Τετάρτη 11 Σεπτεμβρίου 2024

Ο Τομέας Σιδηροδρόμων χαιρετίζει την Έκθεση Ντράγκι για την Ευρωπαϊκή Ανταγωνιστικότητα


Η Κοινότητα Ευρωπαϊκών Εταιρειών Σιδηροδρόμων και Υποδομών (CER) χαιρετίζει θερμά την Έκθεση που συντάχθηκε από τον πρώην πρωθυπουργό της Ιταλίας και πρώην επικεφαλής της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας Μάριο Ντράγκι. 

Ο ευρωπαϊκός σιδηροδρομικός τομέας συμμερίζεται πλήρως τις βασικές προτεραιότητες που προσδιορίζονται στην έκθεση, δηλαδή την επαρκή χρηματοδότηση και τη χρήση των εσόδων του Συστήματος Εμπορίας Εκπομπών της ΕΕ (ETS) για τη στήριξη των επενδύσεων στην απαλλαγή της βιομηχανίας από άνθρακα, την ψηφιοποίηση και ένα ολοκληρωμένο ευρωπαϊκό σιδηροδρομικό δίκτυο υψηλής ταχύτητας. Η έκθεση υπογραμμίζει την εγκυρότητα πολλών μηνυμάτων CER και κατανοεί πλήρως ότι τα εύρυθμα δίκτυα και υπηρεσίες μεταφορών και μια ευημερούσα βιομηχανία μεταφορών είναι ζωτικής σημασίας για την ανταγωνιστικότητα ολόκληρης της οικονομίας της ΕΕ.

Με αποστολή της προέδρου της Επιτροπής Ursula von der Leyen να εκπονήσει μια ευρεία μελέτη για την οικονομική ανταγωνιστικότητα σε ένα προκλητικό γεωπολιτικό τοπίο, η έκθεση που παρουσιάστηκε χθες στην εκτελεστική εξουσία της ΕΕ προτείνει μια «νέα βιομηχανική στρατηγική για την Ευρώπη» και θα αποτελέσει τη βάση του προγράμματος εργασίας της δεύτερη επιτροπή φον ντερ Λάιεν. Αναγνωρίζει ορθά ότι οι μεταφορές αποτελούν τομέα προτεραιότητας για τη μετάβαση της ΕΕ σε μια καθαρά μηδενική οικονομία, καθώς αντιπροσωπεύουν το ένα τέταρτο του συνόλου των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου, ενώ ορισμένα τμήματα θεωρείται ιδιαίτερα δύσκολο να μειωθούν. Με μόλις 0,4% των εκπομπών της ΕΕ στις μεταφορές, ο σιδηρόδρομος είναι ένας πολύτιμος τρόπος ανάπτυξης από αυτή την άποψη.

Όσον αφορά τη χρηματοδότηση, τα ευρήματα του Ντράγκι ευθυγραμμίζονται με την αξιολόγηση της CER για τη σπανιότητα του δημόσιου προϋπολογισμού. Δηλώνει, ωστόσο, ότι η ΕΕ πρέπει να ενισχύσει τη χρηματοδότηση της ΕΕ, δίνοντας προτεραιότητα στις διασυνοριακές συνδέσεις και τις εθνικές συνδέσεις με διασυνοριακό αντίκτυπο, μαζί με τη στρατιωτική κινητικότητα, την αποτελεσματικότητα και την ανθεκτικότητα στον κλιματικό κίνδυνο. Σε εθνικό επίπεδο, τα κράτη μέλη θα πρέπει να κατευθύνουν περισσότερες δημόσιες επενδύσεις στις μεταφορές αυξάνοντας τη χρήση της διασταυρούμενης χρηματοδότησης και δεσμεύοντας τα έσοδα από τις μεταφορές για επενδύσεις στις μεταφορές. Θα πρέπει επίσης να επιβραβεύουν έργα που συμβάλλουν στη μείωση των εκπομπών δεσμεύοντας τα έσοδα του ETS που λαμβάνουν στη δράση για το κλίμα και την απαλλαγή από τις ανθρακούχες εκπομπές, ένα επιχείρημα που υποστηρίζει εδώ και καιρό η CER στην έκκλησή της για κατανομή των εσόδων του ETS σε βιώσιμες μεταφορές, όπως οι σιδηρόδρομοι.

Η έκθεση υποστηρίζει επίσης τη θέση της CER ότι, πέρα ​​από τα προγραμματισμένα στο πλαίσιο του ΔΕΔ-Μ, η υλοποίηση ενός σιδηροδρομικού δικτύου υψηλής ταχύτητας (HSR) που θα συνδέει όλες τις πρωτεύουσες της ΕΕ και τις μεγάλες πόλεις θα ενισχύσει την ελκυστικότητα των σιδηροδρομικών μεταφορών, αν και θα αυξήσει περαιτέρω τις επενδυτικές ανάγκες. Δηλώνει επίσης ότι χωρίς έργα υψηλής ανάπτυξης για επενδύσεις και κεφαλαιαγορές για τη χρηματοδότησή τους, οι Ευρωπαίοι χάνουν ευκαιρίες να παράγουν πλούτο. Η επένδυση σε ένα ολοκληρωμένο ευρωπαϊκό δίκτυο HSR προσφέρει προστιθέμενη αξία στην ευρωπαϊκή κοινωνία και μειώνει μαζικά το περιβαλλοντικό αποτύπωμα των ευρωπαϊκών μεταφορών επιβατών, δημιουργώντας μια βιώσιμη και δίκαιη κινητικότητα. Ένα τέτοιο ολοκληρωμένο δίκτυο θα σήμαινε τουλάχιστον τον τριπλασιασμό του υπάρχοντος δικτύου HSR και θα απαιτούσε επενδυτικό κόστος που εκτιμάται σε 550 δισεκατομμύρια ευρώ, αλλά θα δημιουργούσε καθαρά θετικά οφέλη για την κοινωνία της τάξης των 750 δισεκατομμυρίων ευρώ έως το 2070.

Σημαντική προσοχή στην έκθεση αφιερώνεται επίσης στη σημασία της κάλυψης του κενού καινοτομίας μέσω της ψηφιακής προόδου και της χρήσης τεχνολογιών και απηχεί τις επανειλημμένες εκκλήσεις της CER για επαρκή χρηματοδότηση και επείγουσες επενδύσεις για βασικούς τεχνολογικούς παράγοντες των σιδηροδρόμων, όπως το Future Railway Mobile Communication System. FRMCS), Digital Capacity Management (DCM) και Digital Automatic Coupling (DAC). Το Ευρωπαϊκό Σύστημα Διαχείρισης Σιδηροδρομικής Κυκλοφορίας (ERTMS) προσφέρει τις απαραίτητες προϋποθέσεις για αδιάλειπτες, ασφαλείς, αποτελεσματικές και γρήγορες σιδηροδρομικές υπηρεσίες και πρέπει να υποστηρίζεται με επαρκή χρηματοδότηση και χρηματοδότηση, με σημαντικές επενδύσεις που απαιτούνται για την ευρεία εξάπλωσή του.

Ο εκτελεστικός διευθυντής της CER Alberto Mazzola δήλωσε : « Χαιρετίζουμε θερμά αυτήν την έκθεση που υποστηρίζει τις εκκλήσεις που διατυπώνονται στο μανιφέστο της CER On Track for Europe, από την ανάγκη επένδυσης δημόσιων και ιδιωτικών χρημάτων για την αύξηση της ανταγωνιστικότητας της Ευρώπης έως τον ρόλο των σιδηροδρόμων υψηλής ταχύτητας στη σύνδεση ευρωπαϊκών πρωτευουσών και μεγάλων αστικών κόμβων, καθώς και στην ανάγκη για γρήγορη ανάπτυξη ψηφιακών μηχανισμών ενεργοποίησης (ERTMS, FRCMS, DAC, ATO, DCM). Συμφωνούμε ότι τα έσοδα του ETS θα πρέπει να διατεθούν σε έργα που αποφεύγουν τις εκπομπές άνθρακα. Για να ολοκληρωθεί ένα πανευρωπαϊκό δίκτυο HSR, πρέπει να συζητηθεί και να χρηματοδοτηθεί επαρκώς μια σημαντική επέκταση της τρέχουσας υποδομής. Αυτό είναι οικονομικά εφικτό και ιδιαίτερα επωφελές για την ευρωπαϊκή οικονομία. Στην Κίνα, όπου έχουν ήδη καταφέρει να συνδέσουν τις μεγάλες πόλεις τους με HSR, παρά το γεγονός ότι υστερούν για χρόνια πίσω από την Ευρώπη, η επένδυση αποδίδει ήδη ».

sidirodromikanea.blogspot.com