Τρίτη 23 Ιανουαρίου 2024

Οι γηρασμένοι σιδηρόδρομοι της Βρετανίας αγωνίζονται να αντιμετωπίσουν τις επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής



Μια επιχείρηση καθαρισμού βρισκόταν σε εξέλιξη σε μεγάλο μέρος του σιδηροδρομικού δικτύου της Βρετανίας τη Δευτέρα, αφού η καταιγίδα Isha και οι άνεμοι με ταχύτητα άνω των 90 μίλια την ώρα προκάλεσαν σοβαρή αναστάτωση.
 

Φίλιππος Γεωργιάδης
ft.com

Ο αντίκτυπος της καταιγίδας υπογραμμίζει τα προβλήματα που αντιμετωπίζει το γηρασμένο σιδηροδρομικό δίκτυο της Βρετανίας με την κλιματική αλλαγή που προβλέπεται να αυξήσει τη συχνότητα των έντονων καιρικών φαινομένων που πλήττουν τη χώρα. 
Η Isha είναι η ένατη ονομαστική καταιγίδα που πλήττει το Ηνωμένο Βασίλειο αυτόν τον χειμώνα, σημειώνοντας ρεκόρ για αυτό το στάδιο τον Ιανουάριο από την εισαγωγή της σύμβασης ονομασίας από το Met Office το 2015. 
Μια 10η, η Jocelyn, ετοιμάζεται στον Ατλαντικό και φαίνεται έτοιμη να κάνει πτώση το βράδυ της Τρίτης. Τα επίμονα έντονα καιρικά φαινόμενα έχει ήδη προκαλέσει δυστυχία σε δεκάδες χιλιάδες ταξιδιώτες τα Χριστούγεννα και την Πρωτοχρονιά. 
Η ισχυρή βροχόπτωση οδήγησε σε εκτεταμένες πλημμύρες, συμπεριλαμβανομένης της σήραγγας του Τάμεση που χρησιμοποιείται από τις υπηρεσίες υψηλής ταχύτητας Eurostar για πρώτη φορά από τότε που άνοιξαν το 2007. 
«Βλέπουμε σίγουρα τον αντίκτυπο της κλιματικής αλλαγής. Συμβαίνει τώρα, είναι πραγματικό και έχει σημαντικό αντίκτυπο», δήλωσε ο Martin Frobisher, ομαδικός διευθυντής ασφάλειας και μηχανικής στη Network Rail, ιδιοκτήτης και διαχειριστής της σιδηροδρομικής υποδομής του Ηνωμένου Βασιλείου. 
Οι σιδηρόδρομοι ήταν μόνο ένα μέρος αυτού που η κυβέρνηση του Ηνωμένου Βασιλείου αποκαλεί «κρίσιμης σημασίας εθνική υποδομή», η οποία, μαζί με τα δίκτυα ενέργειας, τηλεπικοινωνιών και ύδρευσης, αντιμετωπίζει μια «επείγουσα» και αυξανόμενη πρόκληση από τις επιδεινούμενες επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής, σύμφωνα με κοινοβουλευτική έκθεση του 2022. .
 Όμως η κλίμακα και η ηλικία των υποδομών στους σιδηροδρόμους τους καθιστούν ιδιαίτερα ευάλωτους. Οι έντονες βροχοπτώσεις μπορεί να οδηγήσουν σε πλημμύρες που φράζουν ή παρασύρουν τμήματα της διαδρομής, βλάπτουν τα επιχώματα και τα μοσχεύματα που είναι κοινά σε όλο το δίκτυο και, σε ακραίες περιπτώσεις, προκαλούν κατολισθήσεις. 
Ο εκτροχιασμός στο Stonehaven που σκότωσε τρεις ανθρώπους στη βορειοανατολική Σκωτία το 2020 προκλήθηκε από κατολίσθηση μετά από δυνατή βροχή © Derek Ironside/Newsline/PA Οι ισχυροί άνεμοι καταρρίπτουν τα καλώδια τροφοδοσίας στα ηλεκτρικά μέρη του δικτύου και εκτοξεύουν τα συντρίμμια στις γραμμές. 
Το καλοκαίρι, η υπερβολική ζέστη μπορεί να κάνει τις χαλύβδινες ράγες να λυγίζουν και να κρεμούν καθώς απορροφούν θερμότητα, αυξάνοντας τον κίνδυνο εκτροχιασμού. Τα δύο πιο πρόσφατα σοβαρά σιδηροδρομικά ατυχήματα αφορούσαν κακοκαιρία, συμπεριλαμβανομένου ενός θανατηφόρου εκτροχιασμού στη βορειοανατολική Σκωτία το 2020 που προκλήθηκε από κατολίσθηση μετά από δυνατή βροχή. 

Η Network Rail έχει διαθέσει 1 δισεκατομμύριο £ για να δαπανήσει για την προσαρμογή του δικτύου στην κλιματική αλλαγή στη ρυθμιστική περίοδο μεταξύ 2024 και 2029, διπλάσιο από τα 500 εκατομμύρια £ που δαπανήθηκαν τα προηγούμενα πέντε χρόνια. Αλλά ο κρατικός οργανισμός παραδέχτηκε επίσης ότι είναι αδύνατο να προστατεύσει το σύνολο των 20.000 μιλίων της γραμμής του Ηνωμένου Βασιλείου και προειδοποίησε ότι αναμένει ότι η σιδηροδρομική υποδομή θα γίνει λιγότερο αξιόπιστη λόγω ζημιών που σχετίζονται με τις καιρικές συνθήκες.
 Το μεγαλύτερο πρόβλημα είναι ότι σε αντίθεση με τις περισσότερες άλλες ευρωπαϊκές χώρες που ανοικοδόμησαν τα δίκτυά τους αφού υπέστησαν εκτεταμένες ζημιές κατά τον δεύτερο παγκόσμιο πόλεμο, μεγάλο μέρος της σιδηροδρομικής υποδομής του Ηνωμένου Βασιλείου επέζησε σε μεγάλο βαθμό ανέπαφο. Επιπλέον, ως η χώρα που έφερε στον κόσμο τον σιδηρόδρομο, μεγάλο μέρος του δικτύου της Βρετανίας εξακολουθεί να ακολουθεί τις ίδιες διαδρομές που κατασκευάστηκαν σε μια περίοδο 70 ετών, ξεκινώντας από τη βικτωριανή εποχή το 1850. 
Η οικοδομική έκρηξη έδωσε στη χώρα ένα από τα πιο εκτεταμένα δίκτυα στον κόσμο, αλλά πολλές από τις κατασκευές της έφταναν τώρα στο «τέλος της ζωής τους», σύμφωνα με μια έκθεση Network Rail που δημοσιεύτηκε πέρυσι. «Η πραγματικότητα είναι ότι δεν μπορείτε να ξαναχτίσετε ολόκληρη τη βικτωριανή σιδηροδρομική υποδομή του Ηνωμένου Βασιλείου, αυτό δεν είναι πρακτικό», είπε ο Frobisher. Το νερό από πλημμύρα καλύπτει μια γραμμή τρένου σε μια σιδηροδρομική διάβαση στο Snaith, στη βόρεια Αγγλία, το 2020 © Oli Scarff/AFP μέσω Getty Images Η έκθεση διαπίστωσε αύξηση 50% των «δυσμενών καιρικών επιπτώσεων» τα τελευταία πέντε χρόνια σε σύγκριση με την προηγούμενη δεκαετία, και ανέφερε ότι αναμένει ότι «η κατάσταση και η απόδοση των περιουσιακών στοιχείων» θα υποχωρήσουν. 
Ο αντίκτυπος στη γερασμένη υποδομή επιδεινώθηκε λόγω του πόσο απασχολημένος είναι ο σιδηρόδρομος του Ηνωμένου Βασιλείου, με τους φορείς εκμετάλλευσης να τρέχουν ταχύτερα, πιο συχνά και βαρύτερα τρένα καθώς η βιομηχανία έχει αναπτυχθεί, δήλωσε ο Gareth Dennis, συγγραφέας σιδηροδρομικής μηχανικής και ακαδημαϊκός. «Αν τρέχετε περισσότερα τρένα, έχετε λιγότερο χρόνο για να επιβιβαστείτε και να κάνετε συντήρηση. Προσπαθούμε να ιδρώσουμε το περιουσιακό στοιχείο», πρόσθεσε. Το Network Rail έχει δώσει προτεραιότητα στις δαπάνες για τις πιο κρίσιμες για την ασφάλεια περιοχές, συμπεριλαμβανομένης της σηματοδότησης, και τις πιο πολυσύχναστες γραμμές. 
Έχει επενδύσει στην πρόγνωση του καιρού για να προβλέψει καλύτερα πού θα χτυπήσει η πιο έντονη βροχόπτωση και εγκατέστησε αισθητήρες για τη δημιουργία πληροφοριών σε πραγματικό χρόνο για την κατάσταση της πίστας. Τα δεδομένα θα πρέπει να επιτρέπουν πιο στοχευμένες παρεμβάσεις, όπως κλείσιμο γραμμών ή περιορισμούς ταχύτητας, και να μειώνουν τις καθυστερήσεις. «Μπορούμε να πάρουμε καλύτερες αποφάσεις από ποτέ. Δεν μπορούμε λοιπόν να ξαναφτιάξουμε τα πάντα . . . αλλά μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε την επιστήμη για να μας επιτρέψει να παίρνουμε τις καλύτερες επιχειρησιακές αποφάσεις σε δύσκολες συνθήκες», είπε ο Frobisher. Το HS2 , η κολοβωμένη νέα σύνδεση υψηλής ταχύτητας που θα εκτελείται πλέον μόνο μεταξύ Λονδίνου και Μπέρμιγχαμ, δείχνει πώς διαφέρουν οι σύγχρονοι σιδηρόδρομοι από ένα δίκτυο που σχεδιάστηκε σε μια περασμένη εποχή.

 Το κομμάτι στο Dawlish στο Ντέβον έχει καταστραφεί τακτικά © 

Toby Melville/Reuters και ξεβράστηκε εν μέρει το 2014 © Matt Cardy/Getty Images 

Οι σχεδιαστές επέτρεψαν τις επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής στη νέα διαδρομή, τις σήραγγες και τη σηματοδότηση που κατασκευάζονται για να αντιμετωπίσουν ένα συμβάν πλημμύρας ένα στα 1.000 χρόνια. Το έργο περικόπηκε μαζικά καθώς το κόστος του έχει αυξηθεί, αλλά ο Nick Sartain, επικεφαλής γεωτεχνικής μηχανικής της HS2, είπε ότι πίστευε ότι ο σχεδιασμός του σιδηροδρόμου ώστε να είναι πιο ανθεκτικός στις κακές καιρικές συνθήκες θα ανταμείβει τελικά. «Η ισχυρή μου προσδοκία είναι ότι η διαφορά στο κόστος κεφαλαίου . . . θα αντισταθμιστεί σημαντικά από την εξοικονόμηση που μπορούμε να κάνουμε όσον αφορά το λειτουργικό κόστος μόνο από την άποψη της συντήρησης», είπε. Ο Ντένις είπε ότι ήταν αναπόφευκτο δεδομένης της ηλικίας του μεγαλύτερου μέρους του δικτύου ότι η κυβέρνηση θα χρειαζόταν να διασφαλίσει ότι το Network Rail θα είχε περισσότερη χρηματοδότηση για την καταπολέμηση των ακραίων καιρικών συνθηκών. «Ο τρόπος με τον οποίο το κάνετε λιγότερο δαπανηρό μακροπρόθεσμα είναι ξοδεύοντας περισσότερα χρήματα εκ των προτέρων για να δημιουργήσετε ένα πιο στιβαρό και ανθεκτικό σύστημα σε πρώτη φάση. Και αυτό απαιτεί αρκετά μεγάλα χρήματα. Αλλά η επιλογή του να μην κάνεις τίποτα κοστίζει πολύ περισσότερα χρήματα για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα».

sidirodromikanea.blogspot.com