Κυριακή 26 Νοεμβρίου 2023

Στη Γαλλία, οι επιβάτες μερικές φορές στοιβάζονται σε παλιά, γεμάτα τρένα

Ανάλυση για την σημερινή κατάσταση των σιδηροδρόμων στη Γαλλία
Η επιβατική κίνηση των τρένων εκτινάχθηκε μετά την επιδημία Covid-19 σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες. Αλλά η προσφορά δεν συμβαδίζει πάντα, ιδιαίτερα στη Γαλλία. Η χώρα αντιμετωπίζει σημαντική καθυστέρηση στις επενδύσεις, ιδιαίτερα στο περιφερειακό της δίκτυο. Πλήρως γεμάτα βαγόνια, μη προσιτές τιμές, η διαμάχη μεγαλώνει.

Τον περασμένο Σεπτέμβριο, το SNCF έδειξε την ικανοποίησή του: κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού, η προσέλευση στις κύριες σιδηροδρομικές γραμμές TGV και Intercity έφτασε σε ρεκόρ, με 24 εκατομμύρια επιβάτες και ποσοστό πληρότητας 80%, που αρχίζει να βελτιώνεται προσεγγίζοντας αυτό των αεροπορικών μεταφορών. Δεν έχει δει ποτέ. Ακόμη και η επιβατική κίνηση στις περιφερειακές γραμμές αυξήθηκε κατά 10%. Αυτό που λέει λιγότερο το SNCF είναι ότι η προσφορά δυσκολεύεται να τηρήσει. Στα κοινωνικά δίκτυα οι πελάτες καταγγέλλουν υπερφορτωμένα βαγόνια και απαγορευτικές τιμές.

Η διαμάχη έχει αυξηθεί ιδιαίτερα σχετικά με τα TGV και την έλλειψη διαθέσιμων τρένων. "Η δεκαετία του 2010 ήταν αρκετά απογοητευτικά χρόνια για τις υψηλές ταχύτητες στη Γαλλία, παρά την αύξηση του μεγέθους του δικτύου. Φαινόταν να είναι οροπέδιο, γεγονός που εξηγεί την προσοχή της SNCF στην προσφορά, ιδίως τη συχνότητα των τρένων μεταξύ των πόλεων". εξήγησε την Πέμπτη στην εκπομπή του RTS Tout un monde, ο οικονομολόγος των μεταφορών Yves Crozet, ομότιμος καθηγητής στο Science Po Lyon και μέλος του think tank της French Road Union.

Ο χρόνος παραγωγής των σιδηροδρόμων είναι εξαιρετικά μεγάλος και εκτείνεται αρκετά χρόνια.
Yves Crozet, οικονομολόγος μεταφορών

«Η SNCF απέφυγε να παραγγείλει νέα τρένα TGV [...] Η ιδέα ήταν να μην αναπτυχθεί η προσφορά πολύ γρήγορα, γιατί η ζήτηση, μέχρι το 2019, τότε κατά τη διάρκεια της επιδημίας Covid, ήταν ασθενής», προσθέτει ο ειδικός.

Έκτοτε, αυξήσαμε τις ταχύτητες σε ορισμένες γραμμές και παρατείναμε τη διάρκεια ζωής ορισμένων τρένων, αλλά τα νέα αρθρωτά TGV που παραγγέλθηκαν το 2014 από την Alstom δεν θα φτάσουν πριν από το επόμενο έτος. «Ο χρόνος που απαιτείται για την παραγωγή σιδηροδρόμων είναι ένας εξαιρετικά μεγάλος χρόνος, ο οποίος εκτείνεται σε αρκετά χρόνια», υπογραμμίζει ο Yves Crozet.
Μια σιδηροδρομική υποδομή δύο ταχυτήτων

Πέρα από το τροχαίο υλικό, η κατάσταση των γραμμών δημιουργεί πολλά προβλήματα. "Η γαλλική σιδηροδρομική υποδομή είναι δύο ταχυτήτων. Υπάρχει μια πολύ σύγχρονη υποδομή, οι γραμμές υψηλής ταχύτητας, οι οποίες έχουν αναπτυχθεί σημαντικά τα τελευταία 40 χρόνια και τις οποίες έχει χρηματοδοτήσει σε μεγάλο βαθμό η Γαλλία, και υπάρχει το κλασικό δίκτυο, το οποίο έχει υποστεί οι προτεραιότητες που δίνονται στην υψηλή ταχύτητα και η οποία βρίσκεται σήμερα σε αρκετά κακή κατάσταση», ξεχωρίζει ο Gilles Dansart, δημοσιογράφος και διευθυντής του Mobilettre , ενός ενημερωτικού δελτίου για θέματα κινητικότητας στη Γαλλία. «Ο μέσος όρος ηλικίας του είναι πολύ υψηλότερος, σχεδόν δύο φορές υψηλότερος, από αυτόν, για παράδειγμα, του γερμανικού δικτύου».


Το κλασικό δίκτυο, που έχει υποφέρει από τις προτεραιότητες που δίνονται στην υψηλή ταχύτητα, βρίσκεται σήμερα σε αρκετά κακή κατάσταση
Gilles Dansart, δημοσιογράφος και διευθυντής της Mobilettre

Αυτή η διαφορά μεταξύ του δικτύου υψηλής ταχύτητας και του παραδοσιακού δικτύου δημιουργεί πρόβλημα: το TGV μεταφέρει μόνο το 10% των ταξιδιωτών -συχνά εκείνους που μπορούν να το αντέξουν οικονομικά- ενώ η ανάγκη για περιφερειακά τρένα και RER γύρω από τις αστικές περιοχές είναι τεράστια, ακόμα κι αν είναι κυρίως κατά τη διάρκεια ώρες αιχμής.

Το γαλλικό κράτος δεν προέβλεψε

«Υπάρχει επείγουσα ανάγκη να ανακαινιστεί αυτό το δίκτυο για να διασφαλιστεί ότι μπορεί να ανταποκριθεί σε όλες τις απαιτήσεις για σιδηροδρομικές μεταφορές, ιδιαίτερα τις προαστιακές και τις περιφερειακές μεταφορές», συνεχίζει ο Gilles Dansart, για τον οποίο το γαλλικό κράτος, εμμονή με την ανάκτηση των λογαριασμών SNCF, δεν έκανε προβλέπουν τη δημόσια ζήτηση.

Στη Γαλλία, το μερίδιο των σιδηροδρομικών μεταφορών είναι πολύ χαμηλό σε σύγκριση με άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Για να αντισταθμίσει αυτή την καθυστέρηση, η πρωθυπουργός Elisabeth Borne ανακοίνωσε τον Φεβρουάριο μια επένδυση 100 δισεκατομμυρίων ευρώ σε υποδομές και εξοπλισμό έως το 2040, αλλά αυτό μένει να πραγματοποιηθεί.

rts.ch
sidirodromikanea.blogspot.com