Οι συνεχιζόμενες επιθέσεις των Χούτι στην Ερυθρά Θάλασσα έδωσαν μια δεύτερη πνοή στη διέλευση εμπορευμάτων αυτοκινήτων από την Κίνα στην Ευρώπη, σύμφωνα με το κρατικό μονοπώλιο των σιδηροδρόμων, Ρωσικούς Σιδηροδρόμους (RZD).
automotivelogistics.media
Η διαδρομή, η οποία έχασε τη σημασία της το 2022 λόγω των σαρωτικών δυτικών κυρώσεων που επιβλήθηκαν στη Μόσχα ως απάντηση στην ουκρανική σύγκρουση, είχε χρησιμοποιηθεί ενεργά τα προηγούμενα χρόνια για την παράδοση προϊόντων αυτοκινήτου, συμπεριλαμβανομένων τελικών οχημάτων.
Για παράδειγμα, βάσει σύμβασης με την RZD, η Mercedes-Benz ξεκίνησε τις παραδόσεις τελικών οχημάτων από το Bremerhaven της Γερμανίας στο Chongqing της Κίνας το 2018.
Το πρώτο τρίμηνο του 2024, η διαμετακόμιση εμπορευματοκιβωτίων Κίνας-Ευρώπης μέσω των εδαφών της Ρωσίας, του Καζακστάν και της Λευκορωσίας αυξήθηκε κατά 44% σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος σε 90.000 TEU, σύμφωνα με τον Alexey Shilo, αναπληρωτή γενικό διευθυντή της RZD.
Η τάση αναμένεται να κερδίσει έλξη τους επόμενους μήνες. Ο Shilo είπε ότι η RZD αναμένει ότι οι ροές φορτίου θα αυξηθούν κατά 30-40% πάνω από τους όγκους του προηγούμενου έτους, εξηγώντας ότι υπήρχαν πολλοί παράγοντες που έκαναν τη διαδρομή ελκυστική για τους φορτωτές πριν από το εμπάργκο του 2022.
Με χρόνο διέλευσης που κυμαίνεται μεταξύ πέντε και επτά ημερών, η σιδηροδρομική διαδρομή Κίνας-Ευρώπης είναι ξεκάθαρος νικητής σε ταχύτητα, καθώς είναι τρεις φορές ταχύτερη από τις θαλάσσιες διαδρομές μέσω της Ερυθράς Θάλασσας και της Διώρυγας του Σουέζ, που πρόσφατα αμαυρώθηκαν από επιθέσεις των Χούτι.
Σε σύγκριση με εναλλακτικές θαλάσσιες διαδρομές κατά μήκος της νοτιοδυτικής ακτής της Αφρικής, η διαμετακομιστική παράδοση σιδηροδρομικώς είναι σχεδόν πέντε φορές ταχύτερη, σημείωσε ο Σίλο, υποδεικνύοντας ότι η εξοικονόμηση χρόνου ήταν ο βασικός παράγοντας που ώθησε τις κινεζικές και ευρωπαϊκές επιχειρήσεις να στραφούν ξανά στους ρωσικούς σιδηροδρόμους.
«Από την άποψη των ακριβών αγαθών και εκείνων που απαιτούν επείγουσα προμήθεια, όπου ο χρόνος παράδοσης είναι πρωταρχικής σημασίας, η διαδρομή μας παραμένει η πιο ελκυστική», ανέφερε ο Shilo.
Η Fesco, μια εξέχουσα ρωσική εταιρεία μεταφορών, ανέφερε ότι ο όγκος των προμηθειών από τις ασιατικές χώρες στη Λευκορωσία αυξήθηκε επίσης κατά 35% το πρώτο τρίμηνο του 2024, σε σύγκριση με το τέταρτο τρίμηνο του 2023. Ένα μέρος αυτού του φορτίου πιστεύεται επίσης ότι προορίζεται για την ευρωπαϊκή αγορά.
Η εταιρεία αποκάλυψε ότι οι μεγαλύτερες κατηγορίες προϊόντων ήταν τελικά οχήματα και κιτ αυτοκινήτων, καθώς και διάφορος εξοπλισμός και μηχανήματα.
Η Fesco αναμένει ότι οι προμήθειες θα αυξηθούν το δεύτερο τρίμηνο του 2024, αν και προειδοποιεί ότι η περαιτέρω ανάπτυξη μπορεί να περιοριστεί από περιορισμούς υποδομής, κυρίως σημεία συμφόρησης στο ανατολικό πολύγωνο σιδηροδρόμων, που αποτελείται από τη σιδηροδρομική γραμμή Baikal-Amur και τον Trans-Siberian Railway.
Το τσίμπημα των κυρώσεων
Η κυκλοφορία εμπορευματοκιβωτίων μεταξύ Κίνας και Ευρώπης κορυφώθηκε το 2021, όταν μεταφέρθηκαν 1,1 εκατομμύρια TEU μέσω Ρωσίας.
Τον Οκτώβριο του 2022, η RZD έκρουσε τον κώδωνα του κινδύνου για μια ύφεση στην κίνηση. Κατά τους πρώτους εννέα μήνες του 2022, οι όγκοι μειώθηκαν κατακόρυφα κατά 35% σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος, ανέφερε η RZD, χωρίς να παρέχει συγκεκριμένα στοιχεία. Ο γίγαντας των ρωσικών σιδηροδρόμων δεν αποκάλυψε ποτέ τα στοιχεία για το τέταρτο τρίμηνο του 2022 ή του 2023.
Η RZD ήταν μεταξύ των πρώτων νομικών οντοτήτων που μπήκε στους καταλόγους κυρώσεων της ΕΕ λίγες μέρες μετά την έκρηξη των εχθροπραξιών στην Ουκρανία. Οι περιορισμοί, μεταξύ άλλων, περιελάμβαναν εμπάργκο εξαγωγών σε σιδηροδρομικό εξοπλισμό, το οποίο η εταιρεία προειδοποίησε ότι δημιούργησαν αύξηση της ασφάλειας και της ασφάλειας των μεταφορών ορισμένων ρωσικών τρένων.
Σύμφωνα με τις κυρώσεις, οι ευρωπαίοι ναυλωτές, οι μεταφορείς εμπορευμάτων και οι εταιρείες logistics είχαν αποκλειστεί από τη διεξαγωγή οποιωνδήποτε συναλλαγών με τη σιδηροδρομική εταιρεία ή τη χρήση των περιουσιακών στοιχείων και του εξοπλισμού της. Η RZD δεν είπε ποτέ τίποτα σχετικά με το πώς οι κυρώσεις επηρέασαν το βιβλίο παραγγελιών της.
Ο Mikhail Burmistrov, γενικός διευθυντής της Infoline-Analytics, μιας τοπικής δεξαμενής σκέψης, είπε στο τοπικό ειδησεογραφικό πρακτορείο Vedomosti ότι η ροή φορτίου σε αυτή τη διαδρομή δεν θα φτάσει στο επίπεδο του 2021 λόγω κυρώσεων. Οι περιορισμοί επηρεάζουν ορισμένες κατηγορίες φορτίου, συμπεριλαμβανομένων των τελικών οχημάτων πολυτελείας και των εταιρειών σκυροδέματος που δραστηριοποιούνται στον τομέα της διαμετακόμισης, ιδιαίτερα της TransContainer.
Το 2024, ο όγκος της κυκλοφορίας εκτινάχθηκε κυρίως λόγω του χαμηλού φαινομένου της βάσης, αναπηδώντας από την αναταραχή των δύο προηγούμενων ετών. Το δεύτερο τρίμηνο του 2024 θα δει σχετικά θετική δυναμική, αλλά η βιωσιμότητα της τάσης παραμένει αμφίβολη, ειδικά στο πλαίσιο της αυξανόμενης πίεσης των κυρώσεων στη Ρωσία, δήλωσε ο Burmistrov με αυτοπεποίθηση.
Ο Pavel Ivankin, πρόεδρος του Κέντρου Έρευνας Μεταφορών και Υποδομών, υπέθεσε ότι η τάση ανάκαμψης θα μπορούσε να διατηρηθεί μέχρι το τέλος του 2024, επομένως οι όγκοι φορτίου φέτος θα είναι 50% υψηλότεροι από εκείνους του 2023. Πρόσθεσε ότι η κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα είχε κάποιο αντίκτυπο στην ανάπτυξη της διαμετακόμισης εμπορευματοκιβωτίων μέσω της Ρωσίας, αλλά δεν υπάρχει απόλυτη εξάρτηση, πράγμα που σημαίνει ότι η ζήτηση δεν θα εξαφανιστεί εάν και όταν εξαλειφθεί η απειλή επιθέσεων των Χούτι.
sidirodromikanea.blogspot.com