Πρόοδος έχει αρχίσει να σηµειώνεται στο «µέτωπο» της εξασφάλισης κονδυλίων για την υλοποίηση, έστω µέρους, των απαιτούµενων έργων αναβάθµισης του σιδηροδροµικού δικτύου της χώρας.
onlarissa.gr
Μπορεί να µην πρόκειται να προχωρήσει το «φαραωνικό» σχέδιο για έργα άνω των 4 δισ. ευρώ, µέσω µιας σύµβασης που θα περιλάµβανε έξι επιµέρους εργολαβίες, ωστόσο φαίνεται πως γίνονται στοχευµένες παρεµβάσεις για τη βελτίωση των σχετικών υποδοµών, σε διάφορες περιοχές της χώρας. Για τον σκοπό αυτό αξιοποιείται ένα µείγµα χρηµατοδότησης από το Πρόγραµµα ∆ηµοσίων Επενδύσεων, το Ταµείο Ανάκαµψης, αλλά και κοινοτικούς πόρους µέσω του Ταµείου Συνοχής του Μηχανισµού για τη Σύνδεση της Ευρώπης ΙΙ (CEF II), που αποτελεί ένα πολύτιµο εργαλείο στην προσπάθεια που γίνεται.
Τις επόµενες ηµέρες αναµένεται σύμφωνα με την “Καθημερινή” να «τρέξει» η διαγωνιστική διαδικασία για έργα 1,4 δισ. ευρώ, που αφορούν την αποκατάσταση του οδικού και σιδηροδροµικού δικτύου της Θεσσαλίας, το οποίο επλήγη από τις πληµµύρες του περυσινού Σεπτεµβρίου. Σε ό,τι αφορά ειδικά τον σιδηρόδροµο, θα διατεθούν κεφάλαια 462,5 εκατ. ευρώ, αρχής γενοµένης από την οριστική αποκατάσταση του κύριου άξονα από τον ∆οµοκό ώς τη Λάρισα, ύψους 173,6 εκατ. ευρώ. Παράλληλα, θα αποκατασταθεί και η γραµµή Λάρισα – Βόλος, ύψους 192,2 εκατ. ευρώ, και οι γραµµές Παλαιοφάρσαλο – Καλαµπάκα και του Πηλίου, µε κόστος 57 εκατ. και 2,48 εκατ. ευρώ αντίστοιχα. Το έργο ανάταξης των συστηµάτων σηµατοδότησης και τηλεδιοίκησης που καταστράφηκαν από τις κακοκαιρίες, ανέρχεται σε 37,2 εκατ. ευρώ. Το κονδύλι του 1,4 δισ. ευρώ θα προέλθει από το Ταµείο Ανάκαµψης και το Πρόγραµµα ∆ηµοσίων Επενδύσεων.
Σηµαντική είναι όµως και η πρόσφατη εξασφάλιση πρόσθετων πόρων ύψους 518 εκατ. ευρώ, µέσω του Ταµείου CEF II. Με τα κεφάλαια αυτά θα χρηµατοδοτηθούν τρία έργα αναβάθµισης της σιδηροδροµικής γραµµής Πάτρα – Αθήνα – Θεσσαλονίκη – Ειδοµένη/προµαχώνας κι ένα ακόµα έργο για την εγκατάσταση συστήµατος σηµατοδότησης και τηλεδιοίκησης στο τµήµα ΣΚΑ – Κιάτο (27,9 εκατ. ευρώ). Σε ό,τι αφορά τα έργα αναβάθµισης,
σχεδιάζονται παρεµβάσεις στο τµήµα ΣΚΑ – Οινόη (192,1 εκατ. ευρώ), στο τµήµα Πύθιο – Ορµένιο (186,6 εκατ. ευρώ) και στο τµήµα Μουριές – Προµαχώνας (112 εκατ. ευρώ).
Μέσω του CEF θα χρηµατοδοτηθεί και ένα ακόµα έργο για το οποίο είχαν επίσης εξασφαλιστεί πόροι µέσω του CEF II σε προγενέστερο στάδιο. Πρόκειται για τη νέα σιδηροδροµική γραµµή στο τµήµα Νέα Καρβά- λη – Τοξότες. Εκεί, προβλέπεται να κατασκευαστεί µια νέα µονή γραµµή, µήκους 32 χλµ., καθώς και ένας ακόµα κλάδος από Ν. Καρβάλη προς τον νέο εµπορευµατικό λιµένα Καβάλας, µήκους 5,3 χλµ. περίπου. Το έργο είναι προϋπολογισµού 192,5 εκατ. ευρώ και ο σχετικός διαγωνισµός έχει ήδη προκηρυχθεί, µε την υποβολή προσφορών να είναι δροµολογηµένη για την 3η Σεπτεµβρίου. Με το έργο αυτό επιτυγχάνεται η σύνδεση του νέου εµπορευµατικού λιµένα Καβάλας µε το υφιστάµενο σιδηροδροµικό δίκτυο της Βόρειας Ελλάδας, ενώ ταυτόχρονα προχωράει και η σύνδεση µε το δίκτυο των γειτονικών χωρών.
Εν τω µεταξύ, προχωράει ο σχεδιασµός και για νέα σιδηροδροµικά έργα. Για το 2025 έχει τεθεί σε επεξεργασία σχέδιο πρότασης, που θα ολοκληρώνει τη γραµµή Αλεξανδρούπολη – Ορµένιο και θα συνδέει στρατηγικά λιµάνια της χώρας µε τον ΠΑΘΕ. Πρόκειται για ένα έργο εκτιµώµενης αξίας άνω του 1 δισ. ευρώ, το οποίο θεωρείται ιδιαίτερα κρίσιµο, καθώς αναµένεται να συνδέσει την Αλεξανδρούπολη µε τις αγορές της Κεντρικής Ευρώπης. Αυτό, γιατί αποτελεί τµήµα του ευρωπαϊκού εµπορικού διαδρόµου Sea2sea.
Θα διατεθούν 173,6 εκατ. ευρώ για την οριστική αποκατάσταση του κύριου άξονα από τον ∆οµοκό ώς τη Λάρισα.
sidirodromikanea.blogspot.com