Πέμπτη 26 Σεπτεμβρίου 2024

Η ΕΡΓΟΣΕ απαντά σε ερώτηση σχετικά με την υπογειοποίηση της σιδηροδρομικής γραμμής στο τμήμα Ρίου - Νέου Λιμένα Πατρών


Επικαιροποίηση απάντησης στην υπ’ αριθμ. 5490/28.06.2024 Ερώτηση Βουλής

Σε απάντηση του ανωτέρω (3) σχετικού, με το οποίο μας ζητείται επικαιροποίηση της από 8-7-2024 απάντησής μας (ανωτέρω 2 σχετ.) στην υπ’ αριθμ. 5490/28.06.2024 Ερώτηση που κατατέθηκε στη Βουλή από τον βουλευτή Κυριάκο Βελόπουλο και η οποία μας κοινοποιήθηκε με το ανωτέρω (1) σχετ., σας γνωρίζουμε τα παρακάτω όσον αφορά στα θέματα αρμοδιότητας ΕΡΓΟΣΕ: 

1) Τμήμα Ρίου- Νέου Λιμένα Πατρών:

Τον Ιανουάριο 2024 υποβλήθηκε αίτηση για χρηματοδότηση από τον Μηχανισμό «Συνδέοντας την Ευρώπη» (Connecting Europe Facility - CEF 2) 2021-2027 του έργου «ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΤΗΣ ΥΠΟΔΟΜΗΣ ΤΗΣ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΗΣ ΓΡΑΜΜΗΣ ΣΤΟ ΤΜΗΜΑ ΡΙΟ- ΝΕΟΣ ΛΙΜΕΝΑΣ ΠΑΤΡΑΣ» που περιλαμβάνει την κατασκευή της υποδομής της διπλής σιδηροδρομικής γραμμής καθώς και των σταθμών & στάσεων στο συγκεκριμένο τμήμα. Ο προϋπολογισμός της πρότασης διαμορφώθηκε στα 363,4 εκατ. €.

Σημειώνεται ότι υπό δημοπράτηση, με τη μέθοδο Ανταγωνιστικού Διαλόγου, τελεί το ευρύτερο έργο «ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΝΕΑΣ ΔΙΠΛΗΣ ΗΛΕΚΤΡΟΚΙΝΟΥΜΕΝΗΣ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΗΣ ΓΡΑΜΜΗΣ ΣΤΟ ΤΜΗΜΑ ΡΙΟ-ΝΕΟΣ ΛΙΜΕΝΑΣ ΠΑΤΡΑΣ» (Α.Δ. 5101), προϋπολογισμού δημοπράτησης 476,5 εκατ. €. Η διαγωνιστική διαδικασία για την επιλογή αναδόχου βρίσκεται στην προετοιμασία της φάσης Β.ΙΙ κατά την οποία θα διαμορφωθεί από την ΕΡΓΟΣΕ, σε συνεργασία με τον Σύμβουλο, η τελική τεχνική λύση επί της οποίας θα κληθούν να υποβάλουν οι συμμετέχοντες προσφορά δεσμευτική ως προς το χρόνο και το κόστος.

Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της αξιολόγησης από την Ε.Ε. της υποβληθείσας πρότασης στο CEF 2, τα οποία μας κοινοποιήθηκαν την 16η Ιουλίου 2024, το έργο « ..παρά τα πλεονεκτήματα του δεν μπορεί να χρηματοδοτηθεί δεδομένων των διαθέσιμων δημοσιονομικών πόρων της πρόσκλησης». Κατόπιν τούτου θα γίνει επαναξιολόγηση του σχεδιασμού υλοποίησης του έργου στη βάση των νέων δεδομένων.

2) Χρηματοδότηση άλλων έργων από CEF 2:

Έχει ήδη εξασφαλιστεί η χρηματοδότηση, συνολικού επιλέξιμου ποσού 431,6 εκ€, για δύο (2 έργα :

α) Κατασκευή της νέας μονής γραμμής στο τμήμα Τοξότες - Καρβάλη

Με την από 13/10/2022 υπογραφή Σύμφωνου Επιχορήγησης (Grant Agreement - G.A.) έχει εγκριθεί χρηματοδότηση για το έργο της ΝΕΑΣ ΜΟΝΗΣ ΓΡΑΜΜΗΣ ΣΤΟ ΤΜΗΜΑ ΝΕΑ ΚΑΡΒΑΛΗ - ΤΟΞΟΤΕΣ (Α.Δ. 3506) στη Β. Ελλάδα που περιλαμβάνει την κατασκευή της υποδομής και της επιδομής της σιδηροδρομικής γραμμής, των σταθμών & στάσεων καθώς και δαπάνη για απαλλοτριώσεις, επιλέξιμης δαπάνης ποσού 212,7 εκατ. €. Η προκήρυξη του διαγωνισμού για τη σύμβαση κατασκευής δημοσιεύτηκε την 19η Ιουλίου 2024 με καταληκτική ημερομηνία υποβολής προσφορών την 3η Σεπτεμβρίου 2024.

β) Αναβάθμιση της υφιστάμενης μονής σιδηροδρομικής γραμμής στο τμήμα Πύθιο -Ορμένιο

Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της αξιολόγησης από την Ε.Ε. επί της υποβληθείσας από

Ιανουάριο 2024 πρότασης στο CEF 2, τα οποία μας κοινοποιήθηκαν τον Ιούλιο 2024, εγκρίθηκε η χρηματοδότηση του έργου της ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΗΣ ΤΗΣ ΥΦΙΣΤΑΜΕΝΗΣ ΜΟΝΗΣ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΗΣ ΓΡΑΜΜΗΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥΠΟΛΗ-ΠΥΘΙΟ, επιλέξιμης δαπάνης ποσού 219,6 εκατ. €. Το χρηματοδοτούμενο έργο περιλαμβάνει την κατασκευή της υποδομής και της επιδομής της σιδηροδρομικής γραμμής, των σταθμών & στάσεων καθώς και δαπάνη για απαλλοτριώσεις στο συγκεκριμένο τμήμα.

Στην παρούσα χρονική στιγμή εξελίσσεται, σε συνεργασία με την αρμόδια υπηρεσία της Ε.Ε. (CINEA), η διαδικασία προετοιμασίας του προς υπογραφή Συμφώνου Επιχορήγησης (Grant Agreement), κατά τα προβλεπόμενα στον οικείο Κανονισμό, η οποία αναμένεται να ολοκληρωθεί τον Οκτώβριο 2024.

Σημειώνεται ότι υπό δημοπράτηση, με τη μέθοδο Ανταγωνιστικού Διαλόγου, τελεί το ευρύτερο έργο «ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΗ ΜΕ ΔΙΠΛΑΣΙΑΣΜΟ ΤΗΣ ΥΦΙΣΤΑΜΕΝΗΣ ΜΟΝΗΣ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΗΣ ΓΡΑΜΜΗΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥΠΟΛΗ - ΠΥΘΙΟ - ΟΡΜΕΝΙΟ» (Α.Δ. 5303), προϋπολογισμού δημοπράτησης 700 εκατ. €. Η διαγωνιστική διαδικασία για την επιλογή αναδόχου βρίσκεται στη Β.Ι φάση (διάλογος με συμμετέχοντες). Ακολουθεί η φάση Β.ΙΙ κατά την οποία θα διαμορφωθεί από την ΕΡΓΟΣΕ, σε συνεργασία με τον Σύμβουλο, η τελική τεχνική λύση επί της οποίας θα κληθούν να υποβάλουν οι συμμετέχοντες προσφορά δεσμευτική ως προς το χρόνο και το κόστος.

Για το τμήμα Αλεξανδρούπολη - Πύθιο, υπεβλήθη επίσης τον Ιανουάριο 2024 αίτηση χρηματοδότησης από το CEF2. Το προτεινόμενο έργο «ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΗ ΤΗΣ ΥΦΙΣΤΑΜΕΝΗΣ ΜΟΝΗΣ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΗΣ ΓΡΑΜΜΗΣ ΑΛΕΞΑΝΔΟΥΠΟΛΗ - ΠΥΘΙΟ» περιελάμβανε την κατασκευή της υποδομής και της επιδομής της σιδηροδρομικής γραμμής, των σταθμών & στάσεων καθώς και δαπάνης απαλλοτριώσεων στο συγκεκριμένο τμήμα. Ο προϋπολογισμός επιλέξιμης δαπάνης της πρότασης διαμορφώθηκε σε 337,6 εκατ. €.

Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της αξιολόγησης από την Ε.Ε. επί της υποβληθείσας πρότασης, τα οποία μας κοινοποιήθηκαν την 16η Ιουλίου 2024, το έργο «..παρά τα πλεονεκτήματα του δεν μπορεί να χρηματοδοτηθεί δεδομένων των διαθέσιμων δημοσιονομικών πόρων της πρόσκλησης». Για την εξασφάλιση χρηματοδότησης, προγραμματίζεται η υποβολή εκ νέου αίτησης στο πλαίσιο της αναμενόμενης σχετικής πρόσκλησης.

3) Τα σιδηροδρομικά έργα ιεραρχούνται με βάση τον γενικότερο στρατηγικό σχεδίασμά για τα έργα μεταφορών, όπως διαμορφώνεται σε συνεργασία με το αρμόδιο Υπουργείο Υποδομών & Μεταφορών και τον ΟΣΕ Α.Ε.

Η υποβολή επόμενων αιτήσεων στο CEF2 για προγραμματιζόμενα σιδηροδρομικά έργα, θα γίνει τον Ιανουάριο του 2025, συνεκτιμώντας τα δεδομένα ωρίμανσης έργων της τότε χρονικής περιόδου.

Παραμένουμε στη διάθεσή σας για περαιτέρω διευκρινίσεις.

Ο Διευθύνων Σύμβουλος
 Χρ. Παληός

Η ΕΡΩΤΗΣΗ

ΠΡΟΣ: Τον κ. Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών

Τον κ. Υπουργό Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών

ΘΕΜΑ: «Τι μέλλει γενέσθαι με την υπογειοποίηση της σιδηροδρομικής γραμμής στο τμήμα Ρίου - Νέου Λιμένα Πατρών - Χρηματοδοτήσεις μέσω του ευρωπαϊκού Μηχανισμού “Συνδέοντας την Ευρώπη 2021 - 2027 (CEF 2)”»

Κύριοι Υπουργοί,

Ασαφείς κι αδιευκρίνιστες παραμένουν έξι επιμέρους συμβάσεις σιδηροδρομικών έργων, όσον αφορά τη χρηματοδότησή τους, μεταξύ των οποίων συγκαταλέγεται και η εργολαβία σύνδεσης του λιμανιού της Πάτρας με το σιδηροδρομικό δίκτυο, μέσω υπογειοποιημένης γραμμής. Μεταξύ αυτών, κάποιες δυνητικά φέρεται ότι θα χρηματοδοτηθούν και κάποιες θα θεωρηθούν χαμηλής προτεραιότητας (όπως πιθανόν και η κατασκευή του προαστιακού σιδηροδρόμου στη Θεσσαλονίκη) και δε θα συμπεριληφθούν στα προς χρηματοδότηση έργα. Μεταξύ των επικρατέστερων αναδεικνύονται, μέσω δημοσιευμάτων, η ολοκλήρωση της νέας σιδηροδρομικής γραμμής Κιάτου - Πάτρας, στο τμήμα Ρίου - Νέου Λιμένα Πατρών και η σιδηροδρομική γραμμή Αλεξανδρούπολης - Ορμενίου, στον Έβρο.

Με δεδομένα όλα τα παραπάνω,
Ερωτώνται οι κ. κ. Υπουργοί:

1. Τι μέλλει γενέσθαι με την υπογειοποίηση της σιδηροδρομικής γραμμής στο τμήμα Ρίου - Νέου Λιμένα Πατρών και ποιο είναι το χρονοδιάγραμμα έναρξης των έργου δεδομένου ότι θα τύχει της χρηματοδότησης του ευρωπαϊκού ταμείου CEF 2;

2. Ποιες έτερες συμβάσεις σιδηροδρομικών έργων εν τέλει θα χρηματοδοτηθούν από το ευρωπαϊκό ταμείο CEF 2 και με ποια ποσά;

3. Ποια σιδηροδρομικά έργα θα εξαιρεθούν και δε θα χρηματοδοτηθούν από το ευρωπαϊκό ταμείο CEF 2, παρόλο που αναμενόταν ότι θα ενταχθούν στα προς χρηματοδότηση έργα, και εξαιτίας ποιων λόγων;

Ο ερωτών Βουλευτής

ΒΕΛΟΠΟΥΛΟΣ ΚΥΡΙΑΚΟΣ

sidirodromikanea.blogspot.com