Παρασκευή 1 Δεκεμβρίου 2023

Ο νέος εμπορευματικός διάδρομος που μοιάζει πολύ… μακρινός


Το υπουργείο υποδομών και ΕΡΓΟΣΕ προωθούν, μεταξύ συνολικά έξι έργων, τις διασυνδέσεις λιμένων με τον σιδηρόδρομο αλλά και μεγάλα έργα στη Β. Ελλάδα, σχεδόν 3 δισ. ευρώ. 

Στέφανος Μαχτσίρας

Ο νέος σιδηροδρομικός εμπορευματικός διάδρομος «Βαλτικής Θάλασσας – Εύξεινου Πόντου – Αιγαίου Πελάγους», τέθηκε πρόσφατα στο επίκεντρο των συζητήσεων στοχεύοντας σε ένα βιώσιμο, πολυτροπικό δίκτυο μεταφορών, που θα συνδέει την Ελλάδα με τη Βουλγαρία, τη Ρουμανία, την Ουγγαρία, την Σλοβακία, τη Πολωνία, τη Λιθουανία, τη Λετονία, και την Εσθονία, με προοπτική να προαχθούν συνδέσεις με τη Μολδαβία.

Στο πλαίσιο ανάπτυξης της σιδηροδρομικής σύνδεσης «Θεσσαλονίκη – Καβάλα – Αλεξανδρούπολη – Μπουργκάς – Βάρνα – Ρούσε», με τα έργα στη νέα γραμμή «Θεσσαλονίκη – Καβάλα – Τοξότες» και την αναβάθμιση του τμήματος «Αλεξανδρούπολη – Ορμένιο», έχει μπει ζεστά στο τραπέζι των συζητήσεων

η δρομολόγηση τρένου, μεταξύ της Ελλάδας, της Βουλγαρίας και της Ρουμανίας, για σύνδεση με την Ουκρανία. Ειδικότερα, το τρένο, σε πρώτη φάση πιλοτικά, θα συνδέει τα λιμάνια της Αλεξανδρούπολης και της Θεσσαλονίκης, με τα λιμάνια του Ρούσε της Βουλγαρίας και της Κωστάντζας στη Ρουμανία, με την Μολδαβία και την Ουκρανία.

Οι οικονομικές και ενεργειακές προκλήσεις, οι οποίες έχουν βαρύτατο αντίκτυπο στην ομαλή λειτουργία της εφοδιαστικής αλυσίδας η ανάγκη διαφοροποίησης των εμπορευματικών διαδρομών και συνδέσεων και η επίτευξη της ενεργειακής αυτονομίας, σε έναν βαθμό τουλάχιστον, καλλιεργούν πρόσφορο έδαφος για την ταχεία υλοποίηση ενός ιδιαίτερα σύνθετου project το οποίο θα πάρει χρόνια για να υλοποιηθεί, εφόσον εξασφαλίσει χρηματοδότηση.

Παράλληλα, έργα συνολικού προϋπολογισμού 2,75 δισ., που δημοπρατήθηκαν με τη μέθοδο του ανταγωνιστικού διαλόγου, δημιουργούν ισχυρό αναπτυξιακό αποτύπωμα στην περιοχή, βάζοντας στις ράγες της υλοποίησης, ένα από τα μεγαλύτερα δημόσια έργα όλων των εποχών, την ανατολική σιδηροδρομική Εγνατία, που θα συνδέσει νότια τη Θεσσαλονίκη με το λιμάνι της Καβάλας και την Ξάνθη και πιο βόρεια την Αλεξανδρούπολη με το Ορμένιο.

Πρόκειται για τα έργα κατασκευής της νέας σιδηροδρομικής γραμμής Θεσσαλονίκη – Νέα Καρβάλη – Τοξότες και αναβάθμισης της γραμμής Αλεξανδρούπολη – Ορμένιο, που θα αλλάξουν το τοπίο στις επιβατικές και εμπορευματικές μεταφορές και θα αναβαθμίσουν γεωπολιτικά ολόκληρη την περιοχή της Βόρειας Ελλάδας.

Τα έργα αυτά, εντάσσονται στο διασυνοριακό project Ελλάδας – Βουλγαρίας «Sea2Sea», που προβλέπει ουσιαστικά την ανάπτυξη ενός ευρωπαϊκού σιδηροδρομικού διαδρόμου, συνδέοντας τα λιμάνια της Θεσσαλονίκης, της Καβάλας και της Αλεξανδρούπολης, με τα αντίστοιχα της Μαύρης Θάλασσας (Μπουργκάς και Βάρνα) και του Δούναβη (Ρούσε).

Η σιδηροδορμική παράκαμψη του Βοσπόρου, θα αναβαθμίσει τον αναπτυξιακό ρόλο της Βόρειας Ελλάδας δημιουργώντας έναν νέο σημαντικό εμπορευματικό διάδρομο στην Ευρώπη.

Σε κάθε περίπτωση και για να πατάμε στις ράγες με ρεαλισμό, με τον ελληνικό σιδηρόδρομο «εκτροχιασμένο» το τελευταίο διάστημα ενδεχομένως να φαντάζει ουτοπικό ένα σχέδιο ανάπτυξης μίας βαλκανικής σιδηροδρομικής Εγνατίας.

Κούρασαν τα ωραία σχέδια και οι μακέτες, ώρα για πράξεις

Οι διαπιστώσεις, εύκολες και ανέξοδες, έχουν ξεπεραστεί από την ίδια τη ζωή. Το τι χρειάζεται να γίνει, σε γενικές γραμμές, έχει συμφωνηθεί, ζητούμενο είναι ο τρόπος που θα επιτευχθεί.

Το στοίχημα λοιπόν της επανεκκίνησης της Θεσσαλονίκης μπορεί και πρέπει να κερδηθεί με την κεντρική εξουσία, την κοινωνία, τους παραγωγικούς και αυτοδιοικητικούς φορείς συμμετόχους και συστρατευμένους στην προσπάθεια ανάταξης μίας περιοχής που έχει όλα τα φόντα να πρωταγωνιστήσει. Χρόνος υπάρχει, λεφτά αναμφίβολα υπάρχουν, μένει να επιδειχθεί και η αντίστοιχη βούληση για να μην μετράμε πάλι χαμένες ευκαιρίες.

Καθίσταται σαφές πως από τα «αν», αν γίνει, αν κερδηθεί το στοίχημα, αν η Θεσσαλονίκη προλάβει, πρέπει να περάσουμε στα απτά αποτελέσματα επειγόντως καθώς οι μονίμως καχύποπτοι, δικαίως, πολίτες επιθυμούν να δουν πράξεις για να πειστούν για την Θεσσαλονίκη που αλλάζει, για την ώρα στα λόγια και στις διακηρύξεις, επίπεδο.

makthes.gr
sidirodromikanea.blogspot.com