Τετάρτη 28 Φεβρουαρίου 2024

Βασικά σημεία στη συνεχιζόμενη έρευνα για την τραγωδία των Τεμπών


Ένα χρόνο μετά τη σιδηροδρομική σύγκρουση που στοίχισε τη ζωή σε 57 ανθρώπους, η δίκη πλησιάζει και ο κατάλογος των υπόπτων μεγαλώνει

Ένας γερανός απομακρύνει τα συντρίμμια καθώς πυροσβέστες και διασώστες επιχειρούν μετά από σύγκρουση στα Τέμπη, περίπου 376 χιλιόμετρα (235 μίλια) βόρεια της Αθήνας, κοντά στην πόλη της Λάρισας, 2 Μαρτίου 2023. [AP]

Γιάννης Σουλιώτης
ekathimerini.com

Παρόλο που έχει περάσει ένας χρόνος από τη σιδηροδρομική καταστροφή της 28ης Φεβρουαρίου 2023 κοντά στη Λάρισα στα Τέμπη της κεντρικής Ελλάδας –η οποία στοίχισε τη ζωή σε 57 ανθρώπους, στην πλειονότητά τους νεαρούς φοιτητές που επέστρεφαν από ένα μεγάλο διάλειμμα το Σαββατοκύριακο– οι δικαστικές αρχές φαίνεται να έχουν διευρυνθεί το εύρος των ερευνών τις τελευταίες εβδομάδες, προσθέτοντας περισσότερα ονόματα στη λίστα υπόπτων τους.

Ο αυξανόμενος κατάλογος θεωρείται ως παραδοχή ότι το δίχτυ της ενοχής πρέπει να πλατύνει και να μην περιορίζεται στον σταθμάρχη στον κεντρικό σταθμό Λαρίσης που έθεσε το τρένο InterCity 62, με κατεύθυνση βόρεια από Αθήνα προς Θεσσαλονίκη, στην ίδια πορεία με το νότο. φορτηγό, και στον πρώην επικεφαλής επιθεωρητή του σταθμού Λαρίσης που τον είχε αναθέσει στην εν λόγω βάρδια εκείνη την άτυχη νύχτα.

Άλλοι βασικοί παράγοντες που συνέβαλαν στην τραγωδία περιλαμβάνουν την κατάσταση της σιδηροδρομικής γραμμής και το γεγονός ότι δεν λειτουργούσαν αυτοματοποιημένα συστήματα ελέγχου της κυκλοφορίας και ασφάλειας, παρόλο που είχαν δαπανηθεί εκατομμύρια ευρώ για την εγκατάστασή τους. Αυτό υποστηρίζεται όχι μόνο από τις δικαστικές αρχές της Λάρισας που διερευνούν το δυστύχημα, αλλά και από την Ευρωπαϊκή Εισαγγελία (EPPO), της οποίας η ξεχωριστή έρευνα οδήγησε σε κατηγορίες εναντίον υπαλλήλων της ErgOSE – της θυγατρικής των Ελληνικών Σιδηροδρόμων (ΟΣΕ) αρμόδια για τους σιδηροδρόμους. υποδομών – στο Υπουργείο Μεταφορών και στην κοινοπραξία TOMI-Alstom, που ήταν υπεύθυνη για την υλοποίηση της περιβόητης Σύμβασης 717 για τα έργα απομακρυσμένης σηματοδότησης και σιδηροδρομικού ελέγχου.

Η ίδια έρευνα εντόπισε ενδείξεις παράβασης καθήκοντος και κατάχρησης κονδυλίων από την πλευρά του Χρήστου Σπίρτζη και του Κώστα Καραμανλή, οι οποίοι υπηρέτησαν ως υπουργοί Μεταφορών σε διαφορετικές κυβερνήσεις από το 2016 και μέχρι το δυστύχημα, και ήταν τελικά υπεύθυνοι για τη διασφάλιση της σύμβασης εφαρμόστηκε.

Τα πορίσματα της έρευνας της EPPO στάλθηκαν στη Βουλή της Ελλάδας, αν και η πλειοψηφία της Βουλής απέρριψε την εισήγηση για προανακριτική επιτροπή.

Ωστόσο, φέτος τον Ιανουάριο, η Εισαγγελία Εφετών Λάρισας άσκησε ποινικές διώξεις σε 15 στελέχη της ΕργΟΣΕ που διετέλεσαν Διευθύνοντες Σύμβουλοι ή μέλη ΔΣ από το 2016 έως τις 28 Φεβρουαρίου 2023. Κατηγορούνται για διατάραξη της ασφάλειας των μέσων μαζικής μεταφοράς και πολυάριθμα πλημμελήματα για ανθρωποκτονία από αμέλεια και σωματική πρόκληση. κανω κακο. Σύμφωνα με νομικούς κύκλους, οι χρεώσεις περιλαμβάνουν επίσης το στοιχείο της «πιθανής πρόθεσης», υποδεικνύοντας ότι μπορεί να υπήρχε κάποιου είδους οικονομικό κίνητρο πίσω από την εννέα χρόνια καθυστέρηση στην εφαρμογή της Σύμβασης 717.

Οι πρόσφατες κατηγορίες σε βάρος των στελεχών της ErgOSE προκλήθηκαν από επιστολή ανακριτή Λάρισας στο Εφετείο που ζητούσε να συμπεριληφθεί η έρευνα της EPPO στην τοπική δικογραφία. Ο Σωτήρης Μπακαΐμης υποστήριξε ότι αν η Σύμβαση 717 είχε εφαρμοστεί όπως έπρεπε, το ατύχημα δεν θα είχε συμβεί.

Οι συγγενείς των θυμάτων του δυστυχήματος των Τεμπών έχουν επίσης καταδικάσει δημόσια και ιδιωτικά λάθη και παραλείψεις στην έρευνα, ιδιαίτερα σε ό,τι αφορά την περίοδο πριν από την ανάθεσή της στον Μπακαΐμη. Ανυπομονούν, ωστόσο, να ολοκληρωθεί η έρευνα ώστε οι ύποπτοι να δικαστούν.

Μήνυση θυμάτων

«Υπήρχαν κραυγές και φωνές παντού, μέσα και έξω από τις άμαξες, άνθρωποι που εκλιπαρούσαν για βοήθεια, για τη ζωή τους, και φωτιές έκαιγαν παντού, μαζί με μια περίεργη μυρωδιά, την οποία δεν μπορούσα να αναγνωρίσω εκείνη τη στιγμή, εκτός από το ότι ήξερα ότι μου έκανε το κεφάλι και με έκανε να πανικοβληθώ. Μπορώ τώρα να πω με βεβαιότητα ότι ήταν η μυρωδιά του θανάτου και της καμένης σάρκας».

Μαρτυρίες όπως αυτή, από έναν 21χρονο επιζώντα του δυστυχήματος, αποτελούν μέρος των μηνύσεων που υποβλήθηκαν από επιζώντες και συγγενείς των θυμάτων τους μήνες που ακολούθησαν την τραγωδία. Έχουν συμπεριληφθεί και στη βαριά δικογραφία του Μπακαΐμη.

Όπως και άλλοι, η αγωγή του 21χρονου στρέφεται κατά του φυλακισμένου σταθμάρχη, των διοικήσεων της ErgOSE και της Hellenic Train, του φορέα εκμετάλλευσης του σιδηροδρόμου, καθώς και κατά όλων των «άλλων εμπλεκομένων». Αυτός και άλλοι τέσσερις φοιτητές στο άτυχο InterCity 62 ισχυρίζονται ότι υπέστησαν τραυματισμούς και εγκαύματα που τους προκάλεσαν πόνο για μήνες μετά το δυστύχημα, καθώς και διαταραχές ύπνου, πονοκεφάλους και άλλα συμπτώματα που συνάδουν με σοβαρή διαταραχή μετατραυματικού στρες.

«Είδαμε χάος, επιβάτες αιμόφυρτοι, τεμαχισμένα σώματα και φλόγες παντού. σκηνές απόλυτης φρίκης που δεν θα ξεπεράσουμε ποτέ. Είμαι υπό ψυχιατρική παρακολούθηση και υπό φαρμακευτική αγωγή εδώ και τρεις μήνες», είπε ένας μεταπτυχιακός φοιτητής που επέστρεφε στο πανεπιστήμιο της Θεσσαλονίκης σε μια αναφορά με ημερομηνία 24 Μαΐου 2023.

Στις αρχές Αυγούστου πολλά θύματα και συγγενείς κατέθεσαν μήνυση κατά της διοίκησης του ΟΣΕ, της ΕργΟΣΕ και της Hellenic Train, καθώς και κατά των δύο πρώην υπουργών Μεταφορών για το «μαζικό έγκλημα στα Τέμπη», μετά τη δημοσίευση των πορισμάτων της Ευρωπαϊκής Εισαγγελίας. Το ζήτημα της καθυστέρησης στην εφαρμογή της σύμβασης 717 είχε ως αποτέλεσμα ένα εκτεταμένο παιχνίδι κατηγοριών μεταξύ των διαφόρων εμπλεκόμενων υπαλλήλων.

Μια άλλη αναταραχή αγωγών ήρθε στα τέλη Αυγούστου κατά «άγνωστων δραστών» για «παραβίαση» του τόπου του ατυχήματος. Οι αγωγές αυτές αναφέρονταν συγκεκριμένα στο γεγονός ότι οι τρακαρισμένες άμαξες απομακρύνθηκαν από το σημείο και με τη σειρά του καλύφθηκε με χαλίκι και άσφαλτο, πριν ολοκληρωθεί η ιατροδικαστική εξέταση και συγκεκριμένα προτού διερευνήσει το Χημικό Εργαστήριο Λάρισας. Ο πρώην περιφερειάρχης Θεσσαλίας, που ήταν υπεύθυνος για αυτή την απόφαση, κατονομάστηκε στις αγωγές στις αρχές Φεβρουαρίου του τρέχοντος έτους.

Η εύφλεκτη ουσία

Μόλις έξι δέκατα του δευτερολέπτου μετά τη μετωπική σύγκρουση των δύο τρένων, σημειώθηκε μια τεράστια έκρηξη και τα δύο πρώτα βαγόνια του InterCity 62 τυλίχτηκαν στις φλόγες. Από τους 57 ανθρώπους που έχασαν τη ζωή τους στο δυστύχημα, οι 30 κάηκαν ολοσχερώς, αν και δεν έχει προσδιοριστεί η ακριβής αιτία θανάτου. Τεχνικοί εμπειρογνώμονες που ανατέθηκαν από συγγενείς των θυμάτων να ερευνήσουν υποστηρίζουν ότι η έκρηξη προκλήθηκε από κάποιο είδος εύφλεκτου υλικού, το οποίο δεν έχει ακόμη προσδιοριστεί.

Σε έγγραφο που απευθύνθηκε στον ειδικό ανακριτή το καλοκαίρι του 2023, η Hellenic Train υποστήριξε ότι η έκρηξη ήταν αποτέλεσμα συνδυασμού σπινθήρων από ηλεκτρικά καλώδια που κόπηκαν κατά την πρόσκρουση και παρουσία λαδιού σιλικόνης, το οποίο χρησιμοποιείται ως κινητήρας. ψυγείο. Στο ίδιο συμπέρασμα κατέληξε και η Πυροσβεστική Υπηρεσία κατά την έρευνά της, την οποία ανέθεσε ο Μπακαΐμης. Βρήκε ίχνη αυτής της ουσίας σε δείγματα που ελήφθησαν από όλο το σημείο της συντριβής και ακόμη και 50 μέτρα μακριά από αυτό. Δύο ανεξάρτητοι εμπειρογνώμονες που ανατέθηκαν από τον ανακριτή συμφώνησαν.

Οι τεχνικοί σύμβουλοι των οικογενειών, ωστόσο, απάντησαν με μια σειρά πειραμάτων στα οποία ισχυρίζονται ότι διαπίστωσαν ότι το λάδι σιλικόνης δεν είναι καθόλου εύφλεκτο. Στην έκθεσή τους, λοιπόν, πρότειναν ότι ενδέχεται να υπήρχε άλλη ουσία που επιδείνωσε τις συνέπειες του αντίκτυπου. Οι υποψίες τους ενισχύθηκαν από το γεγονός ότι δείγματα που ελήφθησαν από το σημείο της συντριβής λίγες μόλις εβδομάδες μετά τη σύγκρουση και αναλύθηκαν από το Κρατικό Χημικό Εργαστήριο αποκάλυψαν ίχνη ξυλόλης, ενός εξαιρετικά εύφλεκτου διαλύτη που χρησιμοποιείται στη βαφή, αλλά και στο παράνομο εμπόριο νοθευμένων καυσίμων . Η ουσία βρέθηκε παρόλο που ο τόπος της συντριβής είχε καλυφθεί.

Στην πρόσφατη κατάθεσή του στην εξεταστική επιτροπή της Βουλής, ο Ιταλός Διευθύνων Σύμβουλος της Hellenic Train, Maurizio Capotorto, υποστήριξε ότι η ξυλόλη χρησιμοποιείται για τον καθαρισμό γκράφιτι από τα σιδηροδρομικά βαγόνια. Οι ισχυρισμοί του δεν έπεισαν τους ιδιώτες εμπειρογνώμονες, οι οποίοι ερευνούσαν τι μετέφερε το φορτηγό τρένο. Απαντώντας σε παρόμοια ερώτηση σχετικά με το φορτίο που έθεσε ο Μπακαΐμης, η Hellenic Train είπε ότι μετέφερε φύλλα μετάλλου, μεταλλικές καλωδιώσεις, μπύρα και τρόφιμα.

Στο μεταξύ, τα βίντεο από τις κάμερες ασφαλείας του σταθμού Θεσσαλονίκης όπου μέρος του φορτίου φορτώθηκε στο εμπορευματικό τρένο έχουν διαγραφεί – οι κασέτες σκουπίζονται αυτόματα και επαναχρησιμοποιούνται – εγείροντας ερωτήματα για το εάν το τρένο μπορεί να μετέφερε άλλες ουσίες. Καλά. Σε υπόμνημα που απηύθυνε στον εισαγγελέα του Αρείου Πάγου τον Αύγουστο, μάλιστα, ομάδα συγγενών των θυμάτων αμφισβήτησε εάν το τρένο μπορεί να μετέφερε παράνομο φορτίο.

Νομικές πηγές ανέφεραν στην Καθημερινή ότι το συγκεκριμένο θέμα της έκρηξης ενδέχεται να διαχωριστεί από την υπόλοιπη δικογραφία, ώστε να διεξαχθεί πιο ολοκληρωμένη έρευνα, χωρίς να καθυστερήσει περαιτέρω η δίκη.

sidirodromikanea.blogspot.com