Συνολικά πέντε άτομα, τα περισσότερα διευθυντικά στελέχη του ΟΣΕ, απέκτησαν ήδη από τα ξημερώματα της 1ης Μαρτίου 2023 πρόσβαση στα ηχητικά αρχεία του οργανισμού από τη νύχτα της σιδηροδρομικής τραγωδίας των Τεμπών. Αυτό τουλάχιστον σημειώνουν στην «Κ» στελέχη του σιδηροδρόμου, υπό την πίεση των εξελίξεων το τελευταίο διάστημα.
Γιάννης Σουλιώτης
kathimerini.gr
Λένε μάλιστα ότι στο εσωτερικό του οργανισμού από την πρώτη στιγμή είναι γνωστά τα στοιχεία του υπαλλήλου και η ακριβής ώρα που εξήγαγε από τον server του ΟΣΕ και μεταφόρτωσε σε σκληρό δίσκο το επίμαχο ηχητικό αρχείο. Οι ίδιες πηγές ενημέρωσης, πάντως, διευκρινίζουν ότι από την άτυπη έρευνα στο εσωτερικό του οργανισμού δεν αποσαφηνίστηκε ποιος από τους πέντε κατόχους του αρχείου συνδέεται με τη διαρροή του στον Τύπο.
Σύμφωνα με τη συγκεκριμένη εκδοχή, περί τις 4 τα ξημερώματα της 1ης Μαρτίου, μόλις λίγες ώρες μετά το τραγικό δυστύχημα, ένας υπάλληλος του ΟΣΕ στα κεντρικά του οργανισμού στην οδό Καρόλου μπήκε με εντολή του προϊσταμένου του στο δωμάτιο με τους servers και κατέβασε τα ηχητικά αρχεία σε σκληρό δίσκο. Στη συνέχεια, τα έδωσε στον άμεσο προϊστάμενό του, ο οποίος με τη σειρά του αφού τα μετέτρεψε σε συμπιεσμένο αρχείο (zip file), περί τις 8 π.μ. της 1ης Μαρτίου τα προώθησε με email σε τρία ανώτατα στελέχη του ΟΣΕ. Στις 5 το απόγευμα της ίδιας ημέρας, απόσπασμα από τις διαβιβάσεις του σταθμάρχη Λάρισας, το οποίο αποτελούσε συρραφή δύο ξεχωριστών ηχητικών αρχείων, δημοσιοποιήθηκε στην ιστοσελίδα «Πρώτο Θέμα».
Ορισμένοι από τους αποδέκτες του συγκεκριμένου email υποστηρίζουν ότι άκουσαν για πρώτη φορά τα ηχητικά αρχεία σε δελτία ειδήσεων του ραδιοφώνου, ενώ επέστρεφαν με υπηρεσιακό όχημα του ΟΣΕ στην Αθήνα, από το σημείο του δυστυχήματος. Φέρεται να ακολούθησε άτυπη εσωτερική έρευνα, η οποία πάντως δεν αποκάλυψε ποιος από τους παραλήπτες του αρχείου το προώθησε και σε ποιον.
Τελικά, το σύνολο των ηχητικών αρχείων δόθηκε στην ΕΛ.ΑΣ. στις 3 Μαρτίου, όπως εξάλλου διευκρινίζει και το αρχηγείο του σώματος. Τις διαρροές των ηχητικών αρχείων στον Τύπο είχε καταγγείλει το σωματείο εργαζομένων του ΟΣΕ στον αρμόδιο εισαγγελέα, με ορισμένες πηγές ενημέρωσης να σημειώνουν ότι δεν υπήρξε έκτοτε κάποια εξέλιξη στη υπόθεση.
Σύμφωνα με πηγές, στην άτυπη έρευνα στο εσωτερικό του ΟΣΕ δεν αποσαφηνίστηκε ποιος από τους πέντε κατόχους του αρχείου συνδέεται με τη διαρ- ροή του στον Τύπο.
Η κατάθεση Τερεζάκη
Στην πολύωρη κατάθεσή του στην εξεταστική επιτροπή της Βουλής για το δυστύχημα των Τεμπών, ο Παναγιώτης Τερεζάκης, διευθύνων σύμβουλος του οργανισμού, είχε περιγράψει διαφορετικά τα γεγονότα εκείνης της ημέρας. Οπως είχε δηλώσει τότε, εκείνος –και όχι ένας υπάλληλος του ΟΣΕ– μαζί με έναν αστυνομικό πήραν την 1η Μαρτίου τα ηχητικά αρχεία προκειμένου να τα διαβιβάσει στην αρμόδια προανακριτική αρχή, ήτοι την Τροχαία Λάρισας. Υπό το βάρος των τελευταίων εξελίξεων, πηγές από το περιβάλλον του αναφέρουν ότι το περιστατικό που περιέγραψε στη Βουλή δεν αφορούσε την παραλαβή των ηχητικών αρχείων αλλά του αρχείου σηματοδότησης.
Οι ίδιες πηγές εξηγούν με λεπτομέρειες ότι ο κ. Τερεζάκης, ένας αστυνομικός και δύο πραγματογνώμονες της Τροχαίας Λάρισας δεν πήγαν στα κεντρικά του ΟΣΕ αλλά στον Σιδηροδρομικό Σταθμό Λάρισας με σκοπό την παραλαβή του ηλεκτρονικού αρχείου δεδομένων σηματοδότησης και όχι των ηχητικών αρχείων. Αυτή η διαφορά στην αφήγηση των γεγονότων αποδίδεται από τους ίδιους τους πρωταγωνιστές της υπόθεσης σε λάθος κατά τη διάρκεια της κατάθεσης.
Αγνωστο γιατί, τη διαδικασία παραλαβής του αρχείου σηματοδότησης βιντεοσκοπούσε αστυνομικός με το κινητό του τηλέφωνο. Εχει συνταχθεί πρωτόκολλο παράδοσης – παραλαβής με ημερομηνία 1η Μαρτίου 2023, το οποίο φέρει και την υπογραφή εκπροσώπου της κοινοπραξίας Τομή – Alstom.
Ολα τα παραπάνω και οι μαρτυρίες για πέντε κατόχους των επίμαχων ηχητικών αρχείων μπορούν να επιβεβαιωθούν ή να διαψευστούν από μια έρευνα των Αρχών, στο πλαίσιο της οποίας τα πρόσωπα της ιστορίας θα κληθούν να καταθέσουν.
sidirodromikanea.blogspot.com