Πέμπτη 17 Οκτωβρίου 2024

Γιατί τα νυχτερινά τρένα δεν είναι τόσο δημοφιλή στην Ευρώπη;


Καθυστερήσεις, υψηλές τιμές και πολλές κατασκευές: Το όνειρο ενός ολοκληρωμένου δικτύου τρένων υψηλής ταχύτητας απέχει πολύ από την πραγματικότητα. Υπάρχει ελπίδα για νυχτερινά τρένα στην Ευρώπη;

dw.com

Οι ελπίδες ήταν μεγάλες καθώς το τρένο Nightjet έκανε το εναρκτήριο ταξίδι του από το Βερολίνο στο Παρίσι τον περασμένο Δεκέμβριο — το πρώτο που συνέδεσε τις δύο πόλεις τη νύχτα σε σχεδόν μια δεκαετία. «Αυτό είναι ένα αποκορύφωμα για την Ευρώπη και για το περιβάλλον», επευφημούσε τότε ο Γάλλος υπουργός Μεταφορών Clement Beaune. Είχε ταξιδέψει στη γερμανική πρωτεύουσα για να γιορτάσει το άνοιγμα της νέας διαδρομής , η οποία διαρκεί περίπου 14 ώρες και εκτελείται τρεις φορές την εβδομάδα.

«Σήμερα είναι μια καλή μέρα για όλους τους ταξιδιώτες και τους μετακινούμενους», αναφώνησε ο Γερμανός ομόλογός του Φόλκερ Γουίσινγκ.

«Αυτό είναι το μέλλον της κινητικότητας», προέβλεψε η Αυστριακή υπουργός Μεταφορών Leonore Gewessler. Έφτασε στο σημείο να διακηρύξει ότι «οι διαδρομές μικρών και μεσαίων αποστάσεων στην Ευρώπη ανήκουν στα τρένα».

Ωστόσο, ένα χρόνο αργότερα, τέτοια μεγαλεπήβολα οράματα δεν έχουν ακόμη εκδηλωθεί. Αν και έχουν εισαχθεί πολλές νέες διαδρομές, εξακολουθούν να υπάρχουν πολλά εμπόδια όσον αφορά την επέκταση του νυχτερινού δικτύου τρένων της Ευρώπης. Το Nightjet, για παράδειγμα, δεν λειτουργεί από τις 12 Αυγούστου μεταξύ της γερμανικής και της γαλλικής πρωτεύουσας λόγω εκτεταμένων κατασκευαστικών εργασιών και στις δύο χώρες.
Οι μίνι καμπίνες στα νυχτερινά τρένα ÖBB είναι ιδανικές για μεμονωμένους ταξιδιώτεςΕικόνα: Guiseppe Lami/ANSA/συμμαχία εικόνας

Οι σιδηροδρομικοί φορείς αντιμετωπίζουν μια σειρά από προκλήσεις, συμπεριλαμβανομένων των υψηλών τελών πρόσβασης τροχιάς σε διασυνοριακά ταξίδια. Λειτουργικές δυσκολίες παίζουν επίσης ρόλο, όπως η έλλειψη συντονισμού των κατασκευαστικών εργασιών στη Γερμανία στη Γαλλία.

Έπειτα, υπάρχει η πτυχή της κερδοφορίας — η Αυστριακή Ομοσπονδιακή Σιδηροδρόμων (ÖBB), η οποία εκμεταλλεύεται τη σύνδεση μεταξύ Βερολίνου και Παρισιού, ανέφερε ότι τα νυχτερινά τρένα δεν έχουν ακόμη αποκομίσει κέρδη.

Άλλοι στον κλάδο δεν βλέπουν ακριβώς ένα αστραφτερό μέλλον για τα νυχτερινά τρένα στην Ευρώπη . «Δεν υπάρχει πραγματική αναγέννηση νυχτερινών τρένων», λέει ο Juri Maier, πρόεδρος της Back on Track Germany, μιας ΜΚΟ που κάνει εκστρατείες για την επέκταση του νυχτερινού δικτύου τρένων. "Ναι, γίνονται πολλές ομιλίες. Αλλά η ανάπτυξη στην πραγματικότητα πηγαίνει προς την αντίθετη κατεύθυνση."

Οι πρώην κρατικές σιδηροδρομικές εταιρείες εξακολουθούν να είναι οι κύριοι φορείς λήψης αποφάσεων όσον αφορά τις πολιτικές που αφορούν τα σιδηροδρομικά ταξίδια. «Ο καθένας μαγειρεύει στη δική του σούπα», λέει ο Maier. "Και δεν μπορείτε να δημιουργήσετε μια κοινή αγορά με αυτόν τον τρόπο."

Νυχτερινά τρένα πάνω από πτήσεις

Πράγματι, πολλοί είχαν εναποθέσει τις ελπίδες τους στην ύπαρξη περισσότερων νυχτερινών τρένων σε λειτουργία σε όλη την Ευρώπη, συμπεριλαμβανομένων οργανώσεων που έκαναν εκστρατείες για το περιβάλλον.

Διαδρομές τρένων περίπου 1.000 χιλιομέτρων (620 μίλια) θα μπορούσαν να γίνουν πραγματικές εναλλακτικές για τις πτήσεις που βλάπτουν το κλίμα στο μέλλον, λένε ορισμένες ομάδες. Μια μελέτη από το Back on Track υπολόγισε ότι εάν το 32% των επιβατών πτήσεων μετακινούνταν από αεροπορικά σε νυχτερινά τρένα, το 3% των συνολικών εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου στην Ευρώπη θα μειωνόταν. Αλλά για να γίνει αυτό, σύμφωνα με τη μελέτη, θα χρειαστούν επιπλέον 2.500 νυχτερινά τρένα.

Ίσως η βοήθεια είναι καθ' οδόν; Η Επιτροπή της ΕΕ ανακοίνωσε ότι σκοπεύει να διπλασιάσει την σιδηροδρομική κίνηση υψηλής ταχύτητας έως το 2030 και να την τριπλασιάσει έως το 2050 ως μέρος ενός σχεδίου για την ενίσχυση των υπεραστικών και διασυνοριακών σιδηροδρομικών μεταφορών επιβατών.

«Πρέπει να μεταφέρουμε ένα σημαντικό ποσοστό των επιβατών πτήσεων προς τα τρένα», λέει ο Jacob Rohm, ειδικός σε θέματα κλιματικά ουδέτερης κινητικότητας στην περιβαλλοντική και αναπτυξιακή ΜΚΟ Germanwatch.

Διαφορετικά, οι τρέχοντες στόχοι της ΕΕ για το κλίμα δεν θα επιτευχθούν. Τα νυχτερινά τρένα θα μπορούσαν σίγουρα να βοηθήσουν, αλλά ο Rohm επισημαίνει ότι "η βάση μόνο στην αγορά δεν θα λύσει αυτό το πρόβλημα. Χρειαζόμαστε ισχυρότερο ευρωπαϊκό συντονισμό και αξιόπιστη χρηματοδότηση — ειδικά για την επέκταση του σιδηροδρομικού δικτύου." Ενώ η τάση του νυχτερινού τρένου έχει λάβει πολλή δημοσιότητα στα μέσα ενημέρωσης, δεν έχει μεταφραστεί ακριβώς στην πράξη.
Οι κατασκευαστικές εργασίες και άλλα ζητήματα έχουν προκαλέσει το Nighttrain να αναστείλει την υπηρεσία του από το Βερολίνο στο ΠαρίσιΕικόνα: James Arthur Gekiere/Belga/picture alliance

Υπάρχει έλλειψη κουκέτας και υπνοδωματίων

Πρώτον, υπάρχει έλλειψη νυχτερινών τρένων. «Τα νέα βαγόνια-κρεβάτια μπορεί να είναι ακριβά και οι εταιρείες δεν θέλουν να κάνουν τέτοιου είδους επένδυση», λέει ο Jon Worth, σχολιαστής και συγγραφέας των σιδηροδρόμων.

Ορισμένες εταιρείες, ωστόσο, έχουν βρει δημιουργικές λύσεις στο πρόβλημα. Η σιδηροδρομική εταιρεία European Sleeper, που ιδρύθηκε το 2021, για παράδειγμα, χρησιμοποιεί couchette και υπνοδωμάτια δεκαετιών στη διαδρομή μεταξύ Βρυξελλών και Βερολίνου, αν και δεν είναι και τα πιο άνετα.

«Είναι αρκετά δύσκολο να ταξιδέψεις με νυχτερινό τρένο στην Ευρώπη», λέει ο Worth. Επισημαίνει ότι τα παλιά βαγόνια, οι συχνές κατασκευαστικές εργασίες, οι ακυρωμένες συνδέσεις και οι καθυστερήσεις επηρεάζουν τους επιβάτες στα νυχτερινά τρένα ακόμη περισσότερο από αυτούς που ταξιδεύουν κατά τη διάρκεια της ημέρας, καθώς έχουν λιγότερες εναλλακτικές εάν η διαδρομή τους δεν πάει όπως είχε προγραμματιστεί. "Αν είσαι άτυχος, πρέπει να κάθεσαι όλο το βράδυ. Αλλά αν τα πράγματα πάνε καλά, είναι ένας πολύ καλός τρόπος να ταξιδέψεις", λέει ο ειδικός στα τρένα.

Ο ταξιδιωτικός blogger Sebastian Wilken συμφωνεί. Ταξιδεύει αποκλειστικά με τρένο ως ένας τρόπος να είναι πιο φιλικός προς το περιβάλλον — και απλώς επειδή του αρέσει.

Έχει ολοκληρώσει σχεδόν 100 νυχτερινά ταξίδια με τρένο και γνωρίζει τις λεπτομέρειες του τι προσφέρεται σε όλη την Ευρώπη. Οι διαφορές μεταξύ των εταιρειών τρένων στην ΕΕ μπορεί να είναι σημαντικές, λέει ο Wilken.

Στα εγχώρια τρένα στη Γαλλία, για παράδειγμα, δεν υπάρχουν βαγόνια ύπνου, παρά μόνο απλά βαγόνια. Στο Ηνωμένο Βασίλειο, από την άλλη, μπορείτε να ταξιδέψετε με δύο εξαιρετικά άνετα νυχτερινά τρένα, το Night Riviera Sleeper μεταξύ Λονδίνου και Σκωτίας και το Caledonian Sleeper μεταξύ Λονδίνου και Κορνουάλης.

Όχι τόσο άνετο όσο ένα κρεβάτι

«Είχα σταθερά θετικές εμπειρίες μέχρι στιγμής», λέει ο Wilken. «Ήταν σχεδόν πάντα άνετα». Ωστόσο, δεν περιμένει να κοιμηθεί τόσο καλά όσο στο δικό του κρεβάτι και λέει ότι ούτε οι άλλοι θα έπρεπε να το κάνουν.

Καθώς ταξιδεύει συναντά ανθρώπους που επιλέγουν το τρένο για να έχουν συνείδηση ​​του κλίματος, καθώς και εκείνους που φοβούνται να πετάξουν ή απλά δεν θέλουν να αντιμετωπίσουν όλη την ταλαιπωρία στο αεροδρόμιο. «Πρόσφατα, συναντώ όλο και περισσότερους ανθρώπους που δοκιμάζουν για πρώτη φορά νυχτερινά τρένα», λέει.

Εν τω μεταξύ, οι Ομοσπονδιακοί Σιδηρόδρομοι της Αυστρίας (ÖBB) δεν τρέφουν αυταπάτες. Η ζήτηση για νυχτερινές σιδηροδρομικές συνδέσεις υπάρχει αναμφίβολα, λέει ο εκπρόσωπος της εταιρείας Bernhard Rieder, «αλλά θα παραμείνει μια εξειδικευμένη υπηρεσία».

Οι πτήσεις μικρών και μεσαίων αποστάσεων στην Ευρώπη — ειδικά εκείνες με αεροπορικές εταιρείες προϋπολογισμού — δεν θα αντικατασταθούν πλήρως από νυχτερινά τρένα σύντομα.

Αλλά υπάρχουν καλά νέα για τους Βερολινέζους και τους Παριζιάνους που θέλουν να δοκιμάσουν το Nightjet: Η υπηρεσία τρένου πρόκειται να ξαναρχίσει στα τέλη Οκτωβρίου.

sidirodromikanea.blogspot.com