Πέμπτη 12 Οκτωβρίου 2023

«Μπήκε στις ράγες» η λειτουργία του Μετρό Θεσσαλονίκης

Η ανάδοχος, μέσα στο πρώτο τετράμηνο από την υπογραφή της σύμβασης θα πρέπει να προσλάβει 65 άτομα προσωπικό

Μετά το «παιδιά, τελειώνουμε», του υφυπουργού Υποδομών Νίκου Ταχιάου, ακολουθεί το «παιδιά, ξεκινάμε», γιατί από τη στιγμή που το μεσημέρι της 4ης Οκτωβρίου, έπεσαν οι υπογραφές στη Σύμβαση για το ΣΔΙΤ Λειτουργίας και Συντήρησης του Μετρό Θεσσαλονίκης, ξεκίνησε και η προπαρασκευαστική περίοδος, η οποία μετά 12-14 μήνες, θα καταλήξει στην έναρξη της εμπορικής λειτουργίας της βασικής γραμμής.

Άννη Καρολίδου

Η ανάδοχος ΤΗΕΜΑ ΑΕ, βάσει σύμβασης, αναλαμβάνει την υποχρέωση να παρέχει υπηρεσίες εμπορικής λειτουργίας, υπηρεσίες προληπτικής και διορθωτικής συντήρησης εγκαταστάσεων και εξοπλισμού, υπηρεσίες καθαρισμού, υπηρεσίες φύλαξης και ασφάλειας και υπηρεσίες κομίστρου.

Λέχθηκε πολλές φορές από τους επικεφαλής του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών αλλά και από τον ίδιο τον πρωθυπουργό, ότι το Μετρό θα τεθεί σε λειτουργία, το δεύτερο εξάμηνο του 2024. Αυτό είναι που περιμένουν και οι Θεσσαλονικείς, όσοι τουλάχιστον ευκολύνονται να χρησιμοποιούν το Μετρό για τις μετακινήσεις τους, στο τμήμα από ΝΣΣ μέχρι Νέα Ελβετία αρχικά και, έξι μήνες αργότερα, ως Καλαμαριά με τερματικό στη Μίκρα. Αλλά μέχρι να αρχίσει η εμπορική λειτουργία, ο ανάδοχος η ΤΗΕΜΑ ΑΕ, εταιρεία ειδικού σκοπού (spv) που έχει μετόχους την ιταλική ΑΤΜ με 51% την γαλλική EGIS με 49%, έχει πολλά να κάνει.
Όπως έχει πληροφορηθεί η «ΜτΚ», managing director της ΤΗΕΜΑ αναλαμβάνει ο Carlo Bianco, διευθυντής ανάπτυξης της Azienda Trasporti Milanesi. Η ανάδοχος, μέσα στο πρώτο τετράμηνο από την υπογραφή της σύμβασης θα πρέπει να προσλάβει 65 άτομα προσωπικό, ενώ υπολογίζεται ότι περί τα 20 άτομα που έχουν εμπειρία σε θέματα λειτουργίας αυτόματων συστημάτων Μετρό, θα έρθουν από το εξωτερικό, για να αναλάβουν διευθυντικές θέσεις.

Όταν αρχίσει να λειτουργεί το Μετρό και στην Καλαμαριά, υπολογίζεται ότι συνολικά θα απασχολούνται περί τα 420 άτομα (σ.σ. κάποια ίσως να απασχολούνται σε υπεργολάβους). Οι εργαζόμενοι της ΤΗΕΜΑ, θα εγκατασταθούν στο «Κτίριο 1», στο ΚΕΛ της Πυλαίας.

Με τίμημα 250 εκατ. ευρώ

Να υπενθυμίσουμε ότι η κοινοπραξία των ΑΤΜ-EGIS, αναδείχθηκε ανάδοχος καθώς είχε μειοδοτήσει στο διαγωνισμό για το ΣΔΙΤ Λειτουργίας, προσφέροντας τίμημα 250 εκατ. ευρώ (αντί προϋπολογισμένων 292 εκατ. προ ΦΠΑ) για 11 ημερολογιακά έτη ή 12 έτη ΣΔΙΤ (σ.σ. η σύμβαση υπογράφηκε μετά τον Ιανουάριο τρέχοντος έτους).

Σε αυτή την προπαρασκευαστική περίοδο, θα πρέπει να εκπαιδευτεί και ομάδα μηχανικών της Ελληνικό Μετρό ΑΕ, που θα επιβλέπει την υλοποίηση της σύμβασης, ενώ θα πρέπει να γίνουν και πολλά ακόμη.

Συγκεκριμένα:

- Θα πρέπει να δημιουργηθεί ο Σταθμός Μετεπιβίβασης στη Νέα Ελβετία, του οποίου την κατασκευή θα αναλάβει τελικώς η Ελληνικό Μετρό ΑΕ, με νομοθετική ρύθμιση που θα κατατεθεί στην Βουλή την ερχόμενη εβδομάδα.

- Θα πρέπει να τελειώσει το κατασκευαστικό μέρος του Σταθμού Βενιζέλου.

- Θα πρέπει με την ολοκλήρωση των η/μ συστημάτων να γίνει και το integration, ώστε να επεκταθούν σε τακτική βάση οι δοκιμαστικές διαδρομές των driverless συρμών πέραν του Σταθμού «Συντριβάνι», ως το Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό.

Η προπαρασκευαστική περίοδος

Θα πρέπει να ολοκληρωθούν και τα αρχιτεκτονικά τελειώματα, στα λίγα σημεία που απαιτούνται και, φυσικά, αφού κλείσει το έργο της κατασκευής, να γίνει η διοικητική παραλαβή για χρήση. Είναι πολλά αυτά που πρέπει να γίνουν κατά την προπαρασκευαστική περίοδο, όπως η εγκατάσταση και θέση σε λειτουργία του πληροφοριακού συστήματος IT/ERP, οι δοκιμές ασφαλούς λειτουργίας σε πολλά διαφορετικά σενάρια, εκπαίδευση προσωπικού, πιστοποιήσεις, έκδοση άδειας λειτουργίας κ.ά.

Απαράβατος όρος η εκπλήρωση των προϋποθέσεων της προπαρασκευαστικής περιόδου, για να ξεκινήσει η εμπορική λειτουργία.

Πολιτική κομίστρου και «έξυπνο» εισιτήριο

Αλλά και η πλευρά του δημοσίου πρέπει να τρέξει με τις δικές της υποχρεώσεις. Για παράδειγμα, το αρμόδιο υπουργείο (ΥΠΟΜΕ/ Μεταφορές) και ο ΟΣΕΘ, θα πρέπει να κλείσουν το θέμα της εμπορικής πολιτικής και της πολιτικής κομίστρου.

Είναι δεδομένο ότι η τιμή του κομίστρου ορίζεται από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών και αυτό που ως τώρα έχει λεχθεί, είναι, ότι το εισιτήριο για το Μετρό, θα είναι ηλεκτρονικό, θα είναι ενιαίο (με των λεωφορείων) και θα είναι φθηνότερο από του Μετρό της Αθήνας.

Να σημειωθεί ότι τα έσοδα από το κόμιστρο, όπως και τα έσοδα από τις εμπορικές δραστηριότητες στους χώρους του Μετρό, θα πηγαίνουν στην Ελληνικό Μετρό ΑΕ και το ελληνικό δημόσιο.

Όπως ανακοινώθηκε τις προάλλες, με αφορμή την υπογραφή της Σύμβασης Λειτουργίας, μέσα στο επόμενο διάστημα, σε νομοσχέδιο που θα κατατεθεί στη Βουλή, θα δοθεί στην Ελληνικό Μετρό ΑΕ, η αρμοδιότητα, για να διενεργήσει διαγωνισμό για το κόμιστρο, στην επέκταση προς Καλαμαριά.

Αυτό όμως το εισιτήριο, θα πρέπει να «κουμπώσει» στο ηλεκτρονικό ενιαίο εισιτήριο της βασικής γραμμής του Μετρό και, των λεωφορειακών γραμμών, το οποίο ως γνωστόν, δεν υπάρχει ακόμη. Υπάρχει η πρόβλεψη για «έξυπνο» εισιτήριο, στο πλαίσιο της σύμβασης που έχει ανατεθεί στις ΤΕΡΝΑ - Indigital - AMKO, με αντικείμενο τον ψηφιακό μετασχηματισμό τηλεματικής και ενιαίου Αυτόματου Συστήματος Συλλογής Κομίστρου.

Το έργο, που χρηματοδοτείται από την Κοινωνία της Πληροφορίας με το ποσό των 30 εκατ. ευρώ, ακόμη δεν έχει υλοποιηθεί και, όπως πληροφορείται η «ΜτΚ», ο ΟΣΕΘ (Οργανισμός Συγκοινωνιακού Έργου Θεσσαλονίκης) επείγεται να τρέξει την υλοποίησή του. Αυτό θα καταστεί δυνατό, όταν η Εθνική Αρχή Διαφάνειας, που ερευνά τη σχετική σύμβαση, καταθέσει το πόρισμά της.

Σημειώνεται ότι η σύμβαση μεταξύ ΟΣΕΘ και κοινοπραξίας, υπογράφηκε στις 25 Φεβρουαρίου 2021 και προβλέπει κατασκευαστική περίοδο 12 μηνών, όπως επίσης παροχή υπηρεσιών συντήρησης και υποστήριξης λειτουργίας για πέντε έτη από την ολοκλήρωση.

Υπάρχουν λοιπόν αρκετά προαπαιτούμενα που πρέπει να υλοποιηθούν, πριν δοθεί το «πράσινο φως» για την έναρξη της εμπορικής λειτουργίας.

Σε τούτη τη φάση, μπορούμε να πούμε, ότι το Μετρό Θεσσαλονίκης, μπαίνει στην τελική ευθεία πριν την έναρξη λειτουργίας του. Η THEMA AE, σαφώς και στηρίζεται στην πολυετή εμπειρία των μετόχων της, στη λειτουργία σιδηροδρομικών έργων και δη, αυτόματων συστημάτων Μετρό, στην Ευρώπη αλλά και στη Μέση Ανατολή και την Ασία, όπως επίσης και στη δάνεια εμπειρία που μπορεί να έχει από την Metro Service, θυγατρική του Ομίλου ΑΤΜ, που είναι υπεύθυνη (μαζί με τη Hitachi Rail) για τη λειτουργία του επίσης αυτόματου μετρό της Kοπεγχάγης.

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 08.10.2023
makthes.gr