Ο διάδρομος πλούσιος σε ορυκτά βλέμμα της Δύσης στην Αγκόλα, τη ΛΔΚ, τη Ζάμπια καθώς το Belt and Road επιβραδύνεται
ΤΟΚΙΟ/ΠΕΚΙΝΟ -- Οι Ηνωμένες Πολιτείες και η Ευρωπαϊκή Ένωση θα προσφέρουν βοήθεια για την κατασκευή ενός διεθνούς σιδηροδρόμου στην Αφρική για να φέρουν πόρους από τις περιοχές εξόρυξης σε ένα λιμάνι σε μια δοκιμή για το αν μπορούν να αποκτήσουν ερείσματα στην Αφρική, όπου έχει κερδίσει η Κίνα επιρροή μέσω της πρωτοβουλίας Belt and Road. Προορίζεται επίσης να ενισχύσει τις αλυσίδες εφοδιασμού για κρίσιμα ορυκτά, μειώνοντας την εξάρτηση των χορηγών από την Κίνα.
"Πρόκειται για μια περιφερειακή επένδυση που αλλάζει το παιχνίδι", δήλωσε ο πρόεδρος των ΗΠΑ Τζο Μπάιντεν στις 9 Σεπτεμβρίου, όταν ανακοίνωσε ότι οι ΗΠΑ θα υποστήριζαν την ανάπτυξη του διαδρόμου Lobito σε συνεργασία με την ΕΕ. Ο διάδρομος στοχεύει στην ενίσχυση ενός δικτύου διανομής που συνδέει το λιμάνι Lobito της Αγκόλα στις ακτές του Ατλαντικού με τη Ζάμπια και τη Λαϊκή Δημοκρατία του Κονγκό, χώρες της ενδοχώρας που είναι πλούσιες σε ορυκτές πηγές.
Οι ΗΠΑ και η ΕΕ θα υποστηρίξουν μελέτες σκοπιμότητας για την επέκταση ενός υφιστάμενου σιδηροδρόμου από την ανατολική Αγκόλα έως τη βόρεια Ζάμπια, σύμφωνα με την κυβέρνηση των ΗΠΑ. Η Helaina Matza, ενεργή ειδική συντονίστρια για το Partnership for Global Infrastructure and Investment στο Υπουργείο Εξωτερικών των ΗΠΑ, δήλωσε σε συνέντευξη Τύπου στις 13 Σεπτεμβρίου ότι οι ΗΠΑ θα χρηματοδοτήσουν επίσης ένα έργο για την ανακαίνιση του υπάρχοντος σιδηροδρόμου από την Αγκόλα στη Λαϊκή Δημοκρατία της Κογκό. «Θα το πράξουμε με τρόπους που εξυπηρετούν τον σκοπό μας να υποστηρίξουμε τη δημοκρατία», είπε, κάνοντας μια σιωπηρή αντίθεση με την προσέγγιση της Κίνας.
Η Λαϊκή Δημοκρατία του Κονγκό είναι ο μεγαλύτερος παραγωγός κοβαλτίου στον κόσμο, ένα υλικό απαραίτητο για την παραγωγή μπαταριών ιόντων λιθίου, οι οποίες χρησιμοποιούνται σε ηλεκτρικά οχήματα, ηλεκτρονικά είδη ευρείας κατανάλωσης και άλλα προϊόντα. Η κεντροαφρικανική χώρα διαθέτει επίσης κοιτάσματα άλλων κρίσιμων ορυκτών και, μαζί με τη γειτονική Ζάμπια, είναι σημαντικός παραγωγός χαλκού. Οι κινεζικές εταιρείες εξόρυξης δραστηριοποιούνται ήδη και στις δύο χώρες. Η αυξημένη συμμετοχή των ΗΠΑ και της ΕΕ στη φυσική διανομή στην Αφρική μπορεί να βοηθήσει τις δυτικές εταιρείες να βελτιώσουν τις αλυσίδες εφοδιασμού τους.
Στην Αφρική, η Κίνα ήταν η πρώτη που έδωσε χείρα βοηθείας στην κατασκευή σιδηροδρόμων, κυρίως σε χώρες της υποσαχάριας χώρας. Στην Κένυα, ένας σιδηρόδρομος που συνδέει το Ναϊρόμπι, την πρωτεύουσα, με το λιμάνι της Μομπάσα ολοκληρώθηκε το 2017 με κινεζική βοήθεια. Οι εργασίες για την επέκταση του σιδηροδρόμου συνεχίστηκαν από τότε και υπάρχει σχέδιο για επέκταση της γραμμής στην πρωτεύουσα της Ουγκάντα, την Καμπάλα, έως το 2030.
Ένας κινεζικής κατασκευής σιδηρόδρομος λειτουργεί επίσης μεταξύ της Αντίς Αμπέμπα, της πρωτεύουσας της Αιθιοπίας, και του Τζιμπουτί, του ανατολικού γείτονά του με θέα την Ερυθρά Θάλασσα και τον Κόλπο του Άντεν. Μια κινεζική εταιρεία έλαβε επίσης παραγγελία για κατασκευή σιδηροδρόμων στη Νιγηρία, της οποίας ο πληθυσμός των 200 εκατομμυρίων είναι ο μεγαλύτερος στην Αφρική.
Η Κίνα φέρνει πλεονεκτήματα, όπως γενναιόδωρο δανεισμό και εταιρείες ικανές να συμμετάσχουν σε έργα μεγάλης κλίμακας. Δεν ασχολείται με τα ανθρώπινα δικαιώματα ή τη δημοκρατία στις χώρες που βοηθά, σε αντίθεση με τις ΗΠΑ, επομένως η Κίνα τείνει να γίνεται ευπρόσδεκτη από αυταρχικούς ηγέτες.
Ωστόσο, οι όροι των δανείων που προσφέρει η Κίνα συχνά επικρίνονται ως αδιαφανείς και ορισμένοι την κατηγορούν ότι στήνει «παγίδες χρέους» στις οποίες οι δανειολήπτες χώρες κινδυνεύουν να αναλάβουν χρέη που δεν μπορούν να αποπληρώσουν και ότι δίνει στην Κίνα επιρροή στον τρόπο με τον οποίο είναι οι πόροι σε αυτές τις χώρες. αναπτηγμένος.
Το Πεκίνο αναγκάστηκε επίσης να επανεξετάσει τον πλούσιο δανεισμό του. Πέρυσι, δάνεισε κάτι λιγότερο από 1 δισεκατομμύριο δολάρια στην Αφρική, σύμφωνα με έρευνα του Πανεπιστημίου της Βοστώνης. Τα κινεζικά δάνεια προς την Αφρική συνέχισαν να μειώνονται από τότε που κορυφώθηκαν στα 28,5 δισεκατομμύρια δολάρια το 2016. Ο κύριος λόγος είναι ότι οι αθετήσεις δανείων έχουν αυξηθεί σε χώρες που συμμετέχουν στην πρωτοβουλία Belt and Road, εν μέρει λόγω της πανδημίας COVID-19. Σύμφωνα με έρευνα του ειδικού στην έρευνα των ΗΠΑ Rhodium Group, οι αθετήσεις δανείων το 2020 έως το 2022 ήταν συνολικής αξίας 76,8 δισεκατομμυρίων δολαρίων, 4,5 φορές το ποσό από το 2017 έως το 2019.
Η επιβράδυνση της κινεζικής οικονομίας αναγκάζει επίσης τους ηγέτες της να προσαρμόσουν την επενδυτική τους πολιτική στο εξωτερικό. Τα συναλλαγματικά αποθέματα της Κίνας, τα οποία βοηθούν στη χρηματοδότηση νέων επενδύσεων, είναι σταθερά. Η Πρωτοβουλία Belt and Road βρίσκεται σε σημείο καμπής καθώς ο Πρόεδρος Xi Jinping έδωσε οδηγίες για την αύξηση των αποδόσεων των επενδύσεων από το έργο.
Η υποστήριξη των ΗΠΑ και της ΕΕ για τον διάδρομο Lobito είναι ένα από τα πρώτα έργα στο πλαίσιο της Σύμπραξης για Παγκόσμια Υποδομή και Επενδύσεις, ένα πλαίσιο για την ανάπτυξη υποδομών στις αναπτυσσόμενες χώρες που συμφωνήθηκε στη σύνοδο κορυφής της Ομάδας των Επτά το 2022. Τα κράτη της G7 στοχεύουν να παρέχει συνολική βοήθεια 600 δισεκατομμυρίων δολαρίων, συμπεριλαμβανομένων ιδιωτικών κεφαλαίων, στο πλαίσιο μέχρι το 2027.
Η Ουάσιγκτον προβάλλει το έργο Lobito Corridor ως πηγή τοπικών θέσεων εργασίας, προώθησης του εμπορίου, ενισχυμένων αλυσίδων εφοδιασμού και επισιτιστικής ασφάλειας στις αφρικανικές χώρες, όπως διακρίνεται από το κινεζικό μοντέλο, το οποίο συνήθως έρχεται ως πακέτο που περιλαμβάνει Κινέζους εργάτες και μηχανές.
Έργα όπως το Lobito Corridor είναι «μεγάλα εγχειρήματα που θα χρειαστούν πολλά χρόνια για να αποδώσουν καρπούς, ακόμη και υπό τις καλύτερες συνθήκες», δήλωσε ο David Sacks, συνεργάτης του Συμβουλίου Εξωτερικών Σχέσεων, μιας δεξαμενής σκέψης των ΗΠΑ.
asia.nikkei.com