Στον αρχικό της σκοπό προβλέπεται να επιστρέψει η ΓΑΙΑΟΣΕ, η οποία τα τελευταία χρόνια είχε χάσει τον επιχειρηματικό της προσανατολισμό. Η θυγατρική του Υπερταμείου είχε εγκλωβιστεί σε έναν ρόλο που δεν τις αντιστοιχούσε υπό το βάρος των ανυπέρβλητων δυσλειτουργιών που γενικότερα αντιμετωπίζει ο ελληνικός σιδηρόδρομος.
Της Ματίνας Χαρκοφτάκη
capital.gr
Αυτό πρόκειται να αλλάξει μετά άλλωστε και τη δημιουργία του νέου ΟΣΕ, ο οποίος μετονομάζεται σε Σιδηρόδρομοι Ελλάδας και βρίσκεται σε διαδικασία ενοποίησης με τις θυγατρικές ΕΡΓΟΣΕ και ΓΑΙΑΟΣΕ με στόχο τη συνολική αναδιάρθρωση και την αποτελεσματικότερη λειτουργία του σιδηροδρομικού συστήματος της χώρας.
Σε αυτή την κατεύθυνση, το τροχαίο υλικό θα αποσχιστεί και θα μεταφερθεί στον κεντρικό ΟΣΕ. Προκειμένου να επιτευχθεί αυτό, έχει ξεκινήσει η καταγραφή και η αποτίμηση του τροχαίου υλικού από ανεξάρτητη ελεγκτική εταιρεία. Πρόκειται για μια απαιτητική διαδικασία καθώς μέρος των αμαξοστοιχιών και των μηχανημάτων έχει καταπατηθεί.
Αφού ολοκληρωθεί ο έλεγχος, τότε η ΓΑΙΑΟΣΕ απαλλαγμένη από αυτό το φορτίο του τροχαίου υλικού, θα επικεντρωθεί αποκλειστικά στο real estate. "Η βασική δραστηριότητα της εταιρείας αφορά στο κομμάτι της διαχείρισης των ακινήτων του σιδηρόδρομου εξαιρουμένου του σιδηροδρομικού δικτύου, το οποίο υπάγεται στον ΟΣΕ", σημείωσε πρόσφατα σε δημοσιογραφική ενημέρωση για το στρατηγικό σχέδιο 2025-2027 του Υπερταμείου, ο διευθύνων σύμβουλος του οργανισμού, Γρηγόρης Δημητριάδης.
"Μετά τη μεταφορά του τροχαίου υλικού, η εταιρεία θα σώσει έμφαση στην βασική της δουλειά, η οποία σχετίζεται με την αξιοποίηση των ακινήτων της, τα οποία περιλαμβάνουν, μεταξύ άλλων, τους σταθμούς καθώς και τους εμπορικούς χώρους. "Υπάρχουν αντίστοιχα παραδείγματα εταιρειών στο εξωτερικό που δραστηριοποιούνται στο real estate, όπως η British Rail, η οποία έχει χτίσει μια παγκόσμια εξειδίκευση, υλοποιώντας αναπλάσεις σε σιδηροδρομικούς σταθμούς", πρόσθεσε ο κ. Δημητριάδης.
Στην παρούσα φάση, δεν υπάρχει κάποια πρόβλεψη για να εισέλθει επενδυτής στην ΓΑΙΑΟΣΕ. Σύμφωνα με τον επικεφαλής του Υπερταμείου, ο οποίος έχει θέσει υποψηφιότητα για νέα θητεία, η εταιρεία θα υλοποιήσει με αυτή τη σύνθεση, σε μια σειρά από επενδύσεις με σημείο εκκίνησης την ανάπλαση του σιδηροδρομικού σταθμού της Θεσσαλονίκης.
Ο εκσυγχρονισμός των ελληνικών τρένων αποδεικνύεται στην πράξη ένα επίπονο και περίπλοκο εγχείρημα. Το τραγικό δυστύχημα στα Τέμπη σήκωσε με τον πλέον δραματικό τρόπο το πέπλο, αποκαλύπτοντας παθογένειες και σωρευμένα προβλήματα πολλών ετών. Η πολυπόθητη αναδιάρθρωση του σιδηροδρομικού τοπίου με τη δημιουργία του νέου ΟΣΕ, υπό το όνομα Σιδηρόδρομοι Ελλάδος, φέρνει στην επιφάνεια μια περίπλοκη εξίσωση απαιτήσεων, χρεών και εκκρεμοτήτων. Αντί για ένα φρέσκο ξεκίνημα, το νέο σχήμα εκτός από το σιδηροδρομικό δίκτυο, τα έργα και το τροχαίο υλικό, κληρονομεί παρελθοντικές αντιπαραθέσεις, τη διαρκή πρόκληση για εξασφάλιση χρηματοδότησης για την υλοποίηση επενδυτικών έργων καθώς και μια μαύρη τρύπα σε επίπεδο οικονομικών αποτελεσμάτων.