Δευτέρα 8 Ιανουαρίου 2024

Έκθεση αναφέρει: Η Ισπανία έχει το πιο αποτελεσματικό σιδηροδρομικό δίκτυο υψηλής ταχύτητας στην Ευρώπη.


Η Ισπανία πέτυχε να αναπτύξει το πιο εκτεταμένο δίκτυο υψηλής ταχύτητας στην ΕΕ, με το χαμηλότερο μέσο κόστος κατασκευής στην Ευρωζώνη. Αυτό είναι το συμπέρασμα μιας έκθεσης που δημοσιεύθηκε στις 6 Νοεμβρίου, η οποία ανατέθηκε από το Υπουργείο Μεταφορών από την εταιρεία συμβούλων μηχανικών Ineco.

railtech.com

Σύμφωνα με τη μελέτη που δημοσίευσε η INECO , η Ισπανία είναι μια από τις χώρες με την καλύτερη σχέση ποιότητας/τιμής. Όσοι επιτυγχάνουν υψηλότερους δείκτες ποιότητας το κάνουν με το κόστος μιας σημαντικής αύξησης του κόστους τους ανά χιλιόμετρο γραμμών υψηλής ταχύτητας.

Στο άλλο άκρο του φάσματος κόστους βρίσκεται το Ηνωμένο Βασίλειο, με στοιχεία που πολλαπλασιάζουν αυτά του ισπανικού μοντέλου επί 9. Η μελέτη αναλύει τους λόγους πίσω από αυτή τη διαφορά μεταξύ των δύο χωρών, μετά την πρόσφατη ακύρωση της φάσης 2 του HS2 του Ηνωμένου Βασιλείου υψηλής γραμμή ταχύτητας. Ένα έργο που έχει δει σημαντικό κενό σε κόστος και χρόνο.

Το κορυφαίο δίκτυο στην Ευρώπη

Η έκθεση επικεντρώνεται στο κόστος κατασκευής, ίσως λιγότερο αναλυμένο στο παρελθόν. Η έκθεση διαπίστωσε ότι το μέσο κόστος κατασκευής μιας γραμμής υψηλής ταχύτητας στην Ισπανία είναι 17,7 εκατομμύρια ευρώ ανά χιλιόμετρο, σε σύγκριση με μέσο όρο 45,5 εκατομμύρια ευρώ στις υπόλοιπες χώρες με σιδηροδρόμους υψηλής ταχύτητας, που είναι υπερδιπλάσιο. . Αυτό κάνει την Ισπανία την τρίτη χώρα στον κόσμο με το χαμηλότερο κόστος ανά χιλιόμετρο, μόνο πίσω από το Μαρόκο και τη Νορβηγία, το καθένα με διαφορετική ιδιαιτερότητα, και μπροστά από την Ελβετία, το Βέλγιο και τη Γαλλία, που θα ήταν οι επόμενες.

Στην Ισπανία, μια εξειδικευμένη θυγατρική υψηλής ταχύτητας, η Adif Alta Velocidad (Adif AV), έχει συσταθεί εντός της Adif, του εθνικού διαχειριστή σιδηροδρομικής υποδομής. Μέχρι σήμερα, το δίκτυο της Adif AV έχει 3.966,7 χιλιόμετρα γραμμών. Από αυτό το σύνολο, 3.027 χιλιόμετρα γραμμών έχουν τυπικό εύρος UIC 1.435 mm, ενώ 675 χιλιόμετρα γραμμών έχουν ιβηρικό εύρος 1.668 mm. Τέλος, τα 127 χιλιόμετρα έχουν μικτή διαδρομή, που συνδυάζει στάνταρ και ιβηρικό εύρος. Το δίκτυο υψηλής ταχύτητας της Ισπανίας είναι το μεγαλύτερο στην Ευρώπη και το δεύτερο μεγαλύτερο στον κόσμο, πίσω από την Κίνα.

Σχετικά με τη συντήρηση, η Adif AV ανέφερε ότι το κόστος συντήρησης του δικτύου υψηλής ταχύτητας ήταν 92.800 ευρώ ανά χιλιόμετρο, το οποίο, μαζί με το κόστος λειτουργίας 7.900 ευρώ ανά χιλιόμετρο, δίνει ένα μέσο κόστος λειτουργίας 100.700 ευρώ ανά χιλιόμετρο.

Ελεγχος κόστους

Το κόστος κάθε γραμμής ή έργου καθορίζεται σε μεγάλο βαθμό από τις παραμέτρους σχεδιασμού και τις απαιτήσεις ποιότητας της τροχιάς, καθώς και από το έδαφος από το οποίο διέρχεται η γραμμή, ιδίως από τις απαραίτητες επενδύσεις σε σήραγγες και οδογέφυρες. Όσον αφορά τις παραμέτρους κατασκευής, η μέγιστη ταχύτητα έχει ισχυρή επίδραση στο κόστος.

Η έκθεση κάνει μια σύγκριση με το έργο HS2 του Ηνωμένου Βασιλείου, για το οποίο η κυβέρνηση προέβλεπε μια σοβαρή μείωση το περασμένο φθινόπωρο, ακριβώς λόγω του αυξανόμενου κόστους . Εκτός από το χαμηλότερο κόστος εργασίας στην Ισπανία, υπάρχουν άλλοι πιο σημαντικοί τεχνολογικοί και θεσμικοί παράγοντες που εξηγούν τη σημαντική διαφορά στην ανάπτυξη πειραμάτων υψηλής ταχύτητας στις δύο χώρες, αναφέρει η έκθεση.

Τεχνογνωσία για εξαγωγή

Ο ιδιωτικός τομέας μπόρεσε να εκμεταλλευτεί αυτή τη δυναμική. Ισπανικές κατασκευαστικές εταιρείες, κατασκευαστές και εταιρείες μηχανικών κατάφεραν να αναπτύξουν και να ενισχύσουν την τεχνογνωσία, την εξειδίκευση, την τεχνολογία, την καινοτομία τους και, ουσιαστικά, να προσφέρουν αξία σε όλο τον κύκλο ζωής των υποδομών.

Για παράδειγμα, η ADIF υπέγραψε συμφωνία με το έργο CPK στην Πολωνία, όπου θα κατασκευαστούν πολλές νέες σιδηροδρομικές γραμμές υψηλής ταχύτητας. Η έκθεση θεωρεί ότι η εμπειρία της Ισπανίας στον έλεγχο του κόστους και την τεχνογνωσία της δίνει σημαντικό πλεονέκτημα όσον αφορά τις εξαγωγές.

sidirodromikanea.blogspot.com