Πέμπτη 30 Μαΐου 2024

Μερικές σκέψεις για την επίσκεψη Μιτζικού στο μηχανοστάσιο του Βόλου

Φοριούνται τα «ακριβά κοσμήματα» στην καθημερινή δραστηριότητα;
Γράφει ο Σωτήρης Βενέτης
Αγαπητά Σιδηροδρομικά Νέα,

ένα πολύ σοβαρό πρόβλημα έλλειψης σιδηροδρομικού τροχαίου υλικού επιχειρείται να λυθεί (για ακόμα μία φορά) αποκλειστικώς και μόνο «επικοινωνιακά»!
Πληροφορούμαστε λοιπόν από τον αγαπητό σας ιστότοπο: «Αυτοψία πραγματοποίησε σήμερα ο Δήμαρχος Νοτίου Πηλίου Μιχάλης Μιτζικός με τους υπεύθυνους και τεχνικούς του ΟΣΕ στις εγκαταστάσεις του Τρένου Πηλίου στον Σιδηροδρομικό Σταθμό του Βόλου. Σκοπός της αυτοψίας είναι η αποκατάσταση και επαναλειτουργία των ατμήλατων μηχανών «Μηλέαι» , «Πήλιον» και «Ιάσων», που αποτελούν “κοσμήματα” του Σιδηροδρόμου, στη γραμμή του Πηλίου. Κατά την επίσκεψη του Δημάρχου Νοτίου Πηλίου Μιχάλη Μιτζικού στον Σιδηροδρομικό Σταθμό του Βόλου εξετάσθηκαν ενδελεχώς οι τεχνικές λεπτομέρειες της άμεσης δρομολόγησης και δεύτερου συρμού στη γραμμή Άνω Λεχώνια – Μηλιές».


Έτσι λοιπόν, για άλλη μια φορά, οι αρμόδιοι των ελληνικών σιδηροδρόμων μαζί με τους εταίρους της τοπικής αυτοδιοίκησης, ψάχνουν στις «άδειες τσέπες τους» να βρούνε τροχαίο υλικό! Και ποια είναι η λύση; Να πάμε στις ατμομηχανές που άφησαν πριν από 120 χρόνια οι πρόγονοί μας γιατί εμείς σήμερα σε ένα διπλάσιο κράτος από τότε, σε μία Ελλάδα 43 χρόνια μέλος σε μια πανίσχυρη οικονομική (ευρωπαϊκή) ένωση, δεν είμαστε σε θέση να παραγγείλουμε τρία – τέσσερα ζεύγη καινούργιων αυτοκινηταμαξών για την κάλυψη των αυξημένων δρομολογίων στο τραίνο του Πηλίου!

Και άντε επισκευάστηκαν οι ατμομηχανές! Που θα βρεθούν τα επιβατικά βαγόνια; Ποιος θα πηγαίνει στις δύο η ώρα το πρωί να ανάψει τον γαιάνθρακα μέχρι να δημιουργηθεί κορεσμένος ή υπέρθερμος ατμός να κινήσει τα έμβολα, ποιος θα λιπαίνει και ποιος θα φτυαρίζει; Άλλο είναι να οργανώνεται ένα «ειδικό δρομολόγιο» ατμού την εβδομάδα ή το μήνα και άλλο να λειτουργείς ατμό σε καθημερινή βάση!

Από την άλλη, ναι, υπάρχουν οι αυτοκινητάμαξες «MAN 1» στη Λεύκα του Πειραιά. Οι πέντε δίδυμες εξ αυτών ανήκαν «ιδιοκτησιακά» στους Θεσσαλικούς. Ας προκηρύξει η Γαιαοσέ έναν διαγωνισμό μετατροπής τους σε αυτοκινητάμαξες κατάλληλες για γραμμή 60 cm. Η μετατροπή θα περιλάμβανε αποσυναρμολόγηση, κοπή των σασί στις διαστάσεις περιτυπώματος προς καταλληλότητα στις καμπύλες και τις σήραγγες της γραμμής του Πηλίου και κατασκευή νέων φορείων χρησιμοποιώντας όσα πιο πολλά υλικά γίνεται από τα υπάρχοντα των μετρικών (φορείων).

Ο διαγωνισμός θα αποτελούνταν από δύο μέρη α. «Μελέτη μετατροπής πέντε μετρικών δίδυμων αυτοκινηταμαξών σε γραμμή πλάτους 60 cm» και β. «Μετατροπή και ανάταξη πέντε μετρικών δίδυμων αυτοκινηταμαξών ΜΑΝ 1 κατάλληλες για γραμμή πλάτους 60 cm». Η ανάταξη και μετατροπή των συρμών «ΜΑΝ 1» θα πρέπει οπωσδήποτε να περιλαμβάνει την αντικατάσταση των επικρουστήρων με ζεύκτες Scharfenberg, την τοποθέτηση κλιματισμού ακόμα και την μετατροπή των κινητήρων Diesel σε κινητήρες φυσικού αερίου (ώστε να μπορούν να εισέλθουν και σε κάποιο πρόγραμμα χρηματοδότησης) ή σε υβριδικούς (ηλεκτρικούς – Diesel – μπαταρίας) ή σε αμιγώς ηλεκτρικούς – μπαταρίας.



Άλλωστε πολύ σωστά το ρεπορτάζ ονομάζει «κοσμήματα» τις ατμομηχανές που βρίσκονται τεθησαυρισμένες στο μηχανοστάσιο / «θησαυροφυλάκιο» του Βόλου. Φοριούνται τα «ακριβά κοσμήματα» στην καθημερινή δραστηριότητα;

Με εκτίμηση

Σ. Βενέτης

sidirodromikanea.blogspot.com