Η άψογη στολή της με λευκά γάντια, με γιλέκο, 22 ετών, Hazuki Okuno, επιβιβάζεται σε ένα αντίγραφο τρένου σφαίρες για να δοκιμάσει τα αυστηρά πρωτόκολλα πίσω από την ομαλή λειτουργία ενός ιαπωνικού ιδρύματος που κλείνει τα 60 την Τρίτη.
Τα τρένα υψηλής ταχύτητας Shinkansen άρχισαν να τρέχουν μεταξύ Τόκιο και Οσάκα την 1η Οκτωβρίου 1964, προαναγγέλλοντας μια νέα εποχή για τα σιδηροδρομικά ταξίδια καθώς η Ιαπωνία εξελίχθηκε σε οικονομική υπερδύναμη μετά την ήττα της στον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο.
Η υπηρεσία παραμένει αναπόσπαστο κομμάτι της οικονομίας και του τρόπου ζωής του έθνους — επομένως το να το διατηρείτε εκθαμβωτικά καθαρό, ακριβές και χωρίς ατυχήματα είναι μια σοβαρή δουλειά.
Σε ένα 10όροφο, υπερσύγχρονο κέντρο εκπαίδευσης προσωπικού, η Okuno φώναξε από το παράθυρο και έκανε σήμα σε φανταστικούς συναδέλφους της, διατηρώντας την ψύχραιμη όταν μια οθόνη βίντεο κάτω από την πλατφόρμα δείχνει έναν επιβάτη που πέφτει κολλημένος σε μια πόρτα.
Η εγκατάσταση διαβίωσης νοτιοδυτικά του Τόκιο προσφέρει αυτό που ο σιδηροδρομικός φορέας JR Central περιγράφει ως «εντατική εκπαίδευση» για μελλοντικούς αγωγούς, οδηγούς και άλλα μέλη της ομάδας.
«Ευχαριστώ που ιππεύατε», εξασκήθηκε να λέει η Okuno, υποκλίνοντας βαθιά αφού έλεγξε την ώρα στο ρολόι της.
Κάθε μέρα, σχεδόν ένα τέταρτο εκατομμυρίου επιβατών ταξιδεύουν με τη γραμμή Tokaido Shinkansen, η οποία εκτείνεται από το Τόκιο μετά το όρος Fuji έως τη Hakata περίπου πέντε ώρες μακριά.
Ένα τρένο Nozomi κορυφαίας ταχύτητας φτάνει έως και κάθε πέντε λεπτά.
Η JR Central λέει ότι δεν είχε ποτέ ατύχημα με θάνατο ή τραυματισμό στο τρένο με σφαίρες, ακόμη και σε μια χώρα όπου οι σεισμοί, οι τυφώνες και το δυνατό χιόνι είναι συνηθισμένοι.
Η ασφάλεια είναι «η κορυφαία προτεραιότητά μας», δήλωσε στο AFP ο Daisuke Kumajima, υπεύθυνος δημοσίων σχέσεων της εταιρείας .
Επομένως, «λαμβάνουμε πολύ σοβαρά υπόψη την εκπαίδευση και την κατάρτιση των εργαζομένων μας».
Αυτόν τον μήνα για πρώτη φορά, σε μια άλλη γραμμή που διευθύνει η εταιρεία JR East, δύο συνδεδεμένα τρένα με σφαίρες αποσυνδέθηκαν, με αποτέλεσμα να σταματήσει έκτακτης ανάγκης αλλά όχι τραυματισμοί.
Ανάπτυξη πόλεων υψηλής ταχύτητας
Με διαδρομές που εκτείνονται σε όλη τη χώρα, η τελική ταχύτητα του Shinkansen στα 320 χιλιόμετρα (200 μίλια) την ώρα δεν είναι πλέον η ταχύτερη στον κόσμο, αφού ξεπέρασε την Κίνα.
Όμως, η βελτιωμένη μύτη και οι ευρύχωροι εσωτερικοί χώροι της αρχικής ατμομηχανής υψηλής ταχύτητας παραμένουν σύμβολο της ιαπωνικής μηχανικής ανδρείας και της προσοχής στη λεπτομέρεια.
Είναι επίσης ένα βασικό στοιχείο της ποπ κουλτούρας που πρέπει να κάνετε για τους τουρίστες — όπως στο blockbuster του Μπραντ Πιτ το 2022 «Bullet Train».
Ένα σχολαστικό πρόγραμμα συντήρησης σημαίνει ότι τα τρένα λάμπουν έξω και μέσα, με τα καθαριστικά να προσαρμόζουν τα προσκέφαλα και να χρησιμοποιούν βούρτσες για να εξασφαλίσουν ότι τα καθίσματα είναι απαλλαγμένα από ψίχουλα.
Σε ορισμένες χώρες, οι καθυστερήσεις των τρένων σημαίνουν ότι υπάρχει λίγος χρόνος για τέτοιου είδους στάθμευση, είπε ο Christopher Hood που έγραψε το βιβλίο: "Shinkansen: From Bullet Train to Symbol of Modern Japan".
Ωστόσο, στο δίκτυο τρένων bullet, η μέση καθυστέρηση είναι μικρότερη από ένα λεπτό.
Η ανάπτυξη των πόλεων κατά μήκος των διαδρομών Shinkansen κατά τη διάρκεια των δεκαετιών δείχνει τον αντίκτυπό της στην οικονομία της Ιαπωνίας, όπου «οι επιχειρήσεις πρόσωπο με πρόσωπο είναι πολύ, πολύ σημαντικό», πρόσθεσε ο Hood, ερευνητής στο Πανεπιστήμιο του Κάρντιφ της Βρετανίας.
Παράλληλα, το τρένο έπαιξε ρόλο στην επιτάχυνση της ερήμωσης στην αγροτική Ιαπωνία, σύμφωνα με τον Hood, αφήνοντας πολλούς ηλικιωμένους απομονωμένους.
«Οι άνθρωποι θα προτιμούσαν να ζουν στις μεγάλες πόλεις… και στη συνέχεια να χρησιμοποιήσουν το Shinkansen για να πάνε και να επισκεφτούν συγγενείς σε μικρότερες πόλεις, αν χρειαστεί», είπε στο Γαλλικό Πρακτορείο .
Μέλλον στα 500 χλμ/ώρα
Σε μια τοποθεσία του JR Central, ένας μηχανικός χτυπά τον εσωτερικό μηχανισμό ενός τρένου με σφαίρες, ακούγοντας προσεκτικά τυχόν ασυνήθιστους ήχους που θα μπορούσαν να αποκαλύψουν ένα χαλαρό μέρος.
Καθώς η γερασμένη Ιαπωνία αντιμετωπίζει όλο και περισσότερο ελλείψεις εργατικού δυναμικού, η εταιρεία ερευνά επίσης ένα νέο ψηφιακό σύστημα επιθεώρησης που μπορεί να αναλύσει εικόνες ενός τρένου για να εντοπίσει κινδύνους.
Ο JR East, εν τω μεταξύ, είπε ότι τα τρένα χωρίς οδηγό θα μπορούσαν να εισαχθούν από τα μέσα της δεκαετίας του 2030.
Υπάρχει επίσης ένα τεράστιο έργο σε εξέλιξη για την κατασκευή μιας γραμμής maglev — μαγνητικής αιώρησης — υψηλής ταχύτητας στην Ιαπωνία, που καθυστέρησε πολύ λόγω περιβαλλοντικής αντίθεσης.
Τα τρένα Maglev, τα οποία μπορούν να κινούνται με ταχύτητα 500 χιλιομέτρων την ώρα, επρόκειτο να ξεκινήσουν την υπηρεσία μεταξύ Τόκιο και Ναγκόγια στην κεντρική Ιαπωνία το 2027, αλλά η JR Central το έχει ωθήσει πίσω στο 2034 ή αργότερα.
Ο στόχος είναι να δημιουργηθεί ένα «διπλό σύστημα» με το Shinkansen, είπε ο Kumajima, για να ανταποκριθεί στη ζήτηση και να διατηρήσει τις λειτουργίες σταθερές σε περίπτωση εργασιών συντήρησης ή μεγάλου σεισμού.
Είναι εύκολο να θεωρείς το Shinkansen δεδομένο στην Ιαπωνία, κάτι που είναι καλό, σύμφωνα με τον Hood.
Αλλά όταν οι Ιάπωνες ταξιδεύουν στο εξωτερικό, ιδιαίτερα στην Ευρώπη ή τις Ηνωμένες Πολιτείες, «σύντομα εκτιμούν ότι «ναι, το Shinkansen είναι λίγο ιδιαίτερο», είπε. — Γαλλικό Πρακτορείο
sidirodromikanea.blogspot.com