Τρίτη 6 Αυγούστου 2024

Η σιδηροδρομική γραμμή προς τη Βουλγαρία έχει γίνει ανεπιθύμητη από τους νέους κυβερνώντες στα Σκόπια

Αναπληρωτής Καθηγητής Angel Dzhonev: Είναι καιρός να μπούμε στη φάση υλοποίησης των συμφωνιών που σχετίζονται με την κατασκευή του Διαδρόμου Νο. 8
Φωτογραφία: BGNES

Τις προηγούμενες εβδομάδες, η νέα κυβέρνηση των Σκοπίων, με επικεφαλής τον Hristijan Mickoski, απαίτησε απροσδόκητα να σταματήσει η κατασκευή της σιδηροδρομικής γραμμής προς τη Βουλγαρία. Τα επιχειρήματα είναι ότι το έργο για την κατασκευή του σιδηροδρόμου κατά μήκος του Ευρωπαϊκού Διαδρόμου Μεταφορών Νο. 8 είναι πολύ ακριβό λόγω του πολύπλοκου ορεινού εδάφους και ότι δεν ήταν γνωστό πού ακριβώς θα ήταν η σύνδεση με τη Βουλγαρία.

bnr.bg

Εδώ και ενάμιση αιώνα γίνονται προσπάθειες να κατασκευαστεί σιδηροδρομική σύνδεση μεταξύ Σόφιας και Σκοπίων. Οι Βαλκανικοί πόλεμοι και οι παγκόσμιοι πόλεμοι του 20ού αιώνα, καθώς και οι γεωπολιτικές αντιπαραθέσεις εμπόδισαν την προσπάθεια. Από τη διάλυση της Γιουγκοσλαβίας, έχει γίνει περισσότερο λόγος παρά δράση για την ολοκλήρωση του σιδηροδρόμου. Θα πρέπει να είναι μέρος του μεγάλου μεταφορικού διαδρόμου Νο. 8, που θα συνδέει το ιταλικό λιμάνι του Μπάρι με το Δυρράχιο στην Αλβανία στις ακτές της Αδριατικής με τα βουλγαρικά λιμάνια της Βάρνας και του Μπουργκάς της Μαύρης Θάλασσας. Για ένα σχόλιο σχετικά με τη θέση της Βόρειας Μακεδονίας, μιλήσαμε με τον αναπληρωτή καθηγητή Angel Dzhonev από το Ινστιτούτο Ιστορικών Σπουδών της Βουλγαρικής Ακαδημίας Επιστημών. Η διδακτορική του διατριβή «Η Μακεδονία στη σιδηροδρομική πολιτική της Βουλγαρίας» είναι η πιο λεπτομερής εξέταση του παρελθόντος και του παρόντος των σιδηροδρόμων όχι μόνο μεταξύ της Βουλγαρίας και της γεωγραφικής περιοχής της Μακεδονίας, αλλά και των Δυτικών Βαλκανίων συνολικά.

Αναπληρωτής Καθηγητής Dzhonev

"Αυτός είναι ένας σύνδεσμος που παραμένει άκτιστος για περισσότερα από 150 χρόνια, αν και η πρώτη περίοδος κατασκευής ήταν κατά τους χρόνους της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας", λέει ο ερευνητής Angel Dzhonev. "Το άλλο σημαντικό σημείο είναι ότι η Βουλγαρία το αντιλαμβανόταν ως κορυφαία προτεραιότητα και Το 1910 το βουλγαρικό τρένο έφτασε στα σύνορα στο Gyueshevo, αλλά περίμενε το τρένο από την άλλη πλευρά για περισσότερα από 110 χρόνια Για να συνδέσει το Guesevo με το Kumanovo, τον χαμένο κρίκο της σιδηροδρομικής υποδομής μεταξύ της Σόφιας και των Σκοπίων, έγινε μια κολοσσιαία προσπάθεια και κατασκευάστηκαν περισσότερες από 30 σήραγγες 3,5 χρόνια, καθώς οι επενδύσεις υπολογίζονται σε περίπου μισό δισεκατομμύριο λέβα. Τελικά, η γραμμή δεν ολοκληρώθηκε καθώς ο χρόνος δεν ήταν αρκετός».

Η επίσημη συμφωνία για την επανέναρξη της κατασκευής του σιδηροδρόμου Σκοπίων-Σόφιας υπογράφηκε το 1994, αλλά δεν έχει σημειωθεί σημαντική πρόοδος , αν και έχει εξασφαλιστεί ευρωπαϊκή χρηματοδότηση τα τελευταία χρόνια.

«Ήταν επίσης μια πολιτική δράση - το 1994 είναι γνωστό για το γεγονός ότι έγινε η «πρώτη χροιά» στην κατασκευή της γραμμής από το Μπελιακόβτσι στο Γκιουέσεβο, που είναι αυτό το τμήμα 56 χιλιομέτρων που λείπει. Αυτό δείχνει ότι τα πράγματα εξαρτώνται από πολιτικούς και Βλέπουμε τα πρώτα χλοοτάπητα να γυρίζουν κατά καιρούς Το τελευταίο πρώτο χλοοτάπητα ήταν το 2022, όταν ο πρωθυπουργός Ντίμιταρ Κοβάτσεφσκι και ο Βούλγαρος πρωθυπουργός Γκάλαμπ Ντόνεφ έδωσαν άλλη μια αρχή στην ολοκλήρωση της γραμμής. Ο καθηγητής Dzohnev θυμάται.

Οι πρωθυπουργοί της Βόρειας Μακεδονίας και της Βουλγαρίας, Dimitar Kovačevski και Galab Donev στην τελετή στο Κουμάνοβο, 29 Οκτωβρίου 2022.

Ρωτάμε τον επιστήμονα πόσο βάσιμοι είναι οι ισχυρισμοί των νέων ηγεμόνων της Βόρειας Μακεδονίας ότι δεν γνωρίζουν πού ακριβώς θα συνδεθεί ο σιδηρόδρομος με τη Βουλγαρία.

«Πρόκειται για δύο άτομα που μιλούν κυρίως - ο υπουργός Μεταφορών και ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης Aleksandar Nikoloski και ο πρωθυπουργός Hristijan Mickoski. Μάλλον δεν ξέρουν ή ίσως δεν πήγαν να δουν, αλλά έχω δει την είσοδο του τούνελ Η σήραγγα είναι όρθια, είναι σε φάση κατασκευής Υπάρχουν υπογεγραμμένες συμφωνίες μεταξύ της Βουλγαρίας και της Δημοκρατίας της Μακεδονίας.

Σήραγγα στο Deve Bair από την περίοδο 1941-1944

Σχετικά με τους ισχυρισμούς ότι η σιδηροδρομική γραμμή δεν θα αποδώσει ως επένδυση, ο Angel Dzohnev υπενθυμίζει ότι σύμφωνα με αναλύσεις του περασμένου αιώνα, η έλλειψη του Διαδρόμου Νο. 8 προκαλεί ετήσιες απώλειες 1 δισ. δολαρίων στη Βουλγαρία .

"Ο διάδρομος πρέπει να θεωρηθεί ως υποδομή μεταξύ Δυρραχίου και Μπουργκάς, Δυρραχίου και Βάρνας. Ίσως κάποια τμήματα να μην έχουν αυτή την οικονομική δυνατότητα, αλλά γενικά, γι' αυτό το έργο είναι για έναν διάδρομο από θάλασσα σε θάλασσα. Δεν εκπλήσσομαι από την πολιτική κουβέντα ανθρώπων, που προφανώς έχουν αναλάβει πολιτικές δεσμεύσεις για την άλλη κατεύθυνση του Διαδρόμου Νο. 10, που περνά από τη Νις, τα Σκόπια, τη Γευγελία και τη Θεσσαλονίκη, εκεί συγκεντρώνονται οι μεγαλύτερες προσπάθειες αυτή τη στιγμή στη Βόρεια Μακεδονία». λέει ο επιστήμονας.


Στο τέλος της συνομιλίας, ο Angel Dzhonev υπενθύμισε ότι η επίλυση του παζλ βουλγαρο-μακεδονικών μεταφορών δεν αφορά μόνο τον Διάδρομο Νο. 8 ως σιδηρόδρομο. Η κατασκευή του αυτοκινητόδρομου κατά μήκος του Διαδρόμου Νο. 8 είναι επίσης απαραίτητη», λέει ο ειδικός. Σύμφωνα με τον ίδιο, τα γεωπολιτικά συμφέροντα αποτελούν εμπόδιο, αλλά και προϋπόθεση για το «ξεμπλοκάρισμα» των εργασιών στο Διάδρομο Νο. 8 και τα πρώτα σήματα έχουν ήδη έρθει από την άλλη πλευρά του Ωκεανού.

Δημοσίευση στα αγγλικά: Αλ. Μάρκοφ

Φωτογραφίες: BTA, BGNES, Αναπληρωτής Καθηγητής Dzhonev

sidirodromikanea.blogspot.com