικό σύστημα της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
3] Η εγγύηση υψηλής ποιότητας και η παροχή ανταγωνιστικών υπηρεσιών προς επιβάτες και επιχειρήσεις.
4] Η επέκταση της κάλυψης και ο τεχνολογικός εκσυγχρονισμός του εθνικού σιδηροδρομικού δικτύου.
5] Η υποστήριξη της ανταγωνιστικότητας και της περιφερειακής ανάπτυξης και τέλος
6] Η προστασία του φυσικού περιβάλλοντος, με τη στήριξη προγραμμάτων που ειδικεύονται στην αειφόρο ανάπτυξη.
Για την επίτευξη της παραπάνω στοχοθεσίας, οι νομοπαρασκευαστές του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών ποντάρουν σε δύο βασικά «κλειδιά»
>> Αφενός στον εταιρικό μετασχηματισμό των εταιρειών ΟΣΕ Α.Ε. και ΕΡΓΟΣΕ Α.Ε., στην αναμόρφωση της ενοποιημένης εταιρείας Σιδηρόδρομοι Ελλάδος Μ.Α.Ε. και στη μετάθεση αρμοδιότητας της διαχείρισης του σιδηροδρομικού τροχαίου υλικού της ΓΑΙΑΟΣΕ Α.Ε..
>> Αφετέρου στην αναμόρφωση της θεσμικής λειτουργίας και στελέχωσης των φορέων της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων, της Αρχής Πολιτικής Αεροπορίας, της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας και του Εθνικού Οργανισμού Διερεύνησης Αεροπορικών/Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων και Ασφάλειας Μεταφορών.
Πέραν των κεντρικών πυλώνων της, στη μεταρρύθμιση Σταϊκούρα περιλαμβάνονται και οι εξής πρόνοιες:
>> Η διασφάλιση της άμεσης έναρξης λειτουργίας της Σιδηρόδρομοι Ελλάδος Μ.Α.Ε..
>> Η υλοποίηση με ΚΥΑ, σε σύντομο χρονικό διάστημα, της μετάθεσης της δραστηριότητας διαχείρισης του δημόσιου σιδηροδρομικού τροχαίου υλικού από τη ΓΑΙΑΟΣΕ στη νέα εταιρεία, με διασφάλιση και η διακριτή λογιστική παρακολούθηση της δραστηριότητας.
>> Η δημιουργία μεταβατικής διοίκησης, η οποία θα επιλεγεί από τη Γενική Συνέλευση της νέας εταιρείας, διασφαλίζοντας την επιχειρησιακή συνέχεια από το προηγούμενο σχήμα
>> Η εφαρμογή μεταβατικού οργανογράμματος που θα εγκριθεί από το μεταβατικό ΔΣ και θα στελεχώνεται από τα υφιστάμενα στελέχη των ΟΣΕ και ΕΡΓΟΣΕ. Η μεταβατική δομή θα αποτελέσει, εντός του 2025 , το αντικείμενο ριζικού ανασχεδιασμού από έμπειρο σύμβουλο που επιλέγεται από τον σε εξέλιξη ανοικτό διεθνή διαγωνισμό.
>> Η μεταφορά του συνόλου του υφιστάμενου προσωπικού των ΟΣΕ και ΕΡΓΟΣΕ, με πλήρη διατήρηση των μισθολογικών και μη μισθολογικών του απολαβών και τήρηση των υφιστάμενων συλλογικών συμβάσεων εργασίας, μέχρι τη λήξη τους.
>> Η διατήρηση στο ακέραιο του δικαιώματος του Ν. 4974/2022 για πρόσληψη από τη νέα εταιρεία έμπειρου διεθνούς εξωτερικού συμβούλου διοίκησης (Technical Manager), ενώ παράλληλα προετοιμάζεται και ο σχετικός διεθνής διαγωνισμός.
Θεσμική ενδυνάμωση και επιχειρησιακή αποτελεσματικότητα
Επί της ουσίας, το δεύτερο μέρος του νομοσχεδίου προωθεί δυναμικά μία δέσμη διατάξεων, με απώτερο στόχο τη θεσμική ενδυνάμωση και την επιχειρησιακή αποτελεσματικότητα των δομών της Πολιτείας, που φέρουν το κύριο βάρος ευθύνης σε οτιδήποτε αφορά στην ασφάλεια και την ευρυθμία των αεροπορικών και σιδηροδρομικών μέσων. Οι επίμαχες διατάξεις αφορούν:
>> Την Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας, που επιφορτίζεται με το καθήκον της σύστασης μητρώου επιθεωρητών και τη στελέχωσή του προκειμένου η Αρχή να μπορεί να εκπληρώσει τις ελεγκτικές υποχρεώσεις της.
>> Την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας, με κύριο αντικείμενο την αντιμετώπιση του ζητήματος επαρκούς στελέχωσης περιφερειακών αεροδρομίων, με προσωπικό κρίσιμων επιχειρησιακών ειδικοτήτων (π.χ. πυρασφάλεια) (ΠΥΣ 51: 34 άτομα).
>> Τη Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων, που θα στοχεύσει στην αύξηση των οργανικών θέσεων προσωπικού προκειμένου η Αρχή να ασκεί αποτελεσματικότερα τις εποπτικές αρμοδιότητές της όπως απορρέουν από το ευρωπαϊκό και εθνικό θεσμικό πλαίσιο και
>> Τον Εθνικό Οργανισμό Διερεύνησης Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων και Ασφάλειας Μεταφορών (ΕΟΔΑΣΑΑΜ), που αναλαμβάνει να ενισχύσει και κατ’ επέκταση να στελεχώσει την οργανωτική αναδιάρθρωση του Οργανισμού, καθώς και να προχωρήσει στην κατοχύρωση της οικονομικής του αυτοτέλειας, στοχεύοντας στην διευκόλυνση άσκησης των αρμοδιοτήτων του.