Εναλλακτικές λύσεις για συχνότερα δρομολόγια του μετρό στο αεροδρόμιο εξετάζει η ΣΤΑΣΥ, «κόβοντας» τη διαδρομή των 46,5 χλμ. ως τον Πειραιά. Μόνιμη λύση στις συχνότητες του μετρό θα είναι μόνο η προμήθεια νέων συρμών.
Όλγα Κλώντζα
businessdaily.gr
Λύση στη σπαζοκεφαλιά της αύξησης των δρομολογίων του μετρό στο αεροδρόμιο αναζητά η ΣΤΑΣΥ. Σήμερα, τα δρομολόγια εκτελούνται ανά 36 λεπτά, με αποτέλεσμα πέρυσι το καλοκαίρι, που οι επιδόσεις του αεροδρομίου χτύπησαν κορυφή, να πηγαινοέρχονται όλοι οι συρμοί γεμάτοι. Με τις προβλέψεις για περαιτέρω αύξηση των τουριστικών αφίξεων, το πρόβλημα γίνεται ασφυκτικό, όμως η επίλυσή του μόνο εύκολη δεν είναι όσο δεν μπαίνουν στο δίκτυο νέοι συρμοί.
Το αεροδρόμιο εξυπηρετείται από επτά διαρευματικούς συρμούς που μπορούν να μεταβαίνουν αυτόματα από το υπόγειο δίκτυο της Γραμμής 3 στο υπέργειο δίκτυο που χρησιμοποιεί και ο προαστιακός. Πρόκειται, όμως, για καταπονημένους συρμούς, οι οποίοι τα τελευταία τρία χρόνια μάλιστα κάνουν δρομολόγια σε μεγαλύτερο δίκτυο, καθώς έχουν προστεθεί οι έξι σταθμοί της επέκτασης προς Πειραιά. Είναι χαρακτηριστικό ότι μέχρι σήμερα έχουν «γράψει» 3 εκατ. χιλιόμετρα.
Εναλλακτικά σενάρια
Εναλλακτικές λύσεις πάντως αναζητούνται από τη διοίκηση της ΣΤΑΣΥ, υπό τον διευθύνοντα σύμβουλο Αθανάσιο Κοτταρά, για να δοθεί ανάσα στο δίκτυο και για να εξυπηρετούνται καλύτερα οι τουρίστες που φτάνουν στο «Ελευθέριος Βενιζέλος». Ιδανικό αποτέλεσμα θα ήταν η συχνότητα των δρομολογίων του αεροδρομίου να πέσει στα 20 λεπτά από τα 36. Για να γίνει αυτό, θα πρέπει να αποδεσμεύονται πιο σύντομα οι συρμοί του αεροδρομίου, άρα να «σπάει» η διαδρομή Δημοτικό Θέατρο – Αεροδρόμιο, που διαρκεί 59 λεπτά.
Η μία λύση που εξετάζεται είναι να σταματούν οι συρμοί σε κάποιον από τους σταθμούς της Γραμμής 3 που διαθέτουν κεντρική αποβάθρα, πχ. Αιγάλεω ή Εθνική Άμυνα, προκειμένου οι επιβάτες που θα μετεπιβιβάζονται να μην ταλαιπωρούνται ανεβοκατεβαίνοντας με αποσκευές στα χέρια. Παράγοντας που θα συνεκτιμηθεί είναι η ίδια η κίνηση του σταθμού, που ειδικά για την Εθνική Άμυνα είναι αυξημένη, άρα θεωρείται ότι μια τέτοια εξέλιξη εκεί θα φέρει μεγαλύτερη επιβάρυνση.
Θα μπορούσε να εξεταστεί και η επιλογή ενός συρμού - «μπαλαντέρ» που θα κάνει τη διαδρομή «Δουκίσσης Πλακεντίας – Αεροδρόμιο», ώστε να αυξήσει τη συχνότητα σε αυτό το τμήμα. Μέχρι στιγμής, καμία απόφαση δεν έχει ληφθεί, όμως οι σχετικές συσκέψεις με το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών είναι συχνές.
Άμεση ανάγκη ενίσχυσης
Η μόνιμη λύση στο πρόβλημα, που θα ρίξει τη συχνότητα στα 20 λεπτά, δεν είναι άλλη από την προμήθεια νέων συρμών. Η πολυσυζητημένη νέα προμήθεια συνολικά 15 συρμών, εκ των οποίων 7 για το αεροδρόμιο, μπαίνει πια σε τροχιά ωρίμανσης από την Ελληνικό Μετρό. Αγκάθι μέχρι τώρα ήταν οι τεχνικές προδιαγραφές, καθώς το δίκτυο του αεροδρομίου ανήκει στον ΟΣΕ, ενώ χρειάζεται και η συμβολή της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων. Φαίνεται πως σιγά-σιγά τα πράγματα προχωρούν, με προϋπόθεση την εξασφάλιση χρηματοδότησης.
Μέχρι τότε, όμως, οι δυνατότητες του υφιστάμενου δικτύου είναι πεπερασμένες. Για αυτό και γίνονται προσπάθειες ενίσχυσης. Τέσσερις συρμοί της πρώτης γενιάς έχουν μεταφερθεί κατόπιν ειδικής προσαρμογής στη Γραμμή 1 του παλιού ηλεκτρικού. Αυτοί με τις υψηλές θερμοκρασίες του καλοκαιριού βγαίνουν εκτός κυκλοφορίας, αφού εκ κατασκευής δεν διαθέτουν κλιματισμό.
Έτσι, στη Γραμμή 1 που σε ώρες αιχμής χρειάζεται 19 συρμούς, υπάρχουν διαθέσιμοι για πρώτη φορά 21. Το μεγάλο πρόβλημα στον ηλεκτρικό λόγω της παλαιότητας είναι οι βλάβες, που βγάζουν τα τρένα εκτός. Στις γραμμές 2 και 3 είναι διαθέσιμοι 50 συρμοί και χρειάζονται τα 40 στις ώρες αιχμής, εκ των οποίων 16 στη 2 και 24 στην 3, μαζί με τα αεροδρομιακά.
Από την πλευρά της, η ΣΤΑΣΥ που ήδη αναβαθμίζει 14 συρμούς του ηλεκτρικού, κυκλοφορίας 1983-1985, εξετάζει τη δυνατότητα να προχωρήσει σε αναβάθμιση και κάποιων γαλλικών συρμών που σήμερα είναι εκτός λειτουργίας. Εντωμεταξύ, το έργο αναβάθμισης των 70 εκατ. ευρώ, που στοχεύει σε πλήρες lifting των 14 παλαιών συρμών ώστε να είναι ικανοί για παραγωγική λειτουργία για τα επόμενα 25 χρόνια, έχει ανεβάσει ρυθμούς.
Η ισπανική Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles(CAF), που έχει ενοικιάσει εγκαταστάσεις στον Βόλο, θα πρέπει τον ερχόμενο Ιούλιο να παρουσιάσει το πρότυπο βαγόνι, ώστε να γίνει ο έλεγχος και να λάβει το «πράσινο» φως από τη ΣΤΑΣΥ. Η παράδοση θα γίνει τμηματικά, με την αρχή να γίνεται την άνοιξη του 2025.
sidirodromikanea.blogspot.com