Με μεγάλα κενά και κρίσιμες δεσμεύσεις που δεν προχώρησαν εξακολουθεί να λειτουργεί ο σιδηρόδρομος στην Ελλάδα ένα χρόνο μετά τη σιδηροδρομική τραγωδία των Τεμπών και εν μέσω του πολιτικού σεισμού που έχουν προκαλέσει οι αποκαλύψεις για τη διαχείριση των ηχητικών από τα καταγραφικά του ΟΣΕ τη μοιραία νύχτα της 28ης Φεβρουαρίου 2023.
Μαρία Λιλιοπούλου
ethnos.gr
Ακόμη με μεταβατική διοίκηση
Ο ΟΣΕ εξακολουθεί να λειτουργεί με μεταβατική διοίκηση, ενώ τα κενά στο ανθρώπινο δυναμικό αντί να καλύπτονται, αυξάνονται χωρίς να έχουν προχωρήσει και οι προσλήψεις μόνιμων υπαλλήλων σε κρίσιμες ειδικότητες, όπως σταθμάρχες και κλειδούχοι, τις οποίες είχε ανακοινώσει πριν ένα χρόνο ο Γιώργος Γεραπετρίτης μετά την τοποθέτησή του στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών λίγες ημέρες μετά το δυστύχημα.
Ταυτόχρονα η επικαιροποίηση του οργανογράμματος του Οργανισμού δεν έχει προχωρήσει με αποτέλεσμα, όπως μεταδίδουν εργαζόμενοι του ΟΣΕ στο «Εθνος», να μην έχει καλυφθεί ούτε η θέση του διευθυντή κυκλοφορίας, Κ. Χρυσάγη, ο οποίος είχε σκοτωθεί σε τροχαίο λίγα 24ωρα μετά το συμβάν των Τεμπών.
Στον ένα χρόνο που πέρασε πολλά κυβερνητικά χείλη παραδέχτηκαν την τραγική υποστελέχωση του ΟΣΕ μιλώντας για παθογένειες. Ωστόσο αντί η δύναμή του να ενισχύεται με μόνιμο προσωπικό, φαίνεται πως συρρικνώνεται περισσότερο. Ετσι, ενώ την περίοδο της σιδηροδρομικής τραγωδίας οι μόνιμοι εργαζόμενοι στον Οργανισμό ήταν 755, σήμερα έχουν φτάσει τους 640!
Παρά τις δεσμεύσεις οι μόνιμες προσλήψεις των 535 ατόμων δεν έχουν προχωρήσει κι ο ΟΣΕ εξακολουθεί να χάνει όχι μόνο στελέχη, αλλά και σημαντική τεχνογνωσία, ενώ παράλληλα έως τώρα προχωρεί μόνο σε προσλήψεις με μπλοκάκια.
Η μεγάλη «αιμορραγία» του Οργανισμού προκαλείται από τις συνταξιοδοτήσεις, οι οποίες χρόνο με το χρόνο αποστερούν προσωπικό. Ωστόσο τον τελευταίο καιρό φαίνεται ότι συντελείται και μια διαρροή προς άλλα μέσα, η οποία δύσκολα θα μπορέσει να περιοριστεί. Συγκεκριμένα καταγράφεται μια τάση φυγής εργαζομένων του ΟΣΕ προς την εταιρία του μετρό Θεσσαλονίκης. Δεδομένου μάλιστα ότι οι συγκεκριμένοι εργαζόμενοι αποχωρούν παραιτούμενοι η φυγή τους δεν μπορει να εμποδιστεί.
Σύμφωνα με όσα είπε στη Βουλή το βράδυ της Τρίτης ο υπουργός Υποδομών και μεταφορών, Χρήστος Σταικούρας, εντός του Μαίου ολοκληρώνεται η πρόσληψη 117 υπαλλήλων τακτικού προσωπικού διαφόρων ειδικοτήτων, ενώ έχει εγκριθεί και η διαδικασία πλήρωσης ακόμα 100 θέσεων.
Την ίδια στιγμή στο τιμόνι του ΟΣΕ παραμένει ο συγκοινωνιολόγος, Παναγιώτης Τερεζάκης, τ. σύμβουλος τηλεδιοίκησης και σηματοδότησης, ο οποίος αν και είχε τοποθετηθεί στη θέση αυτή αντικαθιστώντας τον παραιτηθέντα, Σπύρο Πατέρα για μία μεταβατική περίοδο, παραμένει επικεφαλής του Οργανισμού ένα χρόνο μετά.
Στις 10 Μαρτίου 2023 το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών ενημέρωνε με ανακοίνωσή του ότι θα ακολουθούσε διεθνής διαγωνισμός επιλογής: «Οι ανωτέρω (σσ και ο κ. Χ. Παληός που τοποθετήθηκε στην ΕΡΓΟΣΕ) αναλαμβάνουν μεταβατικά τις θέσεις αυτές έως την ολοκλήρωση της διαδικασίας επιλογής νέων διοικητών. Εντός των επόμενων ημερών θα δημοσιευτεί προς τούτο δημόσια διεθνής πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος».
Αν και το υπουργείο τοποθετούσε χρονικά τον διαγωνισμό εντός ολίγων ημερών, ο σχετικός διαγωνισμός δεν προχώρησε ποτέ.
Για το ζήτημα ρωτήθηκε την Τρίτη στο πλαίσιο της ενημέρωσης των πολιτικών συντακτών και ο κυβερνητικός εκπρόσωπος, Παύλος Μαρινάκης, ο οποίος περιορίστηκε να πει πως «ό,τι έχει εξαγγελθεί θα υλοποιηθεί». Ανέφερε ότι λεπτομέρειες ανακοινώνονται από τα υπουργεία, ενώ δεσμεύτηκε να ρωτήσει για την εξέλιξη αυτής της διαδικασίας το αρμόδιο υπουργείο χωρίς να προβεί σε περαιτέρω σχολιασμό.
Οι διαδικασίες αυτές, πάντως, φαίνεται να έχουν «παγώσει» ενόψει και του σχεδίου δημιουργίας του νέου ΟΣΕ που είχε παρουσιαστεί από την ηγεσία του υπουργείου σε παλαιότερο υπουργικό συμβούλιο. Ο νέος ΟΣΕ, ο οποίος θα μετονομαστεί σε «Σιδηρόδρομοι Ελλάδας» θα ενσωματώσει την ΕΡΓΟΣΕ και το τμήμα της ΓΑΙΑΟΣΕ που αφορά το τροχαίο υλικό. Με τον τρόπο αυτό ακυρώνεται και επισήμως η προηγούμενη μεταρρύθμιση του διαχωρισμού των σιδηροδρομικών εταιριών, στην οποία είχε προχωρήσει μόλις το φθινόπωρο του 2022 η ίδια κυβέρνηση κατά την προηγούμενη θητεία της.
Ο νέος φορέας θα είναι Ανώνυμη Εταιρεία ιδιοκτησίας του Ελληνικού Δημοσίου, θα εποπτεύεται από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών και το Διοικητικό Συμβούλιο θα ορίζεται από την κυβέρνηση, χωρίς να γίνεται κάποια αναφορά σε διεθνή διαγωνισμό για τη θέση του Διευθύνοντος Συμβούλου, ο οποίος τελικώς δεν προκηρύχθηκε ποτέ.
Η πλήρης λειτουργία της νέας οντότητας του σιδηροδρόμου, τοποθετείται στο τέλος του 2025, οπότε και θα λειτουργήσει με το υπάρχον προσωπικό των τριών εταιριών και την προσθήκη 600 νέων υπαλλήλων οι οποίοι θα έχουν προσληφθεί έως τότε με το πρώτο «κύμα» προσλήψεων να τοποθετείται εντός του έτους.ενώ η υπόλοιπη ενίσχυση στελέχωσης θα προχωρήσει σε στάδια, μέχρι το μέσο του 2025, με βάση επίσης και τις απαιτήσεις στελέχωσης που θα προσδιοριστούν από το Business Plan του νέου φορέα, το οποίο θα περιλαμβάνει σχεδιασμό έργων σε βάθος 20ετίας.
Ο «νέος ΟΣΕ» θα είναι ένας δημόσιος οργανισμός, ωστόσο ο τρόπος που σχεδιάζεται να λειτουργεί θα έχει έντονο ...άρωμα παρουσίας ιδιωτών στην επιχειρησιακή λειτουργία. Βάσει της πρότασης του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, θα προσληφθεί, μετά από διεθνή διαγωνισμό, εταιρεία με αποδεδειγμένη τεχνική και διοικητική εμπειρία στη διοίκηση και λειτουργία αντίστοιχων φορέων, ως «Τεχνικός Σύμβουλος Διοίκησης» του Νέου ΟΣΕ τουλάχιστον έως το 2027.
Ενα άλλο κρίσιμο ζήτημα, το οποίο βρίσκεται σε εκκρεμότητα αφορά το πόρισμα του ανεξάρτητου Οργανισμού Διερεύνησης (ΕΟΔΑΣΑΑΜ) για την τραγωδία των Τεμπών. Ο Οργανισμός, ο οποίος συγκροτήθηκε σε σώμα μόλις τον περασμένο Σεπτέμβριο, ανακοίνωσε την έναρξη της διερεύνησης μόλις πριν λίγες ημέρες.
Σύμφωνα με τα όσα είπε ο κ. Σταικούρας, βασικό μέλημα της διερεύνησης, η οποία θα είναι ανεξάρτητη από τη δικαστική έρευνα, είναι η ανάδειξη συστημικών προβλημάτων ασφαλείας στον σιδηρόδρομο.
sidirodromikanea.blogspot.com