Θα διασφαλίσει ότι τα άτομα που επισκέπτονται άλλα κράτη μέλη θα έχουν την ίδια πρόσβαση σε ειδικές συνθήκες, προνομιακή μεταχείριση και δικαιώματα στάθμευσης με τα άτομα που διαμένουν στα εν λόγω κράτη.
euractiv.gr
Οι Ευρωβουλευτές υιοθέτησαν την Πέμπτη (11 Ιανουαρίου) τη θέση τους για την πρώτη κάρτα αναπηρίας σε επίπεδο ΕΕ, η οποία έχει στόχο να εγγυηθεί ένα ελάχιστο πρότυπο υποστήριξης για τα άτομα με αναπηρία σε ολόκληρη την Ευρώπη.
Περίπου 87 εκατομμύρια άνθρωποι στην Ευρώπη ζουν με κάποια μορφή αναπηρίας και αντιμετωπίζουν τακτικά εμπόδια όταν ταξιδεύουν ή επισκέπτονται άλλο κράτος μέλος, καθώς η κατάσταση της αναπηρίας τους δεν αναγνωρίζεται εξίσου σε όλη την ΕΕ.
Η επιτροπή Απασχόλησης και Κοινωνικών Υποθέσεων του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου ενέκρινε την Πέμπτη ομόφωνα τη θέση της σχετικά με τη νέα οδηγία, η οποία εισάγει την Ευρωπαϊκή Κάρτα Αναπηρίας και επικαιροποιεί την Ευρωπαϊκή Κάρτα Στάθμευσης για τα άτομα με αναπηρία.
«Αυτή η πολυαναμενόμενη νομοθεσία όχι μόνο θα απλοποιήσει τα ταξίδια αλλά και θα μετατρέψει τη δέσμευση για ελεύθερη κυκλοφορία για όλους τους Ευρωπαίους, που περιγράφεται στις συνθήκες, σε απτή πραγματικότητα. Είναι καιρός να διασφαλίσουμε ότι όλοι, συμπεριλαμβανομένων των ατόμων με αναπηρία, μπορούν να μετακινούνται ελεύθερα εντός της ΕΕ», δήλωσε στο Euractiv η φιλελεύθερη ευρωβουλευτής Lucia Ďuriš, εισηγήτρια του νομοθετικού φακέλου στο Κοινοβούλιο.
Τον Σεπτέμβριο, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή πρότεινε την πρωτοβουλία, με την οποία επιδιώκεται να διασφαλιστεί ότι και οι δύο κάρτες διευκολύνουν την πρόσβαση στο δικαίωμα της ελεύθερης κυκλοφορίας για τα άτομα με αναπηρία.
Θα διασφαλίσει ότι τα άτομα που επισκέπτονται άλλα κράτη μέλη θα έχουν την ίδια πρόσβαση σε ειδικές συνθήκες, προνομιακή μεταχείριση και δικαιώματα στάθμευσης με τα άτομα που διαμένουν στα εν λόγω κράτη.
«Αυτό σημαίνει καλύτερες ευκαιρίες για τους πολίτες της ΕΕ με αναπηρία και καλά νέα για την οικονομία μας με ένα αυξημένο και πιο κινητικό εργατικό δυναμικό», δήλωσε ο Μαλτέζος ευρωβουλευτής του EPP, David Casa.
Πιλοτικό πρόγραμμα
Η πρωτοβουλία αυτή έρχεται μετά από ένα πιλοτικό έργο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής που αποσκοπούσε στην εναρμόνιση των ήδη υπαρχουσών εθνικών καρτών αναπηρίας από οκτώ χώρες της ΕΕ.
Το Βέλγιο, η Κύπρος, η Εσθονία, η Φινλανδία, η Ιταλία, η Μάλτα, η Ρουμανία και η Σλοβενία εφάρμοσαν το πιλοτικό σύστημα καρτών μεταξύ 2016 και 2018. Η μελέτη ανέλυσε την εφαρμογή του έργου στις εν λόγω οκτώ χώρες, ενώ παράλληλα αξιολόγησε τη χρησιμότητα και τη σχέση κόστους-αποτελεσματικότητας της κάρτας σε όλες τις χώρες.
Κατά τη διάρκεια του έργου, οι κάτοχοι της κάρτας αναπηρίας της ΕΕ, όταν ταξίδευαν, είχαν ισότιμη πρόσβαση σε ειδικές συνθήκες και προνομιακή μεταχείριση σε δημόσιες και ιδιωτικές υπηρεσίες, συμπεριλαμβανομένων των μεταφορών, των πολιτιστικών εκδηλώσεων, των κέντρων αναψυχής και αθλητισμού, καθώς και των μουσείων.
Αυτές οι ειδικές συνθήκες μπορούν να λάβουν τη μορφή δωρεάν εισόδου, μειωμένων τιμών, πρόσβασης κατά προτεραιότητα, προσωπικής βοήθειας και βοηθημάτων κινητικότητας, μεταξύ άλλων.
Το Ευρωπαϊκό Φόρουμ Ατόμων με Αναπηρία (EDF) χαιρέτισε την πρωτοβουλία αυτή σε δελτίο Τύπου που εξέδωσε λέγοντας ότι η θέση του Κοινοβουλίου «αντικατοπτρίζει ξεκάθαρα τα αιτήματα των ατόμων με αναπηρία», ενώ δεν παραλείπει να ευχαριστήσει και τους ευρωβουλευτές για τη δυνατότητα συμμετοχής των οργανώσεων της κοινωνίας των πολιτών κατά τη σύνταξη της έκθεσης.
Το EDF δέχτηκε μάλιστα με μεγάλη χαρά τη θέση του Κοινοβουλίου για την Ευρωπαϊκή Κάρτα Αναπηρίας να παρέχει προσωρινή πρόσβαση σε επιδόματα, στήριξη και κοινωνική ασφάλιση κατά τη μετακίνηση για εργασία και σπουδές και τις διατάξεις για πρόσβαση σε στήριξη κατά τη συμμετοχή στα προγράμματα κινητικότητας της ΕΕ, όπως το Erasmus+.
«Ζητάμε τώρα μια ισχυρή και ταχεία συμφωνία που θα διασφαλίζει ότι τα άτομα με αναπηρία θα μπορούν να χρησιμοποιούν αυτές τις κάρτες το συντομότερο δυνατό», δήλωσε ο πρόεδρος του EDF Γιάννης Βαρδακαστάνης.
Μια βασική παράμετρος τώρα είναι ο τρόπος με τον οποίο θα πραγματοποιηθεί η εφαρμογή της κάρτας. Ο Μαλτέζος Ευρωβουλευτής Casa υπογράμμισε ότι το πιο σημαντικό είναι να διασφαλιστεί ότι οι πολίτες της ΕΕ γνωρίζουν τα δικαιώματά τους.
«Ως εκ τούτου, καλούμε την Επιτροπή να αναλάβει μια ευρωπαϊκή εκστρατεία ευαισθητοποίησης και να δημιουργήσει έναν προσβάσιμο ιστότοπο της ΕΕ με πληροφορίες σχετικά με τους εθνικούς ειδικούς όρους, την προνομιακή μεταχείριση και τις συνθήκες στάθμευσης», πρόσθεσε.
Το EDF τόνισε επίσης την ανάγκη να παρέχονται σαφείς σε πολλές γλώσσες οι πληροφορίες σχετικά με τον τρόπο πρόσβασης στα διάφορα οφέλη και τις εκπτώσεις, ώστε να είναι πραγματικά προσβάσιμα.
«Θα θέλαμε να παραδώσουμε την οδηγία και να την κάνουμε πραγματικότητα για τους πολίτες της ΕΕ πολύ σύντομα. Δεν μπορούμε να τους απογοητεύσουμε», δήλωσε η Ďuriš. Με τον πρώτο τριμερή διάλογο να έχει προγραμματιστεί για τα τέλη Ιανουαρίου, η κορυφαία προτεραιότητα του Κοινοβουλίου είναι «η ταχεία έγκριση της οδηγίας εντός αυτής της θητείας», είπε.
sidirodromikanea.blogspot.com