Σάββατο 16 Νοεμβρίου 2024

ΓΑΙΑΟΣΕ: Το πλάνο αξιοποίησης της σιδηροδρομικής περιουσίας – Στο «κάδρο» οι Σταθμοί Θεσσαλονίκης/Πειραιά


Μέρος της ακίνητης... σιδηροδρομικής περιουσίας της, που επί καιρό μένει επί της ουσίας αναξιοποίηση, επιχειρεί σταδιακά να εκμεταλλευθεί η ΓΑΙΑΟΣΕ, θυγατρική του ΟΣΕ στο real estate, με τη συγκεκριμένη δραστηριότητα να μένει, όπως έχει γίνει γνωστό, εκτός της τριπλής συγχώνευσης των ΟΣΕ, ΕΡΓΟΣΕ, ΓΑΙΑΟΣΕ με στόχο τη δημιουργία ενός νέου σχήματος για τους Σιδηρόδρομους Ελλάδας (υπό τον ΟΣΕ, από την ΓΑΙΑΟΣΕ θα μπει ο τομέας διαχείρισης τροχαίου υλικού).

Γιώργος Παπακωνσταντίνου
insider.gr

Ήδη, ως... δείγμα των προθέσεων και των κινήσεων της εταιρείας, έχει γίνει η παραχώρηση για το Εμπορευματικό Κέντρο Θριασίου (με Goldair – ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ), είναι σε εξέλιξη η διαγωνιστική διαδικασία για την αξιοποίηση του πρώην Στρατοπέδου Γκόνου 672 στρεμμάτων στη Θεσσαλονίκη, για την οποία, όπως έχει αναφέρει το insider.gr, η υποβολή εκδήλωσης ενδιαφέροντος (α’ φάση) του διαγωνισμού για την ανάπτυξη επιχειρηματικού πάρκου έχει οριστεί για τις 16 Δεκεμβρίου. Ωστόσο, εσχάτως προχωρούν και άλλα εγχειρήματα. Μάλιστα, η ΓΑΙΑΟΣΕ προχώρησε στις πρώτες κινήσεις για την αξιοποίηση των Ακινήτων του Σιδηροδρομικού Σταθμού (ΣΣ) Πειραιά και του Επιβατικού Σταθμού (ΕΣ) Θεσσαλονίκης, έκτασης σχεδόν 13 και 86 στρεμμάτων αντίστοιχα, αναζητώντας ήδη (έως τις 2 Δεκεμβρίου) εξειδικευμένο και έμπειρο τεχνικό σύμβουλο που θα συνδράμει τον φορέα προς αυτή την κατεύθυνση (επί των Περιβαλλοντικών μελετών, στρατηγικής ανάπτυξης, πολεοδομικά θέματα, επεξεργασία προτάσεων υποψήφιων επενδυτών, επαφές με εμπλεκόμενους κ.α.). Ενδεχομένως, η προνομιακή και κομβική θέση των σταθμών να επιτρέπει, πέραν των προφανών εμπορευματικών χρήσεων, και μπίζνες με εμπορικές χρήσεις, εστίαση, φιλοξενία κ.α.

Σύμφωνα με όσα αναφέρονται στην ετήσια οικονομική έκθεση του 2023, τα έσοδα της ΓΑΙΑΟΣΕ από μισθώσεις ακινήτων του ΟΣΕ (ο οποίος έχει παραχωρήσει στην θυγατρική τον real estate τομέα) διαμορφώθηκαν σε λίγο άνω των 6 εκατ. ευρώ, από 5,6 εκατ. το 2022, λόγω κυρίως αναπροσαρμογής μισθωμάτων και σύναψης κάποιων νέων συμφωνιών. Γενικά η εταιρεία το 2023 είχε τζίρο 21 εκατ. ευρώ περίπου.

Πλάνο τριετίας

Τις προτεραιότητες της ΓΑΙΑΟΣΕ για την αξιοποίηση των ακινήτων του χαρτοφυλακίου της, σε χρονικό ορίζοντα τριετίας, είχε σχετικά πρόσφατα παρουσιάσει σε συνέδριο ο Διευθύνων Σύμβουλος της ΓΑΙΑΟΣΕ, Παναγιώτης Μπαλωμένος. Χαρτογραφώντας την ακίνητη περιουσία της εταιρείας, ο κ. Μπαλωμένος επισήμανε ότι ναι μεν αυτή είναι ιδιοκτησίας του ΟΣΕ, αλλά από το 2010 η αποκλειστική διαχείριση της πέρασε στη ΓΑΙΑΟΣΕ.

«Η ΓΑΙΑΟΣΕ εταιρεία μέλος του Υπερταμείου, έχει 110.000 στρέμματα αδόμητη έκταση κατά την πορεία του σιδηροδρομικού δικτύου. Έχει πάνω από 4.800 κτήρια τα οποία καλύπτουν επιφάνεια περίπου 628.000 τ.μ.», σημείωνε, προσθέτοντας, ως προς τη σημερινή κατάσταση των ακινήτων, ότι ο χρόνος έχει αφήσει το αποτύπωμά του. Αναφερθείς στο τριετές πλάνο ωρίμανσης και αξιοποίησης αυτής της περιουσίας, το κατηγοριοποίησε σε πέντε διακριτούς άξονες. «Έχουμε τα εμπορευματικά μας κέντρα, το Θριάσιο και το πρώην στρατόπεδο Γκόνου, έχουμε τα εμβληματικά ακίνητα, όπως τα ονομάζουμε, δηλαδή οι σιδηροδρομικοί σταθμοί Αθηνών, Λαρίσης, Πειραιά, Θεσσαλονίκης -επιβατικός και εμπορικός- και ο σιδηροδρομικός σταθμός Πελοποννήσου, ένα κτήριο ιδιαίτερης πολιτισμικής αξίας» ανέφερε. Στην κατηγορία των «gold» ακινήτων η ΓΑΙΑΟΣΕ κατατάσσει τους σιδηροδρομικούς σταθμούς μικρών ή και μεγαλύτερων πόλεων πχ. Λάρισας, Κατερίνης, Πλαταμώνα, Αλεξανδρούπολης. Στις άλλες δύο κατηγορίες «silver» και εμπορικών ακινήτων ανήκουν διάσπαρτα ακίνητα ανά την επικράτεια που έχουν ιδιαίτερα χαρακτηριστικά, είτε ως προς την έκταση είτε ως προς τη γειτνίαση με σημαντικές υποδομές, όπως μία μεγάλη έκταση εντός της βιομηχανικής περιοχής της Λάρισας που διαθέτει κάποια χαρακτηριστικά, που μας δείχνουν ότι υπάρχουν οι δυνατότητες ενός τρίτου εμπορευματικού κέντρου.

Μιλώντας για την ακίνητη περιουσία της εταιρείας, κατά τη διάρκεια του συνεδρίου Υποδομών και Μεταφορών, ο νέος διευθύνων σύμβουλος στη ΓΑΙΑΟΣΕ, Παναγιώτης Μπαλωμένος, δήλωσε ότι το σχέδιο της αξιοποίησης είναι ευκολότερο από άλλους δημόσιους φορείς, καθώς η ΓΑΙΑΟΣΕ γνωρίζει πού βρίσκονται τα ακίνητά της και έχει καταφέρει το 87% του χαρτοφυλακίου της να έχει εγγραφεί στο Κτηματολόγιο, ενώ έχει απομείνει ένα 2,5%, το οποίο αναμένεται να αποκτήσει σύντομα, καθώς έχει προχωρήσει σε διεκδικητικές αγωγές. Ακόμη, διατηρεί 590 ενεργές μισθώσεις, εκ των οποίων οι 310 αφορούν κτίρια.

Σε μεγάλο βαθμό, η ακίνητη περιουσία του φορέα δεν έχει αξιοποιηθεί. Στην ιστοσελίδα της ΓΑΙΑΟΣΕ αναφέρεται ότι εκμισθώνει 500 ακίνητα σε ολόκληρη τη χώρα και διαχειρίζεται ένα από τα μεγαλύτερα χαρτοφυλάκια ακινήτων με γεωτεμάχια έκτασης 100.000 στρεμμάτων και πλήθος κτιρίων άνω των 4.500 με εμβαδόν 540.000 τ.μ.

«Η κεντρική θέση των σιδηροδρομικών σταθμών στις περισσότερες πόλεις και χωριά σε ολόκληρη τη χώρα καθιστά τα ακίνητα που διαχειρίζεται η ΓΑΙΑΟΣΕ ιδανικά για την ανάπτυξη: χώρων εστίασης και καφέ, καταστημάτων, τουριστικών ή αγροτουριστικών δράσεων», σημειώνεται.

Οι Σταθμοί σε Πειραιά και Θεσσαλονίκη

Όπως αναφέραμε, ήδη κινείται για την αξιοποίηση των Ακινήτων του Σιδηροδρομικού Σταθμού (ΣΣ) Πειραιά και του Επιβατικού Σταθμού (ΕΣ) Θεσσαλονίκης.

Ο Σιδηροδρομικός Σταθμός Πειραιά βρίσκεται στο πιο κεντρικό σημείο του Πειραιά, επί της Ακτής Καλιμασιώτη και αποτελεί την αφετηρία της γραμμής Πειραιά – Χαλκίδας του Προαστιακού της Αθήνας. Δίπλα στον Σιδηροδρομικό Σταθμό βρίσκεται η Στάση «Πειραιάς» του Ηλεκτρικού Σιδηρόδρομου και η ομώνυμη Στάση της γραμμής 3 του μετρό της Αθήνας (Αεροδρόμιο-Πειραιάς). Η θέση του ακινήτου και η γειτνίαση του με τη λιμενική ζώνη το καθιστά ως τον πλέον σημαντικό συγκοινωνιακό κόμβο της πόλης. Ο στόχος της ΓΑΙΑΟΣΕ Α.Ε. για την αξιοποίηση του ακινήτου είναι η ανάπτυξη, μέσω της προσέλκυσης ιδιωτικών κεφαλαίων, ενός κέντρου μεικτών χρήσεων που μπορούν να εξυπηρετήσουν όχι μόνο το επιβατικό κοινό που χρησιμοποιεί τη σιδηροδρομική γραμμή, αλλά επίσης τη διαρκή κίνηση στον λιμένα και στο κέντρο της πόλης, καθώς και τις ανάγκες της επιχειρηματικότητας της περιοχής.

Βασικά χαρακτηριστικά του ακινήτου: • Έκταση προς αξιοποίηση: 13,12 στρ. • Θεσμοθετημένη χρήση : Πολεοδομικό Κέντρο / Κεντρική Λειτουργία Πόλης (άρθρο 4, ΠΔ 59 / 29-06-2018) • Εντός ιστορικού κέντρου Πειραιά • Αποτελεί ένα σημείο συνδυασμένου κόμβου μεταφορικών συστημάτων διαρκώς εξελισσόμενου, το οποίο δύναται να μετατραπεί σε ευρωπαϊκού τύπου σταθμό με την ενσωμάτωση και άλλων χρήσεων γης πέραν της αμιγούς Σιδηροδρομικής Λειτουργίας. • Γειτνίαση με το λιμάνι του Πειραιά, και την δυνατότητα να ενταχθεί σε ένα ευρύτερο πλαίσιο δραστηριοτήτων της πόλης (τουρισμού, πολιτισμού, αναψυχής κλπ.) • Διευρυμένος και σύνθετος ρόλος συνδυασμένων συγκοινωνιακών μεταφορών για ολόκληρο το πολεοδομικό συγκρότημα της Αττικής • Η φύση της λειτουργίας του ακινήτου και η θέση του προσδίδουν στην περιοχή έναν μητροπολιτικό χαρακτήρα.

Ο Σιδηροδρομικός Σταθμός Θεσσαλονίκης (Σ.Σ.Θ.) βρίσκεται σε κεντρικό σημείο της Θεσσαλονίκης, επί της οδού Μοναστηρίου και αποτελεί τον κεντρικό σταθμό για όλες τις αμαξοστοιχίες που διέρχονται την πόλη. Η ακριβής θέση του ακινήτου χαρακτηρίζεται ως ιδιαιτέρως προνομιακή, καθότι βρίσκεται σε εγγύτητα με το λιμάνι της Θεσσαλονίκης και το ιστορικό κέντρο της πόλης, ενώ εντός του ακινήτου διέρχεται οδός που συνδέεται άμεσα με την Εγνατία οδό. Η ανάπτυξη σιδηροδρομικών δρομολογίων προαστιακού χαρακτήρα, καθώς και η λειτουργία του σταθμού του υπόγειου σιδηροδρομικού δικτύου (μετρό), παρέχουν στο ακίνητο ένα διευρυμένο και σύνθετο ρόλο συνδυασμένων συγκοινωνιακών μεταφορών (συγκοινωνιακός κόμβος) για ολόκληρο το πολεοδομικό συγκρότημα της Θεσσαλονίκης, ενώ είναι προφανές ότι θα ενισχυθεί περαιτέρω η πολεοδομική βαρύτητα και πολυλειτουργικότητα της περιοχής και η προσέλκυση χρήσεων υπερτοπικής σημασίας και εμβέλειας.

Όπως σημειώνεται, η φύση της λειτουργίας του ακινήτου και η θέση του προσδίδουν στην περιοχή έναν μητροπολιτικό χαρακτήρα μοναδικό για την πόλη που επιτάσσει τον σχεδιασμό της με οργανωμένο και σύγχρονο τρόπο, με στόχο τόσο την εξυπηρέτηση όλων των επιμέρους συγκοινωνιακών υποδομών, όσο και τον εκσυγχρονισμό και εμπλουτισμό των υπηρεσιών/χρήσεων του Σταθμού. Το προσδοκώμενο αποτέλεσμα από την αξιοποίηση του ακινήτου είναι η ανάπλαση του σταθμού και η περαιτέρω ανάπτυξή του, μέσω της προσέλκυσης ιδιωτικών κεφαλαίων, με σκοπό την ένταξή του ως ενιαίο τμήμα (open station) της πόλης όπου το ζητούμενο θα είναι η εξυπηρέτηση της κοινωφελούς λειτουργίας των αστικών υποδομών του ακινήτου, θέματα προσβάσεων, στάθμευσης (υπέργειας και υπόγειας), μετεπιβίβασης, εξυπηρέτηση οχημάτων έκτασης ανάγκης/ΑΜΕΑ/TAXI, σε συνδυασμό με τις νέες χρήσεις κεντρικών λειτουργιών του Σταθμού, αλλά και την εξασφάλιση των αναγκαίων χώρων πρασίνου και φυτεύσεων, σε αντίθεση δηλαδή με τις παλαιότερες πρακτικές σχεδιασμού που εστίαζαν κυρίως στην εξυπηρέτηση της επιβατικής μετακίνησης και διακίνησης εμπορευμάτων.

Βασικά χαρακτηριστικά του ακινήτου: • Έκταση προς αξιοποίηση Νέου Επιβατικού Σταθμού Θεσ/νικης: 86,58 στρ. • Θεσμοθετημένη χρήση στο Γ.Π.Σ. Θεσσαλονίκης (ΦΕΚ 199/Δ/2024), «Σύνθετος Πολυλειτουργικός Συγκοινωνιακός Κόμβος - Κεντρικών Λειτουργιών – Ελεύθερων Χώρων Πρασίνου». • Κεντροβαρική θέση στο σύστημα συγκοινωνιών – σύνδεση με ΟΑΣΘ, ΚΤΕΛ και Μετρό • Γειτνίαση με τον κεντρικό λιμένα και τους περιφερειακούς οδικούς άξονες της πόλης • Διευρυμένος και σύνθετος ρόλος συνδυασμένων συγκοινωνιακών μεταφορών για ολόκληρο το πολεοδομικό συγκρότημα της Θεσσαλονίκης • Η φύση της λειτουργίας του ακινήτου και η θέση του προσδίδουν στην περιοχή έναν μητροπολιτικό χαρακτήρα.

Το Στρατόπεδο Γκόνου

Όσον αφορά το εν λόγω project, ως γνωστόν, το έργο» έχει ως αντικείμενο την ανάπτυξη, αδειοδότηση, κατασκευή, λειτουργία, εκμετάλλευση και συντήρηση Επιχειρηματικού Πάρκου στο ακίνητο του πρώην στρατοπέδου Γκόνου (672 στρέμματα) της ΓΑΙΟΣΕ ΑΕ. Ειδικότερα, ο Παραχωρησιούχος θα αναλάβει το σύνολο των απαιτούμενων ενεργειών, μελετών και εργασιών, για την αδειοδότηση, την ανάπτυξη, την κατασκευή, τη χρηματοδότηση, τη λειτουργία, τη συντήρηση και την εκμετάλλευση του Επιχειρηματικού Πάρκου και των τυχόν συνοδευτικών και λοιπών έργων όπως αυτά θα καθοριστούν κατά τη διαδικασία έγκρισης ανάπτυξης του Επιχειρηματικού Πάρκου, σύμφωνα με τις προβλέψεις του ν. 4982/2022 και των λοιπών κείμενων διατάξεων. Το Επιχειρηματικό Πάρκο του ακινήτου σχεδιάζεται να αξιοποιηθεί ως ένα σύγχρονο εμπορευματικό κέντρο συνδυασμένων μεταφορών, που θα λειτουργήσει ως υποδοχέας επιχειρηματικών δραστηριοτήτων και λειτουργιών εφοδιαστικής αλυσίδας. Το Επιχειρηματικό Πάρκο του ακινήτου έχει την προοπτική να αποτελέσει έναν «χερσαίο λιμένα» («dry-port»), δεδομένης της εγγύτητάς του με τον Λιμένα Θεσσαλονίκης. Ο διαγωνισμός θα διενεργηθεί με τη διαδικασία του ανταγωνιστικού διαλόγου, ενώ ο παραχωρησιούχος που θα προκύψει θα αναλάβει την αδειοδότηση, ανάπτυξη, κατασκευή, χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση του Επιχειρηματικού Πάρκου.

sidirodromikanea.blogspot.com