Γιατί όχι και στην Ελλάδα κάποια στιγμή!
allianz-pro-schiene.de
Η ομοσπονδιακή κυβέρνηση έχει δεσμευτεί να διπλασιάσει τον αριθμό των επιβατών έως το 2030 (σε σύγκριση με το 2018). Στις εμπορευματικές μεταφορές, στοχεύει να αυξήσει το μερίδιο αγοράς των σιδηροδρόμων σε τουλάχιστον 25 τοις εκατό (σε σύγκριση με λίγο περισσότερο από 19 τοις εκατό σήμερα). Ωστόσο, αυτό μπορεί να επιτευχθεί μόνο εάν επεκταθεί η υποδομή και μεγαλώσει η περιοχή. Οι αχρησιμοποίητες σιδηροδρομικές γραμμές προσφέρουν μεγάλες δυνατότητες εδώ. Σε πολλά μέρη στη Γερμανία απλώς περιμένουν να ξυπνήσουν από τον λήθαργο.
1. Τι σημαίνει επανενεργοποίηση σιδηροδρομικών γραμμών;
Η επανενεργοποίηση των σιδηροδρομικών γραμμών σημαίνει ότι η κυκλοφορία επιβατών ή/και εμπορευμάτων επαναλαμβάνεται σε γραμμές που δεν χρησιμοποιήθηκαν προηγουμένως. Μερικές φορές οι γραμμές και τα σιδηροδρομικά συστήματα εξακολουθούν να λειτουργούν. Σε αυτή την περίπτωση, η σιδηροδρομική κυκλοφορία μπορεί να επανενεργοποιηθεί σχετικά γρήγορα και με διαχειρίσιμη προσπάθεια. Αν, από την άλλη, οι σιδηροδρομικές υποδομές έχουν ήδη κλείσει ή και αποσυναρμολογηθεί, η προσπάθεια είναι πολύ μεγαλύτερη.
2. Γιατί έκλεισαν οι σιδηροδρομικές γραμμές;
Ο πιο συνηθισμένος λόγος για το κλείσιμο των διαδρομών στο παρελθόν ήταν η πτώση του αριθμού των χρηστών. Ωστόσο, στο παρελθόν δεν υπήρχε σχεδόν καμία ερώτηση για τα αίτια. Εάν η ζήτηση μειώθηκε σε ορισμένες συνδέσεις, δεν ελήφθησαν γενικά μέτρα για να γίνει η διαδρομή πιο ελκυστική για τους χρήστες.
Στις περισσότερες περιπτώσεις, παρατηρήθηκε μια καθοδική σπείρα: μια μη ελκυστική προσφορά οδήγησε σε πτώση του αριθμού των χρηστών. Ως απάντηση, η προσφορά περιορίστηκε ακόμη περισσότερο, με αποτέλεσμα την περαιτέρω μείωση της ζήτησης. Τελικά η σιδηροδρομική κυκλοφορία διακόπηκε εντελώς.
Επανενεργοποιήσεις μετά τη σιδηροδρομική μεταρρύθμιση
Ευτυχώς, η εικόνα έχει αλλάξει σημαντικά από τη σιδηροδρομική μεταρρύθμιση του 1994: η προσφορά έχει βελτιωθεί σημαντικά σε πολλές προηγούμενες προβληματικές διαδρομές. Αυτό οδήγησε τους ανθρώπους να συρρέουν πίσω στις ράγες ( 15 παραδείγματα μπορείτε να βρείτε εδώ ).
Η εικόνα είναι παρόμοια για τα δρομολόγια που ήταν ήδη κλειστά και έχουν ενεργοποιηθεί εκ νέου: ο αριθμός των επιβατών είναι σχεδόν πάντα πολύ πάνω από τις προσδοκίες και σημειώνει νέα ρεκόρ σε πολλά μέρη.
3. Δυνατότητα επανενεργοποίησης σιδηροδρομικών γραμμών που δεν χρησιμοποιούνται
Κατά μέσο όρο, ο πληθυσμός της Γερμανίας ταξιδεύει όλο και μεγαλύτερες αποστάσεις. Ως εκ τούτου, οι σύγχρονες, ασφαλείς και φιλικές προς το περιβάλλον λύσεις μετακίνησης είναι πιο σημαντικές από ποτέ. Προκειμένου να δοθεί πρόσβαση σε περισσότερα άτομα στον σιδηρόδρομο, η επανενεργοποίηση των σιδηροδρομικών γραμμών που δεν χρησιμοποιούνται είναι ένα ιδανικό μέσο που μπορεί να εφαρμοστεί με σχετικά μικρή προσπάθεια.
Λόγοι για την επανενεργοποίηση των σιδηροδρομικών γραμμών:Λιγότερη προσπάθεια από την εντελώς νέα κατασκευή
Εάν η κυκλοφορία επιβατών σε μια σιδηροδρομική γραμμή είχε σταματήσει στο παρελθόν, αυτό δεν σήμαινε αυτόματα ότι η υποδομή της διαδρομής έκλεισε και διαλύθηκε. Σε πολλές περιπτώσεις, οι γραμμές συνέχισαν να χρησιμοποιούνται για εμπορευματική κίνηση, για παράδειγμα. Οι τακτικές εργασίες για τη μεταφορά επιβατών μπορούν συνήθως να επαναληφθούν χωρίς μεγάλη προσπάθεια.
Αλλά ακόμα κι αν οι γραμμές έχουν αποσυναρμολογηθεί σε τμήματα, η επανενεργοποίηση σιδηροδρομικών γραμμών είναι συχνά φθηνότερη από την κατασκευή μιας εντελώς νέας. Αυτό προκύπτει από το γεγονός ότι οι περιοχές των διαδρομών και τα αναχώματα των σιδηροδρόμων είναι συνήθως ακόμα εκεί. Εάν χρησιμοποιούνται, η προσπάθεια που απαιτείται για την επανενεργοποίηση μπορεί να ελαχιστοποιηθεί.
Αυξάνεται η ζήτηση για σιδηρόδρομους
Οι σιδηρόδρομοι στη Γερμανία σπεύδουν από το ένα ρεκόρ επιβατών στο άλλο. Ακόμη και μετά την κορωνοϊό, δεν είναι προβλέψιμο ότι οι Γερμανοί θα ταξιδεύουν λιγότερο. Για να επωφεληθούν από τα πλεονεκτήματα των σιδηροδρόμων όχι μόνο οι καλά ανεπτυγμένες μητροπολιτικές περιοχές, πρέπει επίσης να επεκταθεί το σιδηροδρομικό δίκτυο.
Έχει αποδειχθεί ξανά και ξανά ότι μόλις ενεργοποιηθούν εκ νέου οι σιδηροδρομικές γραμμές και προσφέρονται ξανά τακτικές σιδηροδρομικές συνδέσεις, οι άνθρωποι επωφελούνται από αυτές τις προσφορές. Η επανενεργοποίηση των σιδηροδρομικών γραμμών μπορεί να συμβάλει στην προστασία του περιβάλλοντος. Όποιος παίρνει το τρένο δεν κάθεται πλέον στο αυτοκίνητο σε αυτό το σημείο.
Καλύτερες συνδέσεις μεταξύ τόπων και περιοχών
Αμέτρητες μελέτες έχουν ήδη δείξει ότι ένας σιδηροδρομικός σταθμός που συνδέεται με τη σιδηροδρομική κυκλοφορία αυξάνει την ελκυστικότητα των τόπων και των κοινοτήτων για τον πληθυσμό και την οικονομία. Με την επανενεργοποίηση των σιδηροδρομικών γραμμών, πολλές πόλεις και περιφέρειες στη Γερμανία μπορούν να επωφεληθούν γρήγορα και οικονομικά. Έτσι ο σιδηρόδρομος φέρνει ποιότητα ζωής στις αγροτικές περιοχές και δημιουργεί ελευθερία: η σύγχρονη κινητικότητα δεν απαιτεί άδεια οδήγησης.
Οι επαναδραστηριοποιημένες σιδηροδρομικές γραμμές συμπληρώνουν τις υπάρχουσες γραμμές. Αυτό δημιουργεί νέες συνδέσεις και νέα σημεία στάσης στην περιοχή, τα οποία μπορεί να είναι σχετικά για τους επιβάτες, αλλά και για τους τουρίστες, για παράδειγμα. Με αυτόν τον τρόπο, ο σιδηρόδρομος ανακουφίζει επίσης την κυκλοφοριακή συμφόρηση στους δρόμους: όπου υπάρχουν ελκυστικές σιδηροδρομικές συνδέσεις, οι άνθρωποι με χαρά μεταβαίνουν από αυτοκίνητα σε τρένα.
Διασυνοριακές συνδέσεις
Δυστυχώς, ο σιδηρόδρομος θεωρήθηκε (και θεωρείται) συχνά ως εθνικό έργο. Αυτό αντικατοπτρίζεται στις γλωσσικές απαιτήσεις για τους μηχανοδηγούς, τα διαφορετικά συστήματα παντογράφου και φυσικά και στις κλειστές σιδηροδρομικές γραμμές. Οι παραμεθόριες περιοχές έχουν συχνά προβλήματα με τη σύνδεση με την εθνική υποδομή, και αυτό είναι επίσης εμφανές στις φαινομενικά ασήμαντες συνδέσεις με τους ευρωπαίους γείτονές μας.
Παραδόξως, οι παγκόσμιοι πόλεμοι εξακολουθούν να παίζουν ρόλο στη διασυνοριακή σιδηροδρομική κυκλοφορία: ορισμένες συνδέσεις, για παράδειγμα, καταστράφηκαν στον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο και δεν ξαναχτίστηκαν. Με την επανενεργοποίηση των σιδηροδρομικών γραμμών, ο σιδηρόδρομος μπορεί να εκπληρώσει τον πιο όμορφο σκοπό του εδώ - και να συνδέσει τους ανθρώπους πέρα από τα σύνορα.
Εμπορευματικές μεταφορές για την περιοχή
Οι εμπορευματικές μεταφορές επωφελούνται από τις επανενεργοποιημένες σιδηροδρομικές γραμμές λόγω της βελτιωμένης σταθερότητας του σιδηροδρομικού δικτύου. Αλλά αυτό δεν είναι το μόνο Η επανενεργοποίηση των σιδηροδρομικών γραμμών μπορεί επίσης να διασφαλίσει ότι οι εμπορικές περιοχές θα επανασυνδεθούν με το σιδηροδρομικό δίκτυο. Αυτό σημαίνει ότι οι εταιρείες μπορούν να βασίζονται στον σιδηρόδρομο χωρίς μεγάλη προσπάθεια - και να αντικαταστήσουν έως και 52 φορτηγά με ένα εμπορευματικό τρένο.
Χάρτης: Προτάσεις διαδρομής για επανενεργοποίηση σιδηροδρομικών γραμμών
Ο χάρτης είναι μέρος του φυλλαδίου VDV «Στην ημερήσια διάταξη: επανενεργοποίηση σιδηροδρομικών γραμμών
Μπορείτε να κάνετε μεγέθυνση στο χάρτη κάνοντας κύλιση». Κάνοντας κλικ στο υπόμνημα μεγεθύνετε πιο κοντά.
4. Τόσες πολλές επανενεργοποιήσεις θα μπορούσαν να υλοποιηθούν γρήγορα
Εάν οι γραμμές και τα συστήματα πλατφόρμας εξακολουθούν να υπάρχουν και σε σύγχρονη κατάσταση, δεν απαιτούνται ειδικά μέτρα για να ξεκινήσουν ξανά τα τρένα.
Ωστόσο, πιο συχνά συμβαίνει ότι τα συστήματα τροχιάς και πλατφόρμας πρέπει να εκσυγχρονιστούν μετά από μακρά περίοδο χωρίς επιβατική κίνηση. Προκειμένου τα τρένα να φτάσουν τις σημερινές συνήθεις ταχύτητες ταξιδιού, η τεχνολογία ελέγχου και ασφάλειας πρέπει συχνά να αντικαθίσταται. Η ευκαιρία μπορεί να χρησιμοποιηθεί καλά για να ηλεκτροδοτηθεί η διαδρομή αμέσως, εάν χρειαστεί. Σε διάφορες περιπτώσεις, τμήματα της διαδρομής που είχαν ήδη αποσυναρμολογηθεί ξαναχτίστηκαν για επανενεργοποίηση.
Δημιουργήθηκαν πολλές θετικές μελέτες σκοπιμότητας
Πριν επανενεργοποιηθεί μια σιδηροδρομική γραμμή, πρέπει να πληρούνται ορισμένες απαιτήσεις. Ένα σημαντικό πρώτο βήμα στην πορεία προς την επανενεργοποίηση είναι η μελέτη σκοπιμότητας. Σε αυτό το πρώιμο βήμα σχεδιασμού, οι ειδικοί κάνουν μια αρχική αξιολόγηση για το εάν η επανενεργοποίηση είναι καθόλου τεχνικά δυνατή και εάν τα οφέλη μιας ανανεωμένης σιδηροδρομικής γραμμής αναμένεται να υπερβούν το κόστος. Εάν οι ειδικοί καταλήξουν σε θετικό συμπέρασμα, μπορούν να ξεκινήσουν τα επόμενα βήματα προς την επανενεργοποίηση.
Την περίοδο από το 2015 έως το 2023, κατά μέσο όρο 24 km σιδηροδρομικής γραμμής επαναδραστηριοποιούνταν ετησίως. Άλλα 1.357 km σιδηροδρομικής γραμμής θα μπορούσαν να ενεργοποιηθούν εκ νέου έως το 2030, καθώς υπάρχουν θετικές μελέτες σκοπιμότητας για αυτά τα χιλιόμετρα. Ωστόσο, ένας τέτοιος στόχος σημαίνει ότι ο τρέχων ρυθμός επανενεργοποίησης πρέπει να οκταπλασιαστεί.
Περισσότερες από 100 τέτοιες μελέτες σκοπιμότητας έχουν ανατεθεί στη Γερμανία τα τελευταία χρόνια. Μαζί με την Ένωση Γερμανικών Εταιρειών Μεταφορών (VDV), αξιολογήσαμε ότι πάνω από το 76 τοις εκατό αυτών των μελετών ήταν θετικές για τα δρομολόγια που εξετάστηκαν. Στον διαδραστικό μας χάρτη μπορείτε να βρείτε τις θετικές μελέτες σκοπιμότητας στη Γερμανία.
5. Έτσι μπορούν να ξεκινήσουν οι επανενεργοποιήσεις
Μεταφορά επιβατών σιδηροδρομικώς
Από τη μεταρρύθμιση των σιδηροδρόμων στα μέσα της δεκαετίας του 1990, οι ομοσπονδιακές πολιτείες ήταν υπεύθυνες για την οργάνωση της τοπικής σιδηροδρομικής μεταφοράς επιβατών. Αυτές ή οι λεγόμενες αρμόδιες αρχές αποφασίζουν πού και σε ποιο βαθμό πραγματοποιούνται οι περιφερειακές σιδηροδρομικές μεταφορές και πού σταματούν.
Ωστόσο, η ώθηση για την επανενεργοποίηση των σιδηροδρομικών γραμμών προέρχεται συχνά από τοπικές πρωτοβουλίες που έχουν δεσμευτεί στο έργο τους. Για την εκ νέου ενεργοποίηση, το αρμόδιο ομοσπονδιακό κράτος ή η αρμόδια αρχή πρέπει στη συνέχεια να λάβουν μέτρα, καθώς «παραγγέλνουν» τις συνδέσεις τρένων στην περιοχή τους. Ανάλογα με την εκάστοτε περίπτωση, ο εκσυγχρονισμός ή η επισκευή της σιδηροδρομικής υποδομής πρέπει επίσης να συμφωνηθεί με τον φορέα εκμετάλλευσης.
Μεταφορές εμπορευμάτων σιδηροδρομικώς
Η πρωτοβουλία για επανενεργοποίηση στις εμπορευματικές μεταφορές μπορεί να προέλθει από διαφορετικούς παράγοντες. Για παράδειγμα, οι εταιρείες μεταφορών και εφοδιαστικής (αποστολείς) που χρειάζονται σιδηροδρομική σύνδεση για τις μεταφορές τους τίθενται υπό αμφισβήτηση. Οι σιδηροδρομικές εταιρείες που επιθυμούν να συνδέσουν νέους πελάτες για σιδηροδρομικές μεταφορές είναι επίσης επιλέξιμες. Οι δήμοι ενδιαφέρονται επίσης συχνά να αναζωογονήσουν τις σιδηροδρομικές υποδομές τους προκειμένου να βελτιώσουν την ποιότητα της τοποθεσίας. Τέλος, η πρωτοβουλία μπορεί επίσης να προέλθει από εταιρείες σιδηροδρομικής υποδομής που ανταποκρίνονται στη ζήτηση για νέες γραμμές.
6. Έτσι εξελίχθηκε η επανενεργοποίηση των σιδηροδρομικών γραμμών
Από τη μεταρρύθμιση των σιδηροδρόμων το 1994, έχουν ακυρωθεί σημαντικά περισσότερα δρομολόγια τοπικών σιδηροδρομικών μεταφορών επιβατών στη Γερμανία από ό,τι επαναδραστηριοποιήθηκαν (πάνω από 900 km), συνολικού ύψους πάνω από 3.600 km. Σε ορισμένα ομοσπονδιακά κρατίδια, ωστόσο, η αναλογία είναι διαφορετική από ό,τι στη συνολική γερμανική προοπτική: Στη Βάδη-Βυρτεμβέργη, τη Βαυαρία, τη Βρέμη, τη Βόρεια Ρηνανία-Βεστφαλία, τη Ρηνανία-Παλατινάτο, το Σάαρλαντ και το Σλέσβιχ-Χολστάιν, περισσότερα χιλιόμετρα διαδρομής για τοπικές επιβατικές μεταφορές έχουν επανενεργοποιήθηκε παρά ακυρώθηκε από το 1994 .
Ο μεγαλύτερος φορέας εκμετάλλευσης υποδομών στη Γερμανία, η DB Netz AG, έχει επίσης υποβληθεί σε επανεξέταση. Τον Δεκέμβριο του 2019, η DB Netz ανακοίνωσε ότι δεν ήθελε πλέον να κλείσει καμία υποδομή δρομολογίων στο μέλλον.
Χάρτης: Επισκόπηση των σιδηροδρομικών γραμμών που έχουν επανενεργοποιηθεί από το 1994
(από τον Οκτώβριο του 2023)
Οι ακόλουθες σιδηροδρομικές γραμμές έχουν επανενεργοποιηθεί από τον Ιούνιο του 2019
7. Συστάσεις για δράση από την Pro-Rail Alliance
Έτσι μπορεί να προωθηθεί η επανενεργοποίηση των σιδηροδρομικών γραμμών: Αναθεωρήστε γρήγορα τη λεγόμενη «τυποποιημένη αξιολόγηση» για να προσδιορίσετε τα οικονομικά οφέλη των έργων επανενεργοποίησης
Χρησιμοποιήστε βελτιωμένες επιλογές χρηματοδότησης για την επανενεργοποίηση στις μεταφορές επιβατών μέσω του τροποποιημένου νόμου για τη χρηματοδότηση των δημοτικών μεταφορών (GVFG).
Γρήγορη υλοποίηση έργων
Δημιουργία επιλογών χρηματοδότησης για επανενεργοποιήσεις στις εμπορευματικές μεταφορές
sidirodromikanea.blogspot.com