Σάββατο 16 Νοεμβρίου 2024

O OΣΕ, οι προκλήσεις και η θητεία του Γιάννου Γραμματίδη - Το έργο του Λαρισαίου ως Προέδρου του ΟΣΕ - Ορόσημα ανάπτυξης και παρακαταθήκη



“Παραδίδουμε έναν Οργανισμό πιο ισχυρό, πιο ενωμένο, με αξιόλογο ανθρώπινο δυναμικό που βρίσκεται ήδη σε τροχιά ανάταξης και ολοκληρωτικού μετασχηματισμού, προς όφελος όλων των εμπλεκομένων και φυσικά των Ελλήνων πολιτών”



Ο καταξιωμένος νομικός Γιάννος Γραμματίδης, με καταγωγή από την Λάρισα, ανέλαβε τα καθήκοντα του μεταβατικού Προέδρου του Οργανισμού Σιδηροδρόμων Ελλάδας (ΟΣΕ) τον Απρίλιο του 2024, σε μια περίοδο γεμάτη προκλήσεις και αναγκαιότητα για μεταρρυθμίσεις για τον Οργανισμό, με όραμα να δημιουργήσει έναν σύγχρονο, «πράσινο» σιδηρόδρομο που θα στηρίζεται στις νέες τεχνολογίες, προσφέροντας καλύτερες υπηρεσίες στους επιβάτες και ταχύτερη ανάπτυξη για τη χώρα μας.

Η ανάληψη της προεδρίας του ΟΣΕ από τον Γιάννο Γραμματίδη αποτέλεσε μέρος μιας στρατηγικής απόφασης του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών να δρομολογήσει αλλαγές και να επαναφέρει τον ΟΣΕ σε τροχιά ανάπτυξης.

Από την πρώτη στιγμή, κλήθηκε να αντιμετωπίσει τα χρόνια προβλήματα, όπως την έλλειψη υποδομών και εργατικού δυναμικού, την ελλιπή ασφάλεια, αλλά και να αποκαταστήσει την αξιοπιστία και λειτουργική αποδοτικότητα του Οργανισμού.

Μέσα από τις φιλόδοξες πρωτοβουλίες του για τον εκσυγχρονισμό του σιδηροδρομικού δικτύου και της διοίκησης του ΟΣΕ και χάρη στις αποφασιστικές παρεμβάσεις του, επιτεύχθηκε πρόοδος σε ποικίλα επίπεδα.

Η θητεία του, η οποία έληξε στις 18 Οκτωβρίου 2024 χαρακτηρίζεται ως άκρως επιτυχής και με μεγάλη παρακαταθήκη.


Αναδιοργάνωση της Διοίκησης & του Οργανισμού, Θεσμοθέτηση Νέων Επιτροπών, Διαφάνεια

Ένα από τα πρώτα μέτρα που υιοθέτησε ο Γιάννος Γραμματίδης ήταν η τακτική σύγκληση του Διοικητικού Συμβουλίου. Σε έξι μόλις μήνες, το Δ.Σ. του ΟΣΕ συνεδρίασε 19 φορές, αριθμός ρεκόρ για την ιστορία του. Κατά τη διάρκεια των συνεδριάσεων λήφθηκαν 140 αποφάσεις που αφορούσαν καίρια ζητήματα λειτουργίας και ασφάλειας, καθώς και τον εκσυγχρονισμό των διαδικασιών του Οργανισμού. Αυτή η δυναμική διοικητική προσέγγιση βοήθησε στην απεμπλοκή τελματωμένων έργων, όπως η συμπλήρωση υποδομών και οι βελτιώσεις στην ασφάλεια των σιδηροδρομικών γραμμών.

Επιπλέον, ο Γιάννος Γραμματίδης εστίασε στη διαφάνεια και την ορθολογική διαχείριση, εισάγοντας μια σειρά από νέες επιτροπές. Μεταξύ άλλων, έθεσε σε εφαρμογή: (α) την Επιτροπή Ελέγχου, η οποία αποτελείται από ανεξάρτητα μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου και έχει ως στόχο την παρακολούθηση των λειτουργικών διαδικασιών του Οργανισμού, και (β) την Επιτροπή Αποδοχών και Αξιολόγησης, η οποία παρακολουθεί το μισθολόγιο και την αξιολόγηση των εκτελεστικών μελών της διοίκησης.


Συστήθηκαν ακόμα: (α) ομάδα Εργασίας για την ανάπτυξη κι εμπέδωση κουλτούρας ασφάλειας στον Οργανισμό, (β) Επιτροπή Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης, (γ) Επιτροπή Εταιρικής Διακυβέρνησης και (δ) Διεύθυνση Πρασίνου & Περιβάλλοντος με δύο Υπηρεσίες, Πρασίνου & Περιβάλλοντος, με αντικείμενα τους καθαρισμούς αυτοφυούς βλάστησης πέριξ των γραμμών και κοπής δένδρων για την ασφάλεια των σιδηροδρομικών μεταφορών και την βελτίωση τού περιβαλλοντικού του αποτυπώματος

Αυτές οι επιτροπές έχουν ως στόχο τον συνεχή έλεγχο της διοίκησης, μέσω της καλύτερης παρακολούθησης των λειτουργιών του ΟΣΕ και την αναβάθμιση των διοικητικών του δομών, την συμμόρφωση του Οργανισμού σε σύγχρονες αρχές εταιρικής διακυβέρνησης και το άνοιγμά του στην κοινωνία μέσα από κοινωνικές και πολιτιστικές δράσεις, συμβάλλοντας έτσι σημαντικά στην αποκατάσταση του κύρους του οργανισμού.

Τέλος, πραγματοποιήθηκαν όλες οι απαραίτητες ενέργειες, ώστε το τέλος του 2024 ο ΟΣΕ να μετασχηματιστεί, μέσω της συγχώνευσης με την ΕΡΓΟΣΕ και της απορρόφησης όλου του τροχαίου υλικού από την ΓΑΙΑΟΣΕ, ώστε να αποτελέσει έναν ενιαίο φορέα, με την ονομασία «Ελληνικοί σιδηρόδρομοι ΑΕ», με καινούργιο προσωπικό, με τεχνική υποστήριξη από ξένους συμβούλους και πάντα με την συμπαράσταση του υπάρχοντος προσωπικού του ΟΣΕ.
Από την επίσκεψη του Γιάννη Γραμματίδη στις εγκαταστάσεις του ΟΣΕ στη Λάρισα


Ασφάλεια, Εκσυγχρονισμός & Ψηφιακός Μετασχηματισμός

Η ασφάλεια του σιδηροδρομικού δικτύου αποτέλεσε έναν από τους ακρογωνιαίους λίθους του έργου του Γιάννου Γραμματίδη κατά τη θητεία του.

Μια από τις σημαντικότερες πρωτοβουλίες του κ. Γραμματίδη ήταν η εξασφάλιση έκτακτου κονδυλίου 25 εκατομμυρίων ευρώ από το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, το οποίο θα χρησιμοποιηθεί για την εγκατάσταση 95 Αυτόματων Σιδηροδρομικών Ισόπεδων Διαβάσεων (ΑΣΙΔ), κυρίως στο δίκτυο της Βόρειας Ελλάδας. Αυτό το έργο είναι κρίσιμης σημασίας, καθώς τα παλαιά συστήματα έχουν υποστεί φθορές ή βανδαλισμούς, ενώ η έλλειψη ανταλλακτικών τα καθιστά επικίνδυνα. Αυτό το έργο θα συμβάλει σημαντικά στην ασφάλεια του σιδηροδρομικού δικτύου και θα περιορίσει τον κίνδυνο ατυχημάτων.

Επίσης, κατά τη θητεία του Γιάννου Γραμματίδη συστάθηκε Ομάδα Εργασίας με σκοπό την ανάπτυξη κι εμπέδωση κουλτούρας ασφάλειας στον Οργανισμό, ενώ, ταυτόχρονα, ο οργανισμός συμμορφώθηκε με τις ευρωπαϊκές οδηγίες NIS2 για την κυβερνοασφάλεια, ώστε να θωρακιστεί από κινδύνους κυβερνοεπίθεσης.

Προτάθηκε επίσης, η σύσταση Σιδηροδρομικής Αστυνομίας, ένα επιχειρησιακό σχέδιο για την ασφάλεια των δρομολογίων και υποδομών και σιδηροδρομικού εξοπλισμού, στο πρότυπο σειράς άλλων ευρωπαϊκών κρατών. Εκπρόσωποι τού νέου αυτού σώματος σχεδιάζεται να συμμετέχουν στο κέντρο επιχειρήσεων του ΟΣΕ που θα λειτουργεί επί 24ώρου βάσεως για την αντιμετώπιση εκτάκτων περιστατικών.

Τέλος, το έργο του ψηφιακού μετασχηματισμού του ΟΣΕ, ύψους 36 εκατομμυρίων ευρώ, έλαβε το «πράσινο φως», και θα αποτελέσει ένα κομβικό project αλλά και ορόσημο για τη στρατηγική πορεία του οργανισμού προς την καινοτομία και τον εκσυγχρονισμό. Το έργο θα ψηφιοποίησει κρίσιμες λειτουργίες του Οργανισμού, όπως τη διαχείριση της κυκλοφορίας και την παρακολούθηση του δικτύου, οι οποίες θα καταστήσουν το σιδηροδρομικό δίκτυο πιο αποδοτικό, βιώσιμο και ασφαλές.
Aπό την υπογραφή του MoU για την παροχή τεχνογνωσίας με τους Γερμανικούς Σιδηρόδρομους

Συνεργασία με τους Γερμανικούς Σιδηρόδρομους (Deutsche Bahn)

Ένα από τα μεγαλύτερα επιτεύγματα της θητείας του Γιάννου Γραμματίδη ήταν η υπογραφή Μνημονίου Συνεργασίας (MoU) με τους Γερμανικούς Σιδηροδρόμους (Deutsche Bahn) κατά τη διάρκεια της 88ης Διεθνούς Έκθεσης Θεσσαλονίκης, με σκοπό την ανταλλαγή τεχνογνωσίας, την πληροφόρηση και την εφαρμογή σύγχρονων τεχνολογιών σε μεθόδους διδασκαλίας και μέσα (όπως οι προσομοιωτές) έτσι ώστε ο Οργανισμός να προσελκύει νέους ανθρώπους στις τάξεις του, να εξασφαλίζει συνεχή παρακολούθηση καλών πρακτικών και εξελίξεων με τελικό παρονομαστή όλων των παραπάνω την εμπέδωση της ασφαλείας στη σιδηροδρομική λειτουργία, τόσον ως αίσθημα όσο και ουσιαστικά. Αυτή η συνεργασία ενισχύει σημαντικά την εξωστρέφεια του ΟΣΕ και τον ευθυγραμμίζει με τα διεθνή πρότυπα λειτουργίας.

Πράσινη Ανάπτυξη

Ο Γιάννος Γραμματίδης προώθησε την πράσινη ανάπτυξη, δημιουργώντας τη Διεύθυνση Πρασίνου & Περιβάλλοντος, με στόχο τη διαχείριση της αυτοφυούς βλάστησης γύρω από τις σιδηροδρομικές γραμμές, καθώς και τη βελτίωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος του ΟΣΕ. Αυτή η περιβαλλοντική διάσταση αποτέλεσε κεντρικό μέρος του οράματός του για έναν βιώσιμο και οικολογικά ευαίσθητο σιδηρόδρομο.

Από επαφές και αυτοψίες του μεταβατικού Προέδρου του Οργανισμού Σιδηροδρόμων Ελλάδας (ΟΣΕ), Γιάννου Γραμματίδη


Πολιτιστική Κληρονομιά και Κοινωνική Συνεισφορά & Ευθύνη

Στο πλαίσιο της κοινωνικής ευθύνης, ο ΟΣΕ υιοθέτησε θεσμοθετημένα ένα φιλόδοξο πρόγραμμα παρουσίασης αρχών και διαδικασιών ασφάλειας σε σχολεία και Συλλόγους Γονέων και Κηδεμόνων περιοχών σιδηροδρομικής κίνησης, το οποίο στοχεύει να μειώσει ή/και να αποτρέψει σχετικά ατυχήματα που δυστυχώς είναι συνηθέστατα στη χώρα μας λόγω απροσεξίας οδηγών οχημάτων και πεζών όταν περνούν π.χ. από σιδηροδρομικές ισόπεδες διαβάσεις.

Παράλληλά, ο ΟΣΕ, υπό την προεδρία του Γιάννου Γραμματίδη, ανέπτυξε μια έντονη πολιτιστική και κοινωνική διάσταση. Η ίδρυση της Αστικής Μη Κερδοσκοπικής Εταιρείας «Πολιτιστικός Σιδηρόδρομος ΑΜΚΕ», με εταίρους την ΟΣΕ Α.Ε., το Σωματείο Εργαζομένων του ΟΣΕ και τις Διεθνείς Σχέσεις Πολιτισμού ΑΜΚΕ, αποτελεί μια από τις πιο καινοτόμες πρωτοβουλίες, με στόχο τη διάσωση και προβολή της σιδηροδρομικής κληρονομιάς.

Η «Πολιτιστικός Σιδηρόδρομος ΑΜΚΕ» έχει στόχο τη συμμετοχή ατόμων και ομάδων σε δραστηριότητες που εκφράζουν τον πολιτισμό, την κουλτούρα, τις τέχνες και τα γράμματα, σε σχέση πάντα με τον σιδηρόδρομο, έτσι ώστε να είναι προσιτές σε όλους, να βοηθούν στην βιώσιμη ανάπτυξη και να προωθούν την σημασία και την συμμετοχή του σιδηροδρόμου στο κοινωνικό, πολιτιστικό και τουριστικό γίγνεσθαι.

Ταυτόχρονα, η ΑΜΚΕ έχει στόχο την συμβολή στην αξιοποίηση εμβληματικών ακινήτων (π.χ. Σταθμός Πελοποννήσου, Λεύκα, παλιός ΣΣ Θεσσαλονίκης), και την διάσωση, συντήρηση και προβολή μουσειακού υλικού του Οργανισμού (π.χ. τροχαίου υλικού, εργαλείων κ.λπ.), στη διατήρηση και διάδοση της σιδηροδρομικής παράδοσης και κληρονομιάς, καθώς και στην ορθολογική επαναλειτουργία του Οδοντωτού στα Καλάβρυτα εμπλουτισμένη με νεα διαδρομή μέχρι την Αγία Λαύρα και του Μουτζούρη στο Πήλιο.

Παράλληλα, κατά τη θητεία του Γιάννου Γραμματίδη, αποφασίστηκε το άνοιγμα του οργανισμού προς στην Κοινωνία μέσω ποικίλων δράσεων εξωστρέφειας. Ανάμεσα στις δράσεις αυτές εντάσσονται οι παραχωρήσεις χρήσεως μη χρησιμοποιούμενων ακινήτων σε τοπικές κοινωνίες για τη δημιουργία πάρκων, ποδηλατοδρόμων κ.ά., οι παραχωρήσεις χρήσεως άχρηστου τροχαίου υλικού σε κοινωφελείς οργανισμούς και πολιτιστικούς συλλόγους, η προβολή κινηματογραφικών ταινιών σε παλιούς σιδηροδρομικούς σταθμούς σε όλη τη χώρα κατά τους θερινούς μήνες, η συμμετοχή τής χορωδίας του Οργανισμού σε πολιτιστικές και καλλιτεχνικές εκδηλώσεις σε διάφορες πόλεις, η ενίσχυση μικρών ιδιωτικών σιδηροδρομικών μουσείων κ.λπ.

Αυτές οι κινήσεις αναδεικνύουν τον ιστορικό ρόλο του ΟΣΕ, ενώ η αναβίωση εμβληματικών γραμμών, όπως ο Οδοντωτός στα Καλάβρυτα και ο Μουτζούρης στο Πήλιο, συνεισφέρουν στην ενίσχυση του πολιτιστικού και τουριστικού χαρακτήρα του οργανισμού.Mπαράζ συναντήσεων πραγματοποίησε ο κ. Γιάννος Γραμματίδης σε μια περίοδο γε- μάτη προκλήσεις και αναγκαιότητα για μεταρρυθμίσεις για τον Οργανισμό




Παρακαταθήκη και επόμενα βήματα

Με την ολοκλήρωση της θητείας του τον Οκτώβριο του 2024, ο κ. Γραμματίδης παρέδωσε έναν ΟΣΕ πιο ισχυρό και έτοιμο για τις προκλήσεις της νέας εποχής. Ο ίδιος εξέφρασε την υπερηφάνεια του για το έργο που επιτελέστηκε μέσα σε σύντομο χρονικό διάστημα, υπογραμμίζοντας πως ο Οργανισμός βρίσκεται πλέον σε «ράγες ανάπτυξης και εκσυγχρονισμού».

Οι σημαντικές αποφάσεις που ελήφθησαν κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου είχαν άμεσο αντίκτυπο στη βελτίωση της λειτουργίας και της ασφάλειας του σιδηροδρομικού δικτύου της χώρας, ενώ η συνεργασία με διεθνείς φορείς έθεσε τα θεμέλια για περαιτέρω ανάπτυξη και εκσυγχρονισμό.

Η συμβολή του στην αποκατάσταση της αξιοπιστίας και της φήμης του ΟΣΕ είναι ανεκτίμητη, καθώς η παρακαταθήκη του αποτελεί σημείο αναφοράς για τις μελλοντικές εξελίξεις στον ελληνικό σιδηρόδρομο.

Ο Γιάννος Γραμματίδης αποχώρησε από την προεδρία του ΟΣΕ αφήνοντας πίσω του έναν πιο ισχυρό και βιώσιμο οργανισμό, έτοιμο να ανταποκριθεί στις προκλήσεις του μέλλοντος, με σαφή προσανατολισμό προς την ανάπτυξη και την ασφάλεια, τόσο για τους επιβάτες όσο και για το σιδηροδρομικό δίκτυο της χώρας.Κατά τη θητεία του κ. Γιάννου Γραμματίδη συστάθηκε Ομάδα Εργασίας με σκοπό την ανάπτυξη κι εμπέδωση κουλτούρας ασφάλειας στον Οργανισμό, ενώ,ταυτόχρονα, ο οργανισμός συμμορφώθηκε με τις ευρωπαϊκές οδηγίες NIS2 για την κυβερνοασφάλεια, ώστε να θωρακιστεί από κινδύνους κυβερνοεπίθεσης.


Με αφορμή την ολοκλήρωση της θητείας του, ο Γιάννος Γραμματίδης δήλωσε χαρακτηριστικά: «Για εμένα αποτέλεσε μεγάλη τιμή το να ηγηθώ του Οργανισμού Σιδηροδρόμων Ελλάδος, ενός εμβληματικού Οργανισμού της χώρας μας και μάλιστα σε μια τόσο δύσκολη περίοδο όπου η αξιοπιστία και το κύρος του ΟΣΕ είχαν δεχθεί ισχυρό πλήγμα.

Σε αυτούς τους έξι μήνες, μαζί με τους συνεργάτες μου και με τον κ. Τερεζάκη, εργαστήκαμε μεθοδικά και πετύχαμε την αποστολή μας, που ήταν να βάλουμε ξανά τον Οργανισμό σε ράγες ανάπτυξης και εκσυγχρονισμού με βιώσιμους όρους, αλλά και να αποκαταστήσουμε σταδιακά τη φήμη του και την αξιοπιστία του και να διευκολύνουμε τη μετάβασή του. Έπειτα από πολλές πρωτοβουλίες και τολμηρές αποφάσεις, είμαι σε θέση να πω ότι είμαι υπερήφανος γιατί επιτελέσαμε σημαντικό έργο, σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα και σε αντίξοες συνθήκες. Σήμερα, η αποστολή αυτή ολοκληρώνεται με τον Οργανισμό έτοιμο πλέον για τη μετάβαση στην επόμενη μέρα με αυτοπεποίθηση.

Παραδίδουμε έναν Οργανισμό πιο ισχυρό, πιο ενωμένο, με αξιόλογο ανθρώπινο δυναμικό που βρίσκεται ήδη σε τροχιά ανάταξης και ολοκληρωτικού μετασχηματισμού, προς όφελος όλων των εμπλεκομένων και φυσικά των Ελλήνων πολιτών. Θέλω και πάλι να ευχαριστήσω θερμά τον υπουργό Υποδομών & Μεταφορών κ. Χρήστο Σταϊκούρα για την εμπιστοσύνη του και όλους τους συνεργάτες μου σε αυτό το σύντομο αλλά σημαντικότατο ταξίδι».

sidirodromikanea.blogspot.com