Οι τρεις χώρες δήλωσαν το Σάββατο ότι έχουν δεσμευτεί να ολοκληρώσουν το οικονομικά προβληματικό και πολύ καθυστερημένο έργο μέχρι το τέλος της δεκαετίας.
Θα συνέδεε τις πρωτεύουσες του Ταλίν , της Ρίγας και του Βίλνιους σε μια νέα γραμμή με επιβατικά τρένα που κινούνται με ταχύτητες έως και 250 χλμ/ώρα. Η κοινοπραξία πανβαλτική ξεκίνησε το 2014 με χρηματοδότηση κυρίως από την Ευρωπαϊκή Ένωση.
Ο Βλαντιμίρ Σβετ, ο υπουργός υποδομών της Εσθονίας , δήλωσε το Σάββατο μετά από προηγούμενη συνάντηση με τους υπουργούς Μεταφορών της Λετονίας και της Λιθουανίας ότι «παραμένει στόχος μας να ξεκινήσουμε την κυκλοφορία επιβατικών και εμπορευματικών τρένων σε ολόκληρη τη διαδρομή Rail Baltica από το 2030».
«Ωστόσο, πρέπει ακόμα να παρακολουθούμε την αύξηση του κόστους και να βρούμε τρόπους για να εξοικονομήσουμε χρήματα και να χτίσουμε πιο αποτελεσματικά», είπε σε μια δήλωση.
Πόσο θα κοστίσει η ολοκλήρωση του Rail Baltica;
Μέρος του λόγου που το έργο Rail Baltica έχει καθυστερήσει τόσο πολύ είναι οικονομικός.
Ενώ το αρχικό σχέδιο του 2010 έβλεπε το συνολικό κόστος του έργου σε περίπου 3,5 δισεκατομμύρια ευρώ, μια κοινή έκθεση του Ιουνίου από ελεγκτές από τα τρία κράτη της Βαλτικής παρουσίασε το κόστος του εγχειρήματος και είπε ότι το έργο μπορεί να χρειαστεί έως και 19 δισεκατομμύρια ευρώ επιπλέον χρηματοδότηση για να ολοκληρωθεί.
Δεν είναι σαφές πόσο η ΕΕ, η οποία έχει προσδιορίσει το Rail Baltica ως ένα από τα βασικά ευρωπαϊκά έργα μεταφορών , είναι διατεθειμένη να εισφέρει χρήματα στο εγχείρημα.
Η κατασκευή μιας νέας σιδηροδρομικής γραμμής συνολικού μήκους 870 χιλιομέτρων από το Ταλίν της Εσθονίας μέχρι το Κάουνας της Λιθουανίας και στη συνέχεια μέχρι τα πολωνικά σύνορα, ξεκίνησε το 2019 αλλά έχει αμαυρωθεί από καθυστερήσεις και διαφωνίες μεταξύ των κυβερνήσεων της Βαλτικής για τη διαδρομή του τρένου .
Το εγχείρημα τρέχει τουλάχιστον πέντε χρόνια πίσω, καθώς τα πρώτα επιβατικά και φορτηγά τρένα πανβαλτικής υποτίθεται ότι θα κυκλοφορούσαν στις νέες γραμμές το 2025.
Οι επικριτές του έργου λένε ότι η πενιχρή πληθυσμιακή βάση στη Βαλτική -κάτι πάνω από 6 εκατομμύρια άνθρωποι ζουν στα τρία κράτη της Βαλτικής- καθιστά το έργο οικονομικά ανέφικτο για τα ταξίδια επιβατών και η έμφαση θα πρέπει να δοθεί περισσότερο στο φορτίο , επίσης βασικό στοιχείο του εγχειρήματος.
«Μια συμβολική επιστροφή των χωρών της Βαλτικής στην Ευρώπη»
Η Εσθονία, η Λετονία και η Λιθουανία, όλες πρώην σοβιετικές δημοκρατίες, κληρονόμησαν το σοβιετικό σύστημα σιδηροδρομικής υποδομής και το ευρύτερο ρωσικό εύρος σιδηροτροχιών 1.520 mm, όταν ανέκτησαν την ανεξαρτησία τους στις αρχές της δεκαετίας του 1990.
«Το έργο Rail Baltica είναι μια συμβολική επιστροφή των Βαλτικών Κρατών στην Ευρώπη - μέχρι τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο τα κράτη της Βαλτικής ήταν ήδη συνδεδεμένα με την Ευρώπη με πλάτος 1.435 mm [εύρος]», αναφέρει ο ιστότοπος Rail Baltica.
«Αλλά από τα μέσα του 20ου αιώνα οι χώρες της Βαλτικής συνδέονται κυρίως με έναν σιδηροδρομικό άξονα Ανατολής-Δύσης χρησιμοποιώντας τις ρωσικές ράγες 1.520 mm», λέει.
Μόλις ολοκληρωθεί, το τρένο υψηλής ταχύτητας πρόκειται να καλύψει τη διαδρομή 660 χιλιομέτρων από το Ταλίν στην πρωτεύουσα της Λιθουανίας, Βίλνιους , σε τρεις ώρες και 38 λεπτά, προσφέροντας σημαντική εξοικονόμηση χρόνου στο τρέχον αυτοκίνητο ή λεωφορείο έως και εννέα ώρες.
Πού αλλού θα καλύψει η Rail Baltica;
Με πρόσθετες σιδηροδρομικές συνδέσεις, το Rail Baltica βορρά-νότου θα συνδέσει τα κράτη της Βαλτικής με τη Βαρσοβία , την Πολωνία και, τελικά, το Βερολίνο - βασικό στόχο των κυβερνήσεων της Βαλτικής.
Λόγω της αλλαγής της γεωπολιτικής κατάστασης στην περιοχή της Βαλτικής Θάλασσας μετά την πλήρη εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία , η Εσθονία, η Λετονία και η Λιθουανία -όλες μοιράζονται σύνορα με τη Ρωσία- τονίζουν την ανάγκη να επενδύσουν σε υποδομές, οι οποίες επιτρέπουν γρήγορη και μεγάλη ποσότητα στρατιωτικού ο εξοπλισμός που θα μεταφερθεί, έχει αυξηθεί.
sidirodromikanea.blogspot.com