Παρασκευή 17 Νοεμβρίου 2023

Το Καζακστάν αξιοποιεί τις γεωπολιτικές αλλαγές για να αναδειχθεί ως ο κόμβος μεταφορών και logistics της Ευρασίας


Μέσα σε ένα περίπλοκο πλέγμα γεωπολιτικών αλλαγών, το Καζακστάν αναδεικνύεται ως η πραγματική δύναμη στο τοπίο των μεταφορών και της επιμελητείας της Ευρασίας. Στην προηγούμενη ομιλία του στην κατάσταση του έθνους την 1η Σεπτεμβρίου, ο Πρόεδρος Kassym-Jomart Tokayev έθεσε έναν φιλόδοξο στόχο για το Καζακστάν να γίνει αυτό που ονόμασε «πλήρης δύναμη» σε αυτόν τον τομέα.

Με την τεράστια στεριά και τη στρατηγική του θέση στο σταυροδρόμι των ηπείρων, ο φιλόδοξος στόχος του Καζακστάν γίνεται πραγματικότητα, εξαρτώμενη από στρατηγικές επενδύσεις.

Το Καζακστάν, η μεγαλύτερη μεσόγεια χώρα στον κόσμο, διαθέτει σημαντικές αναξιοποίητες δυνατότητες στις μεταφορές και την επιμελητεία. Η στρατηγική γεωγραφική του θέση στο σταυροδρόμι Ευρώπης και Ασίας, οι άφθονοι φυσικοί πόροι και τα προληπτικά σχέδια ανάπτυξης υποδομών το καθιστούν έναν πολλά υποσχόμενο κόμβο για το περιφερειακό και διεθνές εμπόριο.

Στην ομιλία του την 1η Σεπτεμβρίου, ο Τοκάγιεφ ανέθεσε στην κυβέρνηση να αυξήσει το μερίδιο της συνεισφοράς του τομέα των μεταφορών και της εφοδιαστικής στο εθνικό ΑΕΠ στο 9% εντός των επόμενων τριών ετών. Από το 2022, το ποσοστό ήταν 6,2%, με μια μικρή πτώση στο 5,9% το πρώτο εξάμηνο του 2023.

Το Καζακστάν έχει επενδύσει 35 δισεκατομμύρια δολάρια στον τομέα των μεταφορών και των logistics τα τελευταία 15 χρόνια. Το έθνος μπορεί να υπερηφανεύεται για ένα δίκτυο διέλευσης, διηπειρωτικών διαδρόμων και διαδρομών. Δεκατρείς διεθνείς διάδρομοι διέρχονται από το Καζακστάν, συμπεριλαμβανομένων πέντε σιδηροδρομικών και οκτώ διαδρόμων αυτοκινήτων.

Τον Φεβρουάριο, η κυβέρνηση του Καζακστάν υιοθέτησε την ιδέα για την ανάπτυξη του δυναμικού μεταφορών και υλικοτεχνικής υποστήριξης έως το 2030. Το έγγραφο παρέχει ένα όραμα για την ανάπτυξη διαφόρων τρόπων μεταφοράς, συμπεριλαμβανομένων των σιδηροδρομικών, οδικών, θαλάσσιων και αεροπορικών, καθώς και της εφοδιαστικής.

Σύμφωνα με τα τελευταία κυβερνητικά στοιχεία, τους πρώτους εννέα μήνες του 2023, 725,6 εκατομμύρια τόνοι φορτίου μεταφέρθηκαν στο Καζακστάν, 3,2% περισσότερο από την αντίστοιχη περσινή περίοδο.

Η συγκοινωνία σε άνοδο

Οι ειδικοί προτείνουν ότι το Καζακστάν βρίσκεται σε καλή θέση για να επωφεληθεί από την αυξημένη διακίνηση αγαθών μεταξύ Ευρώπης και Ασίας.

Σύμφωνα με το Υπουργείο Μεταφορών του Καζακστάν, τους πρώτους οκτώ μήνες του 2023, η διαμετακομιστική κίνηση του Καζακστάν αυξήθηκε σε 20,7 εκατομμύρια τόνους, αυξημένη κατά 25% σε σύγκριση με την ίδια περίοδο πέρυσι. Από αυτά, οι σιδηροδρομικές μεταφορές αντιπροσώπευαν 18,5 εκατομμύρια τόνους, με τη διαμετακομιστική κίνηση εμπορευματοκιβωτίων να περιλαμβάνει 974.500 ισοδύναμες μονάδες είκοσι ποδιών (TEU).

Η διαμετακόμιση μέσω οδών έφτασε τους 2,26 εκατομμύρια τόνους, 18,9% υψηλότερα από πέρυσι.

Μόνο το 2022, η διαμετακόμιση φορτίου έφτασε τους 26,8 εκατομμύρια τόνους. Μεταξύ 2015 και 2021, η μέση ετήσια αύξηση της διαμετακομιστικής κίνησης για όλους τους τρόπους μεταφοράς ήταν 14,8%.

Μέχρι το 2030, ο όγκος της διαμετακόμισης μέσω του εδάφους του Καζακστάν θα αυξηθεί σε 35 εκατομμύρια τόνους, σύμφωνα με το στρατηγικό του σχέδιο για την ανάπτυξη της ικανότητας μεταφορών και υλικοτεχνικής υποστήριξης της χώρας.

Σιδηρόδρομοι

Το 2022, 405 εκατομμύρια τόνοι φορτίου μεταφέρθηκαν με τις σιδηροδρομικές μεταφορές του Καζακστάν, σύμφωνα με την Εθνική Στατιστική Υπηρεσία. Μόνο τους πρώτους εννέα μήνες του 2023, η ποσότητα αυτή έφτασε τους 308,1 εκατομμύρια τόνους .

Σχεδόν το 90% του διαμετακομιστικού φορτίου μεταφέρεται σιδηροδρομικώς. Υπάρχουν πέντε διεθνείς εμπορευματικοί διάδρομοι που διέρχονται μέσω του Καζακστάν.

Ένας από αυτούς είναι ο βόρειος διάδρομος του Υπερασιατικού Σιδηροδρόμου, ο οποίος στο Καζακστάν περνά κατά μήκος του σταθμού Dostyk/Altynkol – Moiynty – Astana – Petropavl. Τρένα με εμπορευματοκιβώτια διέρχονται από αυτήν τη διαδρομή από την Κίνα προς την Ευρώπη.

Επιπλέον, ο διάδρομος της Κεντρικής Ασίας του Υπερασιατικού Σιδηροδρόμου χρησιμεύει ως ζωτικός σύνδεσμος για τη διαμετακομιστική κυκλοφορία μεταξύ της Ρωσίας και των εθνών της Κεντρικής Ασίας. Εντός του Καζακστάν, αυτή η διαδρομή ξεκινά από το Saryagash στο νότο, προχωρώντας μέσω Arys, Kandyagash και φτάνοντας στο Ozinki.

Η διαδρομή κατά μήκος του σταθμού Dostyk/Altynkol – Aktogay – Almaty – Arys – Saryagash αποτελεί μέρος του νότιου διαδρόμου του Υπερασιατικού Σιδηροδρόμου. Συνδέει την Κίνα και τη Νοτιοανατολική Ασία με τις χώρες της Κεντρικής Ασίας και του Περσικού Κόλπου.

Το Καζακστάν είναι επίσης μέρος του προγράμματος TRACECA (Διάδρομος Μεταφορών, Ευρώπη, Καύκασος, Ασία), το οποίο περιλαμβάνει 13 χώρες. Το τμήμα του Καζακστάν σε αυτόν τον διάδρομο ξεκινά από το σταθμό Dostyk/Altynkol, συνεχίζοντας μέσω Moiynty και Beineu, πριν φτάσει στα λιμάνια Aktau και Kuryk στο δυτικό τμήμα της χώρας.

Ο διάδρομος Βορράς-Νότου, μια διαδρομή μήκους 7.200 χιλιομέτρων που συνδέει τη Ρωσία με το Ιράν, τα κράτη του Κόλπου και την Ινδία, διασχίζει επίσης το Καζακστάν. Οι ειδικοί λένε ότι η συμμετοχή του Καζακστάν ανοίγει την πρόσβαση στα θαλάσσια λιμάνια του Περσικού Κόλπου, παρέχοντας την ευκαιρία να κατασκευαστούν διαδρομές διαμετακομιστικής κυκλοφορίας προς την κατεύθυνση της Ινδίας, μιας από τις μεγαλύτερες καταναλωτικές αγορές στον κόσμο.

Επιπλέον, η σιδηροδρομική γραμμή Καζακστάν-Τουρκμενιστάν-Ιράν, που είναι ο ανατολικός κλάδος του διαδρόμου Βορρά-Νότου, δημιουργεί μια απευθείας σύνδεση από την Κίνα με το Ιράν, περνώντας από το Καζακστάν. Τους πρώτους οκτώ μήνες του 2023, η κίνηση εμπορευμάτων κατά μήκος αυτής της διαδρομής προς το Ιράν σημείωσε αύξηση 25% σε σχέση με το προηγούμενο έτος, με μεταφορές 1,4 εκατομμυρίων τόνων.

Για την ανάπτυξη του διαδρόμου Βορρά-Νότου, οι πλευρές εργάζονται για τη βελτίωση των υποδομών και των τερματικών εγκαταστάσεων, την αύξηση του τροχαίου υλικού, την άρση των διοικητικών φραγμών και τη δημιουργία ευνοϊκών συνθηκών για τους μεταφορείς.

Διεθνής Διαδρομή Μεταφορών της Κασπίας

Οι συζητήσεις για τον τομέα μεταφορών και υλικοτεχνικής υποστήριξης του Καζακστάν υπογραμμίζουν συχνά τη σημασία του Trans-Caspian International Transport Route (TITR), γνωστός και ως Middle Corridor. Αυτή η διαδρομή έχει συγκεντρώσει την προσοχή από τα ιδρυτικά έθνη της και πέραν αυτής, συμπεριλαμβανομένου του ενδιαφέροντος από την Ευρωπαϊκή Ένωση και τις Ηνωμένες Πολιτείες.
Το TITR είναι ένας πολυτροπικός διάδρομος μήκους 6.180 χιλιομέτρων. Τους πρώτους οκτώ μήνες του 2023, ο όγκος του φορτίου που μεταφορτώθηκε μέσω των θαλάσσιων λιμένων Aktau και Kuryk έφτασε τους 1,74 εκατομμύρια τόνους, σημειώνοντας αύξηση 85% σε σύγκριση με την ίδια περίοδο του προηγούμενου έτους.

Ωστόσο, σημειώθηκε μείωση 37% στη μεταφορά εμπορευματοκιβωτίων μέσω TITR εντός του ίδιου χρονικού πλαισίου, με συνολικά 12.600 TEU που καταγράφηκαν. Αυτή η ύφεση αποδίδεται στη μετατόπιση των εμπορευμάτων προς τα νότια δρομολόγια λόγω του χαμηλότερου κόστους θαλάσσιων μεταφορών και της παύσης των κινεζικών επιδοτήσεων προς τους φορτωτές που χρησιμοποιούν το TITR.

Συνολικά, η ικανότητα διακίνησης του TITR ανέρχεται σε έξι εκατομμύρια τόνους, συμπεριλαμβανομένων 80.000 TEU.

Ο Πρόεδρος Kassym-Jomart Tokayev τονίζει επανειλημμένα την ανάγκη να ξεκλειδωθεί το δυναμικό του TITR, μεταξύ άλλων μέσω συνεργασιών όχι μόνο με τα ιδρυτικά μέλη αλλά και πέρα ​​από αυτό, συμπεριλαμβανομένης της Ευρωπαϊκής Ένωσης. 

Ωστόσο, υπάρχουν πολλά σημεία συμφόρησης σε υποδομές σε ολόκληρο τον διάδρομο. Για την αντιμετώπισή τους και την προώθηση της ανάπτυξης του διαδρόμου, το Καζακστάν και η Γεωργία υπέγραψαν διμερή οδικό χάρτη και συνάφθηκε επίσης τριμερής συμφωνία μεταξύ Καζακστάν, Αζερμπαϊτζάν και Τουρκίας στο Aktau τον Νοέμβριο του 2022.

Έως το 2027, οι χώρες αναμένουν να αυξήσουν την παραγωγική ικανότητα από έξι εκατομμύρια τόνους σε 10 εκατομμύρια τόνους ετησίως και να μειώσουν τους χρόνους παράδοσης σε 14-18 ημέρες, συμπεριλαμβανομένων πέντε ημερών σε ολόκληρο το Καζακστάν.

Τα σχέδια περιλαμβάνουν επίσης τον εξορθολογισμό και την ψηφιοποίηση των διοικητικών διαδικασιών στα σύνορα, τα σημεία ελέγχου, τα λιμάνια και άλλες εγκαταστάσεις υποδομής και την επέκταση της γεωγραφίας των συμμετεχόντων στο διάδρομο προσελκύοντας νέους εταίρους στη διαδρομή.

Σύμφωνα με την κυβέρνηση του Καζακστάν, μια διακυβερνητική συμφωνία με την Κίνα που επικεντρώνεται στην ανάπτυξη του TITR, ιδιαίτερα για τα τρένα με εμπορευματοκιβώτια μεταξύ Κίνας και Ευρώπης, είναι έτοιμη για υπογραφή. Αυτή η συμφωνία πρόκειται να σκιαγραφήσει τον προβλεπόμενο ετήσιο όγκο φορτίου μέσω του διαδρόμου, να διευκολύνει την ανταλλαγή δεδομένων παρακολούθησης για τροχαίο υλικό εντός των συνόρων και των δύο εθνών και να παράσχει στην Κίνα υποστήριξη στη βελτιστοποίηση της χωρητικότητας των κύριων αγωγών και των λιμενικών υποδομών.

Έχουν ξεκινήσει έργα για την κατασκευή ενός κέντρου logistics στο Καζακστάν στο ξηρό λιμάνι Xi'an στην Κίνα, ενός πολυτροπικού τερματικού σταθμού στο λιμάνι του Poti στη Γεωργία και ενός κόμβου εμπορίου και logistics στην περιοχή Almaty.

Οι προσπάθειες του Καζακστάν να αναπτύξει το TITR

Το Καζακστάν εργάζεται για την ολοκλήρωση της κατασκευής της δεύτερης διαδρομής στο τμήμα Dostyk-Moiynty, το οποίο εκτείνεται σε 836 χιλιόμετρα. Σύμφωνα με το Υπουργείο Μεταφορών του Καζακστάν, αυτό το έργο θα αυξήσει τον όγκο της διαμετακομιστικής κίνησης μεταξύ Κίνας και Ευρώπης, πενταπλασιάζοντας τη χωρητικότητα του τμήματος και αυξάνοντας την ταχύτητα μεταφοράς στα 1.500 χιλιόμετρα την ημέρα από τα 800 χιλιόμετρα την ημέρα.

Το έργο, το οποίο θα τεθεί σε λειτουργία το 2025, αποτιμάται σε 543 δισεκατομμύρια τένγκε (1,1 δισεκατομμύρια δολάρια) και χρηματοδοτείται από το Εθνικό Ταμείο σε αποπληρωτέα βάση με την αγορά ομολόγων υποδομής από το Sovereign Wealth Fund Samruk Kazyna.

Επιπλέον, η νέα σιδηροδρομική γραμμή Darbaza-Maktaaral, που συνδέει το Καζακστάν και το Ουζμπεκιστάν, στοχεύει να μειώσει τη συμφόρηση στο σταθμό Saryagash, να ενσωματώσει την περιοχή Maktaaral με το κύριο σιδηροδρομικό δίκτυο και να ενισχύσει τις διαμετακομιστικές συνδέσεις με το Ιράν, το Αφγανιστάν, το Πακιστάν και την Ινδία. Η μελέτη σκοπιμότητας για το έργο αυτό ολοκληρώθηκε τον Οκτώβριο.

Με την περίοδο υλοποίησης από το 2024 έως το 2025, το κόστος του έργου υπολογίζεται σε 250 δισεκατομμύρια τένγκε (523,1 εκατομμύρια δολάρια). Η χρηματοδότηση προβλέπεται και από το Εθνικό Ταμείο.

Επιπλέον, το Καζακστάν σκοπεύει να κατασκευάσει τη σιδηροδρομική γραμμή Bakhty-Ayagoz, η οποία θα εκτονώσει την πίεση στους συνοριακούς σταθμούς Dostyk και Altynkol και θα ενισχύσει τη χωρητικότητα φορτίου μεταξύ Κίνας και Καζακστάν κατά επιπλέον 20 εκατομμύρια τόνους. Αυτή η γραμμή μήκους 272 χιλιομέτρων προβλέπεται να κοστίσει 577,5 δισεκατομμύρια τένγκε (1,2 δισεκατομμύρια δολάρια), με τη χρηματοδότηση να προέρχεται από δάνειο που παρέχεται από την Ευρασιατική Τράπεζα Ανάπτυξης, αν και εξετάζονται και ιδιωτικές επενδύσεις.

Θύρες κλειδιών

Το Καζακστάν κάνει επίσης βήματα προόδου στην ανάπτυξη των βασικών λιμανιών του, συμπεριλαμβανομένου του θαλάσσιου λιμανιού Aktau που βρίσκεται στην ανατολική ακτή της Κασπίας Θάλασσας. Χρησιμεύει ως κρίσιμος κόμβος για πολλαπλές παγκόσμιες μεταφορικές διαδρομές. Αυτή η στρατηγική θέση διευκολύνει τη συνεχή μεταφορά διαφόρων εμπορευμάτων, συμπεριλαμβανομένων ξηρού φορτίου, αργού πετρελαίου και προϊόντων πετρελαίου, προς διαφορετικές κατευθύνσεις.

Σύμφωνα με το υπουργείο Μεταφορών, ένας πρόσθετος κόμβος εμπορευματοκιβωτίων στο θαλάσσιο λιμάνι του Ακτάου με χωρητικότητα άνω των 200.000 TEU θα τεθεί σε λειτουργία το 2025. Το κόστος του έργου είναι 20,2 δισεκατομμύρια τένγκε (42,3 εκατομμύρια δολάρια). Σε εξέλιξη βρίσκεται η αναζήτηση επενδυτή.

Ομοίως, ένας πολυλειτουργικός θαλάσσιος τερματικός σταθμός Sarzha, ο οποίος εγκαινιάστηκε στις 29 Σεπτεμβρίου, κατασκευάστηκε από την καζακική εταιρεία Semurg Invest στο λιμάνι του Kuryk. Το έργο περιλαμβάνει έναν τερματικό σταθμό σιτηρών χωρητικότητας ενός εκατομμυρίου τόνων, έναν τερματικό σταθμό πετρελαίου χωρητικότητας 5,5 εκατομμυρίων τόνων και έναν γενικό τερματικό σταθμό χωρητικότητας τριών εκατομμυρίων τόνων.

astanatimes.com