* Εκκρεμούν έξι πραγματογνωμοσύνες, ενώ αναμένονται νέες διώξεις, μεταξύ των οποίων και κατά της ΡΑΣ * Εργα 1,1 εκατ. ευρώ για τη διαμόρφωση της αίθουσας στο πρώην ΤΕΙ
Εξι βασικές πραγματογνωμοσύνες αναμένει ο εφέτης-ανακριτής προκειμένου να ολοκληρώσει την έρευνα για τη σιδηροδρομική τραγωδία των Τεμπών που στοίχισε τη ζωή σε 57 επιβαίνοντες των δύο αμαξοστοιχιών της Hellenic Train. Πραγματογνωμοσύνες από τις οποίες, εφόσον δεν υπάρξουν «σημαντικές ανατροπές», τότε με βάση και τους σημερινούς υπολογισμούς -σύμφωνα με πληροφορίες της «Ε»- «καθίσταται εφικτός» ο προσδιορισμός της δίκης, όχι νωρίτερα από τον Ιανουάριο του 2025, με τη συμπλήρωση δηλαδή δύο χρόνων από το βράδυ της τραγωδίας, στις 28 Φεβρουαρίου 2023.
Β. ΚΑΚΑΡΑΣ
eleftheria.gr
Προς το παρόν η υπόθεση από σήμερα εισέρχεται σε μια εβδομάδα νέων διώξεων, αρχής γενομένης από τη Ρυθμιστική Αρχή Συγκοινωνιών, όπως αναμένεται λίαν συντόμως από τον αντεισαγγελέα Εφετών, στον οποίο ανακοινώθηκαν (από τον εφέτη-ανακριτή) οι αξιόποινες πράξεις. Η οποία δίωξη δεν αναμένεται να είναι και η μοναδική, καθώς αναμένεται να ερευνηθούν τυχόν ευθύνες και στελεχών του Υπουργείου Μεταφορών, ενώ πρόσφατα προέκυψε και η πλημμεληματικού χαρακτήρα δίωξη σε βάρος επιπλέον τεσσάρων (πολιτικών και υπηρεσιακών παραγόντων) για τη μεταφορά χωμάτων στα «Πηγάδια». Σημειώνεται πως οι τέσσερις κλήθηκαν ήδη σε απολογία, ωστόσο, κατά την πάγια πρακτική αναμένεται να λάβουν προθεσμία προκειμένου να απολογηθούν.
ΣΥΣΤΑΣΗ ΕΚ ΤΩΝ ΥΣΤΕΡΩΝ
Η αναμενόμενη δίωξη κατά στελέχους της ΡΑΣ συμπίπτει χρονικά με την ενημερωτική συνάντηση εργασίας που διοργάνωσαν πρόσφατα η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων και ο Εθνικός Οργανισμός Διερεύνησης Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων και Ασφάλειας Μεταφορών (Ε.Ο.Δ.Α.Σ.Α. Α.Μ.), με αντικείμενο συζήτησης «την υιοθέτηση της επείγουσας σύστασης Ασφαλείας που απηύθυνε πρόσφατα ο Ε.Ο.Δ.Α.Σ.Α.Α.Μ. προς τους σιδηροδρομικούς φορείς, μετά από τα στοιχεία που ανέκυψαν κατά τη διερεύνηση του σιδηροδρομικού δυστυχήματος των Τεμπών από τον Ε.Ο.Δ.Α.Σ.Α.Α.Μ., η οποία είναι σε εξέλιξη». Σκοπός της συνάντησης αυτής, όπως σημειώνεται από τη ΡΑΣ, «ήταν η ενημέρωση των φορέων στους οποίους απευθύνεται η προαναφερθείσα σύσταση, ούτως ώστε να υπάρξει απόκτηση κοινής και ξεκάθαρης κατανόησης των απαιτούμενων ενεργειών για καθέναν από τους αποδέκτες της σύστασης, αλλά και για να σχεδιαστούν τα επόμενα βήματα προς την κατεύθυνση υλοποίησής της.
Στη συνάντηση συμμετείχαν εκπρόσωποι του Διαχειριστή Υποδομής ΟΣΕ, των Σιδηροδρομικών Επιχειρήσεων HELLENIC TRAIN, ΣΤΑΣΥ, GFR-Ελληνικό Υποκατάστημα, του Κατόχου Οχημάτων ΓΑΙΑΟΣΕ και μέλη της Ομάδας «Support to Greece Task Force» από τον Οργανισμό Σιδηροδρόμων της Ε.Ε. (ERA).
Ο Ε.Ο.Δ.Α.Σ.Α.Α.Μ., ως η επίσημη αρχή για τη διεξαγωγή ερευνών σιδηροδρομικών ατυχημάτων σύμφωνα με τη νομοθεσία της Ε.Ε., ξεκίνησε την ανεξάρτητη διερεύνηση του καταστροφικού ατυχήματος στα Τέμπη στις 15/03/2024. Μοναδικός σκοπός των ερευνών της Ε.Ο.Δ.Α.Σ.Α.Α.Μ. είναι η πρόληψη μελλοντικών ατυχημάτων και συμβάντων και η βελτίωση της ασφάλειας των σιδηροδρόμων. Ο Ε.Ο.Δ.Α.Σ.Α.Α.Μ. δε διαπιστώνει υπαιτιότητα, ευθύνη ή διεξάγει διώξεις. Ενώ η πλήρης διερεύνηση του ατυχήματος στα Τέμπη βρίσκεται ακόμη σε εξέλιξη, έχουν συγκεντρωθεί αρκετά στοιχεία που δικαιολογούν την έκδοση αυτής της επείγουσας σύστασης».
Υπενθυμίζεται πως εκπρόσωποι του Εθνικού Οργανισμού, που δεν υπήρχε την περίοδο της τραγωδίας και ενδεχομένως να είχαν απαντηθεί θέματα που σήμερα απασχολούν την κύρια ανάκριση, επισκέφθηκαν τον τόπο της τραγωδίας (Τέμπη και Κουλούρι) έναν χρόνο μετά.
Όταν, επίσης, ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Σιδηροδρόμων (ERA) με την Έκθεσή του (σ.σ. εντάχθηκε στη δικογραφία και θα αξιολογηθεί), με αφορμή το δυστύχημα, κάνει έντονες συστάσεις στην Ελλάδα, παρατηρώντας, μεταξύ άλλων, πως «μερικές από τις ελλείψεις (Σύστημα Διαχείρισης Ασφάλειας) θα μπορούσαν να είχαν εντοπιστεί και αντιμετωπιστεί, εάν όλοι οι παράγοντες είχαν εκπληρώσει του ρόλους και τις ευθύνες τους».
Η βασική διαπίστωση είναι πως η Ελλάδα δεν έχει εφαρμόσει τα προβλεπόμενα στην Κοινοτική Νομοθεσία για την ασφάλεια των τρένων (στο μεταφρασμένο κείμενο της Έκθεσης αναφέρεται ως «εσφαλμένη εφαρμογή της νομοθεσίας της Ένωσης»).
ΠΡΑΓΜΑΤΟΓΝΩΜΟΣΥΝΕΣ
Σήμερα, λοιπόν, εκκρεμούν οι πραγματογνωμοσύνες του ανθρωπολόγου για τα οστά (σ.σ. εξ όψεως εκτιμάται πως είναι ζωικά) που βρέθηκαν στα «Πηγάδια» του Ευαγγελισμού, του καθηγητή του ΕΜΠ για την «πυρόσφαιρα», το δεύτερο μέρος των εργαστηριακών (χημικών) εξετάσεων στα «Πηγάδια» και στις φορτάμαξες της εμπορικής, της αγγλικής εταιρείας για το βιντεοληπτικό υλικό της φόρτωσης και διέλευσης της εμπορικής αμαξοστοιχίας, της έκθεσης για τα «Πηγάδια», των σκληρών δίσκων για τα «χαμένα» 11 λεπτά της επιβατικής αμαξοστοιχίας, αλλά και της πρόσφατης δειγματοληψίας στο εμπορευματοκιβώτιο στο Κουλούρι.
ΕΡΓΑ 1,1 ΕΚΑΤ. ΕΥΡΏ
Εφόσον από αυτές τις πραγματογνωμοσύνες δεν προκύψουν ιδιαίτερα στοιχεία, τότε η δικογραφία εκτιμάται ότι μπορεί να περαιωθεί τον ερχόμενο χειμώνα και μετά την εισαγγελική πρόταση (σ.σ. με τον Ν. Φλωρίδη δεν απαιτείται πλέον Βούλευμα του Συμβουλίου Εφετών), η δίκη μπορεί να προσδιοριστεί όχι νωρίτερα από τον Ιανουάριο του 2025.
Σημειώνεται ότι στο πλαίσιο της ανάκρισης εκκρεμούν, αλλά και υποβάλλονται συνεχώς διάφορα αιτήματα συγγενών θυμάτων και φορέων (Ένωση Προσωπικού Έλξης κ.ά.), που εξετάζονται από την εφέτη και έχει συντάξει πλήθος παραγγελιών.
Να σημειωθεί, τέλος, ότι το Περιφερειακό Συμβούλιο Θεσσαλίας ενέκρινε πρόσφατα τη χρηματοδότηση ύψους 1,1 εκατομμυρίου ευρώ, χρηματικό ποσό που αφορά στη διαμόρφωση της αίθουσας στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας (πρώην ΤΕΙ), όπου θα διεξαχθεί η δίκη των Τεμπών.
Σημειώνεται πως το έργο συγχρηματοδοτείται από το Υπουργείο Δικαιοσύνης, την Περιφέρεια Θεσσαλίας και το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας.
Β. ΚΑΚΑΡΑΣ