Τρίτη 24 Οκτωβρίου 2023

Η Ευρώπη αναλαμβάνει το μέλλον του υπερτρένου hyperloop

 
Δίπλα στα κανάλια του μη πολυσύχναστου λιμανιού της πόλης, το Stadshaven, ένας λευκός σωλήνας μήκους τριάντα μέτρων, καμουφλάρεται μέσα στο τοπίο της βιομηχανικής περιοχής, όπου οι σωλήνες και τα κοντέινερ είναι κάθε άλλο παρά εξωγήινοι. Ωστόσο, αυτός ο σωλήνας προσφέρει μια ματιά στο ποιο μπορεί να είναι το μέλλον της κινητικότητας. Είναι μια δοκιμαστική πίστα για εξαιρετικά γρήγορα τρένα που τρέχουν στο κενό. Μπορεί να το έχετε ακούσει. Λέγεται hyperloop.

Η Ευρώπη ηγείται της έρευνας και ανάπτυξης της τεχνολογίας hyperloop, με την ΕΕ να υποστηρίζει εταιρείες όπως η Hardt και η Zeleros.
Οι δυο τους ενώνουν τις δυνάμεις τους για να προωθήσουν την τεχνολογία, με στόχο την έναρξη της εμπορευματοποίησης έως το 2030.

Με απλά λόγια, το σύστημα κινητικότητας hyperloop αποτελείται από ένα τρένο σε σωλήνα κενού που μπορεί να ταξιδέψει με ταχύτητες 1000 km/h. Αντί για βαγόνια, υπάρχουν λοβοί υπό πίεση, οι οποίοι αιωρούνται σε ράγες χρησιμοποιώντας ειδικούς μαγνήτες. Αφαιρώντας τον αέρα, τα οχήματα δεν χρειάζεται να τον απομακρύνουν για να εξουδετερώσουν τη δύναμη έλξης και εξαλείφοντας την τριβή, οι λοβοί μπορούν να κινούνται πιο ελεύθερα, φτάνοντας μεγαλύτερες ταχύτητες. Εάν δεν χρησιμοποιείται δύναμη για να αποτραπεί η έλξη, απαιτείται λιγότερη ενέργεια για να κινηθούν οι λοβοί. Επιπλέον, το hyperloop έχει σχεδιαστεί για να είναι πλήρως ηλεκτρικό.

Η έννοια του τρένου δεν είναι νέα, αλλά χρονολογείται από τον δέκατο ένατο αιώνα. Επέστρεψε στη μόδα πριν από μερικά χρόνια, καθώς η Tesla Motors και ο Διευθύνων Σύμβουλος της X, Elon Musk, προκάλεσαν φοιτητικές ομάδες στον διαγωνισμό Hyperloop pod. Στην πρώτη γραμμή της παγκόσμιας έρευνας για το hyperloop βρίσκονται τρεις ευρωπαϊκές εταιρείες:Zeleros Hyperloop,Hardt Hyperloop, καιNevomo. Οι δύο πρώτοι προέκυψαν από τον ανταγωνισμό του Μασκ. Και οι τρεις τους υποστηρίζονται από την Ευρωπαϊκή Ένωση μέσω του Ευρωπαϊκού Ινστιτούτου Καινοτομίας και Τεχνολογίας (EIT)Πρωτοβουλία Innoenergy. Στα κεντρικά γραφεία της Hardt Hyperloop στο Ρότερνταμ, το EIT διοργάνωσε μια εκδήλωση μέσων ενημέρωσης για να παρουσιάσει τις τρεις εταιρείες, να δώσει μια επισκόπηση της κατάστασης της τεχνολογίας και να δώσει στους δημοσιογράφους την ευκαιρία να τη δουν στην πραγματική ζωή στο κέντρο εμπειρίας και στον υπαίθριο δοκιμαστικό σωλήνα.

Μέσα στο λοβό

Μετά από ένα σύντομο εισαγωγικό βίντεο, ένα τμήμα ενός pod hyperloop καλωσορίζει τους επισκέπτες. Στο εσωτερικό του υπάρχουν δύο φουτουριστικά και άνετα καθίσματα. Δίπλα τους, τοποθετείται μια οθόνη που θα δείχνει ταξιδιωτικές πληροφορίες. Η οροφή της συνοδείας διαθέτει οθόνες που εμφανίζουν το βόρειο σέλας. Κάνει τους επιβάτες να αισθάνονται πιο άνετα και πιθανώς μειώνει τη ζάλη που προκαλείται από το ταξίδι με τόσο μεγάλη ταχύτητα. Όσον αφορά αυτήν την πτυχή, οι κραδασμοί που παρουσιάζονται όταν ταξιδεύετε με τρένο δεν αποτελούν πλέον πρόβλημα με το Hyperloop, καθώς οι λοβοί αιωρούνται στις γραμμές.

Στους τοίχους του δωματίου κρέμονται αποχρώσεις hyperloop pods, με λεπτομέρειες για τις λειτουργίες. Ορισμένα πλαστικά μοντέλα δείχνουν συνοδείες και συγκρίνουν την υποδομή hyperloop με έναν συμβατικό σιδηρόδρομο ή έναν αυτοκινητόδρομο έξι λωρίδων. Δίπλα στο pod υπάρχει η ευκαιρία να προσομοιώσετε τον προγραμματισμό ενός ταξιδιού hyperloop. Το hyperloop θα κάλυπτε πάνω από 1400 χιλιόμετρα μεταξύ Άμστερνταμ και Βουδαπέστης σε τέσσερις ώρες και είκοσι λεπτά. Με αεροπλάνο, αν και ο σχεδιαστής δείχνει 200 ​​χιλιόμετρα μικρότερη απόσταση, χρειάζεται ακόμα έξι ώρες πόρτα σε πόρτα από το ένα κέντρο της πόλης στο άλλο. Με τρένο, το ταξίδι διαρκεί σχεδόν 19 ώρες και μισή. Η οθόνη δείχνει επίσης τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις και την κατανάλωση ενέργειας για κάθε μέσο μεταφοράς. Ένας ναύλος hyperloop χρησιμοποιεί 61 kWh και εκπέμπει 15 κιλά CO 2 . Η πτήση απαιτεί 322 kWh ισοδύναμης ενέργειας και εκφορτώνει 81 κιλά διοξειδίου του άνθρακα.

Μετεώριση

Σε μια άλλη γωνία του δωματίου, ένας προσομοιωτής δείχνει τη λειτουργία της μαγνητικής αιώρησης. Μέσα σε ένα μικρό ορθογώνιο τούνελ, μια μικρή κουκλίτσα έλκεται από τους μαγνήτες στις ράγες πάνω του, μετακινώντας μπρος-πίσω μέσα από τη μικρή ράγα. Η απόδειξη της λειτουργίας μιας τέτοιας τεχνολογίας ήταν ένα από τα κύρια ορόσημα που πέτυχε η εταιρεία.

Το Hardt Hyperloop HQ απέχει πέντε λεπτά με τα πόδια από το σημείο εγκατάστασης του δοκιμαστικού σωλήνα. Σε αυτήν την εγκατάσταση, η ολλανδική ομάδα θα μπορούσε να αποδείξει την τεχνολογία της εναλλαγής λωρίδας, η οποία επιτρέπει στα pods να αλλάζουν από τη μια λωρίδα στην άλλη χωρίς να χρειάζονται κινούμενα εξαρτήματα. Η λευκή σήραγγα διαμέτρου τριών μέτρων που είχε εγκατασταθεί σε περίπου ένα μέτρο στο έδαφος ήταν η κύρια δοκιμαστική εγκατάσταση για τον Hardt. Από το άνοιγμα του Ευρωπαϊκό Κέντρο Hyperloop(EHC) στο Veendam, στα βόρεια της Ολλανδίας, έχει γίνει ένα ζωντανό παράδειγμα του πώς θα είναι οι εγκαταστάσεις hyperloop στο μέλλον.

Τεράστια προσπάθεια

Ο επικεφαλής επιχειρήσεων της Zeleros, Λουίς Ναβάρο, υπογράμμισε τις προσπάθειες και τον όγκο της τεχνογνωσίας που απαιτείται για την κατασκευή αυτής της τεχνολογίας. «Πρέπει να είμαστε μια εστιασμένη αεροδιαστημική εταιρεία», είπε. Δεδομένης της πολυπλοκότητας, θεωρεί απαραίτητη τη συνεργασία, καθώς τόσο η εταιρεία του όσο και ο Hardt πιέζουν προς τον ίδιο στόχο: να κάνουν πραγματικότητα τη μεταφορά του hyperloop.

Την πρώτη μέρα του ΕΙΤBusiness Boosterεκδήλωση, υπέγραψε Μνημόνιο Συνεργασίας για την επιτάχυνση των τεχνικών και εμπορικών ανάπτυξη της τεχνολογίας. Μέσα από αυτό το βήμα, οι δύο εταιρείες θα συνεργαστούν για την τεχνολογία. Καθώς και οι δύο εταιρείες οραματίζονται να έχουν το πρώτο τους δρομολόγιο έως το 2030, θα συγκλίνουν πλέον σε έναν κοινό οδικό χάρτη. Ο Zeleros και ο Hardt θα πραγματοποιήσουν δοκιμές μαζί στο EHC.

Η ισπανική εταιρεία, που ιδρύθηκε το 2015, δημιούργησε ένα σταθερό δίκτυο βιομηχανικών συνεργατών, συμπεριλαμβανομένης της Airbus και της χαλυβουργίας ArcelorMittal. Μερικά από τα επιτεύγματά του περιλαμβάνουν τη δημιουργία ενός ισχυρού γραμμικού κινητήρα για πρόωση. Ο Ναβάρο αναγνώρισε την τρέχουσα έλλειψη ετοιμότητας της τεχνολογίας Hyperloop, αν και παρατήρησε ότι «η διαδρομή είναι ξεκάθαρη».

Άλλος τρόπος μετακίνησης

Για το EIT InnoEnergy, είναι σαφές ότι υπάρχει ανάγκη για έναν πέμπτο τρόπο μεταφοράς που θα συμπληρώνει τους υπάρχοντες. Οι προβλέψεις προτείνουν αύξηση της ζήτησης για εμπορευματικές και επιβατικές σιδηροδρομικές μεταφορές έως το 2050 – κατά τρεις και διπλάσιες, αντίστοιχα – και οι εκπομπές πρέπει να μειωθούν δραστικά μέχρι τότε. Σε αυτόν τον βαθμό, το hyperloop μπορεί να είναι η ανατρεπτική επιλογή που ενώνει αυτοκίνητα, τρένα και αεροπλάνα. Συγκεκριμένα, μπορεί να φροντίσει, τουλάχιστον αρχικά, τη μεταφορά επιβατών, απελευθερώνοντας τους υπάρχοντες σιδηροδρόμους για εμπορευματικές μεταφορές, διευκρινίζει η Lucienne Krosse της EIT InnoEnergy.

Εξηγώντας την τεχνολογία, τόσο οι εταιρείες όσο και το ινστιτούτο τονίζουν αυτό το σημείο. Το Hyperloop δεν θέλει να αντικαταστήσει αυτό που ήδη έχουμε. Ωστόσο, οραματίζεται να καλύπτει αποστάσεις χιλιάδων χιλιομέτρων καθώς και μικρές. Υπάρχουν επίσης περιπτώσεις για τοπικές συγκοινωνίες, με το τρένο στο κενό να είναι πιθανότατα ένα μετρό μεγαλύτερης κλίμακας για να μετακινείται από πόλη σε πόλη. Η ενσωμάτωση ενός άλλου μέσου μεταφοράς αναμένεται να προωθήσει τις αλλαγές στους τρόπους μεταφοράς, εκτρέποντας τους επιβάτες από τα τρένα στα αεροπλάνα. Η κινητικότητα θα παραμείνει προσωπική επιλογή, με τα άτομα να επιλέγουν τη μία ή την άλλη επιλογή ανάλογα με τις ανάγκες τους.

Ο Hardt εκτιμά ότι η τεχνολογία hyperloop θα κόστιζε δέκα τοις εκατό λιγότερο από τους σιδηροδρόμους υψηλής ταχύτητας. Μέρος του λόγου έγκειται στο κόστος απόκτησης γης, το οποίο είναι χαμηλότερο για την απόκτηση μικρότερων τμημάτων γης για την τοποθέτηση των σωλήνων αντί για την κατασκευή μεγαλύτερων τροχιών ή αυτοκινητοδρόμων. Η κοινωνική αποδοχή μένει να προσδιοριστεί πλήρως, καθώς και η πραγματική ενσωμάτωση των κόμβων hyperloop. Το να τα έχετε δίπλα σε αεροδρόμια θα μπορούσε να είναι μια επιλογή.

Η Ευρώπη προηγείται

Αν και οι ΗΠΑ ήταν εκεί όπου η έννοια του τρένου στο κενό επανήλθε στη συζήτηση, το ενδιαφέρον για την τεχνολογία εκεί φαίνεται να έχει μειωθεί. Ο διαγωνισμός Hyperloop pod σταμάτησε το 2019. Το Hyperloop One της Virgin στράφηκε στη μετακίνηση εμπορευμάτων, μειώνοντας στο μισό το προσωπικό του. Η HyperloopTT, μια από τις κύριες αμερικανικές εταιρείες που εργάζονται στην τεχνολογία, εγκατέλειψε την προσπάθειά της να εισαχθεί στο χρηματιστήριο. Επτά εταιρείες εργάζονται ενεργά πάνω στην τεχνολογία παγκοσμίως και η Hardt και η Zelereos πρωτοστατούν στην έρευνα και την ανάπτυξη.

Σύμφωνα με τον Stefan Kirch, συνιδρυτή της Nevomo, η απάντηση βρίσκεται στο υψηλότερο επίπεδο τεχνογνωσίας της Ευρώπης στους σιδηροδρόμους. «Οι σιδηρόδρομοι ξεκίνησαν στην Ευρώπη. Αυτή η κληρονομιά και η κληρονομιά αποτελούν μέρος του λόγου που η Ευρώπη ξεπερνά τις ΗΠΑ. Ο πραγματικός ανταγωνιστής είναι η Κίνα», εξήγησε. Σήμερα, η Κίνα έχει πάνω από 40.000 χιλιόμετρα σιδηροδρόμου υψηλής ταχύτητας και οραματίζεται να φτάσει το όριο των 70.000 έως το 2035.

Ωστόσο, ο ιδρυτής του Hardt, Tim Houter, βλέπει μια ευκαιρία. «Με το Hyperloop, έχουμε τα θεμέλια και τις ευκαιρίες να οδηγήσουμε το πακέτο, σε σύγκριση με άλλους τεχνολογικούς τομείς όπως η τεχνητή νοημοσύνη και το διάστημα», είπε. Καθώς οι Hardt και Zeleros ενώνουν τις δυνάμεις τους για να επιτύχουν τον κοινό τους στόχο για το 2030, το πώς και εάν το hyperloop θα καθιερωθεί ως η πέμπτη μέθοδος μεταφοράς μένει να φανεί.

innovationorigins.com