Δευτέρα 16 Οκτωβρίου 2023

Ανοικοδόμηση των αλβανικών σιδηροδρόμων με την υποστήριξη της EBRD και της ΕΕ


Το εργοτάξιο στην παραλιακή πόλη του Δυρραχίου σφύζει από εργάτες και μηχανήματα. Ανοικοδομούν το σιδηροδρομικό τμήμα των 34 χιλιομέτρων μεταξύ Δυρραχίου και Τιράνων. Μόλις ξαναχτιστεί ο σιδηρόδρομος και φτάσουν τα νέα τρένα, το ταξίδι μεταξύ των δύο μεγαλύτερων πόλεων της Αλβανίας θα διαρκέσει μόνο 20 λεπτά.

Αυτό θα είναι ένα τεράστιο ορόσημο για την Αλβανία , όπου δεν έχει γίνει καμία επένδυση στον σιδηροδρομικό τομέα για περισσότερα από 30 χρόνια. Ο πρώην σιδηρόδρομος και τα τρένα επιδεινώθηκαν με την πάροδο του χρόνου και σήμερα υπάρχουν λίγες σιδηροδρομικές μεταφορές επιβατών ή εμπορευμάτων. Οι περισσότεροι άνθρωποι βασίζονται σε αυτοκίνητα και λεωφορεία για τις καθημερινές μετακινήσεις τους, γεγονός που προκαλεί κυκλοφοριακή συμφόρηση και στις δύο πόλεις και αυξάνει την ατμοσφαιρική ρύπανση.

Ο Bashkim Kasoruho, Διευθυντής της Μονάδας Εφαρμογής Έργου στους Αλβανικούς Σιδηροδρόμους, εργάζεται στο έργο από την αρχή και το βλέπει ως ένα είδος σιδηροδρομικής αναγέννησης στην Αλβανία.

«Είμαι πολύ περήφανος που είμαι μέρος ενός τόσο σημαντικού έργου – της πρώτης επένδυσης στον κλάδο εδώ και τόσα χρόνια. Οι άνθρωποι, συμπεριλαμβανομένων των εργαζομένων, των φοιτητών και των τουριστών, ανυπομονούν να ταξιδέψουν ξανά με το τρένο. Όλοι θα ωφεληθούν από αυτό», λέει ο Bashkim.

Υπήρχαν πολλές προκλήσεις όταν ξεκίνησε το έργο, τις οποίες ο Μπασκίμ αποδίδει σε μεγάλο βαθμό στην έλλειψη ανθρώπινου δυναμικού και ικανότητας που προέκυψε από χρόνια ανεπαρκών επενδύσεων στον τομέα. «Ωστόσο, τώρα ξεπερνάμε όλες αυτές τις περιπλοκές με την υποστήριξη των συνεργατών μας. Οι εργασίες βρίσκονται πλέον σε προχωρημένο στάδιο».

Τα περισσότερα από τα έργα πολιτικού μηχανικού έχουν πλέον ολοκληρωθεί, συμπεριλαμβανομένης της κατασκευής οκτώ νέων σιδηροδρομικών γεφυρών. Αυτή τη στιγμή βρίσκονται σε εξέλιξη έργα ανωδομής στο πάνω μέρος της σιδηροδρομικής γραμμής. Αυτό περιλαμβάνει τη συγκόλληση σιδηροτροχιών και την τοποθέτηση έρματος και στρωτήρες.

«Η επόμενη μεγάλη πρόκληση είναι η προμήθεια νέων τρένων. Ελπίζουμε να ολοκληρώσουμε την ανοικοδόμηση της σιδηροδρομικής γραμμής μέχρι το τέλος του 2024 και τότε πρέπει να εξασφαλίσουμε τη χρηματοδότηση και να αγοράσουμε νέα τρένα», προσθέτει ο Μπασκίμ.

Η Ekaterina Solovova, Επικεφαλής της Αλβανίας στην Ευρωπαϊκή Τράπεζα Ανασυγκρότησης και Ανάπτυξης (EBRD) , σημείωσε: «Στο πλαίσιο της υποστήριξής μας για αυτό το έργο, η EBRD θα ήταν επίσης πρόθυμη να χρηματοδοτήσει την απόκτηση νέων τρένων, εξοπλισμού συντήρησης και άλλου εξοπλισμού και εγκαταστάσεις.»

Το έργο ανακατασκευής των σιδηροδρόμων χρηματοδοτείται από την EBRD, με δάνειο 36,9 εκατομμυρίων ευρώ, και την Ευρωπαϊκή Ένωση (ΕΕ) , με επενδυτική επιχορήγηση έως και 35,5 εκατομμύρια ευρώ στο πλαίσιο της Ατζέντας Συνδεσιμότητας για τα Δυτικά Βαλκάνια .

Επιπλέον 2,75 εκατ. ευρώ σε επιχορηγήσεις από διμερείς χορηγούς έχουν εξασφαλιστεί μέσω του Επενδυτικού Πλαισίου Δυτικών Βαλκανίων .

Πίσω στο Δυρράχιο, η Lira Bejo, η οποία εργάζεται στο ταξιδιωτικό γραφείο Albanian Ferries δίπλα στον πρώην σιδηροδρομικό σταθμό, λέει ότι αυτό ήταν ένα από τα καλύτερα καλοκαίρια στην Αλβανία. Η Lira ελπίζει ότι οι σιδηροδρομικές μετακινήσεις θα διευκολύνουν ακόμη περισσότερο τους τουρίστες.

«Πολλοί τουρίστες έρχονταν στο πρακτορείο μας ρωτώντας πού και πώς να αγοράσουν εισιτήρια λεωφορείου, πώς να φτάσουν στα Τίρανα. Ήταν λίγο χαοτικό. Ελπίζω ότι αυτή η σιδηροδρομική γραμμή, ο σωστός προγραμματισμός και ένα σύστημα κρατήσεων εισιτηρίων θα κάνουν τα πράγματα πολύ πιο εύκολα και θα βελτιώσουν την ποιότητα των μεταφορών για τους τουρίστες».

Εκτός από την ανοικοδόμηση της σύνδεσης μεταξύ Τιράνων και Δυρραχίου, μια νέα σιδηροδρομική σύνδεση 5 χιλιομέτρων μεταξύ του κέντρου της πόλης των Τιράνων και του διεθνούς αεροδρομίου των Τιράνων θα κατασκευαστεί επίσης ως μέρος αυτού του έργου.

Ο Gentian Liko, Διευθύνων Σύμβουλος των Αλβανικών Σιδηροδρόμων, είναι αισιόδοξος για το μέλλον του κλάδου και προσθέτει ότι και άλλες επενδύσεις βρίσκονται στα σκαριά.

«Αναμένουμε να οριστικοποιήσουμε τη χρηματοοικονομική δομή για τη σιδηροδρομική επένδυση Vore-Hani i Hotit σύντομα. Αυτό είναι ένα πολύ μεγαλύτερο έργο, που εκτείνεται σε 120 km. Η σιδηροδρομική γραμμή αποτελεί μέρος της επέκτασης του βασικού δικτύου της πολιτικής του Διευρωπαϊκού Δικτύου Μεταφορών (TEN-T) στα Δυτικά Βαλκάνια, και η μοναδική μας διεθνής σύνδεση, που συνδέει την Αλβανία με το Μαυροβούνιο».

Αυτά τα έργα συγκαταλέγονται στις βασικές προτεραιότητες της EBRD, όχι μόνο στην Αλβανία αλλά σε ολόκληρη την περιοχή. Η Ekaterina Solovova λέει: «Η σιδηροδρομική γραμμή Τίρανα-Δυρράχιο θα κάνει απτή διαφορά στους ανθρώπους και τις επιχειρήσεις στην Αλβανία και σε ολόκληρη την περιοχή. Θα βελτιώσει την καθημερινή ζωή των ανθρώπων και θα ξεκλειδώσει νέες εμπορικές ευκαιρίες. Το έργο θα συμβάλει επίσης στον μακροπρόθεσμο στόχο της οικοδόμησης πράσινων, βιώσιμων και ολοκληρωμένων οικονομιών στα Δυτικά Βαλκάνια».


.ebrd.com