Δευτέρα 16 Σεπτεμβρίου 2024

Ένας στόλος βαγονιών τρένων MARTA στο πυθμένα της θάλλασας ως τεχνητοί ύφαλοι


 Σε λίγα χρόνια, τα πρώην βαγόνια τρένων MARTA θα καλυφθούν από κοράλλια, σφουγγάρια και άλλους οργανισμούς που αγαπούν τους υφάλους.

Ήταν  τον περασμένο Δεκέμβριο, όταν δύο βαγόνια MARTA 55.000 λιβρών έπεσαν αργά από μια φορτηγίδα ανατολικά του νησιού Ossabaw. Τα μεγαθήρια μήκους 72 ποδιών, τα οποία για δεκαετίες είχαν μεταφέρει εκατομμύρια κατοίκους της Άτλαντας σε όλη την πόλη, ξεπήδησαν σαν διστακτικοί κολυμβητές πάνω από το κρύο, τρεχούμενο νερό. Και μετά ανατράπηκαν και εξαφανίστηκαν, βυθίζοντας 60 πόδια στον πυθμένα της θάλασσας.

atlantamagazine.com
Φωτογραφία της Georgia DNR

Τα αυτοκίνητα ήταν η τελευταία προσθήκη στο πρόγραμμα Offshore Artificial Reef (OAR) της Γεωργίας , το οποίο ξεκίνησε το 1970 και επί του παρόντος διαχειρίζεται από το Τμήμα Παράκτιων Πόρων του Τμήματος Φυσικών Πόρων της Γεωργίας. Τον τελευταίο μισό αιώνα, το κράτος έχει δημιουργήσει παράκτιους και υπεράκτιους υφάλους από μυριάδες επαναχρησιμοποιημένα αντικείμενα: παλιά άρματα μάχης, κομμάτια γεφυρών, τετράποδα από σκυρόδεμα και μπάλες παλετών, καθώς και τμήματα ρυμουλκών, σωλήνες, πασσάλους, ακόμη και κλουβιά κοτόπουλου. Μετά τον παροπλισμό οκτώ πύργων Tactical Aircrew Combat Training Training System, που κάποτε χρησιμοποιούνταν για την εκπαίδευση πιλότων, το Υπουργείο Άμυνας του κράτους τους συνέβαλε στην αιτία και τα «πόδια» τους έχουν ήδη γίνει ύφαλοι. Σε μια στιγμή πλήρους κύκλου, η χάλκινη προπέλα βάρους 100 τόνων του διαβόητου φορτηγού πλοίου Golden Ray , που ανατράπηκε το 2019 στο St. Simons Sound, δωρήθηκε επίσης ως ύφαλος.

Το έργο OAR, το οποίο καλύπτει πάνω από 116 τετραγωνικά μίλια ωκεανού, περιλαμβάνει 20 υπεράκτιους υφάλους, χωρίς να υπολογίζονται οι πύργοι εκπαίδευσης. Μερικοί από αυτούς τους υφάλους είναι χτισμένοι σε απόσταση 70 μιλίων από την ακτή, ενώ δύο παραλιακοί ύφαλοι κοντά στην ακτή έχουν κατασκευαστεί για ψαράδες σε μικρότερες βάρκες. Θα μπορούσε κανείς να αναρωτηθεί γιατί χρειαζόμαστε αυτούς τους τεχνητούς υφάλους: Είναι απλώς επειδή η Γεωργία έχει τόσο λίγους φυσικούς υφάλους. Το Gray's Reef National Marine Sanctuary , 19 μίλια ανατολικά του νησιού Sapelo, είναι μια εξαιρετική εξαίρεση, με περισσότερα από 200 είδη ψαριών. Αλλά ο παράκτιος ωκεάνιος πυθμένας της Γεωργίας είναι κυρίως κοχύλι και άμμος, που εκτείνεται για 80 μίλια πριν συναντήσει το Ρεύμα του Κόλπου. μόλις ένα 5 τοις εκατό περιέχει τον κατάλληλο βιότοπο για ψάρια θηραμάτων. «Κάθε μια από τις περιοχές υφάλου μας έχει διαστάσεις 2 επί 2 τετραγωνικά ναυτικά μίλια», εξηγεί ο θαλάσσιος βιολόγος Paul Medders, επικεφαλής μονάδας τεχνητού ύφαλου, αποκατάστασης οικοτόπων και πρόσβασης με βαρκάδα στο Τμήμα Παράκτιων Πόρων του DNR. Αυτός είναι ένας τεράστιος όγκος θαλάσσιου χώρου. «Θα μπορούσαμε να βάλουμε πράγματα σε κάθε ένα από αυτά τα «κουτιά» των υφάλων για εκατό χρόνια ακόμη και να μην πλησιάσουμε να γεμίσουμε αυτές τις περιοχές».
Gray's Reef National Marine Sanctuary
Φωτογραφία από τον Greg McFall/NOAA

Οι τεχνητοί ύφαλοι προσελκύουν πάνω από ένα τέταρτο εκατομμύριο ψαράδες αναψυχής ετησίως και αποφέρουν άμεσα 220 εκατομμύρια δολάρια το χρόνο, καθώς και αρκετές εκατοντάδες εκατομμύρια περισσότερα μέσω της μεταφοράς, της εστίασης, των ξενοδοχείων και άλλων τουριστικών δαπανών. «Είναι πολύ ωραίο να έχουμε αυτούς τους υφάλους», εξηγεί ο Josh Cook, συνιδιοκτήτης, μαζί με τον ψαρά Richie Lott, της Georgia Sport Fishing Charters . «Ουσιαστικά υπήρχε μια έρημος στον ωκεανό και έβαλαν μια όαση εκεί».

Ο Thomas Worthy, αμέσως προηγούμενος πρόεδρος του διοικητικού συμβουλίου της MARTA, πρωτοστάτησε στο έργο cars-to-reefs αφού συνάντησε τον πρώην επίτροπο του DNR Mark Williams σε μια κοινωνική εκδήλωση. «Μου γνώρισαν και μου είπε: «Θέλω όλα τα παλιά σου αυτοκίνητα», λέει ο Worthy. «Είπα, «Τι στο καλό μιλάς;» Αλλά αφού ο Γουίλιαμς εξήγησε την ιστορία του προγράμματος των υφάλων, ο Γουόρθι ήταν μετατρεπόμενος. «Αυτή ήταν η τέλεια στιγμή για εμάς», λέει. Την επόμενη δεκαετία, ολόκληρος ο στόλος της MARTA θα αναβαθμιστεί με 224 νέα, υπερσύγχρονα αυτοκίνητα και ο παλιός στόλος θα αποσυρθεί σιγά σιγά. Το 2022, το Διοικητικό Συμβούλιο της MARTA ενέκρινε ένα σχέδιο για την αποστολή οκτώ από τα παροπλισμένα αυτοκίνητα της υπηρεσίας στο DNR. Τα αυτοκίνητα καθαρίζονται σχολαστικά και απογυμνώνονται από τυχόν επικίνδυνα υλικά ή ρύπους πριν μεταφερθούν στην ακτή. Τα δύο αυτοκίνητα που κατατέθηκαν τον Δεκέμβριο ήταν τα πρώτα που πήγαν.

Μέσω της εφευρετικής δύναμης της ίδιας της φύσης, αυτά τα μεταλλικά «σκουπίδια» καλύπτονται σύντομα με φανταστικές εκβολές από μαλακά κοράλλια, σφουγγάρια και άλλους οργανισμούς, που μεγαλώνουν μισό πόδι σε πάχος μέσα σε πέντε χρόνια. Τα μικρότερα δολώματα κάνουν τους υφάλους το σπίτι τους και αμέσως μετά, ακολουθούν μεγαλύτερα θηράματα, χελώνες και άλλη θαλάσσια ζωή, κατοικώντας κάθε προστατευτική γωνιά, σχισμή και σχισμή. Το εύκρατο κλίμα της Γεωργίας και τα σχετικά γαλήνια νερά γεμίζουν τους τεχνητούς υφάλους με εκπληκτική βιοποικιλότητα: «Την πρώτη φορά που τους περιστερούσα, δεν μπορούσα να πιστέψω πόσο όμορφοι ήταν αυτοί οι ύφαλοι», λέει ο Daniel Gleason, θαλάσσιος οικολόγος στο Georgia Southern University. «Η ποικιλομορφία συναγωνίζεται τους φυσικούς κοραλλιογενείς υφάλους».

sidirodromikanea.blogspot.com