Πέμπτη 9 Νοεμβρίου 2023

Πετώντας χωρίς φτερά: Τα πιο γρήγορα τρένα στον κόσμο


Το τρένο Maglev της Σαγκάης διασχίζει τη Λαϊκή Δημοκρατία της Κίνας με υψηλή ταχύτητα. Φωτογραφία: Robert/AdobeStock

Λόγω της κλιματικής κρίσης και της τροπής των πτήσεων, τα τρένα υψηλής ταχύτητας γίνονται όλο και πιο σημαντικά παγκοσμίως. Ιδιαίτερα οι μητροπόλεις είναι προσβάσιμες σε χρόνο μηδέν

Όποιος σημειώνει τις τρέχουσες καιρικές καταστροφές καταλαβαίνει γιατί οι σύντομες πτήσεις δεν είναι καλή ιδέα. Η εναλλακτική είναι τα τρένα υψηλής ταχύτητας. Αν και η Ομοσπονδιακή Δημοκρατία είναι ηγέτης στην ανάπτυξη αυτών των σιδηροδρομικών αυτοκινήτων, η Deutsche Bahn επιβραδύνει τον εαυτό της με ένα ερειπωμένο δίκτυο τροχιάς. Σε άλλες χώρες, ωστόσο, το ερώτημα «αεροπλάνο, αυτοκίνητο ή τρένο;» δεν τίθεται πλέον επειδή τα εξαιρετικά γρήγορα τρένα τρέχουν από πόλη σε πόλη στις δικές τους διαδρομές χωρίς κυκλοφοριακή συμφόρηση.

Χάρη στην Ιαπωνία , όλος ο κόσμος ξέρει πώς να το κάνει σωστά: η χώρα χρησιμοποιεί το Shinkansen, γνωστό και ως Bullet Train, από το 1964. Είναι ένα τρένο υψηλής ταχύτητας που δεν έχει πλέον ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Αντίθετα, οι κινήσεις κατανέμονται σε όλο το μήκος του τρένου. Αυτό εγγυάται ομοιόμορφα κατανεμημένη ισχύ και ισχύ πέδησης ταυτόχρονα. Και σημαντικό: το τρένο έχει το δικό του σιδηροδρομικό σύστημα. Η διαδρομή Τόκιο – Οσάκα άνοιξε εγκαίρως για τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 1964 και ο κόσμος έμεινε έκπληκτος.

Μπορείτε να ταξιδέψετε σχεδόν σε όλη την Ιαπωνία με το Shinkansen

Το ταξίδι μήκους 515,4 χιλιομέτρων θα μπορούσε να ολοκληρωθεί σε απίστευτες τρεις ώρες και δέκα λεπτά. Η τελική ταχύτητα ήταν 210 χιλιόμετρα την ώρα. Τα τρένα τρέχουν τώρα έως και 320 χιλιόμετρα την ώρα σε τακτική υπηρεσία και υπάρχουν εννέα γραμμές Shinkansen με τις οποίες μπορείτε να ταξιδέψετε σε ολόκληρο σχεδόν το νησιωτικό κράτος. Ειδικά οι ξένοι επιβάτες γοητεύονται από την άνεση - για παράδειγμα ο ατομικά ρυθμιζόμενος κλιματισμός, οι τουαλέτες με θερμαινόμενα καθίσματα τουαλέτας και οι αυτόματοι πωλητές τροφίμων.

Στην Ευρώπη, η Γαλλία μπορεί αναμφίβολα να συγκαταλέγεται στους πρωτοπόρους των τρένων υψηλής ταχύτητας με το TGV (Train à grande Vitesse). Το 2007, το TGV έφτασε σε παγκόσμιο ρεκόρ ταχύτητας 574,8 χιλιομέτρων την ώρα. Τα TGV διασχίζουν τη χώρα με ταχύτητα έως και 320 χιλιόμετρα την ώρα στο δικό τους δίκτυο υψηλής ταχύτητας, το οποίο τώρα εκτείνεται περίπου 2.500 χιλιόμετρα σε όλη τη Γαλλία από το Παρίσι . Η πρώτη εμπορική διαδρομή από το Παρίσι στη Λυών τέθηκε σε λειτουργία το 1982. Για τη διαδρομή των 429 χιλιομέτρων, ο χρόνος ταξιδιού μειώθηκε στο μισό σε δύο ώρες. Το TGV μπορεί πλέον να καλύψει τα 660 χιλιόμετρα από το Παρίσι στη Μασσαλία σε τέσσερις ώρες. Το TGV διασχίζει πλέον τα σύνορα και συνδέει τις γειτονικές χώρες με τη γαλλική πρωτεύουσα. Η τεχνολογία TGV ήταν επίσης η αρχή των τρένων υψηλής ταχύτητας της Ισπανίας από το 1992.

Το γερμανικό ICE 

Όσον αφορά την ταχύτητα, τα τρένα ICE3 της Γερμανίας βρίσκονται επίσης στην πρώτη γραμμή από το 1999, φτάνοντας τα 330 χιλιόμετρα την ώρα. Οι μηχανικοί της Siemens και της Bombardier σχεδίασαν αρχικά αυτόν τον τύπο τρένου για τη διαδρομή Κολωνία – Φρανκφούρτη μήκους 180 χιλιομέτρων, όπου το τρένο μπορεί να φτάσει ταχύτητες έως και 300 km/h. Αυτό σημαίνει ότι ο χρόνος ταξιδιού έχει μειωθεί από 2,5 ώρες σε 62 λεπτά. Το ιδιαίτερο με το εξαγωγικό hit ICE3 είναι η κίνησή του. Παρόμοια με το Shinkansen, η λεγόμενη πολλαπλή μονάδα δεν έχει πλέον ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Αντίθετα, 16 ηλεκτροκινητήρες - σε αυτήν την περίπτωση - κατανέμονται σε τέσσερα από τα οκτώ βαγόνια και αποδίδουν συνολικά 11.000 ίππους. Αυτό διευκολύνει τη διατήρηση της ταχύτητας ακόμη και σε ανηφόρες. Αυτό όμως που λείπει από το ICE3 στη Γερμανία είναι η δική του διαδρομή στην οποία θα μπορούσε να φτάσει στους προορισμούς του χωρίς εμπόδια και έγκαιρα.

Το Shinkansen στην Ιαπωνία τρέχει στη δική του διαδρομή
Φωτογραφία: tostphoto/Adobe Stock

Η Κίνα έκανε το μεγαλύτερο άλμα προς τα εμπρός όταν το Shanghai Transrapid, γνωστό και ως Shanghai Maglev Train, τέθηκε σε λειτουργία το 2002. Το τρένο με μαγνητική αιώρηση, στην κατασκευή του οποίου συμμετείχαν εταιρείες όπως η Siemens, αγγίζει την τελική ταχύτητα των 460 χιλιομέτρων την ώρα. Σε τακτική λειτουργία, το Transrapid συνδέει τη διαδρομή 30 χιλιομέτρων μεταξύ του Νέου Διεθνούς Εκθεσιακού Κέντρου της Σαγκάης και του αεροδρομίου Pudong σε επτάμισι λεπτά. Αυτό σημαίνει ότι μετά από τρεισήμισι λεπτά το τρένο φτάνει στο όριο ταχύτητας των 430 χιλιομέτρων την ώρα και στη συνέχεια επιβραδύνει στον τελικό σταθμό.

Η Κίνα έχει επίσης να προσφέρει σιδηροδρομικές γραμμές υψηλής τεχνολογίας

Αλλά η Λαϊκή Δημοκρατία μόλις έχει ζεσταθεί με το τρένο Maglev της Σαγκάης. Το τρένο Fuxing, μοντέλο CR 400, είναι μια εντελώς κινεζική εξέλιξη και είναι ένα από τα ταχύτερα επιβατικά τρένα στον κόσμο από το 2016, με τελική ταχύτητα 350 χιλιόμετρα την ώρα σε κανονική λειτουργία. Το ρεκόρ ταχύτητας του είναι 420 χιλιόμετρα την ώρα. Γεμάτο υψηλής τεχνολογίας, το τρένο προσφέρει στους επιβάτες θέσεις με εξατομικευμένη ψυχαγωγία, ασύρματους σταθμούς φόρτισης και έξυπνα τζάμια που χρωματίζουν τα τζάμια ανάλογα με το φως του ήλιου. Το Fuxing ολοκληρώνει τη διαδρομή 2.230 χιλιομέτρων Πεκίνο – Σαγκάη – Χονγκ Κονγκ σε εννέα ώρες. Στις αρχές της δεκαετίας του 1980, αυτό το ταξίδι με το τρένο κράτησε ακόμα περίπου δύο ημέρες.

augsburger-allgemeine.de
sidirodromikanea.blogspot.com