Μια ανοιχτή πληγή που αιμορραγεί χρήματα παραμένει για πάνω από μια δεκαετία ο Οργανισμός Σιδηροδρόμων Ελλάδας (ΟΣΕ), την ίδια στιγμή που η αναβάθμιση των υποδομών του σιδηροδρομικού δικτύου φαντάζει με άπιαστο όνειρο.
Ματίνα Χαρκοφτάκη
Σε αυτή τη δύσκολη εξίσωση, πρέπει να προστεθεί και το σχέδιο για τον νέο ΟΣΕ, ο οποίος θα προκύψει μέσα από τη δημιουργία ενός κοινού σχήματος με τη συμμετοχή των ΕΡΓΟΣΕ και ΓΑΙΑΟΣΕ. Η ομιλοποίηση του ΟΣΕ, εφόσον επιτευχθεί, επιδιώκει, μεταξύ άλλων, το οικονομικό νοικοκύρεμα του οργανισμού αλλά και την καλύτερη συνεργασία ανάμεσα στις διαφορετικές οντότητες, ξεπερνώντας εμπόδια όπως η σύγκρουση συμφερόντων και το μπαλάκι ευθυνών.
Στο μεταξύ, η μαύρη τρύπα στον ισολογισμό της εταιρείας, που διαχειρίζεται τη σιδηροδρομική υποδομή της χώρας, διευρύνεται παρά τις ενέσεις ρευστότητας από το ελληνικό δημόσιο. Έτσι, λοιπόν και το 2023 δεν αποτέλεσε εξαίρεση στον οικονομικό κατήφορο του ΟΣΕ, με το τραγικό δυστύχημα στα Τέμπη να φέρνει στο προσκήνιο διαχρονικές παθογένειες και δυσλειτουργίες, που κρύβονταν μέχρι τότε κάτω από το χαλί της αδιαφορίας και της αναποτελεσματικότητας. Ειδικότερα, κατά την περσινή χρονιά, ο ΟΣΕ είδε τα συνολικά του έσοδα να αυξάνονται κατά 16,45% στα 62,544 εκατ. ευρώ, κάτι που οφείλεται στα εσόδου από τα τέλη υποδομής, που προήλθαν όχι μόνο από την τρέχουσα χρήση αλλά και από προηγούμενες χρονιές έπειτα από την σχετική απόφασης της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ).
Εκρηκτική διεύρυνση ζημιών
Η άνοσος στο τζίρο υπήρξε το μοναδικό θετικό σημείο σε έναν κατά τα άλλα κόκκινο ισολογισμό. Αρχής γενομένης από τις ζημίες, οι οποίες άγγιξαν το δυσθεώρητο ποσό των -254,2 εκατ. ευρώ από ζημίες -154,66 εκατ. ευρώ το 2022. Το θεαματικό άνοιγμα στην ψαλίδα αποδίδεται κατά κύριο λόγο στις υψηλές αποσβέσεις, που αυξήθηκαν στην περσινή χρήση λόγω της ζημιάς που επήλθε στο δίκτυο από την κακοκαιρία Daniel, η οποία έπληξε την Θεσσαλία πριν ακριβώς ένα χρόνο. Το ταμείο ήταν μείον και σε επίπεδο ρευστότητας καθώς τα ταμειακά διαθέσιμα του ομίλου στο τέλος της περσινής χρονιάς μειώθηκαν κατά -266,67 εκατ. ευρώ ενώ το 2022 είχαν αυξηθεί κατά 224,3 εκατ. ευρώ. Τα λοιπά έξοδα εκμετάλλευσης που συμμετέχουν στο λειτουργικό αποτέλεσμα ήταν αυξημένα κατά 140,2 εκατ. ή 2707,73%.
Στα παραπάνω θα πρέπει να ληφθεί υπόψη και η γενναία χρηματοδότηση από το ελληνικό δημόσιο, στην οποία οφείλεται εν μέρει η αύξηση στον τζίρο. Θυμίζουμε ότι από την αρχή του 2023 εφαρμόστηκε η, ήδη δρομολογημένη από το 2022, γαλαντόμα αύξηση της κρατικής χρηματοδότησης από τον τακτικό προϋπολογισμό, η οποία από 45 εκατ. ανήλθε σε 75 εκατ. ετησίως, ήτοι ποσοστό 67% λόγω της υπογραφής της συμβατικής συμφωνίας με το δημόσιο. Η πενταετής συμβατική συμφωνία με το Ελληνικό Δημόσιο προβλέπει μεταξύ άλλων την υπό προϋποθέσεις, χρηματοδότηση με το ποσό των 75 εκατ. ευρώ ετησίως που καταβάλλεται, για την διαχείριση της σιδηροδρομικής υποδομής, συμπεριλαμβανομένων των έργων της συντήρησης και της ανακαίνισης της υφιστάμενης υποδομής.
sidirodromikanea.blogspot.com