Η οικονομική παρουσία της Ινδίας στην περιοχή θα αυξηθεί και θα δημιουργήσει ευκαιρίες για τις ινδικές εταιρείες να επενδύσουν στην κατασκευή της υποδομής που λείπει. (Φωτογραφία AFP)
news18.com
Το IMEC είναι ένα έργο συνδεσιμότητας που επιδιώκει να αναπτύξει λιμάνια υποδομής, σιδηρόδρομους, δρόμους, θαλάσσιες γραμμές και αγωγούς για τη βελτίωση του εμπορίου μεταξύ της Ινδίας, της Αραβικής Χερσονήσου, της περιοχής της Μεσογείου και της Ευρώπης. Παρόλο που οι ΗΠΑ πιέζουν για το IMEC ως αντίθετο στο BRI, η Κίνα έχει σημαντική επιρροή κατά μήκος της προτεινόμενης διαδρομής του IMEC
Η σύνοδος κορυφής της G7 που μόλις ολοκληρώθηκε στην Ιταλία έδωσε έμφαση στον Διάδρομο Ινδίας-Ευρώπης γνωστός και ως Οικονομικός Διάδρομος Ινδίας-Μέσης Ανατολής-Ευρώπης (IMEC) για τη βελτίωση των στρατηγικών δεσμών μεταξύ των χωρών εν μέσω εντάσεων στη Δυτική Ασία, που μπορεί να καθυστέρησε το έργο.
Το ανακοινωθέν εκδόθηκε στις 14 Ιουνίου μετά τη συνηθισμένη «οικογενειακή φωτογραφία» στο πολυτελές θέρετρο Borgo Egnazia στην Ιταλία, όπου η G7 επανέλαβε επίσης τη δέσμευσή της για έναν «ελεύθερο και ανοιχτό Ινδο-Ειρηνικό» με βάση το κράτος δικαίου.
«Θα προωθήσουμε περαιτέρω συγκεκριμένες πρωτοβουλίες G7 PGII (Σύμπραξη για την Παγκόσμια Υποδομή και Επενδύσεις), εμβληματικά έργα και συμπληρωματικές πρωτοβουλίες για την ανάπτυξη μετασχηματιστικών οικονομικών διαδρόμων για ποιοτικές υποδομές και επενδύσεις, όπως η εμβάθυνση του συντονισμού και της χρηματοδότησής μας για τον διάδρομο Lobito, Ο Διάδρομος Λουζόν, ο Μέσος Διάδρομος και ο Οικονομικός Διάδρομος Ινδίας-Μέσης Ανατολής-Ευρώπης, που βασίζονται επίσης στην Παγκόσμια Πύλη της ΕΕ, την Πρωτοβουλία για το Σινικό Πράσινο Τείχος και το Σχέδιο Ματέι για την Αφρική που ξεκίνησε η Ιταλία», αναφέρεται στην ανακοίνωση.
Η Ινδία έχει ήδη ξεκινήσει τις εργασίες για το IMEC που ανακοινώθηκε στο περιθώριο της Συνόδου Κορυφής των Ηγετών της G20 στο Δελχί πέρυσι. Ωστόσο, υπάρχουν σιδηροδρομικές συνδέσεις στη Σαουδική Αραβία και σε άλλες χώρες που πρέπει να δημιουργηθούν.
ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΤΟ IMEC;
Το IMEC είναι ένα έργο συνδεσιμότητας που επιδιώκει να αναπτύξει λιμάνια υποδομής, σιδηρόδρομους, δρόμους, θαλάσσιες γραμμές και αγωγούς για να βελτιώσει το εμπόριο μεταξύ της Ινδίας, της Αραβικής Χερσονήσου, της περιοχής της Μεσογείου και της Ευρώπης και ενδεχομένως να ανοίξει μεγαλύτερη πρόσβαση στην αφρικανική ήπειρο.
Το Μνημόνιο Συναντίληψης (MoU) για το IMEC υπογράφηκε τον Σεπτέμβριο του 2023 στο Νέο Δελχί κατά τη διάρκεια της συνόδου κορυφής της G-20 από την Ινδία, τη Σαουδική Αραβία, τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα (ΗΑΕ), τη Γαλλία, τη Γερμανία, την Ιταλία, τις ΗΠΑ και την ΕΕ. Εκτός από τους υπογράφοντες το Μνημόνιο, το Ισραήλ και η Ελλάδα έχουν επίσης εκφράσει ενθουσιασμό για την ένταξη στο έργο.
ΠΟΙΕΣ ΕΙΝΑΙ ΟΙ ΓΕΩΠΟΛΙΤΙΚΕΣ ΕΠΙΠΤΩΣΕΙΣ;
Οι επιθέσεις της Χαμάς της 7ης Οκτωβρίου και η συνεχιζόμενη ισραηλινή επίθεση στη Γάζα αποτελούν την τελευταία πρόκληση για την IMEC. Οποιοδήποτε έργο που συνδέει την Ιορδανία με το Ισραήλ θα αντιμετωπίσει έντονη αντίθεση από το ιορδανικό κοινό, ιδιαίτερα τον παλαιστινιακό πληθυσμό, και η κυβέρνηση έχει λάβει σταθερή στάση ενάντια στους βομβαρδισμούς της Γάζας από το Ισραήλ, σύμφωνα με τη δεξαμενή σκέψης
Πολλοί πιστεύουν επίσης ότι το IMEC θα μπορούσε να είχε βοηθήσει να αποτραπεί μέρος της αναστάτωσης που προκλήθηκε από την ένταση γύρω από την Ερυθρά Θάλασσα και επέτρεψε την ομαλότερη κυκλοφορία των εμπορευμάτων προς την Ευρώπη. Η επίθεση των ανταρτών Χούτι της Υεμένης γύρω από την Ερυθρά Θάλασσα προκάλεσε τεράστια καθυστέρηση στην αποστολή, αναγκάζοντας τα πλοία να ακολουθήσουν μια πολύ μεγαλύτερη διαδρομή.
Το IMEC θεωρείται επίσης ως πρωτοβουλία ομοϊδεατών εθνών για απόκτηση στρατηγικής επιρροής ενόψει της Πρωτοβουλίας Belt and Road της Κίνας (BRI), η οποία έχει αντιμετωπίσει αυξανόμενη κριτική για έλλειψη διαφάνειας και αδιαφορία για την κυριαρχία των εθνών.
ΑΛΛΕΣ ΠΡΟΚΛΗΣΕΙΣ
Μια πρακτική οικονομική πρόκληση για το IMEC είναι ότι οι χώρες του Αραβικού Κόλπου δεν κατασκευάζουν κόμβους. Επομένως, τα φορτία θα είναι πιο δαπανηρά εάν πρέπει να παραμείνουν άδεια, σύμφωνα με ένα άρθρο που γράφτηκε από έναν αναπληρωτή καθηγητή του JNU.
Ένα άλλο σημαντικό σημείο που σημειώνεται είναι ότι τρεις μεγάλες περιφερειακές οικονομίες στη Μέση Ανατολή, δηλαδή η Τουρκία, η Αίγυπτος και το Ιράν, και άλλες μικρότερες αλλά ζωντανές οικονομίες, δηλαδή το Ιράκ, το Κατάρ και το Κουβέιτ, έχουν μείνει εκτός IMEC, γεγονός που την καθιστά εγγενή έλλειψη ιδέα για μεγαλύτερη οικονομική ολοκλήρωση.
ΠΟΣΟ ΣΗΜΑΝΤΙΚΟ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΕΡΓΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΙΝΔΙΑ;
Η ινδική κυβέρνηση θέλει να βασιστεί στις υπάρχουσες εμπορικές και οικονομικές σχέσεις μεταξύ της Ινδίας και της περιοχής του Αραβικού Κόλπου, οι οποίες έχουν τη δυνατότητα να αναπτυχθούν περαιτέρω εάν καλυφθούν τα απαραίτητα κενά υποδομής και συνδεσιμότητας, και η IMEC «προτίθεται να το κάνει ακριβώς».
Το IMEC συνδέει επίσης τις άλλες περιφερειακές χώρες, ιδίως το Ισραήλ και την Ιορδανία, σημαντικούς περιφερειακούς εταίρους της Ινδίας, καθιστώντας την ακόμη πιο ελκυστική από οικονομική άποψη.
Η οικονομική παρουσία της Ινδίας στην περιοχή θα αυξηθεί και θα δημιουργήσει ευκαιρίες για τις ινδικές εταιρείες να επενδύσουν στην κατασκευή της υποδομής που λείπει.
Όχι μόνο στη Μέση Ανατολή, η IMEC υπόσχεται να συνδέσει την Ινδία με την Ανατολική Μεσόγειο και τη Δυτική Ευρώπη με μια συντομότερη διαδρομή παρακάμπτοντας τα σημεία ελέγχου του Bab al-Mandab και της διώρυγας του Σουέζ.
Ένας άλλος γεωπολιτικός λόγος για τον οποίο η Ινδία στηρίζει το IMEC είναι να αναδειχθεί ως μια ταχύτερη παγκόσμια δύναμη, λαμβάνοντας υπόψη τον τρόπο με τον οποίο έχει χαράξει έναν δρόμο για οικονομική ανάπτυξη από το 1991 και ως μέρος της G20.
sidirodromikanea.blogspot.com