Άποψη
Της Melanie van der Horst , Αντιδημάρχου του Άμστερνταμ
Ο σιδηρόδρομος υψηλής ταχύτητας προσφέρει έναν έξυπνο τρόπο μετακίνησης στην ήπειρό μας και οι δήμαρχοι υποστηρίζουν σχέδια για τη δημιουργία ενός ολοκληρωμένου σιδηροδρομικού δικτύου υψηλής ποιότητας για τη σύνδεση μεγάλων ευρωπαϊκών πόλεων και αστικών κέντρων.
Η σημασία της ευρωπαϊκής ανταγωνιστικότητας, που τονίζεται στην πρόσφατη Έκθεση Ντράγκι , υπογραμμίζει την ανάγκη για συνοχή του ευρωπαϊκού πολιτισμού και της οικονομίας, καθιστώντας τις συνδέσεις μεταξύ πόλεων, περιφερειών και χωρών προφανή αναγκαιότητα.
Ωστόσο, αυτές οι συνδέσεις πρέπει να επιτευχθούν με βιώσιμο τρόπο και σύμφωνα με τη δέσμευση της ΕΕ να γίνει κλιματικά ουδέτερη. Ο σιδηρόδρομος υψηλής ταχύτητας ενισχύει αυτές τις συνδέσεις, χωρίς τις αρνητικές επιπτώσεις των οδικών και αεροπορικών μεταφορών.
Για να καταστεί το ταξίδι με τρένο μια πραγματικά ανταγωνιστική επιλογή, είναι ζωτικής σημασίας να εξισωθούν οι όροι ανταγωνισμού μεταξύ των σιδηροδρόμων και των αερομεταφορών, διασφαλίζοντας ότι τα τρένα μπορούν να αντικαταστήσουν αποτελεσματικά τις πτήσεις μικρών αποστάσεων.
Οι πόλεις έχουν σιδηρόδρομο
Αν και οι κυβερνήσεις των πόλεων δεν είναι υπεύθυνες για τη δημιουργία σιδηροδρομικών δικτύων, έχουν πολλά να κερδίσουν από την εφαρμογή του.
Η αφοσίωση του Άμστερνταμ σε αυτόν τον στόχο αποδεικνύεται από τις σημαντικές επενδύσεις του στον νέο διεθνή σιδηροδρομικό σταθμό όπου η επείγουσα ανάγκη να επιταχυνθεί αυτή η αλλαγή είναι έντονα αισθητή.
Οι αερομεταφορές παράγουν το 13,9 τοις εκατό των εκπομπών από τις μεταφορές στην Ευρώπη, καθιστώντας την τη δεύτερη μεγαλύτερη πηγή εκπομπών αερίων θερμοκηπίου στον τομέα των μεταφορών, μόνο πίσω από τις οδικές μεταφορές και φέρνοντας μαζί τους έντονη ηχορύπανση.
Συγκριτικά, τα ταξίδια με τρένο αποδεικνύουν τέλεια πώς η ανταγωνιστικότητα και η βιωσιμότητα μπορούν να συμβαδίσουν.
Ωστόσο, ο αντίκτυπος των γρήγορων, αποτελεσματικών σιδηροδρομικών υπηρεσιών στην τοπική αστική κινητικότητα πρέπει να αναγνωριστεί στον αστικό και περιφερειακό σχεδιασμό. Οι πόλεις και οι μητροπολιτικές περιφέρειες έχουν συχνά την ευθύνη για τον τοπικό και περιφερειακό σχεδιασμό και τις υπηρεσίες μεταφορών.
Αναλαμβάνουν το βασικό καθήκον της ενσωμάτωσης των σιδηροδρόμων μεγάλων αποστάσεων στα τοπικά τους δίκτυα, φέρνοντας επιβάτες από και προς τους μεγάλους σιδηροδρομικούς τερματικούς σταθμούς μέσω των σχεδίων βιώσιμης αστικής κινητικότητας και των στοχευμένων επενδύσεών τους.
Στο Άμστερνταμ, λαμβάνουμε προληπτικά μέτρα για να ενσωματώσουμε τον νέο μας διεθνή σιδηροδρομικό σταθμό με τα τοπικά δίκτυα δημόσιων συγκοινωνιών, διασφαλίζοντας απρόσκοπτη μετάβαση μεταξύ σιδηροδρομικών μεγάλων αποστάσεων και τοπικών υπηρεσιών κινητικότητας.
Απόδειξη αυτής της φιλοδοξίας, ο ολλανδικός εθνικός σιδηρόδρομος NS έχει σχέδια να ξεκινήσει τη νέα του υπηρεσία τρένου υψηλής ταχύτητας που συνδέει το Άμστερνταμ με τις Βρυξέλλες σε μόλις δύο ώρες έως το τέλος του 2024. Η σιδηροδρομική υπηρεσία θα σταματήσει σε άλλους βασικούς κόμβους κινητικότητας όπως το αεροδρόμιο Schiphol. Rotterdam Centraal και ο κεντρικός σιδηροδρομικός σταθμός της Αμβέρσας κατά μήκος της διαδρομής.
Σύνδεση των κουκκίδων σε επίπεδο ΕΕ
Η ανάπτυξη ενός ολοκληρωμένου, πανευρωπαϊκού, γρήγορου και υψηλής ποιότητας σιδηροδρομικού δικτύου θέτει περίπλοκες προκλήσεις σε πολιτικό, οικονομικό, τεχνικό και επιχειρησιακό επίπεδο. Ενώ οι πόλεις αποτελούν κρίσιμους κόμβους για το δίκτυο, αυτές οι προκλήσεις πρέπει να αντιμετωπιστούν σε ευρωπαϊκό επίπεδο.
Πρόσφατα, η Πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Ursula von der Leyen, ανέθεσε στον ορισθέντα επίτροπο για τις μεταφορές να σχεδιάσει ένα σχέδιο σύνδεσης
Ευρωπαϊκές πρωτεύουσες με σιδηρόδρομο υψηλής ταχύτητας. Επιπλέον, άλλες εξελίξεις, όπως τα τελευταία κονδύλια προγραμματισμού του μηχανισμού «Συνδέοντας την Ευρώπη» ή η εφαρμογή του Σχεδίου Δράσης για την ενίσχυση των υπεραστικών και διασυνοριακών επιβατικών σιδηροδρομικών υπηρεσιών, καταδεικνύουν τη θετική δέσμευση της ΕΕ να επενδύσει σε αυτόν τον τομέα.
Σε επίπεδο πόλης, κατανοούμε ότι αυτό θέτει περίπλοκες πολιτικές, οικονομικές, τεχνικές και λειτουργικές προκλήσεις, αλλά πιστεύουμε ότι αντιμετωπίζονται καλύτερα σε ευρωπαϊκό επίπεδο.
Γι' αυτό, μαζί με άλλους ηγέτες πόλεων στο δίκτυο Eurocities , ζητάμε από την ΕΕ:
- Αναγνωρίστε τις σιδηροδρομικές μεταφορές ως κορυφαία προτεραιότητα και βασικό μοχλό για την προώθηση της οικονομικής ανάπτυξης της ΕΕ, της εδαφικής συνδεσιμότητας και ολοκλήρωσης και της κινητικότητας χωρίς εκπομπές άνθρακα.
- Ενθάρρυνση και υποστήριξη των κρατών μελών να επενδύσουν στην ανάπτυξη της συνδεσιμότητας μεταξύ αστικών και μεγάλων σιδηροδρομικών μεταφορών μέσω της ειδικής υποστήριξης των αρχών των αστικών κόμβων.
- Ενίσχυση της συνεργασίας μεταξύ πολλαπλών επιπέδων κυβέρνησης και τομέων που εμπλέκονται στην ανάπτυξη και διαχείριση των σιδηροδρόμων, συμπεριλαμβανομένων των διαχειριστών σιδηροδρομικών δικτύων, των παρόχων υπηρεσιών και των τοπικών και περιφερειακών αρχών.
- Θέσπιση ρυθμιστικού πλαισίου που προωθεί τον υγιή και θεμιτό ανταγωνισμό στους διασυνοριακούς σιδηροδρόμους υψηλής ταχύτητας, διασφαλίζοντας προσιτές επιλογές μεταφοράς και απρόσκοπτα διασυνοριακά συστήματα έκδοσης εισιτηρίων πολλαπλών επιχειρήσεων για τους επιβάτες.
- Υποστήριξη της ανάπτυξης πρόσθετων νυχτερινών σιδηροδρομικών υπηρεσιών, προς ένα ολοκληρωμένο δίκτυο σε ευρωπαϊκή κλίμακα, χάρη στις πρωτοβουλίες που αφορούν τη σιδηροδρομική χωρητικότητα, τον αυξημένο αριθμό χρονοθυρίδων για νυχτερινές συνδέσεις και την ανανέωση του ειδικού τροχαίου υλικού.
Σε όλα τα κράτη μέλη της ΕΕ, τον σιδηροδρομικό τομέα, τις ΜΚΟ και τις οργανώσεις καταναλωτών, πολλές φωνές συνηγορούν υπέρ των αυξημένων και ταχύτερων σιδηροδρομικών συνδέσεων μεταξύ πόλεων και μητροπολιτικών περιοχών.
Οι διαφορές σε περιφερειακό, εθνικό, ακόμη και επιχειρηματικό επίπεδο πρέπει να αντιμετωπιστούν επειγόντως και πειστικά από τους ηγέτες της ΕΕ, καθιστώντας αυτό στρατηγική προτεραιότητα στη νέα εντολή.
Με τις πόλεις που συνδέουν τις σιδηροδρομικές γραμμές υψηλής ταχύτητας, η Ευρώπη βρίσκεται σε καλό δρόμο για ένα πιο ανταγωνιστικό και βιώσιμο μέλλον.
sidirodromikanea.blogspot.com