Ενώ οι επικριτές ισχυρίζονται ότι είναι ένα παράδειγμα πολιτικών που «κυνηγούν ένα γυαλιστερό αντικείμενο», οι υποστηρικτές πιστεύουν ότι το hyperloop θα μπορούσε να γίνει βασικός πυλώνας των μελλοντικών ταξιδιών.
euronews.com
Ένας λευκός χαλύβδινος σωλήνας 420 μέτρων που τρέχει δίπλα σε μια σιδηροδρομική γραμμή στην ανεμοδαρμένη βόρεια Ολλανδία θα μπορούσε να εγκαινιάσει μια νέα εποχή στις μεταφορές ανθρώπων και εμπορευμάτων.
Ο σωλήνας είναι η καρδιά του νέου Ευρωπαϊκού Κέντρου Hyperloop που ανοίγει την Τρίτη και θα αποτελέσει πεδίο δοκιμασίας τα επόμενα χρόνια για τους προγραμματιστές της εξελισσόμενης τεχνολογίας.
Το Hyperloop, που κάποτε σαλπιζόταν από τον μεγιστάνα της τεχνολογίας Έλον Μασκ, περιλαμβάνει κάψουλες που επιπλέουν σε μαγνητικά πεδία με φερμουάρ με ταχύτητες περίπου 700 km/h μέσω σωλήνων χαμηλής πίεσης.
Οι υποστηρικτές του το διαφημίζουν ως πολύ πιο αποτελεσματικό από τις πτήσεις μικρών αποστάσεων, τις σιδηροδρομικές γραμμές υψηλής ταχύτητας και τα φορτηγά.
Αλλά από τότε που ο Μασκ αποκάλυψε την ιδέα που είπε ότι θα μπορούσε να μεταφέρει επιβάτες τα σχεδόν 645 χλμ. μεταξύ Λος Άντζελες και Σαν Φρανσίσκο σε 30 λεπτά, έχει προχωρήσει με πολύ πιο αργό ρυθμό από τον πίνακα σχεδίασης προς τον πραγματικό κόσμο.
«Περιμένω ότι μέχρι το 2030 θα έχετε την πρώτη διαδρομή hyperloop, ίσως 5 χιλιομέτρων στην οποία οι άνθρωποι θα μεταφέρουν πραγματικά επιβάτες», δήλωσε ο διευθυντής του κέντρου, Sascha Lamme.
«Στην πραγματικότητα γίνονται ήδη προετοιμασίες για τέτοιες διαδρομές, για παράδειγμα, στην Ιταλία ή την Ινδία».
Δεν είναι όλοι τόσο αισιόδοξοι για το μέλλον του Hyperloop.
Ένας από τους σωλήνες που επιτρέπει στα οχήματα να ταξιδεύουν σε μαγνητικά πεδία φαίνεται στο νέο ευρωπαϊκό κέντρο δοκιμών στη βόρεια Ολλανδία. AP Photo/Peter Dejong
«Κυνηγώντας ένα γυαλιστερό αντικείμενο»
"Αυτό είναι απλώς ένα άλλο παράδειγμα πολιτικών που κυνηγούν ένα λαμπερό αντικείμενο όταν χρειάζονται βασικές επενδύσεις σε υποδομές", δήλωσε ο Robert Noland, διακεκριμένος καθηγητής στη Σχολή Σχεδιασμού και Δημόσιας Πολιτικής Bloustein στο Πανεπιστήμιο Rutgers, σε σχόλια που εστάλησαν στο Associated Press.
«Κοστίζει πάρα πολύ η κατασκευή», πρόσθεσε.
Ο Lamme είπε ότι οι σκεπτικιστές πρέπει να έρθουν και να ρίξουν μια ματιά μόνοι τους.
«Χτίσαμε το Ευρωπαϊκό Κέντρο Hyperloop και από ό,τι έχουμε φτιάξει, γνωρίζουμε ότι μπορούμε να είμαστε ανταγωνιστικοί με τους σιδηροδρόμους υψηλής ταχύτητας», είπε.
«Και τότε δεν έχουμε καν συμπεριλάβει όλες τις βελτιστοποιήσεις κόστους που μπορούμε να κάνουμε την επόμενη δεκαετία για να το μειώσουμε ακόμη περισσότερο».
Ο σωλήνας του κέντρου δοκιμών αποτελείται από 34 ξεχωριστά τμήματα διαμέτρου κυρίως 2,5 m. Μια αντλία κενού σε ένα χαλύβδινο δοχείο δίπλα στο σωλήνα αναρροφά τον αέρα για να μειώσει την εσωτερική πίεση. Αυτό μειώνει την αντίσταση και επιτρέπει στις κάψουλες να ταξιδεύουν με τόσο υψηλές ταχύτητες.
Μια δοκιμαστική κάψουλα που κατασκευάστηκε από τον Ολλανδό πρωτοπόρο του hyperloop, Hardt Hyperloop, θα λάβει μέρος τον επόμενο μήνα στις πρώτες δοκιμές στο κέντρο που χρηματοδοτείται από ιδιωτικές επενδύσεις καθώς και από συνεισφορές από την επαρχιακή κυβέρνηση, την ολλανδική εθνική κυβέρνηση και την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
«Αυτοκινητόδρομος σωλήνων»
Ένα μοναδικό χαρακτηριστικό του σωλήνα Veendam είναι ότι διαθέτει διακόπτη - όπου χωρίζεται σε δύο ξεχωριστούς σωλήνες, ένα κομμάτι υποδομής που θα είναι κρίσιμο για τις πραγματικές εφαρμογές.
«Η εναλλαγή λωρίδας είναι πολύ σημαντική για το hyperloop, επειδή επιτρέπει στα οχήματα να ταξιδεύουν από οποιαδήποτε προέλευση προς οποιονδήποτε προορισμό», δήλωσε ο Marinus van der Meijs, διευθυντής τεχνολογίας και μηχανικής της Hardt.
«Έτσι, δημιουργείται πραγματικά ένα εφέ δικτύου όπου έχετε έναν αυτοκινητόδρομο με σωλήνες και οχήματα μπορούν να μπουν και να βγουν από τη γραμμή ή μπορούν να πάρουν έναν διακόπτη λωρίδας για να πάνε σε διαφορετικό μέρος της Ευρώπης ή σε διαφορετικό προορισμό».
Ενώ οι δοκιμές συνεχίζονται στο Veendam, οι προγραμματιστές του hyperloop ελπίζουν ότι θα έρθουν προορισμοί για την τεχνολογία τους.
«Πραγματικά η κύρια πρόκληση είναι η εύρεση δεσμεύσεων της κυβέρνησης για την κατασκευή διαδρομών και, από την άλλη πλευρά, η εύρεση νέας χρηματοδότησης για την υλοποίηση της απαραίτητης εγκατάστασης δοκιμών και τεχνολογίας που πρέπει να κάνετε για να συμβεί αυτό», είπε ο Lamme.
sidirodromikanea.blogspot.com