Δύο μήνες πριν από την παράδοση του έργου, το κατασκευαστικό κομμάτι έχει ολοκληρωθεί στο σύνολό του και με εντατικούς ρυθμούς γίνονται τα δοκιμαστικά δρομολόγια, ώστε να ελεγχθούν όλες οι παράμετροι του συστήματος λειτουργίας. Ένα σύστημα υπερσύγχρονο, αλλά και πολύπλοκο, δεδομένου ότι οι συρμοί του μετρό Θεσσαλονίκης θα κινούνται χωρίς οδηγούς μέσω του Κέντρου Ελέγχου Λειτουργίας, το οποίο βρίσκεται στο αμαξοστάσιο της Πυλαίας.
Φωτεινή Στεφανοπούλου
voria.gr
Η επιτυχής ολοκλήρωση του crash test των δοκιμαστικών αποτελεί απαραίτητη προϋπόθεση για να ληφθεί η πιστοποίηση ασφαλείας, που με τη σειρά της απαιτείται για να μπουν στις ράγες οι συρμοί.
Με την επανατοποθέτηση των αρχαιοτήτων στον σταθμό Βενιζέλου, που αποτελούσε και το τελευταίο κατασκευαστικό αγκάθι, η βασική γραμμή πλέον είναι λειτουργικά έτοιμη. Μάλιστα, πηγή της Ελληνικό Μετρό ανέφερε στη Voria.gr ότι έχουν ολοκληρωθεί ακόμα και τα αρχιτεκτονικά τελειώματα β’, δηλαδή τα φινιρίσματα, σε όλους τους σταθμούς με εξαίρεση τη Βενιζέλου, όπου απομένουν ελάχιστες κατασκευαστικές λεπτομέρειες.
Πλέον, εκτός από τα δοκιμαστικά δρομολόγια που γίνονται με μεγάλη συχνότητα, βαρύτητα δίνεται στη διαμόρφωση του περιβάλλοντος χώρου στον τερματικό σταθμό της Νέας Ελβετίας. Εκεί βρίσκεται σε εξέλιξη ένας αγώνας δρόμου, προκειμένου να ολοκληρωθεί το έργο και πρωτίστως η διάνοιξη της οδού Ψελλού, που αποτελεί τον βασικό οδικό άξονα πρόσβασης του σταθμού. Σύμφωνα με πληροφορίες της Voria.gr, δεδομένου ότι η αναγκαία αυτή παρέμβαση ξεκίνησε με καθυστέρηση και το χρονοδιάγραμμα είναι ασφυκτικό, ενδεχομένως το έργο να μην τελειώσει στο σύνολό του μέχρι την έναρξη λειτουργίας του μετρό, ωστόσο θα έχει ολοκληρωθεί το κομμάτι της πρόσβασης των οχημάτων και των επιβατών.
Οι χώροι πέριξ των σταθμών
Σε εξέλιξη βρίσκονται και οι τελευταίες εργασίες αποκατάστασης των χώρων που μέχρι πρότινος καταλαμβάνονταν από τα εργοτάξια του μετρό. Ήδη έχουν απελευθερωθεί σχεδόν στο σύνολό τους κι έχουν ολοκληρωθεί οι εργασίες αποκατάστασής τους, έτσι ώστε να επιστραφούν προς χρήση, όπως ήταν πριν από την έναρξη των εργασιών και σε κάποιες περιπτώσεις σε ακόμα καλύτερη κατάσταση.
Πρόσφατα απομακρύνθηκε έπειτα από πολλά χρόνια το εργοτάξιο του σταθμού 25ης Μαρτίου στην οδό Σόλωνος, μέσα στον Ιούλιο ολοκληρώθηκε η διαμόρφωση στο λεγόμενο crossover στην περιοχή των πανεπιστημίων, ενώ στρώθηκε και αποκαταστάθηκε και ο εσωτερικός δρόμος που οδηγεί στο νοσοκομείο ΑΧΕΠΑ.
Λαμαρίνες, βέβαια, έχουν παραμείνει σε κάποια σημεία σε εργοταξιακούς χώρους, καθαρά όμως για λόγους ασφαλείας και προστασίας του κοινού. Οι λαμαρίνες αυτές θα απομακρυθούν οριστικά όταν λειτουργήσει το μετρό.
Παραλαμβάνονται οι επιπλέον συρμοί
Στο μεταξύ, άρχισε η σταδιακή παραλαβή των επιπλέον 15 τρένων που θα ενισχύσουν τον υπάρχοντα στόλο του Μετρό Θεσσαλονίκης. Πρόκειται για τη συμπληρωματική προμήθεια συρμών από την Ελληνικό Μετρό, την οποία ανέλαβε το σχήμα ΑΚΤΩΡ-HITACHI βάση σύμβασης που υπογράφηκε πριν από ενάμιση χρόνο. Σύμφωνα με πληροφορίες από την εταιρεία, ήδη έχει φτάσει στη Θεσσαλονίκη ο πρώτος συρμός και μέχρι τον Νοέμβριο θα έχουν παραληφθεί όλοι.
Οι νέοι συρμοί που είναι λειτουργικά συμβατοί με το υπάρχον σύστημα του Μετρό Θεσσαλονίκης θα προστεθούν στα 18 τρένα που ήδη διαθέτει η Ελληνικό Μετρό. Σύμφωνα με τον σχεδιασμό, από αυτούς οι έξι (ενδεχομένως και περισσότεροι) θα διατεθούν για τη βασική γραμμή, ενώ οι υπόλοιποι προγραμματίζονται να καλύψουν τις ανάγκες της επέκτασης προς την Καλαμαριά.
Η ενίσχυση του στόλου των οχημάτων θα πυκνώσει τα δρομολόγια στη βασική γραμμή. Έτσι, ενώ αρχικά σχεδιαζόταν οι συρμοί να περνούν από τους σταθμούς κάθε τρία λεπτά, ο χρόνος διέλευσής τους θα μειωθεί στο μισό, δηλαδή στο 1,5 λεπτό.