Ευθύνες σε ΟΣΕ και Hellenic Train για την τραγωδία στα Τέμπη, στις 28 Φεβρουαρίου 2023, απέδωσε ο πρώην διευθυντής Αμαξοστοιχιών του ΟΣΕ και ασφαλείας της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, Χρήστος Ρετσινάς, μέσω του Αθήνα 984.
Σε συνέντευξη στους δημοσιογράφους Γιάννη Λαυράνο και Νίκο Καρούτζο υπογράμμισε τον κίνδυνο να επαναληφθεί ανά πάσα στιγμή το πιο θανατηφόρο σιδηροδρομικό δυστύχημα που έχει καταγραφεί στην Ελλάδα, με φρικτό απολογισμό 58 νεκρούς και τουλάχιστον 85 τραυματίες.
Εκτίμησε πως έκτοτε η κατάσταση δεν έχει αλλάξει σημαντικά, ούτε έχουν επανέλθει οι δικλείδες ασφαλείας που τότε δεν λειτούργησαν, ενώ καταλόγισε ευθύνες τόσο στον ΟΣΕ όσο και στην Hellenic Τrain.
«Και σήμερα μπορεί να καθίσει η στραβή» τόνισε χαρακτηριστικά ο Χρήστος Ρετσινάς διερωτώμενος: «Τι άραγε έχει αλλάξει από τότε που έγινε η τραγωδία ή το έγκλημα; Όχι και πολλά πράγματα» είπε για να προσθέσει ότι οι δύο εταιρείες βρίσκονται σε πλήρη χαλάρωση και δεν λειτούργησε καμία ασφαλιστική δικλείδα πριν συμβούν η σφοδρή μετωπική σύγκρουση, ο εκτροχιασμός και η ανάφλεξη των δύο συρμών που εκτελούσαν το δρομολόγιο Αθήνα – Θεσσαλονίκη και Θεσσαλονίκη -Λάρισα, έξω από τον οικισμό Ευαγγελισμός.
Σύμφωνα με τον πρώην διευθυντή ασφαλείας της ΤΡΑΙΝΟΣΕ «Από τότε που συντελέστηκε η τραγωδία ή το έγκλημα, έγιναν κάποιες στοιχειώδεις ενέργειες από πλευράς ΟΣΕ, όχι όμως κάτι από πλευράς Hellenic train. Δεν έχουν επανέλθει οι δικλείδες ασφαλείας. Εν ολίγοις μιλάμε για δύο εταιρείες σε πλήρη χαλάρωση και οι ευθύνες είναι μοιρασμένες ισομερώς».
Όπως πρόσθεσε: «η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων όφειλε να κάνει πάρα πολλά Το ερώτημα είναι γιατί δεν επαναφέρουν τις δικλίδες ασφαλείας. Να γίνει μέσα από την αναθεώρηση του γενικού κανονισμού. Πού είναι το κέντρο παρακολούθησης κυκλοφορίας που δούλευε τουλάχιστον μέχρι το 2015; Επίσης, πρέπει να γίνεται αναγγελία και στην άνοδο και στην κάθοδο, κάτι που είχαν σταματήσει να κάνουν οι μηχανοδηγοί».
Παράλληλα, εγκάλεσε για εγκληματική αβλεψία τον σταθμάρχη υποστηρίζοντας ότι παρόλο που δεν υπήρχε τηλεδιοίκηση, θα μπορούσε με δύο κουμπιά να κάνει αυτόματη πορεία χάραξης, κάτι το οποίο όμως δεν έγινε.
«Όταν είσαι με τα παλιά συστήματα λειτουργίας ακόμα και με τα νέα, κάθε στιγμή παραμονεύει κίνδυνος ατυχήματος ή δυστυχήματος. Ωστόσο, με τα σύγχρονα συστήματα, οι πιθανότητες ελαχιστοποιούνται. Στατιστικά, γίνεται ένα σφάλμα ανά ένα εκατομμύριο ώρες…. Με το μερικό σύστημα που υπήρχε, λειτουργούσε ο ηλεκτρονικός έλεγχος. Μπορεί να μην υφίστατο τηλεδιοίκηση, αλλά με δύο μπουτόν θα μπορούσε κανείς αυτόματα να χαράξει πορεία. Κάτι που όμως δεν έκανε ο σταθμάρχης…Εάν ήμουν στη θέση του, θα έβλεπα ότι η πορεία του τρένου ήταν σε λάθος κατεύθυνση κάπου 4 χιλιόμετρα και θα την διόρθωνα».
Σχετικά με τις εργασίες της Εξεταστικής Επιτροπής της Βουλής, ο κ Ρετσινάς τόνισε πως δεν τον έχουν καλέσει, ενώ θα μπορούσαν. «Δεν γνωρίζω γιατί» σημείωσε.
Να σημειωθεί ότι πριν από το δυστύχημα είχαν γίνει έγγραφες προειδοποιήσεις, κινητοποιήσεις και νομικές ενέργειες των εργαζομένων στο σιδηροδρομικό δίκτυο, καταγγέλλοντας υποστελέχωση, ανεπαρκή συντήρηση και έλλειψη ηλεκτρονικών συστημάτων ασφαλείας στους σιδηροδρόμους.
sidirodromikanea.blogspot.com