Δευτέρα 16 Σεπτεμβρίου 2024

Τερματικοί σταθμοί και διάνοιξη Πόντου τα επόμενα στοιχήματα του Μετρό Θεσσαλονίκης





Η κατασκευή πολυτροπικού σταθμού στη Μίκρα, η ολοκλήρωση της Πόντου και η διαμόρφωση του Νέου Σιδηροδρομικού σταθμού στο μικροσκόπιο του ΥΠΟΜΕ

Φωτεινή Στεφανοπούλου
voria.gr

Με τη βασική γραμμή του Μετρό Θεσσαλονίκης να μετρά αντίστροφα για τη λειτουργία της, το ενδιαφέρον του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών στρέφεται πλέον στην επέκταση της Καλαμαριάς και στους τερματικούς σταθμούς πλην της Νέας Ελβετίας, που βρίσκεται σε φάση κατασκευής.

Η διάνοιξη της οδού Πόντου και η κατασκευή πολυτροπικού σταθμού στη Μίκρα, καθώς επίσης η διαμόρφωση του χώρου γύρω από τον Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό βρίσκονται στο μικροσκόπιο, προκειμένου να επιλυθούν οι σοβαρές πολεοδομικές εκκρεμότητες και να δρομολογηθούν οι απαιτούμενες παρεμβάσεις.

Και τα τρία έργα δεν επηρεάζουν τη λειτουργία του μετρό, ωστόσο θεωρούνται ιδιαίτερα σημαντικά για τη σωστή λειτουργία και συνύπαρξη των δύο μέσων μαζικής μεταφοράς της Θεσσαλονίκης κι έχουν κομβικό ρόλο στον νέο συγκοινωνιακό χάρτη της πόλης

Η Καλαμαριά

Σε ό,τι αφορά τη διάνοιξη της Πόντου, πριν από περίπου 1,5 χρόνο υπογράφηκε η έγκριση κονδυλίου ύψους 8 εκ. ευρώ για τις απαλλοτριώσεις των οικοπέδων που είχαν πάρει τιμή μονάδος και τον περασμένο Δεκέμβριο άρχισε η καταβολή των αποζημιώσεων στους δικαιούχους. Απομένει να ολοκληρωθεί η διαδικασία για τα υπόλοιπα οικόπεδα εκατέρωθν της οδού, για τα οποία οι υπηρεσίες του δήμου εκτιμούν ότι με τις τρέχουσες τιμές απαιτούνται επιπλέον 12 εκατομμύρια. Την πρόθεση του υπουργείου να δώσει λύση τόνισε ο υφυπουργός Υποδομών, Νίκος Ταχιάος, κατά την παρουσίαση του νέου συγκοινωνιακού χάρτη της πόλης, λέγοντας χαρακτηριστικά ότι το υπουργείο δεν θα παραδώσει ένα «κολοβό» έργο.

Ένα ακόμα πρόβλημα συνιστά το γεγονός ότι, ακόμα κι αν διανοιχτεί εξ ολοκλήρου, η οδός Πόντου, θα καταλήγει στην περιφερειακή τάφρο, οπότε δεν θα μπορεί να εξυπηρετήσει τον κυκλοφοριακό φόρτο που θα προκύψει από τη λειτουργία του τερματικού σταθμού στη Μίκρα στην ανατολική πλευρά της πόλης, ο οποίος μάλιστα σχεδιάζεται στο μέλλον να λειτουργήσει και ως σταθμός μετεπιβίβασης για την επέκταση του αεροδρομίου.

Όσον αφορά στη Μίκρα, όπου προβλέπεται να λειτουργεί πολυτροπικός σταθμός μετεπιβίβασης στα πρότυπα του αντίστοιχου της Νέας Ελβετίας, με ρεμίζες για τα λεωφορεία και χώρο στάθμευσης, η κατάσταση είναι σε ακόμα πιο πρώιμο στάδιο. Λιγότερο από 1,5 χρόνο από την προγραμματισμένη λειτουργία της επέκτασης της Καλαμαριάς, το μόνο που έχει πραγματοποιηθεί είναι μία προωθημένη αναγνωριστική μελέτη, η οποία εκπονήθηκε από τον ΟΣΕΘ και ουσιαστικά χωροθετεί τον μελλοντικό σταθμό μετεπιβίβασης. Ωστόσο, υπάρχουν σοβαρά θέματα που αφορούν τις απαλλοτριώσεις, το κόστος των οποίων δεν έχει καν προσδιοριστεί, τις τροποποιήσεις της ρυμοτομίας και τη σύνδεση του σταθμού με τη Λεωφόρο Γεωργικής Σχολής.

Τι ζητά ο δήμος Καλαμαριάς

Τα ζητήματα αυτά έθεσε η δήμαρχος Καλαμαριάς, Χρύσα Αράπογλου, στο υπόμνημα που παρέδωσε στον πρωθυπουργό στην καθιερώμενη σύσκεψη με τους αυτοδιοικητικούς φορείς πριν από τη ΔΕΘ. Η δήμαρχος ζητά να προχωρήσουν οι τελευταίες απαλλοτριώσεις για τη διάνοιξη της Πόντου και ταυτόχρονα να κινηθούν γρήγορα οι διαδικασίες για τη σύνδεση του δρόμου με τη Λεωφόρο Γεωργικής Σχολής, ώστε να μην χρειάζεται να εκτρέπονται και να περνούν από τον Φοίνικα όλες οι γραμμές των αστικών λεωφορείων που σήμερα τερματίζουν στο ΙΚΕΑ. Παράλληλα, τονίζει την ανάγκη μεταφοράς του σχολικού συγκροτήματος του 3ου δημοτικού σχολείου, το οποίο είναι χτισμένο εντός της ζώνης της διάνοιξης. Και βέβαια να προχωρήσει άμεσα η κατασκευή σταθμού μετεπιβίβασης λεωφορείων του ΟΑΣΘ και η απαλλοτρίωση των χαρακτηρισμένων οικοπέδων στη Μίκρα.

Όπως επισημαίνει η κ. Αράπογλου, η επίλυση των ζητημάτων αυτών δεν μπορεί να γίνει μόνο από τον δήμο Καλαμαριάς, αλλά απαιτεί τη συνέργεια όλων των εμπλεκόμενων υπουργείων και φορέων.

Η περίπτωση του Νέου Σιδηροδρομικού Σταθμού

Η περίπτωση του τερματικού σταθμού στον Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό επίσης απαιτεί πολεοδομικές ρυθμίσεις, προκειμένου να γίνει επέκταση της πέριξ περιοχής και να μπορούν να φιλοξενούνται περισσότερες λεωφορειακές γραμμές.

Εντός του ΝΣΣ σήμερα καταλήγουν συνολικά 12 γραμμές, ενώ από μπροστά διέρχονται αλλες δύο γραμμές express που συνδέουν τον σταθμό με το ΚΤΕΛ Μακεδονία, το αεροδρόμιο Μακεδονία και το ΚΤΕΛ Χαλκιδικής. Επιπλέον, στην οδό Μαργαροπούλου υπάρχουν τέσσερις γραμμές (συν δύο θερινές) που συνδέονται με στάση εξυπηρέτησης μετρό πριν από τον τερματισμό ή την αρχή του δρομολογίου τους.

Σύμφωνα με τον σχεδιασμό του ΟΣΕΘ, στον συγκεκριμένο σταθμό που σήμερα καταλαμβάνει επτά στρέμματα, θα πρέπει να καταλήγουν επιπλέον γραμμές από τη δυτική πλευρά της πόλης, ώστε να μην διέρχονται τα λεωφορεία από την Εγνατία και οι επιβάτες να εξυπηρετούνται από το μετρό. Ωστόσο, για να συμβεί αυτό, απαιτείται επιπλέον έκταση που έχει υπολογιστεί στα έξι στρέμματα. Στην έκταση αυτή θα πρέπει επίσης να γίνουν οι απαραίτητες πολεοδομικές διευθετήσεις, καθώς στο εγκεκριμένο Γενικό Πολεοδομικό Σχέδιο υπάρχουν και μη συμβατές χρήσεις, όπως ένας χώρος σχολείου.

sidirodromikanea.blogspot.com