Ο CEO της ΓΑΙΑΟΣΕ, Παναγιώτης Μπαλωμένος
Ένα φιλόδοξο τριετές πρόγραμμα ωρίμανσης και αξιοποίησης ακινήτων έχει σταδιακά αρχίσει να «τρέχει» η ΓΑΙΑΟΣΕ. Η εταιρεία διαχειρίζεται από το 2010 αποκλειστικά τα ακίνητα που είναι ιδιοκτησίας του ΟΣΕ, με αποτέλεσμα σήμερα να έχει ένα χαρτοφυλάκιο 110.000 στρεμμάτων αδόμητης έκτασης και πάνω από 4.800 κτίρια, τα οποία καλύπτουν επιφάνεια περίπου 628.000 τ.μ.
Μαρία Καλούδη
powergame.gr
Η εταιρεία σ’ αυτήν τη φάση δίνει έμφαση στα εμβληματικά ακίνητα του χαρτοφυλακίου της, όπως στους εμπορευματικούς σταθμούς του Θριάσιου Πεδίου και του Στρατοπέδου Γκόνου. Παράλληλα, στα άμεσα σχέδιά της είναι η αξιοποίηση των ιστορικών σιδηροδρομικών σταθμών της Αθήνας, του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης.
Χαρτογραφώντας την ακίνητη περιουσία της εταιρείας, κατά τη διάρκεια του συνεδρίου Υποδομών και Μεταφορών, ο νέος διευθύνων σύμβουλος στη ΓΑΙΑΟΣΕ, Παναγιώτης Μπαλωμένος, δήλωσε ότι το σχέδιο της αξιοποίησης είναι ευκολότερο από άλλους δημόσιους φορείς, καθώς η ΓΑΙΑΟΣΕ γνωρίζει πού βρίσκονται τα ακίνητά της και έχει καταφέρει το 87% του χαρτοφυλακίου της να έχει εγγραφεί στο Κτηματολόγιο, ενώ έχει απομείνει ένα 2,5%, το οποίο αναμένεται να αποκτήσει σύντομα, καθώς έχει προχωρήσει σε διεκδικητικές αγωγές. Ακόμη, διατηρεί 590 ενεργές μισθώσεις, εκ των οποίων οι 310 αφορούν κτίρια.
Το τριετές πλάνο ωρίμανσης και αξιοποίησης αυτής της περιουσίας κατηγοριοποιείται σε πέντε διακριτούς άξονες, καθώς το χαρτοφυλάκιο αποτελείται από εμπορευματικά κέντρα, όπως το Θριάσιο και το πρώην στρατόπεδο Γκόνου, ιστορικά ακίνητα, που για την εταιρεία θεωρούνται οι Σιδηροδρομικοί Σταθμοί Αθηνών, Λαρίσης, Πειραιά, Θεσσαλονίκης, αλλά και ο Σιδηροδρομικός Σταθμός Πελοποννήσου, ένα κτίριο ιδιαίτερης πολιτισμικής αξίας.
Στο πλαίσιο αυτό, υπάρχει ισχυρή βούληση από την πλευρά της ΓΑΙΑΟΣΕ για σημαντικές παρεμβάσεις στους μεγάλους σιδηροδρομικούς σταθμούς της χώρας, οι οποίοι σήμερα βρίσκονται μακριά από τα ευρωπαϊκά πρότυπα. Στόχος της διοίκησης είναι να μετατραπούν οι εν λόγω σταθμοί σε ισχυρούς κόμβους μεταφοράς, που θα περιλαμβάνουν και Μετρό και σταθμό λεωφορείων, έτσι ώστε οι επιβάτες να μπορούν να μετακινηθούν οπουδήποτε στον αστικό ιστό. Επιπλέον, η εταιρεία εξετάζει δυνατότητες αξιοποίησης των χώρων αναμονής για τη δημιουργία εμπορικών χρήσεων, όχι μόνο τόσο για την καλύτερη εμπειρία των επιβατών, αλλά και για την ευρύτερη αναβάθμιση των περιοχών που θεωρούνται μέχρι σήμερα αρκετά υποβαθμισμένες.
Να σημειωθεί ότι η προηγούμενη διοίκηση της ΓΑΙΑΟΣΕ πέρυσι είχε εκκινήσει τις διαδικασίες για την αξιοποίηση των σιδηροδρομικών σταθμών της Θεσσαλονίκης και του Πειραιά, καθώς έχουν πιο κομβική σημασία και βρίσκονται σε πιο ώριμη φάση. Η αξιοποίηση του ΣΣ του Πειραιά και συγκεκριμένα του τερματικού σταθμού του Προαστιακού αποτελεί προσπάθεια η οποία έχει εξαγγελθεί στο παρελθόν, δίχως τα επιθυμητά αποτελέσματα. Σύμφωνα με στελέχη που παρακολουθούσαν τη διαδικασία, οι προηγούμενες προσπάθειες, παρά το γεγονός ότι κινούνταν προς τη σωστή κατεύθυνση, στερούνταν ολοκληρωμένων μελετών και, κυρίως, πολεοδομικών ωριμάνσεων (όροι δόμησης, χρήσεις γης κ.λπ.). Εκτός από τον ΣΣ του Πειραιά, η ΓΑΙΑΟΣΕ φιλοδοξεί να αξιοποιήσει τον ΣΣ της Θεσσαλονίκης, ο οποίος, παρά τις όποιες ενέργειες, παραμένει ένας σταθμός που χρήζει σημαντικής βελτίωσης. Η ΕΥ, μάλιστα, είχε αναλάβει την προμελέτη, λαμβάνοντας υπόψη τις τάσεις της τοπικής κτηματαγοράς, προκειμένου να καταλήξει σε έως και τρεις εναλλακτικές προτάσεις για την αξιοποίησή του.
Εκτός από τους μεγάλους σιδηροδρομικούς σταθμούς, υπάρχει στο χαρτοφυλάκιο της εταιρείας και η κατηγορία των «gold ακινήτων», στην οποία ο κ. Μπαλωμένος κατέταξε τους σιδηροδρομικούς σταθμούς μικρών ή και μεγαλύτερων πόλεων π.χ. Λάρισας, Κατερίνης, Πλαταμώνα, Αλεξανδρούπολης. Στις άλλες δύο κατηγορίες «silver» και εμπορικών ακινήτων ανήκουν διάσπαρτα ακίνητα ανά την επικράτεια που έχουν ιδιαίτερα χαρακτηριστικά, είτε ως προς την έκταση, είτε ως προς τη γειτνίαση με σημαντικές υποδομές, όπως μία μεγάλη έκταση εντός της βιομηχανικής περιοχής της Λάρισας, που διαθέτει κάποια χαρακτηριστικά που δείχνουν ότι υπάρχουν οι δυνατότητες ενός τρίτου εμπορευματικού κέντρου.
Στην κατεύθυνση της ωρίμανσης αυτών των ακινήτων, το επόμενο διάστημα η ΓΑΙΑΟΣΕ θα προχωρήσει σε μνημόνιο συναντίληψης με το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας, το οποίο, όπως εξήγησε ο κ. Μπαλωμένος, θα περιλαμβάνει μεταξύ άλλων αυτοψίες και μελέτες που πρέπει να τρέξουν. Όπως ο ίδιος ξεκαθάρισε: «Δεν έχουμε χρόνο για χάσιμο, θα ρίξουμε όλα τα ακίνητά μας πάνω στο τραπέζι, θα πέσουμε πάνω σε αυτήν την προσπάθεια, με διαφάνεια και λογοδοσία».
Βασική προτεραιότητα για τη ΓΑΙΑΟΣΕ είναι αξιοποιήσεις του στρατοπέδου Γκόνου, αλλά και του Θριασίου Ι, που έχουν ήδη δρομολογηθεί. Ως προς τον διαγωνισμό για το εμπορευματικό κέντρο στο πρώην στρατόπεδο Γκόνου της Θεσσαλονίκης, που είναι στον αέρα από τη μονάδα PPF του ΤΑΙΠΕΔ εδώ και δέκα ημέρες, ο κ. Μπαλωμένος επισήμανε ότι, δεδομένης της έκτασης του ακινήτου, άνω των 600 στρεμμάτων, η εμβέλεια του εμπορευματικού κέντρου θα ξεπερνά τα όρια της Ελλάδας, κοιτώντας προς τα Βαλκάνια και την Ανατολική Ευρώπη. Προσδιόρισε, δε, τα κεφάλαια που αναμένεται να επενδυθούν σε άνω των 200 εκατ. ευρώ. «Σε 30 ημέρες τελειώνει η Ά φάση του διαγωνισμού και θα ξεκινήσει ο ανταγωνιστικός διάλογος, ο οποίος είναι εξαιρετικά σημαντικός για ένα τόσο σύνθετο έργο», τόνισε.
Σε σχέση με την επένδυση στο Θριάσιο Ι, διευκρίνισε ότι επί του παρόντος ο παραχωρησιούχος είναι υπεύθυνος για την αδειοδότηση του έργου, που βρίσκεται στα τελευταία στάδια και αναμένεται η σχετική ΚΥΑ. Θα ακολουθήσει η απόδειξη της δυνατότητας χρηματοδότησης και η δυνατότητα σύμβασης με κάποια κατασκευαστική εταιρεία, ώστε το έργο να ξεκινήσει. Το έργο θα συνδέει το λιμάνι του Πειραιά με όλη την Ευρώπη μέσω υπερσύγχρονου κέντρου μεταφορών.
sidirodromikanea.blogspot.com